Lastu ja koneen kestävyys

Vain dieseleihin liitttyvät asiat

Valvoja: ffp jäsenet

Jippe
-
Viestit: 9
Liittynyt: 23.7.2003 8:21

Lastu ja koneen kestävyys

ViestiKirjoittaja Jippe » 20.10.2006 7:08

Tervehdys. Olen hankkimassa pidentyneen työmatkan takia edullista diesel-autoa. Nyt kiikarissa olisi kaikin puolin mielestäni hyvä peli, mutta autoon on laitettu edellisen omistajan toimesta lastu. Kuinka lastu vaikuttaa pitkällä juoksulla koneen kestävyyteen. Autolla on kuitenkin ikää liki 10 vuotta ja kilometrejä takana karvan alle 300 tkm. Auto on 406 2.1 td pökötti vuosimallia 98.

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 20.10.2006 15:45

Riippuu aika pitkälle myös siitä kuinka asiantuntija on ohjelman tehnyt.

artos
-
Viestit: 331
Liittynyt: 7.2.2006 15:01

ViestiKirjoittaja artos » 20.10.2006 20:12

.. Ja kuinka raskas on kuskin kaasujalka ollut.

Putko
-
Viestit: 1564
Liittynyt: 1.8.2004 18:23
Viesti:

ViestiKirjoittaja Putko » 20.10.2006 22:21

jopa pätkän ratakiskoa saa hajalle

Jippe
-
Viestit: 9
Liittynyt: 23.7.2003 8:21

ViestiKirjoittaja Jippe » 21.10.2006 12:34

Jep jep. Kyllähän sen varmasti hajalle saa ilman lastuakin. Olikin tarkoitus kysellä lähinnä kokemusta omaavilta immeisiltä lastun vaikutuksesta koneen kestävyyteen pitkällä tähtäimellä "normaalikäytössä". Riippunee toki myös vähän lastusta..

Tämähän se tässä auton ostamisessa onkin vaikeata. Edellisestä omistajasta ei tiedä juuri mitään puhumattakaan ajotavoista. Auto on kaikin puolin muuten vähintäänkin hienossa kunnossa ja kaikki toimii kuten pitääkin. Vain tämä mietityttää.

Miksu.
-
Viestit: 1248
Liittynyt: 6.9.2004 10:03

ViestiKirjoittaja Miksu. » 21.10.2006 13:32

No eiköhän autosta päältä ja sisältä nää että minkä laisessa käytössä se on ollut

MME
-
Viestit: 85
Liittynyt: 22.12.2003 16:38

ViestiKirjoittaja MME » 21.10.2006 23:48

Vaikka olisi lastutettu, ei niitä huipputehoja kuitenkaan käytetä kuin 1% koneen käyntiajasta..

jad
-
Viestit: 2019
Liittynyt: 3.11.2003 18:56
Viesti:

ViestiKirjoittaja jad » 22.10.2006 12:35

Seuraavanlainen fakta on silmiini joskus kantautunut:
Moottorin kokonais elin ikä keskimääräisellä turbomoottorin tehon nostolla
(+15-20%), lyhentää moottori kokonais elinikää 5-10 %. Mikäli moottorin rasitusaste pysyy suhteessa samana vakioon nähden.
Kyseinen "nettifakta" ei koske ahdinta eikä apulaitteita, vaan itse moottoria.


En pidä siis tätä apsoluuttisena faktana, mutta tällaiseen tietoon olen törmännyt.


Palaa sivulle “Tekniikka - Diesel”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 22 vierailijaa