VW T4 2.5 TDI sisäpuhallus kylmenee oudosti
Valvoja: ffp jäsenet
VW T4 2.5 TDI sisäpuhallus kylmenee oudosti
Terve.
Löytyisikö keltään ideoita, miksi mun Transportterin sisäpuhallus jäähtyy ihan kylmäksi nyt talvella matka-ajossa, mikäli kierrokset nousee yli 2300/min? Kaupungissa toimii hyvin ja matalemmilla kierroksilla myös toimii. Kokeilin tuossa eilen että olisko kyseessä joku ihmeen ristivirtaus lisäpumpun ja vesipumpun välillä ja ajoin pätkän kolmosvaihteella kovaa. Kun kierrokset ylitti taas 3400/min niin lämmintä alkoi tulemaan sisään uudestaan.
Tää vika tulee nyt talvella noin 1:n tunnin maantieajon jälkeen. Siihen asti kaikki pelaa normaalisti. Moottorin lämpömittari näyttää koko ajan tasan 90 astetta mutta kierros-välillä 2300/min - 3400/min sisäpuhaltimen kennolle ei tuu lämmintä vettä. Kummallista?
Mulla on menny nyt pari tonnia rahaa VW:n hyötyajoneuvon korjaamoon ja muihin Volkkarikorjaamoihin, mutta ne ei löydä vikaa. Nyt ei oo enää varaa mennä käyttämään autoa korjaamossa...
Voiskohan toi vika olla niinkin hölmö, että jonkun lisä-/siirtopumpun johdot on väärinpäin ja sepyörii väärinpäin ja työntää vettä vastavirtaan. Sitten moottorin oma vesipumppu antaa enemmän hönkää virtaukseen 2300</min, niin vedenkierto lakkaa tuossa sisäkennossa kokonaan. Puolestaan kun vesipummppu pumppaa oikein kunnolla 3400</min niin vesi taas alkaa liikkua (mutta ilmeisesti eri suuntaan).
Tää on entinen jobattu invataksi ('01 - 700 000km) jossa on vaihtokone (270 000). Etu- ja taka-kennot vakiona sekä Finnotso katto-ilmastointi/lämmitys. Eli haarotuksia on vesiletkuissa ihan sikana ja en oo yhtään varma missä kaikkialla on sähköllä toimivia pumppuja tms.
Osaisko joku vahvistaa mun epäilyksiä tai antaa vaihtoehtoisia vikamäärityksiä. Mä en oo täysin perillä noiden lisäpumppujen toimintaperiaatteista. Alfamerin kirjassa on lisäpumpulle joku termostaattikatkaisin sähkökaavioissa?
Neuvoja odottaen ;)
- ilari
EDIT:
Huomasin tänään koeajolla kun oli lämpimämpää että vikaa ei esiintynyt, mutta sitten laitoin eberin vaudissa päälle, ja samantien vika tuli takas. Eberi selvästikin aiheuttaa jonkun ongelman vedenkiertoon lämmityskennoissa
Löytyisikö keltään ideoita, miksi mun Transportterin sisäpuhallus jäähtyy ihan kylmäksi nyt talvella matka-ajossa, mikäli kierrokset nousee yli 2300/min? Kaupungissa toimii hyvin ja matalemmilla kierroksilla myös toimii. Kokeilin tuossa eilen että olisko kyseessä joku ihmeen ristivirtaus lisäpumpun ja vesipumpun välillä ja ajoin pätkän kolmosvaihteella kovaa. Kun kierrokset ylitti taas 3400/min niin lämmintä alkoi tulemaan sisään uudestaan.
Tää vika tulee nyt talvella noin 1:n tunnin maantieajon jälkeen. Siihen asti kaikki pelaa normaalisti. Moottorin lämpömittari näyttää koko ajan tasan 90 astetta mutta kierros-välillä 2300/min - 3400/min sisäpuhaltimen kennolle ei tuu lämmintä vettä. Kummallista?
Mulla on menny nyt pari tonnia rahaa VW:n hyötyajoneuvon korjaamoon ja muihin Volkkarikorjaamoihin, mutta ne ei löydä vikaa. Nyt ei oo enää varaa mennä käyttämään autoa korjaamossa...
Voiskohan toi vika olla niinkin hölmö, että jonkun lisä-/siirtopumpun johdot on väärinpäin ja sepyörii väärinpäin ja työntää vettä vastavirtaan. Sitten moottorin oma vesipumppu antaa enemmän hönkää virtaukseen 2300</min, niin vedenkierto lakkaa tuossa sisäkennossa kokonaan. Puolestaan kun vesipummppu pumppaa oikein kunnolla 3400</min niin vesi taas alkaa liikkua (mutta ilmeisesti eri suuntaan).
Tää on entinen jobattu invataksi ('01 - 700 000km) jossa on vaihtokone (270 000). Etu- ja taka-kennot vakiona sekä Finnotso katto-ilmastointi/lämmitys. Eli haarotuksia on vesiletkuissa ihan sikana ja en oo yhtään varma missä kaikkialla on sähköllä toimivia pumppuja tms.
Osaisko joku vahvistaa mun epäilyksiä tai antaa vaihtoehtoisia vikamäärityksiä. Mä en oo täysin perillä noiden lisäpumppujen toimintaperiaatteista. Alfamerin kirjassa on lisäpumpulle joku termostaattikatkaisin sähkökaavioissa?
Neuvoja odottaen ;)
- ilari
EDIT:
Huomasin tänään koeajolla kun oli lämpimämpää että vikaa ei esiintynyt, mutta sitten laitoin eberin vaudissa päälle, ja samantien vika tuli takas. Eberi selvästikin aiheuttaa jonkun ongelman vedenkiertoon lämmityskennoissa
Viimeksi muokannut Phase7, 11.3.2008 18:14. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Hae jostain biltemasta.motonetistä letkunsulkijapihdit,purista katolle menevät letkut luttuun ja kokeile.
Tulee väkisellä mieleen että ilmapatsas on jollain kennolla .pane kierroksia ja ravota takakennolla ja kattokennolla vesiputkea,ja ilmaa.Ilma tulee erittäin huonosti putkea alaspäin.
Ei tunnu lookiselta väärinpäin kytkeminen.
Sitten mittaa todellinen pakkaskestävyys,yli -30 ja ei yli -50 ,silloin liian vähän vettä ,jolloin ajoviimassa neste ei liiku pakkasella.
VW trp ja LT ongelma on tyhjäkäynnillä vesi ei kierrä kennoissa,mutta kierroksilla kiertää.
Tutki onko siellä kattokennon edessä ohitusputkea joka termarillaavautuu ja päästää veden ohi kennon.
Toimiiko ja onko vaikutusta onko eberi päällä ,eberin vp auttaa virtausta.
Aluksi tuli nämä mieleen mutta kun ei nää niin vaikea auttaa...
Tulee väkisellä mieleen että ilmapatsas on jollain kennolla .pane kierroksia ja ravota takakennolla ja kattokennolla vesiputkea,ja ilmaa.Ilma tulee erittäin huonosti putkea alaspäin.
Ei tunnu lookiselta väärinpäin kytkeminen.
Sitten mittaa todellinen pakkaskestävyys,yli -30 ja ei yli -50 ,silloin liian vähän vettä ,jolloin ajoviimassa neste ei liiku pakkasella.
VW trp ja LT ongelma on tyhjäkäynnillä vesi ei kierrä kennoissa,mutta kierroksilla kiertää.
Tutki onko siellä kattokennon edessä ohitusputkea joka termarillaavautuu ja päästää veden ohi kennon.
Toimiiko ja onko vaikutusta onko eberi päällä ,eberin vp auttaa virtausta.
Aluksi tuli nämä mieleen mutta kun ei nää niin vaikea auttaa...
kiitos neuvoista
Olisin vielä tarkentanut seuraavaa:
- onko toi ilmakupla mahdollinen harmin aiheuttaja siitä huolimatta että auto toimii ensimmäisen tunnin / 80-100km ihan normaalisti tuolla moottoritiellä. Ja entäs tuo järjestelmällinen oire juuri tietyllä kierrosalueella.
Lämmintä tulee siis 2200 kierrokseen asti ja sitten taas 3400 ylöspäin?
Täytyy yrittää käydä noiden sun ohjeiden mukaan putkisto läpi, mut jotenkin tuntuu että vika on jotain tavallisesta poikkeavaa kun ei korjaaja-sedät sitä oo pystyny noin 15h tutkimisella löytämään. ;)
...erikoista
- ilari
Olisin vielä tarkentanut seuraavaa:
- onko toi ilmakupla mahdollinen harmin aiheuttaja siitä huolimatta että auto toimii ensimmäisen tunnin / 80-100km ihan normaalisti tuolla moottoritiellä. Ja entäs tuo järjestelmällinen oire juuri tietyllä kierrosalueella.
Lämmintä tulee siis 2200 kierrokseen asti ja sitten taas 3400 ylöspäin?
Täytyy yrittää käydä noiden sun ohjeiden mukaan putkisto läpi, mut jotenkin tuntuu että vika on jotain tavallisesta poikkeavaa kun ei korjaaja-sedät sitä oo pystyny noin 15h tutkimisella löytämään. ;)
...erikoista
- ilari
ai niin vielä.
Osaatko sanoa mikä termostaatti tai venttiili tai pumppu alkaa toimia noin pitkän ajamisen jälkeen. Se lämmitys loppuu jokaisesta kennosta yhtäaikaa...
Mä vaan edelleen mietin sitä että joku vedenkierrossa muuttuu yllättäen sen 1 tunnin ajamisen jälkeen.
Huoltamo-breikit ei vielä palauta tilannetta normaaliksi, mutta seuraavana päivänä on taas se 1h aikaa ajaa maantiellä normaalisti toimivalla lämmityksellä.
Osaatko sanoa mikä termostaatti tai venttiili tai pumppu alkaa toimia noin pitkän ajamisen jälkeen. Se lämmitys loppuu jokaisesta kennosta yhtäaikaa...
Mä vaan edelleen mietin sitä että joku vedenkierrossa muuttuu yllättäen sen 1 tunnin ajamisen jälkeen.
Huoltamo-breikit ei vielä palauta tilannetta normaaliksi, mutta seuraavana päivänä on taas se 1h aikaa ajaa maantiellä normaalisti toimivalla lämmityksellä.
Huomasin tänään koeajolla kun oli lämpimämpää että vikaa ei esiintynyt, mutta sitten laitoin eberin vaudissa päälle, ja samantien vika tuli takas. Eberi selvästikin aiheuttaa jonkun ongelman vedenkiertoon lämmityskennoissa.
Löytyykö keltään kaaviota tai selvitystä oikein kytketystä vesijärjestelmästä eberillä ja lisäkennoilla?
Löytyykö keltään kaaviota tai selvitystä oikein kytketystä vesijärjestelmästä eberillä ja lisäkennoilla?
Vika on tarkentunut vielä lisää. Eli Finnotso kattoilmastointiin kuuluu myös yksi kiertovesipumppu. Jos sen ottaa pois päältä, niin vaikutus on sama kuin Eberin sulkemisella.
Mä ostin kirkasta letkua ja laitoin sen vesikiertoon. Eber pyörittää vettä oikeaan suuntaan. Samoin näyttäisi tekevän myös kiertovesipumppu.
Nyt mun epäilykset kohdistuu (takaisku) venttiilien puuttumiseen. T4:sen vesikaavioissa on yksi "optional equipment" -venttiili ja yks "optional equipment" solenoidi venttiili. Mua vähän kummastutti kun mulla ei sellaisia ole, eivätkä volkkarilla tienneet mitä ne venttiilit tekee ja miten ne toimii. Eivätkä osanneet sanoa pitäiskö mulla olla sellainen jossain. Maahantuojan merkkihuolto?? :)
Onko tietoa venttileistä? mä voin skannata pari eri kaavioita järjestelmästä jos se auttaa asiaa.
Homma on nyt siis näin.
1. Auton oma vesipumppu ainoastaan päällä:
- Sisälämmöt hyvät etukennossa koko kierrosalueella. Koneen lämpö meinaa välillä jäähtyä tyhjäkäynnillä. Kattoilmastointi ei anna kuumaa kunnolla.
2. Oma vesipumppu + Eber päällä:
- Sisälämmöt toimii etukennossa 3200 kierrosta/min asti. Sitten hyytyy.
3. Oma vesipumppu + kiertovesipumppu päällä:
- Sisälämmöt toimii etukennossa 3200 kierrosta/min asti. Sitten hyytyy.
4. Kaikki päällä:
- 2200-3200 kierroksilla sisäilma kylmää. :roll:
täytyy vielä tarkistaa pumppaus suunnat...
Entäpä jos kaikki pumppaa oikeaan suuntaan?
Mä ostin kirkasta letkua ja laitoin sen vesikiertoon. Eber pyörittää vettä oikeaan suuntaan. Samoin näyttäisi tekevän myös kiertovesipumppu.
Nyt mun epäilykset kohdistuu (takaisku) venttiilien puuttumiseen. T4:sen vesikaavioissa on yksi "optional equipment" -venttiili ja yks "optional equipment" solenoidi venttiili. Mua vähän kummastutti kun mulla ei sellaisia ole, eivätkä volkkarilla tienneet mitä ne venttiilit tekee ja miten ne toimii. Eivätkä osanneet sanoa pitäiskö mulla olla sellainen jossain. Maahantuojan merkkihuolto?? :)
Onko tietoa venttileistä? mä voin skannata pari eri kaavioita järjestelmästä jos se auttaa asiaa.
Homma on nyt siis näin.
1. Auton oma vesipumppu ainoastaan päällä:
- Sisälämmöt hyvät etukennossa koko kierrosalueella. Koneen lämpö meinaa välillä jäähtyä tyhjäkäynnillä. Kattoilmastointi ei anna kuumaa kunnolla.
2. Oma vesipumppu + Eber päällä:
- Sisälämmöt toimii etukennossa 3200 kierrosta/min asti. Sitten hyytyy.
3. Oma vesipumppu + kiertovesipumppu päällä:
- Sisälämmöt toimii etukennossa 3200 kierrosta/min asti. Sitten hyytyy.
4. Kaikki päällä:
- 2200-3200 kierroksilla sisäilma kylmää. :roll:
täytyy vielä tarkistaa pumppaus suunnat...
Entäpä jos kaikki pumppaa oikeaan suuntaan?
Kun kaikki pumppaa niin riittääkö vesi,jos vesisarjassa käy vajaana ja ,se nykäisee ilmat.
Voisi järkeillä ,että lisälämmittimien alussa pitäisi olla takaisku,ettei vesitilan tilavuus muuttuisi.
Paisuntasailiö on niin paljon alempana että voi tulla kiertohäiriö.
Tyhjäkäynnillä viilenee puhallus reippaasti joka 2.5 mallissa.Vedenkierto ei riitä lämm.laitteelle.
Miten Käy jos tukit sen kattokierron pois,ja ilmaat vedenkierron pa-astialla normaaliksi.Vielä niin että kuumaksi ja Annat jähtyä ja tarkistat vedenkorkeuden.Sen jälkeen kokeilu.
Eihän siihen ole työnnetty syylärisementtiä sisään?
Tutkimisen iloa!
Voisi järkeillä ,että lisälämmittimien alussa pitäisi olla takaisku,ettei vesitilan tilavuus muuttuisi.
Paisuntasailiö on niin paljon alempana että voi tulla kiertohäiriö.
Tyhjäkäynnillä viilenee puhallus reippaasti joka 2.5 mallissa.Vedenkierto ei riitä lämm.laitteelle.
Miten Käy jos tukit sen kattokierron pois,ja ilmaat vedenkierron pa-astialla normaaliksi.Vielä niin että kuumaksi ja Annat jähtyä ja tarkistat vedenkorkeuden.Sen jälkeen kokeilu.
Eihän siihen ole työnnetty syylärisementtiä sisään?
Tutkimisen iloa!
Oli ongelmia T4 2.5TDI:n eberin kanssa. Se lähti käyntiin, mutta sammui hetken kuluttua jos autolla ei ajanut. Ajaessa se pysyi paremmin päällä.
Käytin autosähkökorjaamossa ja siihen vaihdettiin kiertovesipumppu. Sen jälkeen lämmityslaitteesta on tullut pelkkää kylmää. Tämä on bussimalli jossa on siis normaali etukenno ja sitten takamatkustamon etuosassa toinen kenno (auton alla). Muutoin tuossa on kaksoisclimatronic.
Etukennolle menevässä letkussa on ilmausruuvi, mutta ei sieltä tunnu paljoakaan ilmaa tuleva. Laitoin siihen ilmausruuvin reikään letkun jonka perässä vesipurkki. Tuntuu siltä kuin ilmaa olisi edelleen jossain, koska nyt kiertovesipumppu pitää vinkunaa. Letkuja ja kaikenlaisia alipainehässäköitä konehuoneessa on niin v***sti, ettei niistä saa mitään selkoa. Löytyykö jostain kaaviota miten vesi oikein kiertää ja mitä kaikki säätözydeemejä siellä on? Ainakin Phase7 viittasi tuossa T4:n vesikaavioon...
Olishan se kiva jos ohjaamo lämpenisi, eikä pelkästään moottori ja kuljettaja. Lämmöt tasan 90.
Käytin autosähkökorjaamossa ja siihen vaihdettiin kiertovesipumppu. Sen jälkeen lämmityslaitteesta on tullut pelkkää kylmää. Tämä on bussimalli jossa on siis normaali etukenno ja sitten takamatkustamon etuosassa toinen kenno (auton alla). Muutoin tuossa on kaksoisclimatronic.
Etukennolle menevässä letkussa on ilmausruuvi, mutta ei sieltä tunnu paljoakaan ilmaa tuleva. Laitoin siihen ilmausruuvin reikään letkun jonka perässä vesipurkki. Tuntuu siltä kuin ilmaa olisi edelleen jossain, koska nyt kiertovesipumppu pitää vinkunaa. Letkuja ja kaikenlaisia alipainehässäköitä konehuoneessa on niin v***sti, ettei niistä saa mitään selkoa. Löytyykö jostain kaaviota miten vesi oikein kiertää ja mitä kaikki säätözydeemejä siellä on? Ainakin Phase7 viittasi tuossa T4:n vesikaavioon...
Olishan se kiva jos ohjaamo lämpenisi, eikä pelkästään moottori ja kuljettaja. Lämmöt tasan 90.
Viimeksi muokannut mikan, 14.11.2008 10:42. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Ruuvi on letkun päällä rintapellin vieressä. Ainakin 111kW-mallissa pitää moottorin päällä oleva muovikotelo ottaa pois tieltä.
Nyt homma ratkesi ja lämmintä puhaltaa. Sinänsä en kyllä tiedä missä vika oli mutta tein seuraavasti:
Auto käyntiin. Puhaltaa aivan kylmää vaikka lämppäri HI-asennossa. Sitten säädin LO-asentoon ja uudestaan HI-asentoon. Jo vain alkoi puhaltamaan kuumaa! Outo vekotin.
Nyt homma ratkesi ja lämmintä puhaltaa. Sinänsä en kyllä tiedä missä vika oli mutta tein seuraavasti:
Auto käyntiin. Puhaltaa aivan kylmää vaikka lämppäri HI-asennossa. Sitten säädin LO-asentoon ja uudestaan HI-asentoon. Jo vain alkoi puhaltamaan kuumaa! Outo vekotin.
T4 kaaviosta
Alfamerin Transporterin huolto-opas kirjassa on vedenkierto kaavio esitettynä.
Siinä on tosin paljon "optional" -venttiileitä, joiden toiminnasta tai vaikutuksesta ei kerrota mitään. Mulle ei myöskään selvinnyt esimerkiksi mitä mun autossa pitäisi olla.
Käytin oman T4:sen 1200€ maksaneessa vesiletku-huollossa joka korjasi asian osittain. Samalla tuli uusia vikoja vesikiertoon, joita tutkittiin ja korjailtiin VW-hyötyajoneuvo huollossa 5-10 kertaa. Loppupuolella se meni niiltäkin ihan summittaiseksi kokeilemiseksi, kunnes myönsivät etteivät keksi mikä vesikierrossa mättää.
Lopetettiin korjaukset. Ja nykyisin mä ajan ilman sitä ylimääräistä vesikiertopumppua. Sillä systeemi toimii parhaiten koko kierrosalueella.
Siinä on tosin paljon "optional" -venttiileitä, joiden toiminnasta tai vaikutuksesta ei kerrota mitään. Mulle ei myöskään selvinnyt esimerkiksi mitä mun autossa pitäisi olla.
Käytin oman T4:sen 1200€ maksaneessa vesiletku-huollossa joka korjasi asian osittain. Samalla tuli uusia vikoja vesikiertoon, joita tutkittiin ja korjailtiin VW-hyötyajoneuvo huollossa 5-10 kertaa. Loppupuolella se meni niiltäkin ihan summittaiseksi kokeilemiseksi, kunnes myönsivät etteivät keksi mikä vesikierrossa mättää.
Lopetettiin korjaukset. Ja nykyisin mä ajan ilman sitä ylimääräistä vesikiertopumppua. Sillä systeemi toimii parhaiten koko kierrosalueella.
Onko tutkittu kiertääkö lämmittimen kennolla kuitenkin lämmin vesi kokoajan vai loppuuko/heikkeneekö virtaus niin että jäähtyy kylmäksi? Vika voisi olla mahdollisesti Climatronicin lämmönsäätöventtiilissäkin?
Entäs moottorin oman vesipumpun kunto? Jakopäällähän se taitaa tuossakin olla ja vaihdetaan jakopäärempan yhteydessä? Onkos se tuossakin malliltaan sellainen teräsakselille prässätty muovi-impelleri, joka on henkilöautopuolella ainakin ollut ongelmallinen?
Entäs moottorin oman vesipumpun kunto? Jakopäällähän se taitaa tuossakin olla ja vaihdetaan jakopäärempan yhteydessä? Onkos se tuossakin malliltaan sellainen teräsakselille prässätty muovi-impelleri, joka on henkilöautopuolella ainakin ollut ongelmallinen?
Tuossa 2.5Tdi mallissa ei kuulemma ole sitä prässättyä pumppua. + nimenomaan omalla vesipumpulla vesi kiertää ihan hyvin. Ne on ne Eberin pumppu ja yhteen letkuhaaroitukseen laitettu pumppu jotka sotkevat systeemin.
Jossain vaiheessa epäiltiin että joku pumpuista pyörii eri suuntaan, mutta tutkin kirkkaan letkun avulla, että jokainen pumppu yksinään kierrättää vettä samaan suuntaan.
1+1+1 ei vaan jostain syystä olekaan 3 vaan 0 tietyillä kierroksilla ;)
- outoa, mutta nyt mä siis pärjään ilman sitä haaroituksen lisäpumppua. Voi olla että sen tilalla pitäis olla oikeasti joku magneettiventtiili tai takaiskuventtiili tms. Mistäs noita tietää kun Eber vastaa vain omasta pumpustaan. VW vain omastaan ja kukaan ei tiedä miten kokonaisjärjestelmä pitäis toimia???
Jossain vaiheessa epäiltiin että joku pumpuista pyörii eri suuntaan, mutta tutkin kirkkaan letkun avulla, että jokainen pumppu yksinään kierrättää vettä samaan suuntaan.
1+1+1 ei vaan jostain syystä olekaan 3 vaan 0 tietyillä kierroksilla ;)
- outoa, mutta nyt mä siis pärjään ilman sitä haaroituksen lisäpumppua. Voi olla että sen tilalla pitäis olla oikeasti joku magneettiventtiili tai takaiskuventtiili tms. Mistäs noita tietää kun Eber vastaa vain omasta pumpustaan. VW vain omastaan ja kukaan ei tiedä miten kokonaisjärjestelmä pitäis toimia???
Onko tähän ketjuun tullut ratkaisevaa tietoa? Onko ilma kennossa syy, lämmönjakoläpän toimimattomuus lämppärin sisällä vai joku muu? Omassa portterissa tämä haalean puhallus nyt etukennossa mietutyttää, takalämppäristä kyllä tulee kuumaa. Jos olis jollain irto lämppäri josta vois saada kuvia miten lämmönjako toimii...
Nyt etulämmittimestä ei tule kesälläkään lämmintä ilmaa, ihan haaleaa vaan.. Takalämmittimestä kyllä tulee polttavan kuumaa. Olen tutkinut kesän aikana tätä juttua ja, tässä on se sekoittaja tyyppinen lämmityslaite(manuaali-ilmastoinnilla). Nestekierrossa ei ole vesiventtiiliä. Keväällä puhdistin kennon nestekierron kierrättämällä porakonepumpulla pesuainevettä, jonkin verran likaa tuli, vesi kiertää ihan väljän tuntuisesti kennossa.Nyt tutkin digitaali tähystyslaitteella lämmityslaitteen sisältä lämmönsäätöläpän toiminnan, se näyttäisi toimivan eikä isoja ilmavuotoja kanavassa näyttäisi olevan. Ilman pitäisi kiertää ihan oikein kennon kautta kun pyynti on kuumimmalla.
Moottorin termostaatti on nyt alkanut oikkuilla, sen vaihdan seuraavaksi, mutta sillä ei pitäisi olla vaikutusta koska takalämmittimestä tulee kuumaa ilmaa. Ja etulämmittimen letkut ovat kuitenkin kuumat.
Tässä ei oikein ole muita vaihtoehtoja, kuin että ilmaa on kennossa? Kennon ympärys tiivisteet? Tässä on 5,2 kW webasto, eikä juuri vaikuta asiaan.
Onko muilla lisää kokemuksia tästä, kun tuttavapiirissä on useampia jolla tätä ongelmaa on? Onko kukaan ratkaissut ongelmaa?
Tuntuisi, että tällaisen aiheuttaa joku selkeä asia joka olisi tässä vaiheessa helppo todeta, mutta kun ei...
Harmi kun tällainen vaiva autossa, mitään muuta harmia ei ole, ja talvi tulossa taas.
Moottorin termostaatti on nyt alkanut oikkuilla, sen vaihdan seuraavaksi, mutta sillä ei pitäisi olla vaikutusta koska takalämmittimestä tulee kuumaa ilmaa. Ja etulämmittimen letkut ovat kuitenkin kuumat.
Tässä ei oikein ole muita vaihtoehtoja, kuin että ilmaa on kennossa? Kennon ympärys tiivisteet? Tässä on 5,2 kW webasto, eikä juuri vaikuta asiaan.
Onko muilla lisää kokemuksia tästä, kun tuttavapiirissä on useampia jolla tätä ongelmaa on? Onko kukaan ratkaissut ongelmaa?
Tuntuisi, että tällaisen aiheuttaa joku selkeä asia joka olisi tässä vaiheessa helppo todeta, mutta kun ei...
Harmi kun tällainen vaiva autossa, mitään muuta harmia ei ole, ja talvi tulossa taas.
Termostaatin vaihdolla alkoi kone lämpenemään normaalisti. Entinen olikin rikki täysin, metalli"sanka" irtipoikki termostaatin takapuolelta.
Sisäilman lämpenemiseen ei silti sillä tullut korjausta.
Seuraavaksi tein lämmityslaitteen paluuputkeen heti rintapellin lähelle sellaisen metalliputkenpätkän, jossa on pieni letkulähtö jonka kautta saa ilmattua paluupuolen. En ole yhdistänyt ilmausletkua mihinkään, vaan ilmannut ja tulpannut sitten letkun.
Nyt tulee kuumaa ilmaa sisälle ja on ollut mukava ajella, kun tulee jopa tukala sisällä, sitä ei tapahtunut ennen ilmausta koskaan...
Lämmityslaitteen kenno ja -letkut ovat niin paljon koneen yläpuolella ettei ilmaa saa täysin pois muulla tavalla. Näin ainakin omassa porterissa.
Kennon lähtöliitännät ovat muovia ja niitä pitää käsitellä varovasti ettei vaan katkea(sitten onkin iso homma edessä). Tuossa lähdöt oli tosi haprastunutta muovia, lohkesi pieni pala letkun sisään ja sekin häiritsi välillä nesteen kiertoa ja sekoitti tutkimista.
Kommentteja muilta portterikuskeilta??
Sisäilman lämpenemiseen ei silti sillä tullut korjausta.
Seuraavaksi tein lämmityslaitteen paluuputkeen heti rintapellin lähelle sellaisen metalliputkenpätkän, jossa on pieni letkulähtö jonka kautta saa ilmattua paluupuolen. En ole yhdistänyt ilmausletkua mihinkään, vaan ilmannut ja tulpannut sitten letkun.
Nyt tulee kuumaa ilmaa sisälle ja on ollut mukava ajella, kun tulee jopa tukala sisällä, sitä ei tapahtunut ennen ilmausta koskaan...
Lämmityslaitteen kenno ja -letkut ovat niin paljon koneen yläpuolella ettei ilmaa saa täysin pois muulla tavalla. Näin ainakin omassa porterissa.
Kennon lähtöliitännät ovat muovia ja niitä pitää käsitellä varovasti ettei vaan katkea(sitten onkin iso homma edessä). Tuossa lähdöt oli tosi haprastunutta muovia, lohkesi pieni pala letkun sisään ja sekin häiritsi välillä nesteen kiertoa ja sekoitti tutkimista.
Kommentteja muilta portterikuskeilta??
Palaa sivulle “Tekniikka - Diesel”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 22 vierailijaa