TDI Toledo levis eilen motarille

Vain dieseleihin liitttyvät asiat

Valvoja: ffp jäsenet

Nasseri
-
Viestit: 35
Liittynyt: 13.1.2004 10:31
Viesti:

TDI Toledo levis eilen motarille

ViestiKirjoittaja Nasseri » 20.7.2006 6:58

Mikähän mahtoi tulla eilen tohon 1.9TDI (150hv) Toledoon, ku oltiin eilen menossa helsinkiä kohti moottoritiellä hyvinkään kohdalla reipasta matkavauhtia ja yht´äkkiä auton menohalut hukkuivat täydellisesti ja takaa tuli melkoinen savupilvi. Auto käy ihan normaalisti, mut tyhjäkäynnilläkin tulee reilusti savua ja ku painaa hiemankin kaasua niin tulee melkoinen pilvi. Matka jatkui siitä sitten köyden päässä kotiin. Autoa en ehtiny eilen tutkia, ku oli kiire takas inttiin sit ku lopulta saatiin auto kotiin.

Ensimmäisenä tulis mieleen että ahdin on korkannut, ahtoletku halki, kansipahvi tai jotain vastaavaa.

Onko kellään kokemusta vastaavasta?

Mikä ahdinmalli tollasessa mahtaa olla jos tarvii alkaa uutta katselee ku nyt ensin selviää mikä on vikana.

Trompi
-
Viestit: 753
Liittynyt: 13.12.2004 14:21
Viesti:

ViestiKirjoittaja Trompi » 20.7.2006 7:06

Vakio turbo on Garret GT1749VB.

Äkkisistään kuullostaa että ahtoputki irti tai muuta vastaavaa, mutta jos sieltä tulee savua ihan tyhjäkäynnilläkin niin se on jo outoa. Viittaa jo vakavampaan vikaan.
Ekana vikakoodit lukuun ja niiden perusteella tietää jo yleensä osviittaa...

artos
-
Viestit: 331
Liittynyt: 7.2.2006 15:01

ViestiKirjoittaja artos » 20.7.2006 11:33

Mites noi öljyt ja jäähdyttimen nesteet? Jos öljyt ja vedet on sekasin, vika on luultavasti kansipahvissa (tai kannessa).
Jos nesteet on ok, kannattaa tsekata turbo.

En oo mikään varsinainen asiantuntija, mut noi ois mun parhaat arvaukset nöin ensi hätään..

Miksu.
-
Viestit: 1248
Liittynyt: 6.9.2004 10:03

ViestiKirjoittaja Miksu. » 20.7.2006 11:36

Ettei oli menny ´kolmos sylinterin suuttimesta se anturi paskaks,

Jaran
-
Viestit: 185
Liittynyt: 28.2.2006 15:23

ViestiKirjoittaja Jaran » 20.7.2006 11:59


Nasseri
-
Viestit: 35
Liittynyt: 13.1.2004 10:31
Viesti:

ViestiKirjoittaja Nasseri » 20.7.2006 14:05

Öljy ja jäähdytinneste on ihan normaalin väristä. Eli todennäköisesti turbo hajos. Tai sit ahtoletku rikki.

Mistä tollasta uutta ahdinta kannattais kysellä ja missä hinnoissa liikkuu? Uuden hinta Laakkosella n.1200eur.

Lauantaina olis tarkoitus purkaa tota ja selvitellä vikaa.

FIN-Turbo
-
Viestit: 142
Liittynyt: 13.2.2006 23:20
Viesti:

ViestiKirjoittaja FIN-Turbo » 20.7.2006 15:14

esim. meiltä.

Nasseri
-
Viestit: 35
Liittynyt: 13.1.2004 10:31
Viesti:

ViestiKirjoittaja Nasseri » 21.7.2006 21:50

Tänään kaveri kävi tutkimassa autoa VAG Comilla ja ainakin ilmamäärä mittari on rikki ja ilmeisesti myös ahtopaineensäätö solenoidi. Toi solenoidi ei o ihan varma mut lupas selvittää sen koodin.

Voikohan nuo aiheuttaa tuollaista tehottomuutta ja savutusta?

artos
-
Viestit: 331
Liittynyt: 7.2.2006 15:01

ViestiKirjoittaja artos » 21.7.2006 22:29

Pahaa pelkään, et turbo on vainaa. Olettaen, että letkut on ok. Jos vaan se säätöventtili ois risa, sen luulis savutuksen luulis katoavan tyhjäkäynnillä..

En oo kyllä vieläkään asiantuntija, joten voin olla myös väärässä. Eikä ois ees eka kerta.

qosma
-
Viestit: 215
Liittynyt: 4.1.2004 23:53

ViestiKirjoittaja qosma » 21.7.2006 22:56

minkä väristä savua tuli? ei kait vaan valkoiset savut, jos niin silloin turbo varmasti paskana..

Nasseri
-
Viestit: 35
Liittynyt: 13.1.2004 10:31
Viesti:

ViestiKirjoittaja Nasseri » 22.7.2006 11:23

Muistaakseni suhteellisen tummaa... Olis kyl ihan lottovoitto tähän väliin ku olis vielä ahdinki paskana. Juur päässfy intistä eikä työpaikasta vielä oikein tietoa.

justus
ffp jäsen
Viestit: 2532
Liittynyt: 18.7.2003 15:40

ViestiKirjoittaja justus » 22.7.2006 12:32

Kannattaa käyttää ahtimen imuputkea irti ja tunnustella ahtimen sisältä siipeä ja/tai akselia. Luultavammin ahtimen laakeri (ja sitä myöten myös ahdin paskana) antautunut jolloin pukkaa öljyä pakopesään ja savuttaa, eikä myöskään ole vetoja, kurkkaa myös öljytikkuun onko pinta laskenut yllättäen

Nasseri
-
Viestit: 35
Liittynyt: 13.1.2004 10:31
Viesti:

ViestiKirjoittaja Nasseri » 22.7.2006 14:21

Kurkkasin öljytikkuun ja ihan ylämerkissä oli.

jmtillo
-
Viestit: 58
Liittynyt: 23.7.2003 11:48

ViestiKirjoittaja jmtillo » 22.7.2006 15:00

itse panisin pelimerkit likoon sille että ahtimen painepuolella on vuoto. Eli putki välijäähylle, välijäähy itse, tai sitten se viimenen putki imusarjaan on särki.

Faijan passatti (tosin kyllä reilusti vanhempi, mutta kuitenkin TDI) oireili just samalla tavalla ja haljennut putkihan sieltä löytyi juuri ennen imusarjaa. Moottorin äänikin oli luonnollisesti vähän erikoisen kuulonen.

Nasseri
-
Viestit: 35
Liittynyt: 13.1.2004 10:31
Viesti:

ViestiKirjoittaja Nasseri » 22.7.2006 20:05

Mitä öljyä muuten tohon voi pistää ku huoltokirjasta ei ottanu mitää selvää?

Ajattelin et vois öljyt vaihtaa samalla ku ottaa nosturille.

Nasseri
-
Viestit: 35
Liittynyt: 13.1.2004 10:31
Viesti:

ViestiKirjoittaja Nasseri » 22.7.2006 20:53

Tässä olis tää vikalista. Jos joku fiksumpi osais tulkita sen?

VAG-COM Version: Release 303.1


Chassis Type: 1M - Seat Leon
Scan: 01,02,03,08,15,17,19,22,35,46,56

Address 01 -------------------------------------------------------
Controller: 038 906 019 HK
Component: G000SG 1492
Coding: 00002
Shop #: WSC 06403
VSSZZZ1MZ3R053293 SEZ7Z0B1745530
2 Faults Found:
16485 - Mass Air Flow Sensor (G70): Implausible Signal
P0101 - 35-10 - - - Intermittent
17964 - Charge Pressure Control: Negative Deviation
P1556 - 35-00 - -
Readiness: N/A

Address 03 -------------------------------------------------------
Controller: 1C0 907 379 K
Component: ASR FRONT MK60 0103
Coding: 0022017
Shop #: WSC 00001
0 Faults Found:

Address 08 -------------------------------------------------------
Controller: 1M0 820 043 D
Component: 1M-CLIMATRONIC X0605
Coding: 00043
Shop #: WSC 06403
0 Faults Found:

Skipping Address 15-Airbags

Address 17 -------------------------------------------------------
Controller: 1M0 920 822 D
Component: KOMBI+WEGFAHRSP VDO V03
Coding: 05124
Shop #: WSC 00000
VSSZZZ1MZ3R053293 SEZ7Z0B1745530
0 Faults Found:

Address 19 -------------------------------------------------------
Controller: 6N0 909 901
Component: Gateway K<->CAN 0001
Coding: 00006
Shop #: WSC 06403
0 Faults Found:

Address 46 -------------------------------------------------------
Controller: 1C0 959 799 F
Component: 3E Komfortgerát HLO 0003
Coding: 00259
Shop #: WSC 06403
4 Faults Found:
00849 - S-contact at Ignition/Starter Switch -D-
25-00 - Unknown Switch Condition
00933 - Electric Window Motor: Passenger Side (V148)
35-10 - - - Intermittent
00934 - Electric Window Motor: Rear Left (V26)
35-10 - - - Intermittent
00935 - Electric Window Motor: Rear Right (V27)
35-10 - - - Intermittent

End -------------------------------------------------------

hatemi
-
Viestit: 533
Liittynyt: 2.7.2005 15:02

ViestiKirjoittaja hatemi » 22.7.2006 21:32

Maffin kanssa häikkää ja joko vuotava ahtoputkisto/paskana oleva turbo.

vaggine
-
Viestit: 545
Liittynyt: 20.4.2006 20:08

ViestiKirjoittaja vaggine » 22.7.2006 22:18

Olipa siinä koodeja kerrakseen... Kauhian hyvä feature olis tohon vakkomiin, että jäis vaikka päivämäärät muistiin. Tuskin noi koodit on samalla kertaa jääny muistiin. Jos olis, niin sitten vois olettaa ECUssa tai jossain johtosarjassa olevan häikkää.
Mutta jos nyt raapasee tosta noi kulkupuoleen vaikuttavat, niin ahtovuotoa siellä taitaa olla. Toi MAFfin koodi ei välttämättä merkkaa mitään, on niitä tullu ehjänkin MAFfin kanssa.

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 23.7.2006 19:04

Kauhian hyvä feature olis tohon vakkomiin, että jäis vaikka päivämäärät muistiin
Sit pitäis ajaa koko ajan diagnostiikkalaite autossa kiinni... Ei kovin käytännöllistä.

Ja eihän tossa mitään maata kaatavaa vikakoodia ollu. Virtalukon ja ikkunoiden noi viimeset.

Nasseri
-
Viestit: 35
Liittynyt: 13.1.2004 10:31
Viesti:

ViestiKirjoittaja Nasseri » 23.7.2006 19:37

Toi virtalukon ja sähköikkunoiden vika johtuu ilmeisesti virtalukon pohjasta joka pitäis vaihtaa. Tai niin ainakin kaveri sano. Osa kuulemma maksaa n. 20e. ja vaihto sit jotain ihan muuta.

Tiistaina täytyy kai purkaa koko paska ja tarkastaa mitä ahdin on syöny ja sit noi ahtoputket.

vaggine
-
Viestit: 545
Liittynyt: 20.4.2006 20:08

ViestiKirjoittaja vaggine » 23.7.2006 21:25

Sit pitäis ajaa koko ajan diagnostiikkalaite autossa kiinni... Ei kovin käytännöllistä.

No jos nyt ajatellaan, että 90-luvullakin on jo ollut VAG-autoja joissa kelloon rapsahtaa aika ja päivämäärä automaattisesti taivaalta, niin ei moisessa autossa olisi vaikeaa lisätä sen verran softanpätkää että jäis se aikastamppi ylös vikakoodin iskiessä.
Toki tuo on mahdoton touteuttaa autoissa jotka ei päivämäärää tiedä.

TDIfreak
-
Viestit: 1798
Liittynyt: 28.7.2003 13:49
Viesti:

ViestiKirjoittaja TDIfreak » 23.7.2006 21:56

Vuotoa ahtoputkistossa veikkaisin minäkin tumman savun ja MAF-häiriön perusteella.

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 24.7.2006 2:07

niin ei moisessa autossa olisi vaikeaa lisätä sen verran softanpätkää että jäis se aikastamppi ylös vikakoodin iskiessä.
Ehkä OBD3:ssa tai 4:ssä on tuo fiitseri. Eikös niissä haaveilla etäluvusta ja auton aktiivisesti ilmoittamasta viasta?

Nasseri
-
Viestit: 35
Liittynyt: 13.1.2004 10:31
Viesti:

ViestiKirjoittaja Nasseri » 24.7.2006 8:33

TDIfreak: pistin sulle eilen pikaviestiä

ukormi
-
Viestit: 237
Liittynyt: 2.11.2005 20:14

ViestiKirjoittaja ukormi » 24.7.2006 9:08

H.Jormalainen kirjoitti:Ehkä OBD3:ssa tai 4:ssä on tuo fiitseri. Eikös niissä haaveilla etäluvusta ja auton aktiivisesti ilmoittamasta viasta??

Tästähän ei ole sitten enää pitkä matka siihen että nopeusmittarilukema ja paikkatieto menee myös polliisiloille. Olisipa helppo laittaa sakko tulemaan aina kun ylinopeutta ajaa:O)

Pasaatti
-
Viestit: 1424
Liittynyt: 26.1.2005 22:12

ViestiKirjoittaja Pasaatti » 25.7.2006 16:30

ukormi: Ennustaisin pepsipullosta, että kun mennään eteenpäin kymmenisen vuotta nykyisellä aikuisten holhouksen sallivalla kansan mielipiteellä, niin kyseinen asia ei olekaan enää niin utopistinen. Johan tuota alkolukkoa sovitellaan rattijuopon autoon vapaaehtoisesti, "myönteisten tulosten" siivittämänähän tämän ihmelaitteen sitten voisi laitattaa kaikkiin autoihin pakollisena "suomivarusteena".

Edit: ja palatakseni otsikkoon, niin saako pata happea eli ilmafiltteri kunnossa /onko rööri auki eli vaimentajat ja katti ehjät?


Palaa sivulle “Tekniikka - Diesel”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 27 vierailijaa