pakokaasun lämpötila

Vain dieseleihin liitttyvät asiat

Valvoja: ffp jäsenet

D5252T
-
Viestit: 174
Liittynyt: 5.2.2004 14:56

pakokaasun lämpötila

ViestiKirjoittaja D5252T » 3.10.2006 22:44

Laitoin turbon ja pakoputken väliin lämpömittarin. 3 vaihteella 3000-4500 RPM vedoissa suurimmillaan 465 astetta, ulkona +10 astetta. Aika alhaiselta vaikuttaa. Mitä pitäisi tulla. Auto siis vakio.

TDIfreak
-
Viestit: 1798
Liittynyt: 28.7.2003 13:49
Viesti:

ViestiKirjoittaja TDIfreak » 3.10.2006 23:59

Ei pahat lukemat mutta siirrähän se k-elementti pakosarjaan niin tuumataan sitten lisää.

Putko
-
Viestit: 1564
Liittynyt: 1.8.2004 18:23
Viesti:

ViestiKirjoittaja Putko » 4.10.2006 0:25

ennemmin toinen lisäksi

D5252T
-
Viestit: 174
Liittynyt: 5.2.2004 14:56

ViestiKirjoittaja D5252T » 4.10.2006 9:32

Jäähtyykö se pakokaasu niin paljon tuossa hyrrässä, että on merkitystä siirtää?

Woo
-
Viestit: 237
Liittynyt: 9.9.2003 20:36

ViestiKirjoittaja Woo » 4.10.2006 9:55

Eiköhän se hyrrä jostain sen energian ota millä se ahtaa ilmaa...

parisataa astetta ylempänä voisi helposti olla pakosarjassa lämmöt.

D5252T
-
Viestit: 174
Liittynyt: 5.2.2004 14:56

ViestiKirjoittaja D5252T » 4.10.2006 10:54

Mä aattelin, että ois ihan liike-energia(kaasun paine) mikä niitä siipiä pyörittää. Jos niitä pako siipiä lämmittää, niin ei se hyrrä mihinkään pyöri.

Putko
-
Viestit: 1564
Liittynyt: 1.8.2004 18:23
Viesti:

ViestiKirjoittaja Putko » 4.10.2006 11:26

Aiheesta on muuten jo käyty keskustelua ;)

Spy_Duck
-
Viestit: 83
Liittynyt: 28.2.2006 19:43

ViestiKirjoittaja Spy_Duck » 4.10.2006 12:46

Eiköhän se pakopuolen lämpö taida johtua siihen ahto ilmaan ja sitten sitä taas jäähdytellään välijäähyllä....? :D

D5252T
-
Viestit: 174
Liittynyt: 5.2.2004 14:56

ViestiKirjoittaja D5252T » 4.10.2006 12:56

Mittaisin myös 4-vaihteella 4700 RPM, tuli 540 astetta sekä 5-vaihteella 4000 RPM 600 astetta. Nyt olisi jo aika lähellä, eli 600+200 = 800 astetta.

Clayman
-
Viestit: 233
Liittynyt: 12.4.2006 8:12

ViestiKirjoittaja Clayman » 4.10.2006 13:39

Eiköhän se pakopuolen lämpö taida johtua siihen ahto ilmaan ja sitten sitä taas jäähdytellään välijäähyllä....? :D


Ei. Kaikki kaasut lämpenevät kun niitä puristetaan kasaan, eli niiden painetta kasvatetaan. Pakokaasujen paine on korkeampi ennen turboa, kuin sen jälkeen, josta johtuu myös se, että pakokaasu on pakosarjassa kuumempaa, kuin turbon jälkeen. Yhtälailla ilma lämpenee kun se painetta nostetaan turbolla, jolloin tarvitaan välijäähdytintä. Varmaan tuosta turbostakin johtuu jonkinverran lämpöä tuohon ilmaan, mutta vaikutus lämpötilaan on hyvin pieni verrattuna tuohon paineen lisäämiseen.

D5252T
-
Viestit: 174
Liittynyt: 5.2.2004 14:56

ViestiKirjoittaja D5252T » 4.10.2006 13:52

Mä askartelin tämmöisen kaavan, sen vanhan threadin mukaan.

PV/T = pv/t

Tilavuus pysyy saman V=v.

Jos imupuolella on painetta 2 baria, niin eikös pakopuolella paine laske tuon verran? Eli P=2 ja p=1 ja mitattu oli 873 K, tällöin paineen tippumisesta johtuva lämpötilan tippuminen on (2/1)^0.273, eli 1.2, jolloin paine ennen turboa oli 873 K * 1.2 = 774 astetta. Nyt mahdolliset virhe kohda on nuo P ja p. Meneekö se tuolleen oikeasti?

Woo
-
Viestit: 237
Liittynyt: 9.9.2003 20:36

ViestiKirjoittaja Woo » 4.10.2006 13:58

Joo, aiheesta on keskusteltu joskus aiemminkin. Itsekin olen katsellut kahta eri mittaria autossa, toinen turbon etupuolella ja toinen takana ja muistaakseni tuo 200 astetta oli suunnilleen se ero vedätettäessä.

Ja niinkuin edellä jo todettua, paine ja lämpötila ja tilavuus tässä ovat naimisissa keskenään; jos joku muuttuu niin toisetkin muuttuvat. Ahtaessa paine nousee, tilavuus pienenee --> lämpötila nousee. Pakopuolella käy toisinpäin, ja saadaan myös samalla energiaa pyörittämään ahtimen siipiä. Ei mikään voima tyhjästä synny.

Jos ahtaminen ei nostaisi ilman lämpötilaa turbon jälkeen niin eihän silloin remmiturboissa tarvisi välijäähyä ollenkaan.

EDIT:

nyt ei kannata sotkea imupuolen paineita tähän jos ajatellaan vain lämpötiloja turboa ennen ja jälkeen...

painehan laskee pakokaasuissa kovasti jos vertaa turbon pakosarjan puolta ja putkiston puolta, pakopaine voi olla jotain liki 2 bar, ja turbon jälkeen putkistosta riippuen 0.jotain bar, mielellään tietenkin mahdollisimman vähän

D5252T
-
Viestit: 174
Liittynyt: 5.2.2004 14:56

ViestiKirjoittaja D5252T » 4.10.2006 14:43

No käytän sitä 200 astetta.

LM
-
Viestit: 985
Liittynyt: 23.1.2004 9:05

ViestiKirjoittaja LM » 4.10.2006 15:15

No eikö kannattaisi siirtää se anturi sinne pakosarjaan?

Pakolämmöillähän vain on merkitystä, jos halutaan seurata moottorin lämpökuormaa palamistapahtuman jäljiltä.
Eikä kukaan pysty sanomaan paljonko tuo lämpötilaero sun autosi tapauksessa olisi. Jotain välillä 0-400'c , kuormituksesta riippuen.

Spy_Duck
-
Viestit: 83
Liittynyt: 28.2.2006 19:43

ViestiKirjoittaja Spy_Duck » 4.10.2006 16:54

"Lainaan Topiccia" :)


Mikä on sellane noin ok lämpö pakosarjassa? (vakio koneella, vai onko tapaus kohtane)


Ja millane paine siellä mahtaa hyrräillä? (vai tapuskohtainenko sekin?)


Sit vielä et onko mitään ns nyrkki sääntöä et millasii paineita toi AGR koneisen vakio turbo kestää?

tuikku
-
Viestit: 255
Liittynyt: 27.11.2004 18:16

ViestiKirjoittaja tuikku » 5.10.2006 10:15

.
Perstuntumalta luulisin, että vakiossa ~800, tai hiukan ylikin.

Todistetusti Autobildin ja volkkarin testissä (garret VNT) ahdin on kestänyt 950 lämpöjä. Luulen, että sillä olisi erityisesti ilakoitu, jos se olisi saatu rikki.

Pakokaasujen lämpömäärä riippuu omien kokemuksien mukaan jonkin verran ruiskutettavan polttoaineen määrästäkin.
Mutta eniten se näyttäisi riippuvan kolmesta seikasta.
Onko ilmaylimäärä käytetty kaikki.
Onko ruiskutusaikaa kasvatettu vakiosta, ehken tärkein yksittäinen tekijä.
Onko ilmankiertoa moottorin läpi saatu parannettua.

Johtuen pakokaasujen kierrätyksen vaatimuksista, siis ei voida kierrättää, jos pakopaine ei ole koko ajan suurempi, kuin ahdot.
Valitaan vakiomoottoriin ahdin ja boxiin ohjelma, jossa ko. tilanne toteutuu.
Luulisin, että lähelle 2bar pakopaineista puhutaan jo vakionakin, suurimmillaan.

Vakion ahtimen paineentuottokyvyistä tietää toiset, ahtimensa jo kertaalleen sulattannet paremmin. :-)
Jos oikeasti meinaat tehoja lisätä, niin kannattaa se ahdin suosiolla vaihtaa, ei särkeä.
.

D5252T
-
Viestit: 174
Liittynyt: 5.2.2004 14:56

ViestiKirjoittaja D5252T » 14.10.2006 23:00

No nyt on asennettu pakosarjaan lämpömittari, joka menee 1000 asteeseen. Mittari on nyt siinä EGR:n kolossa mahdollisimman lähellä virtausta, menikö se taas väärään paikkaan? Lämpötilat näyttää vakiona max 500 astetta 3-vaihteella, aika alhaiselta vaikutttaa. Auto Bildissa mitattiin vakiona 800 astetta, pitäisikö tuo 800 astetta tulla vasta suurimmalla vaihteella punarajalla vai miten tuonne pääsisi? Onko näissä vanhemmissa dieseleissä ollut pienemmät lämmöt vai mikä maksaa?

Putko
-
Viestit: 1564
Liittynyt: 1.8.2004 18:23
Viesti:

ViestiKirjoittaja Putko » 14.10.2006 23:10

tuolla vanhoja keskusteluja aiheesta

tuikku
-
Viestit: 255
Liittynyt: 27.11.2004 18:16

ViestiKirjoittaja tuikku » 14.10.2006 23:34

.
Mittaappa suurimmalla vaihteella, kun lähdet vedättämään.
Pidät kaasua pohjassa jonkin aikaa.
Jotkut aremmat murehtii, kun tuhat ei oikein riitä, harvemmat on haikailleet liian alhaisten lämpöjen kanssa. :-)
Jollakin vastupotikallakin on kuulemma saaneet pakokaasujen lämpöjä nousemaan, jos oikein vaivaa.
Väittävät, että tehokin nousee, mutta sitähän puhutaan kaikenlaista.
.

D5252T
-
Viestit: 174
Liittynyt: 5.2.2004 14:56

ViestiKirjoittaja D5252T » 15.10.2006 0:01

Eikös ne suurimmat lämmöt nyt tule kuitekin punarajalla? Ei viitsisi aivan 200 km/h ajaa. Nelosella voisi vielä kokeilla, mutta veikkaus on että jää reilsti alle 700.

Putko
-
Viestit: 1564
Liittynyt: 1.8.2004 18:23
Viesti:

ViestiKirjoittaja Putko » 15.10.2006 7:13

Tuossa vaiheessa vakiopumpulla/ohjelmalla on syöttöjä leikattu jo huomattavasti. Varmaan saat parhaiten mitattua esim. kolmosella koko kierrosalueen ajamalla.kenties johonkin ylämäkeen tai jarruttamalla. Taidettiin joskus mitata AHU:sta noin 650C ja EVRY:llä noin 200C lisää

tuikku
-
Viestit: 255
Liittynyt: 27.11.2004 18:16

ViestiKirjoittaja tuikku » 15.10.2006 21:26

.
Juuri noin.
Pikkuvaihteella moottori ei oikein kerkiä rasittumaan, kun jo syöttöjä rajoitetaan.
.

Zulak
-
Viestit: 40
Liittynyt: 2.1.2005 0:01

ViestiKirjoittaja Zulak » 15.10.2006 22:04

Ahustani mitattiin jotain yli 900c parhaimmillaan. Eikä ollu muuta kuin EVRY..

D5252T
-
Viestit: 174
Liittynyt: 5.2.2004 14:56

ViestiKirjoittaja D5252T » 16.10.2006 17:04

580 astetta sain, kun vedin 5-vaihteella koko kierrosalueen 3500 RPM:ään asti lämpimällä moottorilla.

Pakopaineet näyttä suurimmilla n. 1.5 bar, tosin mittari heiluu kun hullun mulkku.


Palaa sivulle “Tekniikka - Diesel”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 21 vierailijaa