Olisiko jollain antaa apuja tai vinkkejä seuraavaan "ongelmaan"?
Eli Transporterin 2.5 TDI kone (ACV) pitää ihmeellistä nakuttavaa ääntä, ihan kuin bensa auto nakuttaisi mutta ei(hän) diesel nakuta?
Nakutus ilmenee parhaiten silloin kun autolla on tehnyt esim. moottorijarrutuksen jonka jälkeen alkaa painaa kaasua. Hieman ennen kuin moottori alkaa "vetää" kuuluu aika ilkeä nakuttava ääni joka loppuu siihen kun kone alkaa vetää, ääni tasoittuu siihen dieselin tavanomaiseen raksutukseen...
Eli jos jollain olisi antaa hyviä vinkkejä mistä moinen voi johtua???
2.5 TDI koneen "nakutus"
Valvoja: ffp jäsenet
Varmaankin alipainepumppu, tyyppivika, jos semmoinen terävä metallinen "kalkatus". Ei kuulemma muuta kuin tuo äänihaitta.
Saa hetkellisesti häviämään kun painaa jarrupoljinta pohjaan.
Itselläkin nakuttaa että välillä oikein hirvittää että tuleeko muualta tuo ääni, mutta kun jarrua painaa,niin häviää.
Saa hetkellisesti häviämään kun painaa jarrupoljinta pohjaan.
Itselläkin nakuttaa että välillä oikein hirvittää että tuleeko muualta tuo ääni, mutta kun jarrua painaa,niin häviää.
Kiitoksia selvesa, toivotaan että näin on. Helpottaisi vaan kummasti oloa kun tietäisi mistä tuo ääni tulee...
Ääni on todellakin tuollainen metallinen nakutus tai kalkatus. Sinänsä outoa että ääni välillä kuuluu ja välillä ei. Onkohan kellään tietoa mikä tuon äänen alipainepumpussa aiheuttaa koska aina tuota nakutusta ei tule tai ainakaan sitä ei sitten kuule? Vaikuttaisi olevan nk. "ajoittainen" ongelma tai vika.
No, pitänee illalla mennä kokeilemaan ja painelemaan jarrua josko saisi tuon äänen kohdennettua alipainepumppuun.
Ääni on todellakin tuollainen metallinen nakutus tai kalkatus. Sinänsä outoa että ääni välillä kuuluu ja välillä ei. Onkohan kellään tietoa mikä tuon äänen alipainepumpussa aiheuttaa koska aina tuota nakutusta ei tule tai ainakaan sitä ei sitten kuule? Vaikuttaisi olevan nk. "ajoittainen" ongelma tai vika.
No, pitänee illalla mennä kokeilemaan ja painelemaan jarrua josko saisi tuon äänen kohdennettua alipainepumppuun.
liekö sama pumppu kuin volvoissa käytetyn LT:n kutosdieselin kyljessä. Kalkatus/kilkatus johtuu siitä kun nokka-akselin ja pumpun käyttötangon väliin tulee välystä, joka taas johtuu joko käyttötangon kulumisesta tai siitä ettei kalvo palaudu tarpeeks jostain syystä... niin ja sitähän voi vähän helpottaa ,jos se ääni häiritsee, tekemällä pienen reijän alipaine letkuun...
-
- -
- Viestit: 2556
- Liittynyt: 3.9.2005 13:59
-
- -
- Viestit: 640
- Liittynyt: 10.3.2004 8:25
En suosittele yhtään ylimääräistä. Kylmäkäynnistyksien määrä kai vaikuttaa ku silloin remmi aika kovilla.
Ite ajelin omalla 1.9tdi alh:lla reilu 110tkm ku luulin, että eka hihna oli 90tkm kuten toka vaan olikin vaihdettu jo alkuperäisen ohjelman mukaan pikkasen ennen 60tkm:ää. Onneks ei mitään kilahtanu.
Kysyitkö monestakin paikkaa aikaa tohon remminvaihtoon? Muistakin kuin merkkiliikkeistä?
Ite ajelin omalla 1.9tdi alh:lla reilu 110tkm ku luulin, että eka hihna oli 90tkm kuten toka vaan olikin vaihdettu jo alkuperäisen ohjelman mukaan pikkasen ennen 60tkm:ää. Onneks ei mitään kilahtanu.
Kysyitkö monestakin paikkaa aikaa tohon remminvaihtoon? Muistakin kuin merkkiliikkeistä?
-
- -
- Viestit: 2556
- Liittynyt: 3.9.2005 13:59
Merkkiliikkeestä osineen töineen reipas 700€. Töiden osuus muistaakseni 350-400€.
Aika varattu muualta ku merkkiliikkeestä. Töiden osuus 200€. Osat tulee merkkiliikkeestä. (ei suurta eroa motonetin hintoihin.) AKTE:n mukaan. (Lukuunottamatta vesipumpun hintaa!) Motonet 42€ Marmoritiski 172€.
Edit: Jakoremmin vaihdon suoritti sitte Suomen autohuolto Oy. Eli Kokkolassa semmonen ku pohjanmaan varaosavälitys. Hintaa tuli kaikkiaan 390€ sis.pumpunremmin-vaihdon! Paljon halvemmalla ei enää voi päästä! Kiitti vinkistä Miksu!
Aika varattu muualta ku merkkiliikkeestä. Töiden osuus 200€. Osat tulee merkkiliikkeestä. (ei suurta eroa motonetin hintoihin.) AKTE:n mukaan. (Lukuunottamatta vesipumpun hintaa!) Motonet 42€ Marmoritiski 172€.
Edit: Jakoremmin vaihdon suoritti sitte Suomen autohuolto Oy. Eli Kokkolassa semmonen ku pohjanmaan varaosavälitys. Hintaa tuli kaikkiaan 390€ sis.pumpunremmin-vaihdon! Paljon halvemmalla ei enää voi päästä! Kiitti vinkistä Miksu!
Viimeksi muokannut GTi-Perttu, 24.12.2006 0:48. Yhteensä muokattu 5 kertaa.
Jatketaan keskustelua... Ei ole tullut paljoa kilometrejä viimeaikoina joten hiljaista on ollut (naputuksen suhteen).
Toki olen kokeillut "jarrun polkemista" niin paikallaan kuin ajossakin mutta ei tuo mielestäni mitenkään vaikuta mihinkään, mutta kuten aikasemmin kerroin, niin tuo "ääni" esiintyykin vain ajoittain (ja viimeaikoina sitä ei ole esiintynyt). No, josko joulun aikoina tulisi enemmän kilometrejä...
Tuo nostinasiakin on käynyt mielessä (tuo ääni kun sopisi tulemaan venttiileistäkin, ajattelin vain että kun on hydrauliset), tämän äänen huomasin/ kuulin ensikerran sen jälkeen kun öljyt vaihdettiin, nyt koneessa jotain Shell:n öljyä. Olisiko öljyn merkillä väliä, öljynpaineisiin tuolla öljymerkkillä on joskus ollut (kuulemma) vaikutusta?
Sinänsä ihmeellistä että miksi ääni tulee vain silloin kun konetta alkaa kuormittamaan ja häviää heti kun vetoa alkaa olemaan hieman enemmän, luulisi öljynpaineiden pysyvän moottorin kuormituksesta riippumatta...
Mitenkä noiden nostimien kanssa, kuinka hankalat vaihtaa? Kannattanee varmaankin ajoittaa hihnanvaihdon yhteyteen, nokka varmasti irroitettava?
Olisiko kenelläkään antaa mitään linkkiä / linkkejä saiteille missä olisi hyvää tietoa ACV koneesta ja sen tekniikasta?
Toki olen kokeillut "jarrun polkemista" niin paikallaan kuin ajossakin mutta ei tuo mielestäni mitenkään vaikuta mihinkään, mutta kuten aikasemmin kerroin, niin tuo "ääni" esiintyykin vain ajoittain (ja viimeaikoina sitä ei ole esiintynyt). No, josko joulun aikoina tulisi enemmän kilometrejä...
Tuo nostinasiakin on käynyt mielessä (tuo ääni kun sopisi tulemaan venttiileistäkin, ajattelin vain että kun on hydrauliset), tämän äänen huomasin/ kuulin ensikerran sen jälkeen kun öljyt vaihdettiin, nyt koneessa jotain Shell:n öljyä. Olisiko öljyn merkillä väliä, öljynpaineisiin tuolla öljymerkkillä on joskus ollut (kuulemma) vaikutusta?
Sinänsä ihmeellistä että miksi ääni tulee vain silloin kun konetta alkaa kuormittamaan ja häviää heti kun vetoa alkaa olemaan hieman enemmän, luulisi öljynpaineiden pysyvän moottorin kuormituksesta riippumatta...
Mitenkä noiden nostimien kanssa, kuinka hankalat vaihtaa? Kannattanee varmaankin ajoittaa hihnanvaihdon yhteyteen, nokka varmasti irroitettava?
Olisiko kenelläkään antaa mitään linkkiä / linkkejä saiteille missä olisi hyvää tietoa ACV koneesta ja sen tekniikasta?
Palaa sivulle “Tekniikka - Diesel”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 14 vierailijaa