Epc vikavalo IV golf (Takaisin alkuun)

Kori, alusta, renkaat, autosähkö yms. bensa- ja dieselmalleille yhteinen keskustelu

Valvoja: ffp jäsenet

erion
-
Viestit: 169
Liittynyt: 15.2.2006 10:36

Epc vikavalo IV golf (Takaisin alkuun)

ViestiKirjoittaja erion » 16.7.2011 18:30

Auto on 2000 vuoden vw golf variant 1.6 16v.

Autoon syttyi mittaristoon epc merkkikivalo. Se sammui virrat pois ottaessa. Valo syttyy aina yli 3500 kierroksen kierrättäessä, tai oikeastaan heti kun hölllää kaasua tuon kierrosluvun jälkeen.
Autosta katsottiin eräällä korjaamolla vika koodit. Tulos oli että " imusarjan korkeapaineanturi" Ostin sen volkkarilta 73eurolla.
Ikävä kyllä vika ei poistunut. Startti spraylla pikaisesti kokeilin jos olisi imuvuotoja löytynyt mutta ei mitään löytynyt kevyellä suihkimisella.
Egr venttilli toimi korjaamon koneen mukaan niinkuin pitikin.
Auto on mielestäni myös hieman laiska. Laiskempi kuin 1.6 8v IV golffi. En tiedä liittyvätkö viat toisiinsa.

Osaisiko joku auttaa? Kaikki vinkit auttavat. Putsaanko jonkin kohdan tai kokeilenko imuvuotoja jostain tietystä kohtaa.
Viimeksi muokannut erion, 26.7.2011 8:50. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

petena
-
Viestit: 59
Liittynyt: 26.4.2004 13:45

ViestiKirjoittaja petena » 17.7.2011 21:46

Voisko olla ilmamäärämittari !

-tarzi-
-
Viestit: 1963
Liittynyt: 30.10.2008 13:21

ViestiKirjoittaja -tarzi- » 17.7.2011 22:13

Imusarja karstainen/kaasuläppä.. Eli kaasuläppä+egr irti ja puhdistukseen.

Näiden koneiden tyyppivika

ConD
-
Viestit: 805
Liittynyt: 13.10.2008 8:12

ViestiKirjoittaja ConD » 18.7.2011 6:49

Ihan ensimmäiseksi kannattaa viedä auto vikakoodinlukuun ja pyytää printti mikä koodi autossa EPC valoa sytyttää. Tarzin ehdotukset vian aiheuttajasta voivat olla kohdallaan, mutta pelkällä valolla ei ihmeitä valohoitoa anneta. :)

Voisko olla ilmamäärämittari !

Näissä 1.6 16v koneissa EI ole ilmamäärämittaria. Aloittaja on MAP anturin vaihtanut, joka siis mittaa ilmanpainetta imusarjassa ja tavallaan korvaa ilmamäärämittarin.

Oman ex-golfin "kakkainen" EGR sytytti vikavaloa EPC ja pakokaasumerkkivalo ja vikakoodina oli juurikin tuo MAP anturi. Lopuntehden puhdistin kaasuläpän ja ostin uuden EGR:n kun vanha oli jumittunut kiinni. Juminut EGR ei testerillä välttämättä näy mitenkään, ja puhdistettunakin se voi jumia. Sähkötoiminen kun on... MAP-anturia minun ei tarvinut koodista huolimatta vaihtaa.

erion
-
Viestit: 169
Liittynyt: 15.2.2006 10:36

ViestiKirjoittaja erion » 19.7.2011 16:54

Luin vikakoodit toisessa paikassa:
tulokset:
65535- järjestelmä ok(jos toimintahäiriön merkkivalo MIL on aktiivinen, tarkista ecu)

17961- Korkeapaineanturi imusarja : epäuskottava signaali
-katkonainen

Tälläiset koodit tuli. Kertooko nämä mitään lisää?

-tarzi-
-
Viestit: 1963
Liittynyt: 30.10.2008 13:21

ViestiKirjoittaja -tarzi- » 19.7.2011 19:31

Edelleen se puhdistus...

ConD
-
Viestit: 805
Liittynyt: 13.10.2008 8:12

ViestiKirjoittaja ConD » 19.7.2011 20:50

http://www.ffp.fi/bb/viewtopic.php?t=117164

Tuolla omakohtaisia kokemuksia kyseisestä vikakoodista alkaen. Tosiaan MAP-anturi ei ollut viallinen, vaan viat oli muualla autossa. EGR:n uusinta ja kaasuläpän puhdistus auttoi.

erion
-
Viestit: 169
Liittynyt: 15.2.2006 10:36

ViestiKirjoittaja erion » 19.7.2011 21:37

Okei. Luetin vielä koodit varmuudeksi. Eli puhdistus hommiin siis.
Eli tarvitsen vain jotain cleeneriä millä puhdistan imusarjan, kaasuläpän, sen kotelon ja egr venttiilin.
Tuo "kaasuläpän ja egr:n sopeuttaminen. Onko se kallista ja missä se onnistuu? Ei vissiin millään ilmaisversio vagcomilla?

erion
-
Viestit: 169
Liittynyt: 15.2.2006 10:36

ViestiKirjoittaja erion » 20.7.2011 18:09

Pari tarkentavaa kysymystä:

Mihin se alipaineletku kuuluu mennä mikä lähtee egr venttiililtä? Mulla se loppuu sellaiseen 2cm halkaisijalla olevaan palikkaan, onko oikein?

ja tarvitseeko nuo egr venttiili ja kaasuläppä calibroida jos ei irroita niistä edes johtoja? akun miinusnapa on kyllä irti.

erion
-
Viestit: 169
Liittynyt: 15.2.2006 10:36

ViestiKirjoittaja erion » 21.7.2011 19:51

Puhdistin imusarjan, kaasuläpän ja egr venttiilin. Valo syttyi taas. Eli ei auttanut. Oli kyllä aika puhtaita muutenkin ja venttili lautaset olivat täysin puhtaat! Mikä voi olla vikana?

Ja mihin sen egr:ltä tuleva alipaineletkun kuuluu mennä? apuva.

Eli missä tän voi sopeuttaa?? Kierrokset ei ensin noussut yli 1000 ja piti sillain nilkuttaa kotiin. Epc valo palaa nyt koko ajan. Ja moottorin merkkivalo myös nyt.

yritin itse lukea vikakoodit:
Address 01: Engine Labels:
Controller:
Note: Can't Synch Baud Rate

-------------------------------------------------------------------------------
Address 03: ABS Brakes Labels: 1C0-907-37x-ABS.LBL
Controller: 1C0 907 379 C
Component: ABS FRONT MK60 0103
Coding: 0001025
Shop #: WSC 01317
VCID: 2A2781ABC5F1
1 Fault Found:
01314 - Engine Control Module
013 - Check DTC Memory - Intermittent

En tiedä luinko oikein enkä tostakaan nyt ymmärrä teinkä mitä oikein.

ConD
-
Viestit: 805
Liittynyt: 13.10.2008 8:12

ViestiKirjoittaja ConD » 21.7.2011 20:59

Se EGR:n alipaineletku on ihan oikein, jos se ei pääty mihinkään. Se pulikka on jonkinsortin suodatin.

Mainitsemasi vikakoodi kertoo että moottorinohjausyksiköstä pitää nollata koodit. Tuo koodihan on ABS:n ohjaimelta. Käy nollaamassa koodit ECU:lta siis.

EGR:n vika omassa autossa antoi samaa herjaa kuin sinulla, ja EGR näytti ulos aivan puhtaalta vaikka oli täysin jumissa. Itse imusarjaa en itse koskaan irroittanut, tyydyin puhdistamaan kaasuläpän sen päältä.

erion
-
Viestit: 169
Liittynyt: 15.2.2006 10:36

ViestiKirjoittaja erion » 21.7.2011 21:07

No hyvä että letku on niinkuin pitää. Pystyyköhän vag comilla nollaamaan koodit jos ei ole rekisteröinyt sitä. En osaa sitä käyttää kunnolla vielä ja lontookaan ei suju kovin hyvin.

En muuten ottanut johtoja ollenkaan irti kaasuläpästä enkä egr venttiilistä, koska toivoin ettei niitä silloin tarttisi sopeuttaa. Ilmeisesti silti pitää. Enkä tiedä missä se onnistuu.

Egr venttiili muuten liikkui ihan nätisti kun ruuvarilla sitä varovasti painoin. Eli luulisi ettei ole jumissa.

ConD
-
Viestit: 805
Liittynyt: 13.10.2008 8:12

ViestiKirjoittaja ConD » 21.7.2011 21:28

http://www.ffp.fi/bb/viewtopic.php?t=65197

Tuolta lisää apua jos oma VCDS ei omaa tarpeeksi voimaa nollauksiin. Kaasuläpän ja EGR:n sopeutuksen voi tehdä itsekin, mutta käsittääkseni nekin tarvii rekisteröidyn version VCDS:stä.

mikäli lontoonmurre ei ole hanskassa, suosittelen mitä vahvimmin avun pyytämistä tuolta tai sitten autohuollon toimesta. Koodien luku ja nollaus maksaa muutaman kympin yleensä. Kokeile nollata tai nollauttaa koodit, ja katso mitkä uusiutuvat.

erion
-
Viestit: 169
Liittynyt: 15.2.2006 10:36

ViestiKirjoittaja erion » 21.7.2011 21:59

Okei, kiitos vain paljon vinkeistä, täytyy löytää joku helsingin läheltä joka voi sopeuttaa nuo osat. Tai sitten viedä huoltoon. Typerää vain kun ei voi tehdä itse. =)

ConD
-
Viestit: 805
Liittynyt: 13.10.2008 8:12

ViestiKirjoittaja ConD » 21.7.2011 22:56

Voihan ne tehdä itse, mutta pitää vähän osata ja omata se rekattu VCDS. :D

Vaa eip mitää... eiköhän sieltä etelästä apua vaivaasi löydy kun vähän katselee.

erion
-
Viestit: 169
Liittynyt: 15.2.2006 10:36

ViestiKirjoittaja erion » 26.7.2011 8:49

No nyt on sopeutettu vehje. Silti epc valo syttyy siinä 4000 kierroksen jälkeen. Yhdellä korjaamolla sopeutettiin ja tutkittiin mutta ei löytynyt vikaa. (Sopeuttaminen muuten volkkarilla olisi maksanut yli 90e ja parissa pikkukorjaamossa mm. ad sanottiin että vain merkkikorjaamo tekee sopeutuksia.) Onneksi löytyi korjaamo tattarisuolta joka tuon teki.

Tällä hetkellä aina käy näin:
-Koodien nollaus
-kaasua yli 4000kierrosta ja valo syttyy.
-vika koodi: imusarjan korkeapaine anturi, epäuskottava signaali, katkonainen
Joka kerta sama juttu.

Eli auto on nyt takaisin siinä kunnossa kun lähdin vikaa alussa etsimään. Jos joku suostuu auttamaan pääkaupunki seudulla niin apu otetaan mielellään vastaan!

somete

ViestiKirjoittaja somete » 26.7.2011 18:32

Mikä tuon vikakoodin numero mahdollisesti on? Tuossa http://autos.groups.yahoo.com/group/VAG-COM/message/26088 on vähän juttua mitä tuo puhdistus voi aiheuttaa, itsellä tuli samat oireet. Myös EGR-venttiili pitää sopeuttaa puhdistuksen yhteydessä.

Ps. Tammisaaressa BN Bilservice kaasuläpän sopeutus 37e, ei paha.

ConD
-
Viestit: 805
Liittynyt: 13.10.2008 8:12

ViestiKirjoittaja ConD » 26.7.2011 18:58

Kokeileppas nyt silleen, että otat EGR:n johdon irti ja nollaat koodit ja käyt testaamassa autoa tien päällä.

Pakokaasujärjestelmän merkkivalo syttyy tuon EGR:n takia, mutta tuleeko silloin tuo EPC kaveriksi?

erion
-
Viestit: 169
Liittynyt: 15.2.2006 10:36

ViestiKirjoittaja erion » 27.7.2011 22:27

1 Fault Found:
17961 - Barometric / Manifold Pressure Signals: Implausible Correlation
P1553 - 35-10 - - - Intermitten

tämä koodi tuli kun irroitti egr:n johdot. Ei syttynyt epc valo kun egr johdot olivat irtonaisena vaikka kuinka polki kaasua.
Ja jostain syystä kun laitoin johdot takaisin kiinni, niin epc valo syttyy nyt vasta 5500rpm jälkeen. kun ennen oli 4000 jälkeen, mutta syttyy edelleen.

Ja tuo ylhäällä kirjoittamani koodi 01314 tulee aina kun kun epc valo syttyy.

Miksi se valittaa abs jutuista tuossa yhteydessä? Ja missä ecu on, voiko siinä olla kontakti häiriö? Voisin putsata sen jos helpossa paikassa.

ConD
-
Viestit: 805
Liittynyt: 13.10.2008 8:12

ViestiKirjoittaja ConD » 27.7.2011 23:14

ECU on tuulilasinpyyhkijöiden alla olevassa kotelossa. Mutta usko pois, ei vika siellä ole.

ABS herjaa vaan että se ei saa esim tehotietoa oikein ECU:lta kun moottorissa on joku härö. Mikäli olet MAP anturin vaihtanut jo, uskaltaisin melkein ehdottaa EGR:n vaihtoa.

Ehkä olisi toisaalta hyvä ajella autolla VCDS kiinni ja tutkia miten tuo ilmanpaineanturi käyttäytyy. Sitten miettiä onko kaasuläppä vai EGR kaput, kun kummatkin ilmanpaineanturin näkemään paineeseen vaikuttavat.

tunppi
-
Viestit: 228
Liittynyt: 1.2.2009 12:19

ViestiKirjoittaja tunppi » 28.7.2011 9:12

pääsikös näissä helposti jako hyppäämään?muistan yhden fabian (1.4 16v) jossa jako ei ollut kohdillaan niin herjasi map anturia...

erion
-
Viestit: 169
Liittynyt: 15.2.2006 10:36

ViestiKirjoittaja erion » 28.7.2011 14:06

No hyvä, jätän ecun ja abs:n tällä hetkellä pois mietinnästä.

Ajatelin että voisin irroittaa vielä tuon egr venttiilin ja nykiä sitä mäntää ees taas ja puhdistaa sen reunaat kunnolla, ettei pääse vuotamaan. Nythän siitä ei ole haittaa kun se pitäisi kumminkin sopeuttaa. Jos tuon vanhan vaikka saisi toimimaan.
Ajattelin vain että isoilla kierroksilla on isompi alipaine imusarjassa ja silloin valo syttyy. Ja isompi alipaine vetää voimakkaammin epätiiviin egr venttiilin läpi ilmaa imusarjaan. Silloin ei alipaine imusarjassa ole niin kova korkeilla kierroksilla kuin silloin kun egr olisi täysin kiinni. Eli on korkeampi kuin pitäisi. Eli korkeapaine anturi älähtäisi silloin ja sytyttää valon? Kuullostaako järkevältä?
Toisaalta mieleeni hiipi epäilys että tulikohan se egr edes sopeutettua samalla kun kaasuläppä sopeutettiin =)

Hihnan hyppäämisestä, toivon ettei ole. Toisaalta hihna pitäisi vaihtaa kohta, on vain niin kallis... enkä tuohon uskalla itse vaihtaa kun tuntuu olevan arka paikka tälle koneelle. Näkisiköhän ajoitusmerkit iman suurempia purkamisia tässä koneessa. Hmm täytyy käyttää hakua, ja tarkistaa. nuo.

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 28.7.2011 14:29

Ajattelin vain että isoilla kierroksilla on isompi alipaine imusarjassa...
Alipaine on sitä pienempi mitä enemmän kaasuläppä on auki. Eli kaasu ylhäällä alipaine on suurin.

erion
-
Viestit: 169
Liittynyt: 15.2.2006 10:36

ViestiKirjoittaja erion » 28.7.2011 15:03

Aa, no hyvä tietää. Kiitos tarkennuksesta. Avaan kuitenkin egr:n ja putsaan varalta, kun se on kuitenkin helppo homma purkaa.

sakor
uusi tulokas
Viestit: 2
Liittynyt: 14.11.2014 13:22

ViestiKirjoittaja sakor » 20.4.2015 9:34

Nyt tarviis kyllä tämä poika apua.
seat ibiza 2.0l bensa (azl?) 2002 kyseessä. Kaverini kävi helsingissä tulomatkalla syttyi EPC valo ja moottorinhäiriö valo no ajoi kotia ja lähdin sitten tutkimaan kotia vikaa 15km päähän ja luin vikakoodit ja nollasin ja ei enää starttaa. vaihdoin kampiakselin asentotunnistimen ja nollasin valot. Valot sammui ja auto näytti toimivan mutta kun kierrokset menevät yli 4000rpm EPC valo syttyy ja alkaa pätkimään, kun kierrokset tippuu alle 4000rpm epc valo häviää ja ei ongelmaa.
kokeilin että otin egr piuhan irti että ohitan egr:n?!? mutta ei sekään toiminut vika jatkuu joten neuvoja kaivataan, opiskelia budjetilla ei vara viedä laakkoselle.

Eli vika koodi vielä mitä auto antoi kampiakselin asentotunnistimen vaihdon jälkeen on moottorin kierroslukuanturi, syöttöpiiri, katkonainen muistaakseni.

Kiitän

Toppari
uusi tulokas
Viestit: 1
Liittynyt: 28.7.2016 5:46

Re: Epc vikavalo IV golf (Takaisin alkuun)

ViestiKirjoittaja Toppari » 28.7.2016 6:15

Hei kaikille. Täällä kävi iv golfissani lähes samanlailla kuin aiemmin kirjoittaneille.

Eli EPC valo syttyi. Moottori oli tehoton, kulutus normaalia suurempi. Vikaa haettiin kissojen ja koirien kanssa useita päiviä. Ensin tietenkin putsattiin kaasuläppäkotelo, sitten putasattiin egr ja kun vika ei poistunut, putsattiin imusarjan letkujen liitokset ja reijät. Imuvuotoja haettiin starttipilotilla, mutta niitäkään ei löytynyt. Lopulta allettiin epäillä, että josko olisi joku johto poikki, koska kaikki vikakoodit mitä antoi, oli joko epätodennäköinen signaali, katkonainen signaali, tai liian heikko signaali. Ja kaikki vain hetkellisiä.
Johtosarjoista löytyi kolme katkennutta johtoa. Yksi oli kaasuläpän johto numero 6. Eli se mustavihreä. Toinen oli jarrupaineanturin johto. Eli se anturi mikä on suoraan kaasuläpän takapuolella. Siihen tulee imusarjasta kova muoviletku. Toinen samanlainen letku menee jarrutehostajalle. Taisi mennä kolmaskin letku johonki jos oikein muistan. Anturin liittimestä oli johto katkennut.
Kolmas katkennut johto oli imuilman lämpötila-anturin johto.
Johdot korjattiin ja mitattiin anturin ja ECUN väliset yhteydet. Jokaiselta johdolta tuli vastusarvo. 0.01 ohmia. Eli tinaaminen ei vaikuttanut ainakaan kovin pahasti johtojen vastukseen.
Kas kummaa saatiin auto taas toimimaan, mutta edelleen tulee vikakoodia kaasuläpän kulma-anturi nro 2: selta. Epätodennäköinen signaali. Auto ei ota kierroksia kuin 4500. Alaväännöt on normaalit, mutta kun kierrokset nousee 3000 tehot loppuu. Autolla pääsee kuitenkin maantienopeuksia. Vikaa etsitään edelleen. Ja vastauksia ja vinkkejä otetaan vastaan.
Pitää vielä kokeilla tuos egrn ja kaasuläpän sopeutus.

Sijainti: oulu
Auto: vw golf iv 1.6fsi 2004
Moottori: BPG (muistaakseni )
Käytössä on lisenssillä varustettu VCDS

henkkkaaa
uusi tulokas
Viestit: 1
Liittynyt: 13.12.2016 12:00

Re: Epc vikavalo IV golf (Takaisin alkuun)

ViestiKirjoittaja henkkkaaa » 13.12.2016 15:56

Löytykö Toppari käyttäjälle vikaa oireisiin, samat oireet täälläkin


Palaa sivulle “Tekniikka - Yleinen”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 34 vierailijaa