aef, agr, afn, aaz jne eroavaisuudet ja yhtäläisyydet?

Vain dieseleihin liitttyvät asiat

Valvoja: ffp jäsenet

mikan
-
Viestit: 213
Liittynyt: 18.8.2004 11:23

aef, agr, afn, aaz jne eroavaisuudet ja yhtäläisyydet?

ViestiKirjoittaja mikan » 4.2.2008 16:07

Oon ihan varma, että tästä löytyy tyhjentävä juttu täältä jostain, mutta mun Search-taidoilla ei vaan löydy. Eli missä olis kerrottu mitä ovat syöneet aef, agr, afn, aaz, ahu, 1z ja mitä niitä turbodieseleitä nyt sitten ikänä onkaan?

Tarkoitus olisi istuttaa 1,9 td tai 1,9 tdi moottori autoon joka ei ole moista moottoria koskaan nähnytkään. Siitä pitäisi sitten vielä kutitella noin 200 hv tehot. Lähinnä kiinnostaa siis eri moottorityyppien sisuskalujen kestävyyserot ja asennuksen vaikeus. Osassa kun on ilmeisesti ajonesto, sähköinen kaasupoljin ym helpon asennuksen kannalta ikävää. Pumppusuutinversiot ovat kait kalliimpia virittää, jos täytyy vaihtaa isommat suuttimet?

Mitään golfin mittaristoa ei ole mahdollista asentaa moottorin seuraksi ja muutoskatsastusmielessä 90 heppanen olisi kaikista helpoin tapaus. Lisäksi kun tulee autoon johon ei golfin piuhasarjat sovi, niin eduksi olisi jos johtoja ei ole kymmeniä.

Kytkimen ja välijäähdyttimen eroilla ei ole väliä, koska ne menee muutenkin uusiksi.

Meneeköhän nämä edes oikein:

1992 eka 1,9 td jossa 75@4400 ja 140@2000 tai 150@2400
1997 1,9 tdi 90@4000 ja 202@1900
1998 1,9 tdi 110@4150 ja 235@1900
1999 1,9 tdi 115@4000 ja 285@1900 ns. powerdiesel, eli ilmeisesti pumppusuutin???
2001 1,9 tdi 130@4000 ja 310@1900 sekä 150@4000 ja 320@1900

mikan
-
Viestit: 213
Liittynyt: 18.8.2004 11:23

ViestiKirjoittaja mikan » 4.2.2008 17:56

Jaahas, jos vastaisi osittain. Eli:

Malli Moottori Iskutilavuus Teho Vääntö
1.9 TD/GTD AAZ 1896 cm3 55 kW (75 hv) @ 4200 r/min 140/150 Nm @ 2400–3400 r/min
1.9 TDI 1Z/AHU/ALE 1896 cm3 66 kW (90 hv) @ 4000 r/min 210 Nm @ 1900 r/min
1.9 TDI AFN 1896 cm3 81 kW (110 hv) @ 4150 r/min 235 Nm @ 1900 r/min
1.9 TDI AGR 1896 cm³ 66 kW (90 hv) @ 4000 r/min ? Nm @ ? r/min
1.9 TDI ALH 1896 cm³ 66 kW (90 hv) @ 3750 r/min ? Nm @ ? r/min
1.9 TDI PD ANU 1896 cm³ 66 kW (90 hv) @ 4000 r/min 210 Nm @ 1900 r/min
1.9 TDI PD ATD/AXR 1896 cm³ 74 kW (100 hv) @ 4000 r/min 240 Nm @ 1800 r/min
1.9 TDI AHF/ASV 1896 cm³ 81 kW (110 hv) @ 4150 r/min 235 Nm @ 1900 r/min
1.9 TDI PD AJM/AUY 1896 cm³ 85 kW (115 hv) @ 4000 r/min 285 Nm @ 1900 r/min
1.9 TDI PD ASZ 1896 cm³ 96 kW (130 hv) @ 4000 r/min 310 Nm @ 1900 r/min
1.9 TDI PD ARL 1896 cm³ 110 kW (150 hv) @ 4000 r/min 320 Nm @ 1900 r/min
1.9 TDI BRU 1896 cm3 66 kW (90 hv) @ 4000 r/min 210 Nm @ 1800 r/min
1.9 TDI BKC 1896 cm3 77 kW (105 hv) @ 4000 r/min 250 Nm @ 1900 r/min

mikan
-
Viestit: 213
Liittynyt: 18.8.2004 11:23

ViestiKirjoittaja mikan » 7.2.2008 10:22

Synkkä yksinpuhelu jatkuu. Tiettävästi 90 ja 110 heppanen on jakajapumppukoneita ja tehokkaammat pumppusuuttimilla. 115 ja alle on samalla alakerralla. 130 ja yli on vahvemmalla alakerralla.
Ajonesto on joko mittaristossa tai erillinen boxi. Jossainpäin maailmaa ilmeisesti on osaamista ajoneston poistamiseen.

artos
-
Viestit: 331
Liittynyt: 7.2.2006 15:01

ViestiKirjoittaja artos » 8.2.2008 12:01

Jostain muistan lukeneeni väittämän, että 1Z ja AFN olisivat melko pitkälle sama pannu. Tiedä sitten onko erot puhaltimessa, suuttimissa jne, kun AFN on 81kW ja 1Z 66kW.

AHU ja AFN on käsittääkseni pitkittäiskoneita ja AGR ainakin poikittaiskone.
TDI-koneissa alkaa olla elektroniikkaa jo jonkin verran enemmän, kuin TD-koneissa, joten TD:n luulisi olevan helpompi sähköistää.
Jos TDI-koneeseen päädyt, 66kW-versio lie fiksuin. Suurimmat tehon nousut käsittääkseni otettu niistä, etkä kuitenkaan selviä tuosta tehotavoitteesta vakio hiluilla (turbo, suuttimet jne). Onpahan helpompi muutoskatsastaa, kun nokalla on säyseämpi pata. Keston kannalta vankemmat olisi tietenkin parempia.

Ihan mielenkiinnosta, mihin autoon tuo moottorin vaihto-operaatio on tulossa? G/J2?

LM
-
Viestit: 985
Liittynyt: 23.1.2004 9:05

ViestiKirjoittaja LM » 8.2.2008 12:18

AHU ja AFN on käsittääkseni pitkittäiskoneita


Molempia löytyy sekä pitkittäin että poikittain..

Sami-
-
Viestit: 2025
Liittynyt: 8.7.2004 15:12

ViestiKirjoittaja Sami- » 8.2.2008 12:28

AHU ja AFN on käsittääkseni pitkittäiskoneita ja AGR ainakin poikittaiskone


En tiedä mitä tämä autowiki tietää, mutta:

http://www.autowiki.fi/index.php/VAG_1Z-moottori
http://www.autowiki.fi/index.php/VAG_AHU-moottori

http://www.autowiki.fi/index.php/VAG_AFN-moottori

Näyttäisi kaikkea olevan ristiinrastiin. :)

Niin ja TD:n korvaaminen TDI:llä on helppoa ainakin jos on saman mallisarjan autot. Johtonivaskan kun vaihtaa TDI:stä TD:n tilalle sulakerasialta konehuoneeseen. Sekä mittariston kojetauluun. Ei muutaku kone paikoillee ja liittimet nipsnaps. Niin ja ajoneston munklaaminen vag-comilla, tai ite poksin vaihto. Ja eikun Avot.

Olen kuullut että aivan viimesissä kakkoskoppasissa pääsisi samalla vaivalla, kuulemma sulaketaulu jo yhtenevä mk3:n kanssa. Tiedä häntä, tämä kuulopuhetta.


Palaa sivulle “Tekniikka - Diesel”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 23 vierailijaa