180 heppaisen Audi 2.5TDI V6:n suuttimet 1.9 TDI:in??
Valvoja: ffp jäsenet
-
- -
- Viestit: 130
- Liittynyt: 19.7.2006 15:56
180 heppaisen Audi 2.5TDI V6:n suuttimet 1.9 TDI:in??
Tarkoitus olisi vaihtaa vähän isompaa suutinta Leoniin. Boksi on tulossa ja kävi mielessä, että kävisikö 180 heppaisen 2.5TDI V6:n Audin suuttimet 81 kw 1.9TDI:in.
-
- -
- Viestit: 130
- Liittynyt: 19.7.2006 15:56
KCR:n boksi on tulossa. coolerin pidän vakiona, kun rata-ajoa ei tule ajettua. Suuttimet ajattelin vaihtaa vähän "väljemmiksi", putkiston paremmin virtaavaksi(ei tarkoita alusta loppuun savuhormia ilman änkkäreitä). Jossain vaiheessa tulee eteen turbon uusiminen, jos nälkä kasvaa syödessä. Tasapainottelin ohjelmoinnin ja boksin välillä ja ajattelin, että auton saa tarpeen vaatiessa vakioksi ja KCR:n boksista olen kuullut pääsääntöisesti hyvää palautetta. Kytkinhän tuo pitää vaihtaa parempaan, jos noita kaakkeja meinaa autosta ottaa irti. Pitäähän ne kaakit välittää tiehenkin.
Unohdat sen boksin tuosta kokonaan ja ostat PP502 suuttimet siihen. Siitä sitten vaan syöttöä sopivasti ja kun se kiinnostus kuitenkin on sinne turbon vaihtoon joskus iskemässä, niin ei tartte sitten enää niitä suuttimia vaihtaa. Nuo taitaa riittää 10mm päälllä jonnekkin 140 hujakoille jos oikein muistan. 11mm päällä sitten saa vieläkin lisää irti.
-
- -
- Viestit: 130
- Liittynyt: 19.7.2006 15:56
KCR:n boksilla heppoja tulee olemaan 140 ja boksihan lisää syöttöjä ja ahtoja. Onko tietoa missä hinnoissa pyörii nuo PP502 suuttimet ja mistä niitä saa? Turbo kyllä tulee jossain vaiheessa vaihdettua isompaan. Kaiken kaikkiaan piristykset tulevat pysymään sillä asteella, ettei jokapäiväinen käytettävyys kärsi. Eli boksin laiton jälkeen oli tarkoitus vaihtaa ne suuttimet, jonka jälkeen kytkin varmaan menee uusiksi(vanha pitää kyllä hyvin, mutta väännöt alkavat olla lähellä 300 nm, joten se varmaan alkaa nöyrtymään). Sitten kun on varaa laittaa isompi turbo, niin suuttimet ja pitävämpi kytkin on jo valmiina. Turbon vaihdon yhteydessä tulee purettua ja vaihdettu muutenkin kuluvaa osaa koneesta kestävyyttä ajatellen.
Onko muuten 150 heppaisessa TDI Leonissa jämäkämpi kytkin?
Onko muuten 150 heppaisessa TDI Leonissa jämäkämpi kytkin?
-
- -
- Viestit: 130
- Liittynyt: 19.7.2006 15:56
-
- -
- Viestit: 130
- Liittynyt: 19.7.2006 15:56
Karalan Mikalta löytyy ainakin Valeon valmistamaa kytkinsettiä mikä kestää sen 350nm. Siihen sintteri levy niin kestää luultavasti enemmän kuin joku muu paikka.
Noita suuttimia löytyy useimmista diesel huoltoliikkeistä. Valmistaja on Bosio, ja järkevin malli on varmaankin tuo PP502. PP520 on noista miedompi malli ja Race 520 sitten järeämpi. Racet riittääkin sitten yli kahteensataan hevoseen.
Melkein veikkaisin ettei tuo boksi muuta ahtoja. Ja jos nyt välttämättä haluaa niitä ahtoja nostaa, niin siihen tarvittava osa maksaa tarvittavasta mallista(vastus vai ohivuotoventtiili) riippuen 0.5€- 50€.
Noita suuttimia löytyy useimmista diesel huoltoliikkeistä. Valmistaja on Bosio, ja järkevin malli on varmaankin tuo PP502. PP520 on noista miedompi malli ja Race 520 sitten järeämpi. Racet riittääkin sitten yli kahteensataan hevoseen.
Melkein veikkaisin ettei tuo boksi muuta ahtoja. Ja jos nyt välttämättä haluaa niitä ahtoja nostaa, niin siihen tarvittava osa maksaa tarvittavasta mallista(vastus vai ohivuotoventtiili) riippuen 0.5€- 50€.
Kokemuksesta tiedän, että Valeon paketti sintterilevyllä kestää ainakin 460Nm vääntöä ja enemmänkin. On vaan jokapäiväisessä käytössä sintterilevy hieman ikävähkö kun tuppaa ravistamaan liikkeelle lähdettäessä Valeon paketti on jotain 450 euroa + sintterilevy parisataa euroa. Sachsin paineasetelma maksaa noin 300€ ja siihen levy päälle reilut sata euroa. PP502 suuttimet + 12mm nestepää riittävät 185hv:n tehoihin, joten aika paljon ratkaisee tuo nestepääkin. PP502 suutimet maksavat noin 300€ sarja, mutta ne pitää vielä asentaa runkoihin ja avauspaineet tulee passata kohdilleen. Bye the way; täällä vois olla kohta Race520 suuttimet joutavana ja kaikkine runkoineen jos tarve vaatii.
-
- -
- Viestit: 130
- Liittynyt: 19.7.2006 15:56
Hyvähän se olisi laittaa heti mahd. pitävä kytkin, mutta tosiaan se käytännöllisyys vielä menee edelle. Onko kokemuksia Sachsin paketista? Luulisi, ettei vielä parille sadalle kaakille tarvii sintteriä laittaa. PP502 suuttimet ja 12mm nestepäät kuulostaa hyvälle. Turbon vaihdon yhteydessä(sitten joskus) pitää vaihtaa suuttimet sitten taas astetta isommiksi. Jos joku on asentanut vastaavat suuttimet aikaisemmin, niin asennusohjeita voisin ottaa mielelläni vastaan.
-
- -
- Viestit: 130
- Liittynyt: 19.7.2006 15:56
Tässä muutokset pääpiirteittäin:
-Race520 suuttimet
-12mm nestepää
-Portattu sylinterinkansi
-Hiottu viritys nokka-akseli
-VNT20/15 hybridiahdin
-Isompi cooleri (600x300x75)
-Vapaasti virtaava putkisto
-Täysin uusittu ahtoputkisto
-Moottorin ilmanotto suurennettu
-3bar MAP anturi
-MAF 320CDI mersusta
-Karalan Mikan lastu
-Kytkin on luonnollisesti uusittu
Tehoja noin 200hv ja vääntöä yli 460Nm, joten kyllä sitä sintteriä tarvitaan.
-Race520 suuttimet
-12mm nestepää
-Portattu sylinterinkansi
-Hiottu viritys nokka-akseli
-VNT20/15 hybridiahdin
-Isompi cooleri (600x300x75)
-Vapaasti virtaava putkisto
-Täysin uusittu ahtoputkisto
-Moottorin ilmanotto suurennettu
-3bar MAP anturi
-MAF 320CDI mersusta
-Karalan Mikan lastu
-Kytkin on luonnollisesti uusittu
Tehoja noin 200hv ja vääntöä yli 460Nm, joten kyllä sitä sintteriä tarvitaan.
Viimeksi muokannut Oltzu, 27.7.2006 21:43. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
-
- -
- Viestit: 130
- Liittynyt: 19.7.2006 15:56
JukkaA, joskus käy niin, että kaikilla ei ole laittaa isompaa nestepäätä heti alkuunsa, vakionestepää alkaa käymään pieneksi isoilla suuttimilla. Suurissa suuttimissa voi käydä niin, että ruiskutustapahtumassa pisarakoko kasvaa ja tästä seuraa se, että palotapahtuma ei ole niin hyvä kun se voisi olla, varsinkin jos nestepää jää pieneksi. Savutus lisääntyy matalilla kierroksilla. Tyypillisesti Race520 suuttimet pölläyttelevät alakierroksilla vaikka nestepää olisi isompikin. PP502 suuttimilla voi käyttää vakio avautumispaineita ja vakionestepäätä ilman ongelmia. Käyntiääni on kylmänäkin siedettävä kun avautumispaineet on alhaisemmat. Kokemuksesta voin sanoa, että auto oli PP502 suuttimilla paljon miellyttävämpi kaupunkiajossa kuin Race suuttimilla. Savutus oli paljon pienempää kun kone oli kylmä. Ei kannata aina ampua tykillä hyttystä vaan osat voi mitoittaa tarpeen mukaan.
Kiitos Oltzu noista kommenteista, näitä kannanottoja olenkin odottanut. Ilmeisesti pp502 kärjet ovat vielä muutaman kympin raceja halvemmat, joten voisi itsekin alkaa kallistumaan siihen suuntaan. Itsellä on tarkoitus pitää savutus kurissa ja kaupungissakin tulee aika paljon ajeltua. Nestepään vaihto varmaan viivästyy kanssa, joten hirveetä hinkua ei ole laittaa race + 10mm yhdistelmää jos pieniäkin ongelmia on odotettavissa.
Olen kyllä Oltzun kanssa pikkisen erimieltä asiasta.
Itse ajoin Raceilla 30tkm vakio 10mm päällä ja vakio-ohjelmalla. Turbona GT1749VA.
Voin sanoa että väänti todella kivasti ja voimaa oli ihan loppuunasti. Kytkimenä oli 1Z kiinetä vp ja VR6 LUK kytkin eikä ollut luistoa yhtään. Kellotin 0-100 7.9sek ja vielä suoraan 2. vaihteella lähdöllä 8.5sek. Ei mitään tutinaa tärinää tai harmaata savua.
Voin kyllä melkein vannoa että turhaa niitä 502 on ostaa kun Raceja on saatavilla, josin turbo on kyllä sitten pakko hankita jos haluaa kaikki syötöt irti. Vakio turbolla on pakko pitää IQ isolla ettei pakopaineet nouse taivaisiin.
Työkaverille tulikansas Racet vakio AFN:ään ja on kanssa ylistänyt kovasti.
Ei mitään ongelmaa 10mm päällä vaikka monet niin luulee. Ja savuta ei ollenkaan, ja vakio kokoonpanoon pelkillä suuttimilla +40hv.
Suutimet muuten on säädetty 260bar aivan tarkasti, VAGCOM näyttää suuttimien maksimi korjaukseksi +-0.15. Eipä paljon paremmin voisi olla.
Näissä hommissa vaan alkaa nälkä kasvaa syödessä joten ehdottomasti Racet
Itse ajoin Raceilla 30tkm vakio 10mm päällä ja vakio-ohjelmalla. Turbona GT1749VA.
Voin sanoa että väänti todella kivasti ja voimaa oli ihan loppuunasti. Kytkimenä oli 1Z kiinetä vp ja VR6 LUK kytkin eikä ollut luistoa yhtään. Kellotin 0-100 7.9sek ja vielä suoraan 2. vaihteella lähdöllä 8.5sek. Ei mitään tutinaa tärinää tai harmaata savua.
Voin kyllä melkein vannoa että turhaa niitä 502 on ostaa kun Raceja on saatavilla, josin turbo on kyllä sitten pakko hankita jos haluaa kaikki syötöt irti. Vakio turbolla on pakko pitää IQ isolla ettei pakopaineet nouse taivaisiin.
Työkaverille tulikansas Racet vakio AFN:ään ja on kanssa ylistänyt kovasti.
Ei mitään ongelmaa 10mm päällä vaikka monet niin luulee. Ja savuta ei ollenkaan, ja vakio kokoonpanoon pelkillä suuttimilla +40hv.
Suutimet muuten on säädetty 260bar aivan tarkasti, VAGCOM näyttää suuttimien maksimi korjaukseksi +-0.15. Eipä paljon paremmin voisi olla.
Näissä hommissa vaan alkaa nälkä kasvaa syödessä joten ehdottomasti Racet
Hyvä jos on toiminut nuo race suuttimet "vakioautossa". Palauttelen autoani pikkuhiljaa vakiompaan suuntaan, niin voin taas vertailla suuttimia. On vaan sitten helpompi kaupata nuo Racet eteenpäin. Voihan se olla, että "aika kultaa muistot". Oma kokemukseni perustuu talvipakkasiin ja 30000tkm ajoon. Mitenhän tuon boxin pelaa yhteen Race suuttimet? "diesel power" ei ilmeisesti myöskään bleedaa paineita ylemmäs. Varmasti suuttimet saa jotenkin pelaamaan, mutta se vaatikin jo hiukka enempi säätämistä.
Mulla myös racet on kiinni 10mm päällä. ahtimena se va malli. ei oo mikään savukone kuin voisi luulla. onkohan myös ecun ohjelmissa eroja sen verran että toisissa toimii.. uskoisin että 110heppaisen ohjelmassa on jonkin verran pidemmät ruiskutus ajat? joten luulen että tuollaisesta 110 heppaisesta lähtee samoilla muutoksilla 90 heppaisen kanssa noin 10 hevosvoimaa enemmän, kun molemmissa vakio ecut ja vaihdettu vain suuttimet ja ahdin, ja nostettu paineita.
-
- -
- Viestit: 130
- Liittynyt: 19.7.2006 15:56
Vakio ahtimesta en varmaankaan rupea ahtoja nostamaan, eri asia on sitten, kun uusi isompi on paikallaan. Suuttimet tosiaan on seuraavana vaihtolistalla, kunhan 502:t löytyy. Tänään laitoin KCR:n kiinni ja meno parani ihan mukavasti, mutta vanha sanonta: "nälkä kasvaa syödessä", tulee aivan varmasti käymään (jälleen kerran) toteen. Pitäis myös ruveta suunnittelemaan sitä pakoputki politiikkaa.
Onko kukaan kokeillut 2.5tdi 5-syl. koneen "suuttimia", onko mitään hyötyä vaihtaa? vaiko suoraan 520racet kiinni?
Minkähän kokoiset reijät on racessa?
Onhan tuota tullut kokeiltua viimeiset 20tkm. On hyötyä kun kyseessä on (tai siis oli) 90hp ja tässä tapauksessa ALH-kone. Tietysti riippuu siitä miten paljon lisätehoa haluaa, mutta jotain pientä noistakin saa irti. Tuosta linkistä lisää.. http://ffp-motorsport.com/bb/viewtopic. ... suuttimien
Palaa sivulle “Tekniikka - Diesel”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Google [Bot] ja 11 vierailijaa