Mulle tuli mittaristovammainen Fabia 1.9 sdi 2003.
Ensin vanha mittaristo kävi Elehuollossa; korjattiin ns. tyyppivika, mutta ei saatu kuntoon eepromin häviämisen vuoksi.
No, hommasin käytetyn mittariston Ebaysta. Toimi muuten, mutta merkkiliike ei saanut avaimia koodattua ajonestoon.
Meni jo periaatepuolelle, uudella mittaristolla piti onnistua. Uusi mittaristo tilattu, mutta eipä kuulemma onnistu avaimien koodaus sen kummemmin.
Onko nyt jollakulla ideaa, mikä oikeasti tökkii? Ja millä homma ratkaistaan?
Fabia ajonesto
Valvoja: ffp jäsenet
Re: Fabia ajonesto
Oliko mittaristo identtisellä varaosanumerolla? Varmuudella myös immo3 vehje?
En tiedä merkkarin asiantuntevuudesta, mutta jos ovat sopeuttaneet ECUn mittaristoon niin tällöin nuo auton vanhat avaimet eivät enää tule ikinä toimimaan. Mittaristo pitää sopeuttaa ECUun (eli auton alkuperäinen runkonumero pitää säilyä purkeissa) ja tämän jälkeen avaimet saa sopeutettua takaisin mittaristolle.
En tiedä merkkarin asiantuntevuudesta, mutta jos ovat sopeuttaneet ECUn mittaristoon niin tällöin nuo auton vanhat avaimet eivät enää tule ikinä toimimaan. Mittaristo pitää sopeuttaa ECUun (eli auton alkuperäinen runkonumero pitää säilyä purkeissa) ja tämän jälkeen avaimet saa sopeutettua takaisin mittaristolle.
Re: Fabia ajonesto
Hain sitten auton pois. Nyt on käynnistymätön auto ja kaksi ehjää mittaristoa; uusi ja käytetty.
Oletan varaosamyyjän osaavan tilata oikean uuden mittariston maahantuojalta, alkuperäisen kanssa samalla varaosanumerolla on myös tuo käytetty mittaristo. Valmistusaika oli noin kuukausi siitä alkuperäisestä, hajonneesta mittaristosta.
ECU:n ja ajoneston sopeutus yhteen onnistuu, auton runkonumero löytyy molemmista. Vanha ajoneston numero on siirretty uuteen, eli lähtökohdat pitäisi olla kunnossa.
Avainten mukautus menee läpi, kunnes pitäisi tulla kuittaus tehtaan tietokannasta, ja siihen kaatuu.
Pitäisi kuulemma käyttää PIN-koodia, jota ei enää saa (maahantuojan mukaan, kertoi huoltoneuvoja)
Oma syyttävä sormi kohdistuu Odikseen, varmaan kun itsellä ei siitä ole juuri kokemusta.
Vanhalla kunnon VASsilla ei enää linjayhteyksiin pääse salasanaprotokollan muuttumisen vuoksi.
Paskat, viikonloppu otetaan levon ja pilkkimisen kannalta. Ensi viikolla pitää selvittää asiaa lisää.
Ja kyllä. Tiedän että ajoneston pystyy poistamaan ECU:sta ja ajoneston merkkivalon mittaristosta.
En vain ole valmis (vielä) uskomaan, ettei avainten ohjelmointi onnistu merkkiliikkeen konsteilla.
Oletan varaosamyyjän osaavan tilata oikean uuden mittariston maahantuojalta, alkuperäisen kanssa samalla varaosanumerolla on myös tuo käytetty mittaristo. Valmistusaika oli noin kuukausi siitä alkuperäisestä, hajonneesta mittaristosta.
ECU:n ja ajoneston sopeutus yhteen onnistuu, auton runkonumero löytyy molemmista. Vanha ajoneston numero on siirretty uuteen, eli lähtökohdat pitäisi olla kunnossa.
Avainten mukautus menee läpi, kunnes pitäisi tulla kuittaus tehtaan tietokannasta, ja siihen kaatuu.
Pitäisi kuulemma käyttää PIN-koodia, jota ei enää saa (maahantuojan mukaan, kertoi huoltoneuvoja)
Oma syyttävä sormi kohdistuu Odikseen, varmaan kun itsellä ei siitä ole juuri kokemusta.
Vanhalla kunnon VASsilla ei enää linjayhteyksiin pääse salasanaprotokollan muuttumisen vuoksi.
Paskat, viikonloppu otetaan levon ja pilkkimisen kannalta. Ensi viikolla pitää selvittää asiaa lisää.
Ja kyllä. Tiedän että ajoneston pystyy poistamaan ECU:sta ja ajoneston merkkivalon mittaristosta.
En vain ole valmis (vielä) uskomaan, ettei avainten ohjelmointi onnistu merkkiliikkeen konsteilla.
Re: Fabia ajonesto
Tuon ikäiseen pitäisi onnistua pin-koodin kaivaminen mittariston muistista 20 dollarin VAG-tacho kloonikaapelillakin ja sen avulla sitten VCDS:n kanssa avainten ohjelmointi.
-
- -
- Viestit: 16030
- Liittynyt: 23.7.2003 9:30
- Viesti:
Re: Fabia ajonesto
Missä päin maailmaa tää on?
Pirkanmaalla yks tuttu tekee noihin avaimia ja niiden sopeutuksia ainakin alkupään nelosgolfeihin ja vastaaviin.
Toimii juurikin niin, että jollain mokkulalla saadaan väylän kautta se PIN ja sitten vaan VCDS:llä nips ja naps.
Pirkanmaalla yks tuttu tekee noihin avaimia ja niiden sopeutuksia ainakin alkupään nelosgolfeihin ja vastaaviin.
Toimii juurikin niin, että jollain mokkulalla saadaan väylän kautta se PIN ja sitten vaan VCDS:llä nips ja naps.
Re: Fabia ajonesto
Eli olette sitä mieltä, että uuden mittariston muistissa on suoraan se tarvittava pin-koodi?
Siitä auton alkuperäisestä mittaristosta ei saa mitään irti, eeprom on pimeä.
Auto on Sodankylässä, keskellä Lappia. Ei tämä Skoda ole sen arvoinen, että kannattaisi Tampereelle kuljettaa. En olis vienyt Rovaniemellekään, mutta kärry kulkee muutenkin monesti auton perässä.
Siitä auton alkuperäisestä mittaristosta ei saa mitään irti, eeprom on pimeä.
Auto on Sodankylässä, keskellä Lappia. Ei tämä Skoda ole sen arvoinen, että kannattaisi Tampereelle kuljettaa. En olis vienyt Rovaniemellekään, mutta kärry kulkee muutenkin monesti auton perässä.
Re: Fabia ajonesto
Kaikissa mittaristoissa on joku pin-koodi. Samoin ecuissa. Idea on immo3-vehkeissä siinä että kaikissa romuissa on sama pin-koodi. Jos mittaristo vaihdetaan (ja se on täysin mäsä) pitää tuo pin-tunnus kaivaa sitten eculta ja opettaa se mittaristolle. Oletin että merkkarilla olisivat jo tehneet tuon jos uudessa mittarisossa on auton nykyinen runkonumero. Jos kyllä, niin nyt sieltä mittariston muististakin voi kaivella sen pin-koodin.
Re: Fabia ajonesto
Kävin sitten VCDS:llä ja Launchilla ohjainlaitteet läpi.
Mielestäni löysin jo ongelmien aiheuttajan, mutta pitää vielä tarkistaa asia kaverin 4-koppa Golfista -03. Siinähän pitäisi olla sama immo?
Launchilla löytyi muuten 5-numeroinen PIN-koodi mittaristosta.
Mielestäni löysin jo ongelmien aiheuttajan, mutta pitää vielä tarkistaa asia kaverin 4-koppa Golfista -03. Siinähän pitäisi olla sama immo?
Launchilla löytyi muuten 5-numeroinen PIN-koodi mittaristosta.
Palaa sivulle “Tekniikka - Yleinen”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Bing [Bot] ja 26 vierailijaa