Vento 1.9TDI -97 "kutittelu"

Vain dieseleihin liitttyvät asiat

Valvoja: ffp jäsenet

vlex
-
Viestit: 29
Liittynyt: 5.10.2005 20:55

Vento 1.9TDI -97 "kutittelu"

ViestiKirjoittaja vlex » 17.8.2006 18:44

Olisin ostamassa tuollaista 1.9 TDI Ventoa, kun on tuota työmatkaakin jne.

Tarkoitus olisi hieman piristellä myllyä ja kysyisinkin vähän tietoa.

- Ahtopainemittari on ensimmäinen ostos uuteen vehkeeseen. Paljonko ahtoja kannattaa nostaa tai siis paljonko kone/turbo normaalikäytössä kestää?
Onko hukkaportin säätöruuvi pahassa paikassa, eli onnistuuko säätö tuossa kotipihalla vai?

- Tarkoitus olisi myös laittaa kartiosuodin autoon, onko siinä mitään ongelmia? Itsellä Golfissa on ainakin ilmastoinnin jotain antureita tuon ilmanputsarin päällä, joten siihen en ole sitä edes ajatellut.

- Syöttöjä isommaksi...

- Otin Golfista irti takaäänenvaimentimen, jonka sain lahjaksi :) Siihen piti tehdä vähän putkenpätkää, että sai sovitettua sen Golfin putkistoon. Käykö tämä suoraan Ventoon, vai pitääkö muokata?

Una
-
Viestit: 992
Liittynyt: 15.2.2004 16:58

ViestiKirjoittaja Una » 17.8.2006 19:08

Pelkällä ahtojen nostolla sulla vaan laskee tehot. Alkuperäisen ilmanotonkin pitäisi riittää ahdistamatta päälle 200 hevosen.

Mutta siis syöttöä suuremalle ja ahtoja nostat sen verran ettei savuta. Takapöntöksi kannattaa harkita jotain vapaammin virtaavaa, ne alkuperäiset ahdistaa aikalailla.

vlex
-
Viestit: 29
Liittynyt: 5.10.2005 20:55

ViestiKirjoittaja vlex » 17.8.2006 19:24

Minulla on hyvin virtaava takapönttö. Eli siis jonka irroitin Golfista. (Ei ole vakio, sain lahjaksi rosteri "pörinäpöntön")
Tässä kuva
Kuva

Paljonko ahtoja ja syöttöjä nostamalla saa "turvallisesti" otettua irti tuosta vehkeestä.
Ja kuinka suureksi ahtoja kärsii nostaa?

Hmmm... Pitänee sitten miettiä sitä kartiosuodin asiaa. Imuäänien pitäisi kuitenkin "miehistyä" huomattavasti vai?

Mitenkäs tuon katalysaattorin kanssa? Kannattaako tehdä ohitin ja iskeä se paikoilleen, kuinka paljon se ahdistaa?

Trompi
-
Viestit: 753
Liittynyt: 13.12.2004 14:21
Viesti:

ViestiKirjoittaja Trompi » 17.8.2006 19:35

Kun sulla on TDI, niin sieltä ei noin vaan syöttöjä nostella.
EVRY:llä saa sen 10-15% lisää tehoa, ja maksaa 5eur.
Ahtoja ihan turha nostella ennen kuin saat edes savua. Teho otetaan polttoaineesta ei ilmasta, ja vakio koneissa on yli-ilmamäärä melkeinen.
Jos pidemmälle tahdot mennä niin turbo menee heti vaihtoon.
Suuttimista riippuu aika pitkälti mitä tehoja TDI-koneesta saa.

Jos intoa on ja pelkoa ei, niin kyllä tuosta sen 200hv saa.....

Mutta ensiksikin lue viikko tätä diesel osiota, käy myös holysmoke.fi
ja käytä hakua, kaikki tieto kyllä löytyy valmiiksi.

Putko
-
Viestit: 1564
Liittynyt: 1.8.2004 18:23
Viesti:

ViestiKirjoittaja Putko » 17.8.2006 20:01

Mahtaakohan kyseessä sitten olla 90hp vai 110hp? Ensin EVRY. jos se ei riitä niin sitten suuttimet ja TURBO. Pelkillä suuttimilla saat ahtimen rikki ja isommasta ahtimesta ei ole juuri hyötyä jos vakio suuttimet.

vlex
-
Viestit: 29
Liittynyt: 5.10.2005 20:55

ViestiKirjoittaja vlex » 17.8.2006 20:11

Onkohan tuo -97 Vento 75hv, 90hv vai 110hv koneella?
Vai voiko se olla mikä vaan... Nimittäin auto on kyllä tiedossa, mutta en ole vielä käynyt katsomassa...

Putko
-
Viestit: 1564
Liittynyt: 1.8.2004 18:23
Viesti:

ViestiKirjoittaja Putko » 17.8.2006 20:23

75hp ei ole tdi vaan esikammiokone AAZ
Jos on tdi niin 90hp=1Z,AHU ja 110hp=AFN

mico
-
Viestit: 577
Liittynyt: 1.9.2004 23:56

ViestiKirjoittaja mico » 17.8.2006 22:47

Lainaan tässä vähän topiccia ku ei kehtaa uuttakaan aloittaa. Et onko kukaan löytäny ahto mittariksi mitään kohtuu hintaista teollisuus mittaria? Ku ei taho järkevällä asteikolla löytyä.

artos
-
Viestit: 331
Liittynyt: 7.2.2006 15:01

ViestiKirjoittaja artos » 18.8.2006 5:21

Mä löysin jalostamolta purettujen joukosta jonkun pienen painemittarin. Asteikko 4bar asti, kakskin ois riitäny. Oli tuonkin löytyminen aika kiven alla ja hinnasta en osaa just nyt sanoa. Voin koittaa katella jotaan, kun pääsen töihin.

katajism
-
Viestit: 86
Liittynyt: 11.5.2004 12:31

ViestiKirjoittaja katajism » 18.8.2006 8:28

kyllä niitä löytyy. esim -1- +3 bar, nestevaimennettuja tai ilman, ja 0-3 bar ja 0-2 bar jne. näitä myy esim nestepaine oy, polarteknik, hiflex yms hydrauliikka ja pneumatiikka liikkeet. hintaa muistaakseni olin n 30e/kpl (siis rosteria, ja nestevaimennettu)

artos
-
Viestit: 331
Liittynyt: 7.2.2006 15:01

ViestiKirjoittaja artos » 18.8.2006 10:01

Tecalemitin hinnastosta löytyy yhtä ja toista. Esim. Ihan perus -1..+1,5bar hintaan 10,50€.
-1...+3bar, kuiva, hinta 10,90€.

Trompi
-
Viestit: 753
Liittynyt: 13.12.2004 14:21
Viesti:

ViestiKirjoittaja Trompi » 18.8.2006 11:24

Miksi pitää olla -1 lähtö. Dieselissä ei paljoa alipaine puolta tarvitse.
Paras asteikko on norm. 0-1.6bar , näkee jo suht tarkasti.

Putko
-
Viestit: 1564
Liittynyt: 1.8.2004 18:23
Viesti:

ViestiKirjoittaja Putko » 18.8.2006 17:32

Jos menee miinukselle niin näkee että putsari tukossa ;)

hatemi
-
Viestit: 533
Liittynyt: 2.7.2005 15:02

ViestiKirjoittaja hatemi » 18.8.2006 19:56

Pitää olla jo aika pahasti tukossa :D Paras asteikko dieselissä olis todellakin sellanen 0-2bar.

artos
-
Viestit: 331
Liittynyt: 7.2.2006 15:01

ViestiKirjoittaja artos » 19.8.2006 9:03

Makuasia. Imusarjassa vallitsee alipaine vielä kevyellä kaasutuksellakin.

Ahtimen reagoinin näkee vähän tarkemmin, jos mitari alkaa pakkaselta. Näin voi taas koittaa arvailla, aukeeko siivet niinkun kuuluu.
Onko toi tarpeellista onkin sitte toinen juttu. Toi 0..2bar on kyllä jo aika yleispätevä. Pitäs ruveta riittämään jo vähän ripeemmällekin laitteelle. Vakion kanssa pienempikin asteikko riittää, mut alkaa jo olla kyseenalaista, tarvitaanko koko vehjettä..

Putko
-
Viestit: 1564
Liittynyt: 1.8.2004 18:23
Viesti:

ViestiKirjoittaja Putko » 19.8.2006 11:09

TÄH? alipainetta imusarjassa? Millainen ahdin sinulla oikein mahtaa olla?

pipo_esa
-
Viestit: 1803
Liittynyt: 7.8.2003 8:24

ViestiKirjoittaja pipo_esa » 19.8.2006 11:38

Mulla oli aikaisemmin -1 - + 1,5 bar tecsiksen teollisuusmittari ja vaikka kuinka yritin katsoa niin alipaineet oli niin pienet ettei sitä ahtimen heräämistä huomannut mitenkään, vaihoin sitten 0 - 2,5 bar mittariin että näkee loputkin paineet

edisoni
-
Viestit: 274
Liittynyt: 30.11.2005 22:55

ViestiKirjoittaja edisoni » 19.8.2006 11:59

Ihan näin itsekkin ventoa ruuvanneena, kysyisin, että onkos tuota ventoa ollut ihan suomessa 110 hp tdi:nä?

Putko
-
Viestit: 1564
Liittynyt: 1.8.2004 18:23
Viesti:

ViestiKirjoittaja Putko » 19.8.2006 12:08

Ei taida olla kolmos golffia eikä ventoa maahantuojan toimesta tuotu suomeen tdi:nä


Palaa sivulle “Tekniikka - Diesel”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 10 vierailijaa