Saksan kitkarenkaat
Valvoja: ffp jäsenet
Saksan kitkarenkaat
Tekeekö noilla sakulasta auton mukana tulleilla kitkoilla mitään? Uskaltaako esim. ajella vähän pitemmän matkan ku pitäs auto niillä nyt ajella ostopaikasta pois.
Itse olen aina ajanut nastarenkailla ja jotenkin oudoksunut noita kitkoja,mutta turhaan.Golfissa on 225-45-17" Nokian RSI kitkat ja vaikka ne on leveät,niin ihmeen hyvin ne vaan pitää jopa jäällä.Lumellahan noi pitää kuin tauti.
En ihan heti poiskaan kitkoja ole vaihtamassa ja jopa seuraavaksikin voisin ostaa toiset mokomat.Tuskin noi sakun kitkatkaan niin huonot ole?
En ihan heti poiskaan kitkoja ole vaihtamassa ja jopa seuraavaksikin voisin ostaa toiset mokomat.Tuskin noi sakun kitkatkaan niin huonot ole?
-
- -
Kitkaa!!!
Juu, eihän noilla saksankitkoilla ja suomenkitkoilla ole muuta eroa ku nopeusluokka! Sakemanni on laittanu pikkusen kovempaa seosta ja ehkä vähentäny lamelleja, et voi bahnilla päästää nilkka suorana! :) Käytännössähän tämä tarkoittaa että pito noilla kovilla saksankitkoilla on huonompi ku pehmeillä ja monilamellisilla suomikitkoilla!
Saksan kitkat lähtee ässän alta pois tällä viikolla, kun ajaminen on hengenvaarallista. Uusina pitivät jonkinverran (nyt reilu puolet pintaa), mutta oikeisiin talvirenkaisiin niitä ei voi verrata.
Alle ruuvaan continental winterviking2 nastat 225/45 17" kokoisena ja luulen että ajamisesta voi taas talvellakin nauttia.
Alle ruuvaan continental winterviking2 nastat 225/45 17" kokoisena ja luulen että ajamisesta voi taas talvellakin nauttia.
Kusessa ja kusessa, silloin pitäisi vaan satsata enemmän kitkojen jääpitoon. Esimerkiksi jaappanin maalla on ihan eri talvirenkaat kuin meillä, vaikka kyljessä lukisikin sama valmistaja/malli. Lähentelee jo sliksiä noi renkaat, mitkä on laitettu täyteen lamellia. Laskennallisesti jos nasta-autojen määrä vähenee alle 33% koko autokannasta niin alkaa tiet kiillottumaan, onneksi Suomessa ei ole vielä tuo näköpiirissä moniin vuosiin.
Tuollainen yleistys 'saksankitkat' kattaa vähän liian suuren otannan renkaista että pystyy kommentoimaan mitenkään onko hyviä vai huonoja. Jotkut H-nopeusluokan renkaat ovat pari ekaa vuotta ihan käyttökelpoisia, mutta sitten sielä on olemassa myös esim W nopeusluokan kitkoja mitkä eivät käytännössä eroa mitenkään kesärenkaista. Saahan keskieuroopassa ihan 'kunnollisia' talvirenkaitakin, miinuksena että usein ne on tehty vanhoilla kuluneilla muoteilla ja ovat vanhoja malleja. Pari vuotta sitten Hollannissa Misukka esitteli uutuutena markkinoille sellaisen renkaan mikä on Suomessa esitelty yli vuosikymmen sitten.
Tuollainen yleistys 'saksankitkat' kattaa vähän liian suuren otannan renkaista että pystyy kommentoimaan mitenkään onko hyviä vai huonoja. Jotkut H-nopeusluokan renkaat ovat pari ekaa vuotta ihan käyttökelpoisia, mutta sitten sielä on olemassa myös esim W nopeusluokan kitkoja mitkä eivät käytännössä eroa mitenkään kesärenkaista. Saahan keskieuroopassa ihan 'kunnollisia' talvirenkaitakin, miinuksena että usein ne on tehty vanhoilla kuluneilla muoteilla ja ovat vanhoja malleja. Pari vuotta sitten Hollannissa Misukka esitteli uutuutena markkinoille sellaisen renkaan mikä on Suomessa esitelty yli vuosikymmen sitten.
Itselläni alla toista talvea Pirellin "Saksan kitkat". Lamelleja viisi/tyyny reunoilla ja neljä/tyyny keskellä. Eivät paljoakaan eroa Nokian kitkoista - lähinnä sivuttaispito todella "tuntuu" heikommalta. Jollakin liukkaalla, kaartuvalla moottorotieliittymällä ESP aktivoituu ja "kronajaa" vauhdin melko alhaiseksi.
Vesiliirto kynnys on suurempi kuin Nokialaisella ja täten vesiluisu jarruttaessa ei ole samanlainen ongelma kuin yleensä kitkoilla on.
Luokittelisin samaan luokkaan kuin kokemukseni "Bad Year" -kitkoista 12 vuotta sitten. En suosittele, mutta ajella niillä voi. Melko hiljaiset (++).
Vesiliirto kynnys on suurempi kuin Nokialaisella ja täten vesiluisu jarruttaessa ei ole samanlainen ongelma kuin yleensä kitkoilla on.
Luokittelisin samaan luokkaan kuin kokemukseni "Bad Year" -kitkoista 12 vuotta sitten. En suosittele, mutta ajella niillä voi. Melko hiljaiset (++).
Joopa, omassa Audissa oli kans saksan kitkat kokoa 215/55-16, en muista nopeusluokkaa mutta ei niissä ollu mitään lamelleja, M+S merkintä vaan. Ajoin niillä 2 päivää, siirtyivät kesärenkaiksi ja olivat harvinaisen huonot siinäkin käytössä. Toyo merkkiset olivat. Paras ominaisuus oli vetopito lumella. Sivupito vain nimellinen ja jarrupitoa oli huonosti. En suosittele kenellekään.
Ite olen ajellu Barum ja Pirelli merkkisillä ns. saksankitkoilla ja ihan hyvin olen pärjännyt. Ainakin nuo renkaat ovat olleet pidoltaan OK ja ajomukavuudeltaan paljon parempia mitä ns. suomikitkat joilla olen ajanut.
Eli kyllä pitoa on jos renkaissa on pintaa, itse en usko mihinkään toyo tai vastaaviin talvirenkaisiin.
Eli kyllä pitoa on jos renkaissa on pintaa, itse en usko mihinkään toyo tai vastaaviin talvirenkaisiin.
Minä olen ajellut "saksankitkoilla" pari talvea. Ihan kohtuullinen pito on ollut. Ei nuo nyt mitkään parhaat kuitenkaan ole, mutta kyllä niillä ajaa.
Olin muuten kaverien kanssa jääratakisoissa nolla-autona niillä. Kaikki muut ajoivat piikeillä. Olin silti yhdeksäs kolmestatoista! :) Ja siellä oli evomitsua ym quattroa ja ladaa :)
Olin muuten kaverien kanssa jääratakisoissa nolla-autona niillä. Kaikki muut ajoivat piikeillä. Olin silti yhdeksäs kolmestatoista! :) Ja siellä oli evomitsua ym quattroa ja ladaa :)
-
- -
Palaa sivulle “Tekniikka - Yleinen”