Olen ajanut n. 15tkm nykyisellä Borallani ja ihmetystä on aiheuttanut syyskuusta lähtien koholla ollut kulutus viimeisen 3tkm matkalta. Ajotapa on sama ja ajoreitit on hyvin pitkälle samoja kuin aina ennenkin. Jos viimetalvena pääsin pakkaskeleillä Kuusamo-Oulu välin parhaimmillaan alle 6l niin nyt ei syyskeleillä pääse alle kuuden mitenkään. Keskimäärin vajaan litran on maantiellä noussut kulutus ja kaupungissa vähän enemmän.
Mistä tällainen voi johtua? Onko autossa jotain vialla vai onko polttoaineiden laatuun tullut jotain muutoksia? Se teoria on nyt kokeilussa kun tankkasin Teboilin bensiiniä. Siihen saakka olen uskollisesti käyttänyt Nesteen bensiiniä.
Ja ettei menisi liian helpoksi niin vanhempien diesel Passatissa on sama suuntaus. Alle kuuden ei mene maantielläkään kun ennen matalia viitosia viimeisen 10v ajan.
Omasta autosta sen verran, että se on ajettu 242tkm. Huoltokirja on täydellinen ja viimeisin huolto on 229tkm joka on ns. iso huolto jossa on mm. tehty jakopään huolto + vesipumppu uusittu.
Kulutuksen äkillinen kasvu?
Valvoja: ffp jäsenet
Re: Kulutuksen äkillinen kasvu?
Kulutukseen toki vaikuttaa lukuiset asiat...
Mutta ilmeisesti tällä hetkellä myös polttoaineet (bensa ja diesel) on hieman heikompia, täyttäen just ja just minimivaatimukset. Liittyy vissiinkin öljyn maailmanmarkkinoihin, josta dieselinkin kohonnut hinta aiheutuu. En itse ole tarkemmin perehtynyt mutta veli tuosta tiesi kertoa.
Samaa kulutusten nousua olivat havainneet myös raskaankaluston puolella.
Googlella varmaankin löytää aiheesta tarkempaa tietoa.. Jos syvällisemmin kiinnostaa ;)
Mutta ilmeisesti tällä hetkellä myös polttoaineet (bensa ja diesel) on hieman heikompia, täyttäen just ja just minimivaatimukset. Liittyy vissiinkin öljyn maailmanmarkkinoihin, josta dieselinkin kohonnut hinta aiheutuu. En itse ole tarkemmin perehtynyt mutta veli tuosta tiesi kertoa.
Samaa kulutusten nousua olivat havainneet myös raskaankaluston puolella.
Googlella varmaankin löytää aiheesta tarkempaa tietoa.. Jos syvällisemmin kiinnostaa ;)
Viimeksi muokannut pete73, 15.11.2018 14:50. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Re: Kulutuksen äkillinen kasvu?
Kokeileppa esim nestee MYDieseliä tankillinen, jos tulee eroa nii vaikuttas että on normi kiisselit sit "lantrattuja". tietty syötönajoitus kannattaa vcds tarkistaa.
bensakoneisista kannattaa tarkistaa alipaineletkut, aiheuttaa helposti kulutuksen nousua ja hiljalleen kun letku ratkeaa niin tulee aika hiipien viat.
bensakoneisista kannattaa tarkistaa alipaineletkut, aiheuttaa helposti kulutuksen nousua ja hiljalleen kun letku ratkeaa niin tulee aika hiipien viat.
Re: Kulutuksen äkillinen kasvu?
Märkä tie on kitkakertoimeltaan paljon suurempi kuin paljas ja kuiva tai jäinen tie. Muita mahdollisia vaikuttajia on rengastus, rengaspaineet, ilman lämpötila, tuulen suunta ja nopeus jne.
-
- -
- Viestit: 14
- Liittynyt: 25.9.2017 18:59
Re: Kulutuksen äkillinen kasvu?
Mielenkiintoinen tuo polttoaineen laadun mahdollinen heikentyminen. Tämä muutos tuli omassa autossa niin yllättäen etten usko olosuhteiden asiaan vaikuttavan. Varsinkaan kun viimetalvena oli helppo alittaa nykyiset lukemat. Pitää tutkia nuo alipaineletkut jonkun asian osaavan kanssa. Voisiko vika ollakin siellä.
Sen verran tuosta eriaseman polttoaineesta nyt kokemusta, että 300km on ajettu tankkauksen jälkeen ja muutaman desin matka-ajossa on pudonnut. Tankissa oli tankatessa Nesteen bensaa lähes puolet joten varmuutta asiaan saa vasta seuraavan tankillisen jälkeen.
Sen verran tuosta eriaseman polttoaineesta nyt kokemusta, että 300km on ajettu tankkauksen jälkeen ja muutaman desin matka-ajossa on pudonnut. Tankissa oli tankatessa Nesteen bensaa lähes puolet joten varmuutta asiaan saa vasta seuraavan tankillisen jälkeen.
Re: Kulutuksen äkillinen kasvu?
Tänään ihmettelin oman mk4 golffin kulutuksen äkillistä nousua. Kun hellelukemat vaihtui alle 20 asteen lämpötiloihin, niin kulutus nousi litralla. Helle keleillä auto vei matka-ajossa pienimillään 5.2l/100km, mutta nyt pääsen juuri ja juuri 6.1l/100km. Ajotyyli ja reitit ei juurikaan ole muuttuneet, ainoastaan ulkolämpötila. Vikakooditkin tarkistettu, eikä mitään löytynyt ja auto käy nätisti. Voiko siis ulkolämpötila todella vaikuttaa noin paljon kulutukseen?
Muistelisin, että viime kesänäkin pääsi helteillä reilusti alle 6l/100km ja talvella sitten pomppasi n. 6.5l/100km lukemiin
Muistelisin, että viime kesänäkin pääsi helteillä reilusti alle 6l/100km ja talvella sitten pomppasi n. 6.5l/100km lukemiin
Re: Kulutuksen äkillinen kasvu?
Onko ilmamassamittarin kuntoa katsottu? Se ei anna vikakoodia mutta voi likaantua...
Re: Kulutuksen äkillinen kasvu?
Styroks kirjoitti:Onko ilmamassamittarin kuntoa katsottu? Se ei anna vikakoodia mutta voi likaantua...
Tässä mallissa ei tuota ilmamassamittaria ole (1.6 16v BCB)
Kaasuläppä, EGR ja MAP-anturi on putsattu, mutta ei ollut vaikutusta kulutukseen
Re: Kulutuksen äkillinen kasvu?
osbo kirjoitti:Tänään ihmettelin oman mk4 golffin kulutuksen äkillistä nousua. Kun hellelukemat vaihtui alle 20 asteen lämpötiloihin, niin kulutus nousi litralla. Helle keleillä auto vei matka-ajossa pienimillään 5.2l/100km, mutta nyt pääsen juuri ja juuri 6.1l/100km. Ajotyyli ja reitit ei juurikaan ole muuttuneet, ainoastaan ulkolämpötila. Vikakooditkin tarkistettu, eikä mitään löytynyt ja auto käy nätisti. Voiko siis ulkolämpötila todella vaikuttaa noin paljon kulutukseen?
Muistelisin, että viime kesänäkin pääsi helteillä reilusti alle 6l/100km ja talvella sitten pomppasi n. 6.5l/100km lukemiin
Kai se mahdollista olisi että kone käy vajaalämpöisenä kun ilmat 10 astetta viileämmät ja tämän vuoksi ecu käyttää rikastettuja karttoja ja kulutus on suurempi. VCDS kiinni ja katsomaan että mitä lämpöanturit näyttää ja onko vikakoodeja yms yms.
Re: Kulutuksen äkillinen kasvu?
Jultsu kirjoitti:osbo kirjoitti:Tänään ihmettelin oman mk4 golffin kulutuksen äkillistä nousua. Kun hellelukemat vaihtui alle 20 asteen lämpötiloihin, niin kulutus nousi litralla. Helle keleillä auto vei matka-ajossa pienimillään 5.2l/100km, mutta nyt pääsen juuri ja juuri 6.1l/100km. Ajotyyli ja reitit ei juurikaan ole muuttuneet, ainoastaan ulkolämpötila. Vikakooditkin tarkistettu, eikä mitään löytynyt ja auto käy nätisti. Voiko siis ulkolämpötila todella vaikuttaa noin paljon kulutukseen?
Muistelisin, että viime kesänäkin pääsi helteillä reilusti alle 6l/100km ja talvella sitten pomppasi n. 6.5l/100km lukemiin
Kai se mahdollista olisi että kone käy vajaalämpöisenä kun ilmat 10 astetta viileämmät ja tämän vuoksi ecu käyttää rikastettuja karttoja ja kulutus on suurempi. VCDS kiinni ja katsomaan että mitä lämpöanturit näyttää ja onko vikakoodeja yms yms.
Kattelin tänään ajossa noita arvoja, niin moottorin lämpö vaihteli 78-81 asteen välillä ja imuilma 54-63.
Välillä tosin tuo moottorinlämpölukema rupesi "värähtelemään" jolloin mittarin lukema vaihtui alle sekunnin välein 79 ja 83 välillä, ja lämmön noustessa 81 ja 84. Voisiko lämpöanturi olla siis entinen?
Re: Kulutuksen äkillinen kasvu?
Kuulostaa ennemmin falskaavalta termostaatilta, varsinkin jos näyttää kylmänä järkeviä lämpöjä.
Jonkinlainen rikastus on kyllä noilla lämmöillä jatkuvasti käytössä.
Jonkinlainen rikastus on kyllä noilla lämmöillä jatkuvasti käytössä.
Re: Kulutuksen äkillinen kasvu?
Jultsu kirjoitti:Kuulostaa ennemmin falskaavalta termostaatilta, varsinkin jos näyttää kylmänä järkeviä lämpöjä.
Jonkinlainen rikastus on kyllä noilla lämmöillä jatkuvasti käytössä.
Vaihdoin autoon termostaatin ja lämpöanturin. Nyt moottorin lämmöt pysyy 87 asteessa, kulutuskin laski hieman ja on nyt ollut noin 5.6l/100km mikä on jo parempi, mutta ei vielläkään aivan hellepäivien kulutuslukemiin päästy
Palaa sivulle “Tekniikka - Yleinen”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 21 vierailijaa