Eli turbo hajos moottoritiellä. Olin kiihdyttämässä kun ensin lähti osa tehoista ja sit heti pian kone sammui. Kone käynnistyi jälkeenpäin, mutta vain muutamaksi sekunniksi samalla pitäen rääkäisevää ääntä turbon seuduilta. Tarkemmalla syynäyksellä selvisi turbon akselin katkenneen. Pieniä metallihippuja siivekkeen vierellä ja siivekkeet selvästi ottaneet osumaa kun olivat hioutuneen näköiset. Öljyä ei ollut tosin lentänyt pihalle mistään.
Nyt mietin laittaako uusi turbo vai auto paaliin. Paaliin laittaessa häviää satavarmasti ainakin, mutta uusimalla turbon voi voittaa...tai hävitä vielä enemmän :D Kone on siis diesel.
Turbo hajos - mitä nyt?
Valvoja: ffp jäsenet
Re: Turbo hajos - mitä nyt?
Kone on diesel mutta 1.2 litrainen rivikolmonen vai 6.0 v12? Ajoneuvolla ikää 2 vai 20 vuotta? Vaikuttanee huomattavasti korjauksen järkevyyteen.
Re: Turbo hajos - mitä nyt?
Jultsu kirjoitti:Kone on diesel mutta 1.2 litrainen rivikolmonen vai 6.0 v12? Ajoneuvolla ikää 2 vai 20 vuotta? Vaikuttanee huomattavasti korjauksen järkevyyteen.
Tosiaan auto on noin 11 vuotta vanha perus 1.8 diesel foordilainen, mutta johon on tehty isot huollot.
Re: Turbo hajos - mitä nyt?
Jos ei ole rutkasti aikaa sekä harrastuneisuutta, melkein katselisin kokonaista vaihtokonetta tuohon. Mielenrauhan jos haluaa säilyttää wanhan myllyn kanssa niin pitäisi koko paska purkaa atomeiksi ja syynätä joka paikka + tämä tietää myös kosolti ylimääräistä rahanmenoa kaiken maailman tiivisteisiin ja pultteihin.
Re: Turbo hajos - mitä nyt?
Kiitos viestistä. Pitää hieman pähkäillä asiaa
-
- -
- Viestit: 104
- Liittynyt: 22.12.2010 15:14
Re: Turbo hajos - mitä nyt?
Oliko se metallisilppu pakopuolella vai ahtopuolella? Jos ahtopuolella niin puuttuiko isompia metallipalasia siivekkeistä? Sammuminen kyllä pahasti viittaa siihen että jotain ylimääräistä on saatanu moottoriin joutua. Varmuutta siitä onko pahempaa vauriota ei saa muuta ku kannen irottamalla. Toki voi yrittää imukanavista tutkia mitä näkyy tai onko siellä merkkejä vierasesineistä tai vaurioita ventiileissä. Männän päälle joutunut turbon siipi saatta aikansa pysyä paikollaan ja lähteä jossain vaiheessa liiikkeelle jatkaen tuhoamistyötä. Joten jos haluaa levollisin mielin jatkaa auton elämää kannattaa olla varma että kaikki on ok.
Kannen jos irrottaa ja kaikki on ok niin se maksaa ne tiivisteet ja pultit ym tykötarpeet ja työn, jos taas vauriota alkaa olla männissä, venttiileissä, kannessa.... ei se maksa kuin työn ja saa varmistuksen sille että moottorivaihtoon. Paljon toki vaikuttaa meneekö työ korjaamo hommiksi vai askarteleeko ite. Voihan sitä tietty koittaa viallisenaki myydä, tosin paljoa ei kannata odottaa saavansa.
Kannen jos irrottaa ja kaikki on ok niin se maksaa ne tiivisteet ja pultit ym tykötarpeet ja työn, jos taas vauriota alkaa olla männissä, venttiileissä, kannessa.... ei se maksa kuin työn ja saa varmistuksen sille että moottorivaihtoon. Paljon toki vaikuttaa meneekö työ korjaamo hommiksi vai askarteleeko ite. Voihan sitä tietty koittaa viallisenaki myydä, tosin paljoa ei kannata odottaa saavansa.
Re: Turbo hajos - mitä nyt?
Jos sieltä o isompia paloja lähteny eteenpäin ni ne löytyy välijäähystä.
Koneeseen asti ei varmasti oo menny mitään mikä isommin vois tuhoa aiheuttaa.
Turbo vaihtoon, samalla välijäähy irti ja sille huolellinen pesu. Sen jälkeen vaa kovaa ajoa.
Koneeseen asti ei varmasti oo menny mitään mikä isommin vois tuhoa aiheuttaa.
Turbo vaihtoon, samalla välijäähy irti ja sille huolellinen pesu. Sen jälkeen vaa kovaa ajoa.
-
- -
- Viestit: 104
- Liittynyt: 22.12.2010 15:14
Re: Turbo hajos - mitä nyt?
Tuo Tero P:n kommetti pitää paikkansa. Välijäähyyn ne ylimääräiset rojut todennäköisesti pysähtyy. En tullu ajatelleeksi koko välijäähyä kun viimeksi työkoneen moottorin parissa touhunnu ja siinä ei välijäähdytintä ole.
Mutta enpä kyllä mtarkemmin tiedä fordin moottoritekniikastakaan. Jos kyseessä olisi esimerkiksi PSA:n 2.0hdi hiukkasloukulla ja hiukkasloukun puhdistuspoltto olisi ollut käynnissä niin turbolta tuleva ahtoilma ei kierrä välijäähdyttimen kautta vaan menee suoraan moottoriin. Tosin siinäkin tuo ahtoputki kiertää moottorin alapuolelta toiselle puolen että sikäli siinäkin raskaammat palaset todennäköisesti jäisi alamutkaan.
Mutta enpä kyllä mtarkemmin tiedä fordin moottoritekniikastakaan. Jos kyseessä olisi esimerkiksi PSA:n 2.0hdi hiukkasloukulla ja hiukkasloukun puhdistuspoltto olisi ollut käynnissä niin turbolta tuleva ahtoilma ei kierrä välijäähdyttimen kautta vaan menee suoraan moottoriin. Tosin siinäkin tuo ahtoputki kiertää moottorin alapuolelta toiselle puolen että sikäli siinäkin raskaammat palaset todennäköisesti jäisi alamutkaan.
Palaa sivulle “Tekniikka - Yleinen”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 19 vierailijaa