pakokaasun lämpötila
Valvoja: ffp jäsenet
pakokaasun lämpötila
Laitoin turbon ja pakoputken väliin lämpömittarin. 3 vaihteella 3000-4500 RPM vedoissa suurimmillaan 465 astetta, ulkona +10 astetta. Aika alhaiselta vaikuttaa. Mitä pitäisi tulla. Auto siis vakio.
Eiköhän se pakopuolen lämpö taida johtua siihen ahto ilmaan ja sitten sitä taas jäähdytellään välijäähyllä....? :D
Ei. Kaikki kaasut lämpenevät kun niitä puristetaan kasaan, eli niiden painetta kasvatetaan. Pakokaasujen paine on korkeampi ennen turboa, kuin sen jälkeen, josta johtuu myös se, että pakokaasu on pakosarjassa kuumempaa, kuin turbon jälkeen. Yhtälailla ilma lämpenee kun se painetta nostetaan turbolla, jolloin tarvitaan välijäähdytintä. Varmaan tuosta turbostakin johtuu jonkinverran lämpöä tuohon ilmaan, mutta vaikutus lämpötilaan on hyvin pieni verrattuna tuohon paineen lisäämiseen.
Mä askartelin tämmöisen kaavan, sen vanhan threadin mukaan.
PV/T = pv/t
Tilavuus pysyy saman V=v.
Jos imupuolella on painetta 2 baria, niin eikös pakopuolella paine laske tuon verran? Eli P=2 ja p=1 ja mitattu oli 873 K, tällöin paineen tippumisesta johtuva lämpötilan tippuminen on (2/1)^0.273, eli 1.2, jolloin paine ennen turboa oli 873 K * 1.2 = 774 astetta. Nyt mahdolliset virhe kohda on nuo P ja p. Meneekö se tuolleen oikeasti?
PV/T = pv/t
Tilavuus pysyy saman V=v.
Jos imupuolella on painetta 2 baria, niin eikös pakopuolella paine laske tuon verran? Eli P=2 ja p=1 ja mitattu oli 873 K, tällöin paineen tippumisesta johtuva lämpötilan tippuminen on (2/1)^0.273, eli 1.2, jolloin paine ennen turboa oli 873 K * 1.2 = 774 astetta. Nyt mahdolliset virhe kohda on nuo P ja p. Meneekö se tuolleen oikeasti?
Joo, aiheesta on keskusteltu joskus aiemminkin. Itsekin olen katsellut kahta eri mittaria autossa, toinen turbon etupuolella ja toinen takana ja muistaakseni tuo 200 astetta oli suunnilleen se ero vedätettäessä.
Ja niinkuin edellä jo todettua, paine ja lämpötila ja tilavuus tässä ovat naimisissa keskenään; jos joku muuttuu niin toisetkin muuttuvat. Ahtaessa paine nousee, tilavuus pienenee --> lämpötila nousee. Pakopuolella käy toisinpäin, ja saadaan myös samalla energiaa pyörittämään ahtimen siipiä. Ei mikään voima tyhjästä synny.
Jos ahtaminen ei nostaisi ilman lämpötilaa turbon jälkeen niin eihän silloin remmiturboissa tarvisi välijäähyä ollenkaan.
EDIT:
nyt ei kannata sotkea imupuolen paineita tähän jos ajatellaan vain lämpötiloja turboa ennen ja jälkeen...
painehan laskee pakokaasuissa kovasti jos vertaa turbon pakosarjan puolta ja putkiston puolta, pakopaine voi olla jotain liki 2 bar, ja turbon jälkeen putkistosta riippuen 0.jotain bar, mielellään tietenkin mahdollisimman vähän
Ja niinkuin edellä jo todettua, paine ja lämpötila ja tilavuus tässä ovat naimisissa keskenään; jos joku muuttuu niin toisetkin muuttuvat. Ahtaessa paine nousee, tilavuus pienenee --> lämpötila nousee. Pakopuolella käy toisinpäin, ja saadaan myös samalla energiaa pyörittämään ahtimen siipiä. Ei mikään voima tyhjästä synny.
Jos ahtaminen ei nostaisi ilman lämpötilaa turbon jälkeen niin eihän silloin remmiturboissa tarvisi välijäähyä ollenkaan.
EDIT:
nyt ei kannata sotkea imupuolen paineita tähän jos ajatellaan vain lämpötiloja turboa ennen ja jälkeen...
painehan laskee pakokaasuissa kovasti jos vertaa turbon pakosarjan puolta ja putkiston puolta, pakopaine voi olla jotain liki 2 bar, ja turbon jälkeen putkistosta riippuen 0.jotain bar, mielellään tietenkin mahdollisimman vähän
.
Perstuntumalta luulisin, että vakiossa ~800, tai hiukan ylikin.
Todistetusti Autobildin ja volkkarin testissä (garret VNT) ahdin on kestänyt 950 lämpöjä. Luulen, että sillä olisi erityisesti ilakoitu, jos se olisi saatu rikki.
Pakokaasujen lämpömäärä riippuu omien kokemuksien mukaan jonkin verran ruiskutettavan polttoaineen määrästäkin.
Mutta eniten se näyttäisi riippuvan kolmesta seikasta.
Onko ilmaylimäärä käytetty kaikki.
Onko ruiskutusaikaa kasvatettu vakiosta, ehken tärkein yksittäinen tekijä.
Onko ilmankiertoa moottorin läpi saatu parannettua.
Johtuen pakokaasujen kierrätyksen vaatimuksista, siis ei voida kierrättää, jos pakopaine ei ole koko ajan suurempi, kuin ahdot.
Valitaan vakiomoottoriin ahdin ja boxiin ohjelma, jossa ko. tilanne toteutuu.
Luulisin, että lähelle 2bar pakopaineista puhutaan jo vakionakin, suurimmillaan.
Vakion ahtimen paineentuottokyvyistä tietää toiset, ahtimensa jo kertaalleen sulattannet paremmin. :-)
Jos oikeasti meinaat tehoja lisätä, niin kannattaa se ahdin suosiolla vaihtaa, ei särkeä.
.
Perstuntumalta luulisin, että vakiossa ~800, tai hiukan ylikin.
Todistetusti Autobildin ja volkkarin testissä (garret VNT) ahdin on kestänyt 950 lämpöjä. Luulen, että sillä olisi erityisesti ilakoitu, jos se olisi saatu rikki.
Pakokaasujen lämpömäärä riippuu omien kokemuksien mukaan jonkin verran ruiskutettavan polttoaineen määrästäkin.
Mutta eniten se näyttäisi riippuvan kolmesta seikasta.
Onko ilmaylimäärä käytetty kaikki.
Onko ruiskutusaikaa kasvatettu vakiosta, ehken tärkein yksittäinen tekijä.
Onko ilmankiertoa moottorin läpi saatu parannettua.
Johtuen pakokaasujen kierrätyksen vaatimuksista, siis ei voida kierrättää, jos pakopaine ei ole koko ajan suurempi, kuin ahdot.
Valitaan vakiomoottoriin ahdin ja boxiin ohjelma, jossa ko. tilanne toteutuu.
Luulisin, että lähelle 2bar pakopaineista puhutaan jo vakionakin, suurimmillaan.
Vakion ahtimen paineentuottokyvyistä tietää toiset, ahtimensa jo kertaalleen sulattannet paremmin. :-)
Jos oikeasti meinaat tehoja lisätä, niin kannattaa se ahdin suosiolla vaihtaa, ei särkeä.
.
No nyt on asennettu pakosarjaan lämpömittari, joka menee 1000 asteeseen. Mittari on nyt siinä EGR:n kolossa mahdollisimman lähellä virtausta, menikö se taas väärään paikkaan? Lämpötilat näyttää vakiona max 500 astetta 3-vaihteella, aika alhaiselta vaikutttaa. Auto Bildissa mitattiin vakiona 800 astetta, pitäisikö tuo 800 astetta tulla vasta suurimmalla vaihteella punarajalla vai miten tuonne pääsisi? Onko näissä vanhemmissa dieseleissä ollut pienemmät lämmöt vai mikä maksaa?
tuolla vanhoja keskusteluja aiheesta
.
Mittaappa suurimmalla vaihteella, kun lähdet vedättämään.
Pidät kaasua pohjassa jonkin aikaa.
Jotkut aremmat murehtii, kun tuhat ei oikein riitä, harvemmat on haikailleet liian alhaisten lämpöjen kanssa. :-)
Jollakin vastupotikallakin on kuulemma saaneet pakokaasujen lämpöjä nousemaan, jos oikein vaivaa.
Väittävät, että tehokin nousee, mutta sitähän puhutaan kaikenlaista.
.
Mittaappa suurimmalla vaihteella, kun lähdet vedättämään.
Pidät kaasua pohjassa jonkin aikaa.
Jotkut aremmat murehtii, kun tuhat ei oikein riitä, harvemmat on haikailleet liian alhaisten lämpöjen kanssa. :-)
Jollakin vastupotikallakin on kuulemma saaneet pakokaasujen lämpöjä nousemaan, jos oikein vaivaa.
Väittävät, että tehokin nousee, mutta sitähän puhutaan kaikenlaista.
.
Palaa sivulle “Tekniikka - Diesel”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 21 vierailijaa