Td vai Tdi? Onko Tdi vikaherkempi (ja kuinka paljon)?

Vain dieseleihin liitttyvät asiat

Valvoja: ffp jäsenet

tttalja
-
Viestit: 1006
Liittynyt: 13.4.2006 13:12
Viesti:

Td vai Tdi? Onko Tdi vikaherkempi (ja kuinka paljon)?

ViestiKirjoittaja tttalja » 21.12.2006 22:33

Omalla Jetalla alkaa olemaan jo sen verran kilometrejä takanaan, joten uuden auton etsintä alkaa olemaan viimeistään ensi kesän aikana olennainen asia. Olen tässä hiukka pähkäillyt iloja ja suruja perinteisen Td ja Tdi-koneen välillä. Lähinnä huoltokustannukset ja viat olisivat oleellinen vertailun kohde.

Seuraavana autona olisi mitä luultavimmin Suomi-Vento (eli 55kW AAZ-koneella) tai sitten Saksasta tuotu farmarimallin Golf GT Tdi (110kW AFN-moottorilla). Isompi motti tietty tuottaa mukavamman ajokokemuksen, mutta entäs ne viat sun muut? Oman okemuksen perusteella jopa tuo AAZ-kone riittää, kun vauhtia koetaan sitten ihan eri vehkeillä.

Jetta (1,6 ekoTd) on mennyt käytössäni jo reilusti toista sataa tuhatta ilman ongelmia ja lastentauteja, joten olisi ihan mukava jos seuraava autokin menisi samalla tavalla ilman jumalattoman hintaisten anturien ym. vaihtoja ja sun muuta virittelyä. Sen verran kuitenkin tulee ajeltua, ettei jonkun lambda-anturin takia tarvitsisi tuoda vikatilassa autoa kotiin asti toiselta puolelta Suomea.

Eli onko Tdi-koneessa oikeasti enemmän huolia ja murheita kuin perinteisessä Td-koneessa, johon saa kulkuakin ihan kivasti pelkästään ruuvia vääntämällä? Kannattaako meikäläisen (lue ei niin paljoa rahaa käytössä) edes ruveta ajattelemaan tuollaista vaihtoehtoa ja varsinkin Saksasta tuotuna, jolloin autoon tulee muutenkin muita kuluja erinäisten varusteiden asennuksen johdosta. Ainakin rupeaa hiukka hirvittämään tuo mahdollisten vikojen etsiminen tämän foorumin lukemisen perusteella, kun kokemuksesta voi sanoa myös Venton 1,9 Td-koneen kestävän ihan mukavasti ja huolettomasti. Toivotaan että saadaan asiallinen keskustelu ja kooste aiheesta aikaan.

P.s. Jos sinulla on Tummanvihreä sopivasti ajettu diesel-Vento tai se GT-mallin farmari Golf ensi kesänä kaupan, niin ilmoittele vaikka privalla :D... (Vaaleasta sisustuksesta ja ilmastoinnista plussaa)

Miksu.
-
Viestit: 1248
Liittynyt: 6.9.2004 10:03

ViestiKirjoittaja Miksu. » 22.12.2006 0:58

Jos molempia autoja ei mitenkään viritellä eikä käännellä niitä ruuveja ja huolletaan oikein niin kyl vaarmaan toi AAZ on kestävämpi

Maikki
-
Viestit: 1074
Liittynyt: 23.7.2003 10:59

ViestiKirjoittaja Maikki » 22.12.2006 8:27

Tai miksi tuoda itse saksasta kun rupeat ajoissa katselemaan jo suomeen tuotuja joihin on jo laitettu lohkis ja sisäpistoke.

Itse ajelin -96 Golf TDI:llä 1.5v/50tkm ja ainoat tekniikkamurheet oli kun heitti pari kertaa vikatilaan todennaköisesti N75:n takia mutta kun ei ollut jatkuvaa niin enpä stressannu. Normiöljynvaihtojen lisäksi ei tarvinnu tehdä muuta kuin vaihtaa hehkut ja kuskin oven lukon yksi muoviosa. Mutta yksilöitähän noi on mutta TDI:n josta on pidetty huolta pitäis myös kestää yli 500tkm ilman suuria murheita.

110hv TDI:stä saa pelkästään lastuttamalla 140hv ja vääntöjä niin paljon kuin kytkin kestää jolloin hauskuusmomentti ja väännöt on pikkasen eri luokkaa kuin kutitetussa aaz:ssa. Lisäksi suomi-ventossa tuskin on ilmastointia, sporttisisustaa, cruisea jne

tttalja
-
Viestit: 1006
Liittynyt: 13.4.2006 13:12
Viesti:

ViestiKirjoittaja tttalja » 22.12.2006 10:14

110hv TDI:stä saa pelkästään lastuttamalla 140hv ja vääntöjä niin paljon kuin kytkin kestää jolloin hauskuusmomentti ja väännöt on pikkasen eri luokkaa kuin kutitetussa aaz:ssa. Lisäksi suomi-ventossa tuskin on ilmastointia, sporttisisustaa, cruisea jne


Tuohan tuossa Saksa-versiossa nimenomaan kiinnostaisikin. Pahus kun Ventoja ei ole saanut (kait tietääkseni) Tdi-koneella ja sporttisisustalla. Auto nimenomaan tulisi olemaan aika pitkän aikaa käytössäni, joten kestävyyspuolen kanssa en hirveästi jaksaisi pelleillä.

lukkari
-
Viestit: 5982
Liittynyt: 25.3.2004 18:20
Viesti:

ViestiKirjoittaja lukkari » 22.12.2006 11:07

Varustus on yksi pointti, mikä puoltaa noita GT -versioita. Talvikelillä tuntuvat tuolla alustageometrialla varustetulle autolle hieman piristetyn AAZ:n tehotkin riittävän. Varsinkin, kun kone herää jo varsin alhaalta. Kesällä tilanne on toinen, mutta normikytkimen puolesta en paljoa veikkaisi.

Taajuus
-
Viestit: 597
Liittynyt: 8.5.2005 22:31
Viesti:

ViestiKirjoittaja Taajuus » 22.12.2006 13:24

Edelleen olen vakaasti sitä mieltä ettei AAZissa ole kuin yksi hajoava paikka - kuningaspultti :D

Eli kunhan jakopäähuollot tekee ajoissa ja KUNNOLLA, niin tuskin ongelmia tulee.

paaton
-
Viestit: 82
Liittynyt: 14.4.2005 20:16

ViestiKirjoittaja paaton » 23.12.2006 2:15

Hep!

Ääni vanhalle tekniikalle, kammio koneisilla ajoin vuosia ilman turhia vikoja.
Nyt olen tuolla Tdi:llä ajellut sysksystä alkaen jotain 25tkm, meinasi alkuun usko loppua noihin ihme nykimisiin, joita en uskonut diesel autoissa edes olevankaan. Nyt en uskalla enää tiputtaa konepeltiä korkealta, kun passatti pelaa taas niin hyvin.

Paras olisi, jos et käy edes ajamassa sitä Tdi autoa. Jos liian hyvään tottuu, niin silloin on pakko tottua noihin vikoihinkin.
Minä en ainakaan vaihda enää takasin, jos tuo stna vaan toimii taas...

Osta uudempi 80 Audi kammio koneella, niin on ruostumaton ja varma auto.

artos
-
Viestit: 331
Liittynyt: 7.2.2006 15:01

ViestiKirjoittaja artos » 23.12.2006 19:38

Pakko laittaa ääni TDi:lle. Muuta kokemusta noista TD-vehkeistä ei ole, kuin Ukon joskus hankkima taksi-peltikeula. Sekin meni lopulta vaihtoon 450tkm ajettuna kuningaspultin (vai mutteriko se nyt on) ansiosta. Siihen kyllä vaihdettiin kaikkea mahdollista, paitsi koneen osia.

Toi meikäläisen AFN on ainakin tähän asti pelannut kuin tauti. Laturin jouduin vaihtamaan viime keväänä, muuta ei pannuhuoneessa ole tarvinnut tehdä. Yhteisiä kilometrejä on takana jo reilu 40 t, joista boksilla noin puolet. Autolla ajettu vähän yli 230 tkm.

Mulla noi autot vaihtuu kohtuu taajaan (yleensä viimeistään kahden vuoden sisään) ja tuoreempaa samantyyppistä katsastellaan koko ajan. Kunhan sopiva osuu kohdalle, vanha menee myyntiin (tai vaihtoon).

Taajuus
-
Viestit: 597
Liittynyt: 8.5.2005 22:31
Viesti:

ViestiKirjoittaja Taajuus » 23.12.2006 21:26

^Tuo kai jo kertoo jotain, jos peltikeulalla ajettuun 450tkm ja lopulta laukesi juuri se paljonpuhuttu pultti :D

Eli jos pultista huolta pitää, ei sitä muuten rikki saa.

artos
-
Viestit: 331
Liittynyt: 7.2.2006 15:01

ViestiKirjoittaja artos » 23.12.2006 21:45

Niin. Kyllähän ne pannut kestää vaikka ja kuin. Kaikkee muuta saakin sitten jo paikkailla vähän väliä. Noita TD-koneellisia ei taida kauheesti alle 300tkm ajettuja löytyä.. Siitä autosta kun voi hajota jotaan muutakin kuin kone.

Noi anturi viat taitaa olla kuitenkin aika helppoja korjata. Sitäpaisti, yks viallinen anturi aika harvoin pysäyttää koko karavaanin tien poskeen, joten ei niitä kannata ihan niin paljon pelätä.
Noitten MAFfien kestävyydestä kuulee jatkuvasti juttua. Mulla toi sama anturi on pelannu AINAKIN sen 40 tkm, tod.näk. enemmän.

Mitä noista tällä palstalla lukemistani topikeista olen päätellyt, taitaa AFN olla aika luotettava pata. AJM kannattanee kiertää kaukaa (ainakin ne vuosimallin 2000 vehkeet).

GTi-Perttu
-
Viestit: 2556
Liittynyt: 3.9.2005 13:59

ViestiKirjoittaja GTi-Perttu » 24.12.2006 0:35

Oli moottori mikä tahansa, vaikuttaa koneen ikään, että miten konetta on pidetty. Onko huollot ja öljynvaihdot tehty ajallaan, minkälaisessa käytössä kone on ollut...jne

jos käyttö/huoltohistoria on tiedossa, voi sen perusteella päätellä aika paljon tulevaa.

Peksi
ffp jäsen
Viestit: 1190
Liittynyt: 17.7.2003 20:38
Viesti:

ViestiKirjoittaja Peksi » 26.12.2006 20:24

Jos multa kysytään niin tuo esikammiokone on melko "traktorin moottori" ja kuluttaakin ainakin litran enempi kuin tollanen suoraruiskutteinen... Ääni tdi:lle. Kyllähän ventoja tdi:nä saa... Itsellä oli taannoin AFN.moottorinen mk3 ja käyttöominaisuuksiltaan mukavampaa moottoria saa oikeesti hakea.

jmr
-
Viestit: 3495
Liittynyt: 23.7.2003 9:03
Viesti:

ViestiKirjoittaja jmr » 27.12.2006 10:46

Kohta 90 tkm ajellut tälläisellä esi-isän aikaisella jakajapumpullisella ja muutama hassu pikkuvika on ollut ainoastaan ollut. Vanhemmissahan on vielä Pierburgin MAF, joten sitäkään ei tartte pelätä.

leinoan
-
Viestit: 756
Liittynyt: 2.4.2004 21:13

ViestiKirjoittaja leinoan » 27.12.2006 16:19

Uudempi on aina uudempi,tottakai se kannattaa tdi ostaa, esikammio on jo museo peli (vaikka nyt itsellä tällähetkellä onkin sattuneista syistä)

Taajuus
-
Viestit: 597
Liittynyt: 8.5.2005 22:31
Viesti:

ViestiKirjoittaja Taajuus » 27.12.2006 18:32

Pitäähän dieselin dieseliltä kuulostaakin, prkl ;)


Palaa sivulle “Tekniikka - Diesel”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 29 vierailijaa