Lastu ja koneen kestävyys
Valvoja: ffp jäsenet
Lastu ja koneen kestävyys
Tervehdys. Olen hankkimassa pidentyneen työmatkan takia edullista diesel-autoa. Nyt kiikarissa olisi kaikin puolin mielestäni hyvä peli, mutta autoon on laitettu edellisen omistajan toimesta lastu. Kuinka lastu vaikuttaa pitkällä juoksulla koneen kestävyyteen. Autolla on kuitenkin ikää liki 10 vuotta ja kilometrejä takana karvan alle 300 tkm. Auto on 406 2.1 td pökötti vuosimallia 98.
-
- -
- Viesti:
Jep jep. Kyllähän sen varmasti hajalle saa ilman lastuakin. Olikin tarkoitus kysellä lähinnä kokemusta omaavilta immeisiltä lastun vaikutuksesta koneen kestävyyteen pitkällä tähtäimellä "normaalikäytössä". Riippunee toki myös vähän lastusta..
Tämähän se tässä auton ostamisessa onkin vaikeata. Edellisestä omistajasta ei tiedä juuri mitään puhumattakaan ajotavoista. Auto on kaikin puolin muuten vähintäänkin hienossa kunnossa ja kaikki toimii kuten pitääkin. Vain tämä mietityttää.
Tämähän se tässä auton ostamisessa onkin vaikeata. Edellisestä omistajasta ei tiedä juuri mitään puhumattakaan ajotavoista. Auto on kaikin puolin muuten vähintäänkin hienossa kunnossa ja kaikki toimii kuten pitääkin. Vain tämä mietityttää.
Seuraavanlainen fakta on silmiini joskus kantautunut:
Moottorin kokonais elin ikä keskimääräisellä turbomoottorin tehon nostolla
(+15-20%), lyhentää moottori kokonais elinikää 5-10 %. Mikäli moottorin rasitusaste pysyy suhteessa samana vakioon nähden.
Kyseinen "nettifakta" ei koske ahdinta eikä apulaitteita, vaan itse moottoria.
En pidä siis tätä apsoluuttisena faktana, mutta tällaiseen tietoon olen törmännyt.
Moottorin kokonais elin ikä keskimääräisellä turbomoottorin tehon nostolla
(+15-20%), lyhentää moottori kokonais elinikää 5-10 %. Mikäli moottorin rasitusaste pysyy suhteessa samana vakioon nähden.
Kyseinen "nettifakta" ei koske ahdinta eikä apulaitteita, vaan itse moottoria.
En pidä siis tätä apsoluuttisena faktana, mutta tällaiseen tietoon olen törmännyt.
Palaa sivulle “Tekniikka - Diesel”