T4 ABL Portterin lämpötila-antureista

Kori, alusta, renkaat, autosähkö yms. bensa- ja dieselmalleille yhteinen keskustelu

Valvoja: ffp jäsenet

nyyzi
uusi tulokas
Viestit: 2
Liittynyt: 10.2.2017 13:02

T4 ABL Portterin lämpötila-antureista

ViestiKirjoittaja nyyzi » 11.2.2017 18:08

Nyt on painittu useampi päivä vm 2000 1.9TD (ABL) portterin sähköjen kanssa. Sytyttää airbagin valon ja akkuvalon kun avaimet ei ole virtalukossa tai avain 0-asennossa (virtalukon pohja on vaihdettu), toinen vika joka ilmeni päivää ennen koko sähköshowta on lämpömittarin toimimattomuus, välillä nousee ja välillä pysyy nollissa, lämpöjä tulee koppiin normaalisti eli termostaatissa ei vikaa. Kun käynnistää niin kaikki pelaa normaalisti, ei ylimääräisiä valoja taulussa.

Tein sellaisen havainnon että ilmeisesti ainakin lisäpumppu käynnistyy heti kun akun navan laittaa kiinni vaikka on kylmä kone (pieni "surina"), eli kysyisinkin nyt että tietääkö joku onko lämpömittarin ja lisäpumpun anturit samassa anturissa? (Haynesin sähkökuviin ne on ainakin piirretty samaan "laatikkoon")

Kaksi anturia olen paikallistanut vesiletkusta läheltä mottia 4- ja 2- napaiset. 4-napainen on päällä ja 2-napainen samassa kohtaa oikealla sivulla.

nyyzi
uusi tulokas
Viestit: 2
Liittynyt: 10.2.2017 13:02

Re: T4 ABL Portterin lämpötila-antureista

ViestiKirjoittaja nyyzi » 13.2.2017 22:23

Tänään varmistui että vika tosiaan siinä että lisävesipumppu käy jatkuvasti. Kun vesipumpulta otti liittimen auki kaikki sähköviat katosivat.

Vielä tarvitsisin apua siinä että mistä löytyy ko. Pumpun lämpötila-anturi kaikkia mitkä päältäpäin näkyy olen koittanut käyttää irti mutta pumppu jauhaa vaan...??

pete73
-
Viestit: 2110
Liittynyt: 11.2.2011 17:45

Re: T4 ABL Portterin lämpötila-antureista

ViestiKirjoittaja pete73 » 13.2.2017 22:53

Onkos tuolle pumpulle olemassa rele (tai jokin vastaava ohjainlaite)? Josko olisi jumittanut päälle.

Jabe
-
Viestit: 268
Liittynyt: 23.12.2005 14:23

Re: T4 ABL Portterin lämpötila-antureista

ViestiKirjoittaja Jabe » 14.2.2017 11:05

Joskus koitin samaa anturia LT:n varaosakuvista etsiä, mutta ei tuntunut löytyvän.
Tarkoittanet F95 kytkintä. http://www.t4-wiki.de/wiki/Schalter_F95 ... elnachlauf)
Kytkimellä pitäisi olla johdot harmaa ja ruskea/vihreä.
Tuntuisi johtosarja vialta, tarkista sulakelaatikko ja relelaatikko ja johdotus niiden takaa.
Pumpun ja kytkimen välissä on yksi liitin, mikä on kuvattu "Single connector, behind relay plate".

Miksi
-
Viestit: 3
Liittynyt: 16.4.2017 0:02

Re: T4 ABL Portterin lämpötila-antureista

ViestiKirjoittaja Miksi » 16.4.2017 0:18

Nelinapanen anturi antaa tiedon kiertovesipumpulle, uudemmassa on sulakerasian päällä harmaa rele joka käskyttää pumppua.
Vanhemmissa ei ole relettä vaan pumppu saa suoran virran ja tuo anturi ohjaa maatton kautta pumppua. Muutos tulee jossain 95-96.
Täytyy vilkasta tuo että onko samassa lämpömittari, mutta epäilen että hehkutuksen ohjaus on samassa. Mielestäni se kaksinapanen anturi on lämpömittarille.
Koneen johtosarjassa on usein katkoksia ja hiertymiä sekä öljyä sen kuoren sisällä, se riittää yksin aiheuttamaan kaikkea mystistä. Itsellä oli 20 katkosta niissä johdoissa, samalla korjauksella loppui latauksen merkkivalon vilkkuminen kun johtosarjan korjasi. Osa johdoista on niin kovia, että kuoret murtuu kun niitä kääntää.

Virtavuotoja voi tulla tuon moottorin johtosarjan kautta kyllä ja ledit ei tarvitse paljoa virtaa jotta ne palaa.


Palaa sivulle “Tekniikka - Yleinen”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 20 vierailijaa