IV Golf sisäpuhallinmystiikkaa
Valvoja: ffp jäsenet
IV Golf sisäpuhallinmystiikkaa
Vuoden 01 Golfissa on ihmeellinen vika: Ilmastoinnin puhallin ei pyöri kuin silloin tällöin.
Kyseessä on climatronic.
Ensin löysin kuskin jalkatilasta sulakepesän joka oli osittain sulanut. Korvasin pesän uudella ja puhallin toimi. Vähän ajan päästä puhallin taas alkoi temppuilemaan ja purin puhaltimen esiin. Sinne tulee jatkuva + ja miinusta ohjataan säätimen kautta. Puhaltimen vasemmalla puolella kanavassa on härpäke joka ilmeisesti hukkaa sen extravirran pienemmillä puhallinnopeuksilla, siihen tulee + kun puhallin pyörii.
Puhallin ei lähtenyt pyörimään kun virrat laittoi päälle. Kun puhallinnopeutta sääti johonkin suuntaan, lähti puhallinkin päälle. Näin sain mitattua että ainoa joka muuttui puhaltimen päälläollessa, oli sille härpäkkeelle tuleva +. Tästä päättelin että automaatti-ilmastoinnin säädinyksikkö konsolissa on rikki. Ostin Ebaysta käytetyn tilalle ja laitoin sen tänään paikalleen.
Puhallin toimi ekan ajokerran mutta seuraavalla kerralla se ei taaskaan pyörinyt. Puhallinnopeuden muuttaminenkaan ei saanut sitä lähtemään päälle.
Vika siis vaihtelee koko ajan enkä oikein jaksa uskoa että ostamani climatronic olisi samalla lailla rikki kuin omani.. Onko muilla vastaavaa ongelmaa?
Kyseessä on climatronic.
Ensin löysin kuskin jalkatilasta sulakepesän joka oli osittain sulanut. Korvasin pesän uudella ja puhallin toimi. Vähän ajan päästä puhallin taas alkoi temppuilemaan ja purin puhaltimen esiin. Sinne tulee jatkuva + ja miinusta ohjataan säätimen kautta. Puhaltimen vasemmalla puolella kanavassa on härpäke joka ilmeisesti hukkaa sen extravirran pienemmillä puhallinnopeuksilla, siihen tulee + kun puhallin pyörii.
Puhallin ei lähtenyt pyörimään kun virrat laittoi päälle. Kun puhallinnopeutta sääti johonkin suuntaan, lähti puhallinkin päälle. Näin sain mitattua että ainoa joka muuttui puhaltimen päälläollessa, oli sille härpäkkeelle tuleva +. Tästä päättelin että automaatti-ilmastoinnin säädinyksikkö konsolissa on rikki. Ostin Ebaysta käytetyn tilalle ja laitoin sen tänään paikalleen.
Puhallin toimi ekan ajokerran mutta seuraavalla kerralla se ei taaskaan pyörinyt. Puhallinnopeuden muuttaminenkaan ei saanut sitä lähtemään päälle.
Vika siis vaihtelee koko ajan enkä oikein jaksa uskoa että ostamani climatronic olisi samalla lailla rikki kuin omani.. Onko muilla vastaavaa ongelmaa?
Mikä tuo punainen kuvassa on? Sille tulee silloin 12 V kun puhallin toimii mutta kun puhallin mykisty, niin se 12 V puuttuu myös.
http://photos-c.ak.fbcdn.net/hphotos-ak ... 4301_n.jpg
http://photos-c.ak.fbcdn.net/hphotos-ak ... 4301_n.jpg
Tuolta löytyy, joutuu kyllä maksamaan käytöstä.
https://erwin.volkswagen.de/erwin/showH ... E.ASTPVWE1
https://erwin.volkswagen.de/erwin/showH ... E.ASTPVWE1
Kiitos!
Jos Webastollakin on Wolfsburgissa katkaistu tuo piuha joka menee sulakkeelta puhallinmodulille ja kierrätetty se Webaston ohjaimen kautta, voin uskoakin tuohon jonkun jo mainitsemaan: Webaston rele jökkii ja pysäyttää puhaltimen.
Ehdin jo ostaa uuden puhaltimen mutta kunhan se saapuu, tutkin tuon releasian samalla.
Jos Webastollakin on Wolfsburgissa katkaistu tuo piuha joka menee sulakkeelta puhallinmodulille ja kierrätetty se Webaston ohjaimen kautta, voin uskoakin tuohon jonkun jo mainitsemaan: Webaston rele jökkii ja pysäyttää puhaltimen.
Ehdin jo ostaa uuden puhaltimen mutta kunhan se saapuu, tutkin tuon releasian samalla.
Sain sähkökaavionkin. Sitä tutkaillenkaan homma ei oikein aukea. Ilmastoinnin yksikön persiissä on 4 liitintä: A,B,C ja D. Näistä D-liittimen nastassa 1 vihreä/musta johto on katkaistu ja laitettu menemään Webaston releen nastaan 86. Sähkökaaviossa kyseistä nastaa ei ole ollenkaan! Sähkökaavio näyttäisi muuten kuitenkin kaikenkattavalta. Se on peräisin Autodatasta.
Tämä auto on konehuoneen tarrasta päätelleen ollut tehtaalta varustettu Ardic-lämmittimellä joka on vuonna 2007 korvattu Webastolla toisesta tarrasta päätellen. Niin ja on siellä Webasto-merkkinen laite, olen tarkastanut.
Tämä auto on konehuoneen tarrasta päätelleen ollut tehtaalta varustettu Ardic-lämmittimellä joka on vuonna 2007 korvattu Webastolla toisesta tarrasta päätellen. Niin ja on siellä Webasto-merkkinen laite, olen tarkastanut.
-
- -
- Viestit: 494
- Liittynyt: 2.7.2004 3:59
Tuo punainen tuossa aiemmin laittamassasi kuvassa on puhaltimen säädin. Sinne pitäis tulla virtalukon kautta jännite kun virrat on kytketty.
Tuleeko sinne webaston releelle nastat niinkuin tuossa Hydronicin sähkökaaviossa on? Jos tulee niin nastaan 87 pitäis tulla jatkuva jännite ja 87a nastaan tuo virtalukon ohjaama jännite.
Jos näin tapahtuu niin nastasta 30 pitäisi lähteä jännite suoraan tuolle puhaltimen säätimelle kun virrat kytketty tai webasto päällä.
Eli tuosta voi mittailemalla päätellä mihin se jännite hukkuu...
Tuleeko sinne webaston releelle nastat niinkuin tuossa Hydronicin sähkökaaviossa on? Jos tulee niin nastaan 87 pitäis tulla jatkuva jännite ja 87a nastaan tuo virtalukon ohjaama jännite.
Jos näin tapahtuu niin nastasta 30 pitäisi lähteä jännite suoraan tuolle puhaltimen säätimelle kun virrat kytketty tai webasto päällä.
Eli tuosta voi mittailemalla päätellä mihin se jännite hukkuu...
No nyt on mitattu perusteellisen purkamisen jälkeen.. Purin kojelaudan alapuolen kummaltakin puolelta sekä keskikonsolin alaosan. Pääsin mittaamaan oikeastaan kaikkea puhaltimeen liittyvää.
-Webaston rele toimii. Nastat 87 ja 87a ovat jännitteellisiä. Nasta 30 on myös jännitteellinen kun rele on paikallaan. Nastat 87&30 tai 87a&30 yhdistämällä puhallin lähtee pyörimään (jos sitä huvittaa.. ei aina huvita).
-Webaston releelle on otettu syöttö auton sulaketaulun takaa musta/sininen-johdosta joka on katkaistu ja tuo 87-87a-lenkki palaa takaisin samaan paikkaan jatkuakseen siitä suoraan puhallinmoottorin plussaan.
-Puhallinmoottorin miinus (ruskea/punainen) menee trankulle (puhaltimen säädin kanavassa, "siili"). Tästä trankku yhdistää miinusta maajohtoon (ruskea). Trankku saa ilmeisesti jotain 4-7 V jännitettä automaatti-ilmastoinnin paneelista riippuen pyörimisnopeuskäskystä ja sen mukaan se sitten päästää puhaltimelle miinusta.
Kun puhallin pyörii, ylläoleva toimii, eli kaikki arvelut oli mitattavissa oikeiksi.
Kun puhallin ei pyöri vaikka ohjaus on päällä, tulee puhaltimelle edelleen plussa. Miinusta ei tule, eli puhaltimen kummallakin puolella on mitattavissa +12V maata vasten. Tällöin trankulla ruskea/punaisen ja ruskean yhdistäminen saa puhaltimen pyörimään (täysillä). Puhallin lähtee myös päälle jos trankun ohjaukseen (vihreä/musta) antaa plussaa.
Kun Webaston laittaa päälle, menee hetki kun se sytyttelee itseään ja saa lämmityksen vauhtiin. Kun Webasto alkaa olla käymäkunnossa, antaa se releeltään nastasta 30 syötön automaatti-ilmastoinnin paneelin liittimen D nastaan 1. Tällöin auton oman sulaketaulun jännitteetön sulake 25 (25 A) korvautuu Webaston 87a nastan takana olevalla 25 A sulakkeella ja trankulle tulee ~6,5 V jännite. Se saa puhaltimen pyörimään, eli automaatti-ilmastoinnin paneelissa on jokin äly Webastoa varten kun se sytyttää näyttöön HEAT-tekstin ja ohjailee puhallinta jollain tietyllä puhallinnopeudella.
Mittasin neulalla johdon läpi automaatti-ilmastoinnilta trankulle lähtevää ohjausvirtaa maata vasten ja katkoin virta-avaimesta virtoja. Välillä puhallin lähti päälle, välillä ei. Silloin kun puhallin ei lähtenyt pyörimään, ei myöskään tuohon ohjausvirtakarvaan tullut jännitettä.
Yksi mittauksia kovasti sekoittanut ominaisuus oli sekin että sulaketaulusta paikasta 25 tuleva jatkuva jännitekin katosi aina tarpeeksi pitkään testailtuani ja tuli takaisin kun virrat käytti pois...
Jotenkin nyt merkit viittaavat edelleen tuohon automaatti-ilmastoinnin paneelin vikaan vaikka olen sen jo vaihtanut kertaalleen.
Olisiko jollakulla ystävällisellä Keski-Suomessa automaatti-ilmastoinnillista Golf IV:ta (vm 2001->) jonka paneelia voisin lainata? Vaihto ei kestä kuin 5 minuuttia ja tulisi testattua onko vika tosiaan siinä.
-Webaston rele toimii. Nastat 87 ja 87a ovat jännitteellisiä. Nasta 30 on myös jännitteellinen kun rele on paikallaan. Nastat 87&30 tai 87a&30 yhdistämällä puhallin lähtee pyörimään (jos sitä huvittaa.. ei aina huvita).
-Webaston releelle on otettu syöttö auton sulaketaulun takaa musta/sininen-johdosta joka on katkaistu ja tuo 87-87a-lenkki palaa takaisin samaan paikkaan jatkuakseen siitä suoraan puhallinmoottorin plussaan.
-Puhallinmoottorin miinus (ruskea/punainen) menee trankulle (puhaltimen säädin kanavassa, "siili"). Tästä trankku yhdistää miinusta maajohtoon (ruskea). Trankku saa ilmeisesti jotain 4-7 V jännitettä automaatti-ilmastoinnin paneelista riippuen pyörimisnopeuskäskystä ja sen mukaan se sitten päästää puhaltimelle miinusta.
Kun puhallin pyörii, ylläoleva toimii, eli kaikki arvelut oli mitattavissa oikeiksi.
Kun puhallin ei pyöri vaikka ohjaus on päällä, tulee puhaltimelle edelleen plussa. Miinusta ei tule, eli puhaltimen kummallakin puolella on mitattavissa +12V maata vasten. Tällöin trankulla ruskea/punaisen ja ruskean yhdistäminen saa puhaltimen pyörimään (täysillä). Puhallin lähtee myös päälle jos trankun ohjaukseen (vihreä/musta) antaa plussaa.
Kun Webaston laittaa päälle, menee hetki kun se sytyttelee itseään ja saa lämmityksen vauhtiin. Kun Webasto alkaa olla käymäkunnossa, antaa se releeltään nastasta 30 syötön automaatti-ilmastoinnin paneelin liittimen D nastaan 1. Tällöin auton oman sulaketaulun jännitteetön sulake 25 (25 A) korvautuu Webaston 87a nastan takana olevalla 25 A sulakkeella ja trankulle tulee ~6,5 V jännite. Se saa puhaltimen pyörimään, eli automaatti-ilmastoinnin paneelissa on jokin äly Webastoa varten kun se sytyttää näyttöön HEAT-tekstin ja ohjailee puhallinta jollain tietyllä puhallinnopeudella.
Mittasin neulalla johdon läpi automaatti-ilmastoinnilta trankulle lähtevää ohjausvirtaa maata vasten ja katkoin virta-avaimesta virtoja. Välillä puhallin lähti päälle, välillä ei. Silloin kun puhallin ei lähtenyt pyörimään, ei myöskään tuohon ohjausvirtakarvaan tullut jännitettä.
Yksi mittauksia kovasti sekoittanut ominaisuus oli sekin että sulaketaulusta paikasta 25 tuleva jatkuva jännitekin katosi aina tarpeeksi pitkään testailtuani ja tuli takaisin kun virrat käytti pois...
Jotenkin nyt merkit viittaavat edelleen tuohon automaatti-ilmastoinnin paneelin vikaan vaikka olen sen jo vaihtanut kertaalleen.
Olisiko jollakulla ystävällisellä Keski-Suomessa automaatti-ilmastoinnillista Golf IV:ta (vm 2001->) jonka paneelia voisin lainata? Vaihto ei kestä kuin 5 minuuttia ja tulisi testattua onko vika tosiaan siinä.
Päädyin sitten ostamaan jälleen yhden automaatti-ilmastoinnin paneelin..
YLLÄTYSYLLÄTYS: Ei toimi vieläkään. Tämä paneeli tosin on eka joka toimii niin että näyttö välkkyy aikansa kun virrat laittaa päälle, eli tunnistaa vehkeessä olevan jotain vialla. Edelliset eivät välkkyneet mutta kyllä siellä vikakoodi löytyi kun vagcomilla katsoin.
Puhallin siis oli edelleen mykkä kun laitoin virrat päälle. Se tosin lähti taas käyntiin kun koskin puhallinnopeuden ohjaukseen. Näin se on toiminut ennenkin mutta aina se ei lähde silloinkaan käyntiin. Se voi myös sammua tai käynnistyä kesken ajon.
Nyt on siis vaihdettu puhallin, ohjain, tarkastettu/mitattu jatkuva jännite, maa ja se että puhaltimen pyöriessä trankulle tulee jännite yksiköltä. Liekö tuossa vikaa ollenkaan;) Jos se on suunniteltukin yhtä hyvin kuin nuo muutkin Golfin omituisuudet.
YLLÄTYSYLLÄTYS: Ei toimi vieläkään. Tämä paneeli tosin on eka joka toimii niin että näyttö välkkyy aikansa kun virrat laittaa päälle, eli tunnistaa vehkeessä olevan jotain vialla. Edelliset eivät välkkyneet mutta kyllä siellä vikakoodi löytyi kun vagcomilla katsoin.
Puhallin siis oli edelleen mykkä kun laitoin virrat päälle. Se tosin lähti taas käyntiin kun koskin puhallinnopeuden ohjaukseen. Näin se on toiminut ennenkin mutta aina se ei lähde silloinkaan käyntiin. Se voi myös sammua tai käynnistyä kesken ajon.
Nyt on siis vaihdettu puhallin, ohjain, tarkastettu/mitattu jatkuva jännite, maa ja se että puhaltimen pyöriessä trankulle tulee jännite yksiköltä. Liekö tuossa vikaa ollenkaan;) Jos se on suunniteltukin yhtä hyvin kuin nuo muutkin Golfin omituisuudet.
En tiedä onko tästä apua minkään vertaa mutta... Itselläni oli ongelma etuvastuksen kanssa, ilmastointi ei pelannut kun oli etuvastus rikki, eli ei toimi asennoissa 1,2,3 mutta nelosella puhalteli ilosesti, ilmastointi ei lähtenyt päälle nelosella, mutta virta tuli läpi noissa puhaltamattomissa asennoissa kyllä.
Vikana oli siis etuvastus, joka vaihdettiin (hoidettiin oire, ei syytä). Viikon jälkeen palo uusiksi ja sen jälkeen laitettiin puhallin kans, homma alko pelittää ihan noin vain, molemmat toimii nyt moitteetta.
Vikana oli siis etuvastus, joka vaihdettiin (hoidettiin oire, ei syytä). Viikon jälkeen palo uusiksi ja sen jälkeen laitettiin puhallin kans, homma alko pelittää ihan noin vain, molemmat toimii nyt moitteetta.
Re: IV Golf sisäpuhallinmystiikkaa
Tapi: Saitko tämän ongelman lopulta ratkaistua?
-
- -
- Viestit: 40
- Liittynyt: 27.9.2023 17:58
Re: IV Golf sisäpuhallinmystiikkaa
Mulla kanssa kärvähti Polo 6R:stä tuo etuvastus, joka tässä tapauksessa ilmeisesti jäänyt vaihtamatta ja kaikki muu vaihdettu? Se ero, että polossa on manuaali-ilmastointi, eli tuo osa voi olla Climatronicin kanssa hieman monimutkaisempi.
Onkohan toiminut jollain tietyllä nopeudella vai ei millään, kun vika päällä? Itsellä tuo etuvastus meni ihan kerrasta ns. kaput, vain täysillä toimi puhallin. Mätänetistä uusi, ja toimi hyvin noin 70 km / 2 päivää, kunnes tussautti isohkot savut ilmastoinnista kärvähtämisensä seurauksena. Kiikutin osan takaisin kauppaan, ja antoivat uuden tilalle joka on nyt sitten pelannut monta kuukautta / monta tuhatta kilsaa moitteettomasti. Olen kuitenkin vältellyt ykköstehoa puhaltimessa, koska mitä pienempi teho niin sitä enemmän virtaa ohjautuu etuvastukselle, se siis lämpiää enemmän ja vastaavasti jäähdyttävä ilmavirta on pienempi.
Passatista aikanaan kun puhallin seisahtui lopullisesti vajaassa 0,5 milj. km, niin vika oli puhallinmoottorin yhteydessä olevassa ohjainyksikössä ja uudella moottoripaketilla korjaantui. Tässä oli Climatronic ja uutena (mutta ei tehtaalla) asennettu Webasto. Auto 2004 1,9 tdi. Climastahan saa vikakoodit pihalle näillä econ/sisäkiertonapeilla kikkailemalla, jos ei ole koodinlukijaa.
Onkohan toiminut jollain tietyllä nopeudella vai ei millään, kun vika päällä? Itsellä tuo etuvastus meni ihan kerrasta ns. kaput, vain täysillä toimi puhallin. Mätänetistä uusi, ja toimi hyvin noin 70 km / 2 päivää, kunnes tussautti isohkot savut ilmastoinnista kärvähtämisensä seurauksena. Kiikutin osan takaisin kauppaan, ja antoivat uuden tilalle joka on nyt sitten pelannut monta kuukautta / monta tuhatta kilsaa moitteettomasti. Olen kuitenkin vältellyt ykköstehoa puhaltimessa, koska mitä pienempi teho niin sitä enemmän virtaa ohjautuu etuvastukselle, se siis lämpiää enemmän ja vastaavasti jäähdyttävä ilmavirta on pienempi.
Passatista aikanaan kun puhallin seisahtui lopullisesti vajaassa 0,5 milj. km, niin vika oli puhallinmoottorin yhteydessä olevassa ohjainyksikössä ja uudella moottoripaketilla korjaantui. Tässä oli Climatronic ja uutena (mutta ei tehtaalla) asennettu Webasto. Auto 2004 1,9 tdi. Climastahan saa vikakoodit pihalle näillä econ/sisäkiertonapeilla kikkailemalla, jos ei ole koodinlukijaa.
Palaa sivulle “Tekniikka - Yleinen”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Bing [Bot], Google [Bot] ja 12 vierailijaa