Lähtökohta oli tämä. 6x15" et45 BBS GTD-vanteet ja 6½x15" et36 Rellun Speedlinet. Näiden sisään pitäisivät siis sopia 280mm vw-sukuiset jarrut eri muodoissaan.
Mikäli haluaa 15" vannetta 280mm jarruille, tulee kiinnittää huomiota vanteen sisäkehän mittaan. Kuvassa 315mm Intrat, 325mm BBS:t ja 335mm Speedlinet. Intrat jäivät tästä sovittelusta ulkopuolelle heti alkuunsa, koska alle 325mm sisäkehällä ei ole toivoakaan saada 280mm jarruja mahtumaan vanteen sisään.
Lucas 54 jarruja on useimmissa mk3-korimallin Golffeissa ja Ventoissa. Vaihtoehtoisesti pysäyttimet ovat Aten Valmistamat. Aten pienemmissä 239mm jarruissa satulan kannake on navassa kiinteästi ja jarrujen päivittäminen vaatii koko olka-akselin vaihtamisen Lucas-malliseen, jossa on erillinen kannake, joka kiinnittyy napaan kahdella pultilla 95mm reikävälillä. Aten jarruja on myös vr6 Golffeissa, jotka ovat kooltaan 288mm ja erillisellä kannakkeella. Napa on vr6 Aten ja Lucasten jarruissa sama. Erona Ateissa Lucas 54:iin on eri offsetilla oleva, hippasen isompi jarrulevy. 4-pulttisiin tämä ei siis suoraan käy. Pysytään kuitenkin Lucas-pohjaisissa ratkaisuissa, eli olka-akseli näyttää likaisena tältä:
Lucas 54 jarrua on saatavilla käytännössä Volkkareihin kahtena eri variaationa. Ensimmäisenä kapeampi perussatula, joka käyttää paksuilla (19mm) paloilla ohutta levyä:
Toisena leveäkitainen malli, jossa on paksut tai ohuet (16mm) palat ja jäähdytetty levy. Tämä satula tunnetaan myös G60-satulana tai vr6-satulana. Molemmat ovat käytännössä samanlaisia. G60 satulassa on pieni metallinen jarruputken pätkä, kun taasen vr6-satulassa sitä ei ole.
256mm jäähdyttämättömästä levystä jäähdytettyyn malliin päivitettäessä tarvitaan vähintään leveät jarrusatulan kannakkeet, sekä suosittelisin myös leveitä satuloita. Kapeilla paloilla tosin homma onnistunee myös kapealla satulalla.
280mm jäähdytettyihin levyihin päivitettäessä pätevät samat asiat. Kannakkeet vaihtoon, sekä suosittelen myös leveitä satuloita, jotka usein seuraavat mukana purkuautoista otetuissa jarruissa. 280mm jarrulevyjä saa 4-pulttisena Golf G60 tai Corrado G60-malleista, jotka käyvät suoraan 4-pulttisten mk3:n napoihin ja jarruihin. 5-pulttisena näitä sitten löytyykin helpommin vr6 ja Gti-malleista.
Kaikki Lucas-pohjaiset jarrut käyttävät samaa jarrulevyn offsetia (taisi olla 40mm), eli päivittäminen isompiin on bolt-on-hommaa. G60/vr6-kannakkeet menevät 4-pulttisten g60-levyjen kanssa, kuten myös Audin S2 Girling 60 tuplamäntäsatulat.
Ja miten nämä sitten mahtuvat vanteiden sisään? 4-pulttisten BBS-vanteiden iso et, tarkoittaa käytännössä sitä, että 10mm spacer tarvitsee laittaa molemmilla 280mm jarrutyypeillä, jotteivät puolat osuisi satulaan kiinni. Gti/vr6:n 5-pulttiset samanmoiset BBS:t ovatkin et-luvultaan 35, joka paljastaakin homman juonen. Ensimmäinen kuva vr6-satulan kanssa ja toinen Audi S2:n satulan kera. Tiukkaa on ja turha elätellä toivoa tarrapainoista. Ei kuitenkaan ottanut kehälle kiinni.
Speedline-vanteiden kanssa ei ollut mitään ongelmia sovittaa 280mm jarruja vanteen sisään, kiitos ison sisäkehän. Tarrapainotkin mahtuvat hienosti väliin.
Sen verran noihin S2-satuloihin on tehty modausta, että ulkoreunalla olevat kohoumat on hiottu pois. Tämä ainakin pelasti tilanteen BBS-vanteiden kanssa. Tosin suurempien kuin 15" vanteiden kanssa tätä ongelmaa ei tule. Kuka ajelee milläkin rengaskoolla...
Lisäksi S2-satulat vaativat ehdottomasti isomman jarrupääsylinterin. Audeissa koko on ollut 25,4mm. Mäntäpinta-alaa kun on noin 25% Lucas 54 satulaa enemmän.
Toivottavasti tämä ajatuksen- ja kuvienjuoksu nyt hieman kirkasti asiaa, kun kysymyksiä aiheesta tuntuu tulevan vähän väliä, eikä mistään saa kunnollista kokonaiskäsitystä.
- Tomppa -