Lastutus+EGR+takuu?
Valvoja: ffp jäsenet
Lastutus+EGR+takuu?
Vähän sekava otsikko mutta sisältää monta kysymystä. Mulla on 60tkm ajettu tdi 96kw jonka ajattelin viedä karalalle tai hariselle, noista en ole parempaa nettiä selaamalla löytänyt ja olen päätymässä hariseen koska sinne on lyhyempi ajomatka pääkaupunkiseudulta:-)
Eli EGR tulee tuossa automaattisesti tulpattua, mutta melko karstainen se mahtaa jo olla, puhdistuuko se ajan myötä ajellessa? Ei varmaan mitään valmisteluita tartte tehdä ennen lastutusta, jakohihna on vaihdettu 60tkm huollossa risan vesipumpun takia.
Sitten olisi toinen auto jossa takuuta, se on melkein uusi 74kw pumpparikoneella, tuossa ei EGR liene pahemmin sotkenut vielä paikkoja joten tekisi mieli se tukkia ajoissa. Tosin lastutus takuun aikana tuntuu riskialttiilta, lisäksi autossa on 30tkm longlife huolto, josta en kyllä pidä, mutta lastuttettuna vielä niin ei taida riittää öljyn ominaisuudet loppukilometreillä? Kun lastutus tehdään customina, niin eikö ajotietokone toimi edelleen oikein, silloin kai auton huoltoväliä arvioivat anturit myös osaavat vaatia huoltoa tarvittaessa ennen 30tkm?
Eikö tuo harisen/karalan (voiko näitä täysin verrata toisiinsa) viritys tarkoita joko auto ECU:n oman muistin uudelleen kirjoitusta tai piirin vaihtoa, jos piiri vaihdetaan voinee vakiosoftan vaihtaa takaisin ns. jälkiä jättämättä?
Eli EGR tulee tuossa automaattisesti tulpattua, mutta melko karstainen se mahtaa jo olla, puhdistuuko se ajan myötä ajellessa? Ei varmaan mitään valmisteluita tartte tehdä ennen lastutusta, jakohihna on vaihdettu 60tkm huollossa risan vesipumpun takia.
Sitten olisi toinen auto jossa takuuta, se on melkein uusi 74kw pumpparikoneella, tuossa ei EGR liene pahemmin sotkenut vielä paikkoja joten tekisi mieli se tukkia ajoissa. Tosin lastutus takuun aikana tuntuu riskialttiilta, lisäksi autossa on 30tkm longlife huolto, josta en kyllä pidä, mutta lastuttettuna vielä niin ei taida riittää öljyn ominaisuudet loppukilometreillä? Kun lastutus tehdään customina, niin eikö ajotietokone toimi edelleen oikein, silloin kai auton huoltoväliä arvioivat anturit myös osaavat vaatia huoltoa tarvittaessa ennen 30tkm?
Eikö tuo harisen/karalan (voiko näitä täysin verrata toisiinsa) viritys tarkoita joko auto ECU:n oman muistin uudelleen kirjoitusta tai piirin vaihtoa, jos piiri vaihdetaan voinee vakiosoftan vaihtaa takaisin ns. jälkiä jättämättä?
.
Valmisteluita ei tarvi tehdä.
Käyt lähtiessä pankkiautomaatilla.
Valitettavasti moottori ei puhdistu kierrätyspaskasta ajamalla.
Joko jossain huollossa puhdistus, mikäli haluat, tai itse.
Minä ole kolme viimeisintä autoani lastuttanut heti suunnilleen seuraavana päivänä, kun ne olen liikkeestä saanut.
Lastu ei vaikuta holtoilmaisimenkaan toimintaan mitenkään, mutta suosittelisin siihen kiinteään 15tuhatta väihtoväliin siirtymistä. Itse vaihdatan öljyt kymppitonnin välein, kun se on oikeastaan niin mitätön kustannus. Varma on varmaa.
Mitä uudempi moottori, sen varmemmin se lastutuksen mukanaan tuomat, mahdolliset lisärasitukset kestää.
Minä ole kyllä liikkeessä reilusti kertonutkin, että auton ohjelmaa on muokattu, etteivät vaan lataa sinne mitään "päivitystä", jos huomaavat esim. egr,n toiminnassa jotain "kummallista".
Takuiden kanssa ei ole ollut mitään ongelmia, siis ei minkäänlaisia.
Se on varmaan liikekohtainenkin juttu.
Olen kyllä alusta asti tehnytkin itselleni selväksi, että mikäli lastun takia joku paikka yksiselitteisesti särkyy, (siis esim. kytkin), niin nuolen kyllä haavani itse, enkä sen takia missään liikkeessä rupea sormiani vääntelemään.
Mikäli lastutuksesta et halua mitään puhua, niin liikkeiden vehkeillä sitä ei kyllä pysty oikein toteamaankaan, koska kaikki anturien antama informaatio on totta ja tehtaan antamien arvojen sisällä, muutenhan auton omatkin järjestelmät jo alkaisi herjaamaan.
Minun kokemukseni aiheesta perustuvat Karalan Mikan tekemiin muutoksiin.
Useita autojani olen hänellä käyttänyt.
Ja monia satoja tuhansia kilometreja ajellutkin.
On markkinolla muitakin, varmaan yhtä laadukkaita juttuja.
Jos vaan "vakiolastun" haluaa, niin ei mahda tekijällä kovin järisyttävää vaikutusta olla, kunhan niitä kaikkein hurjimpia "lupauksia" välttelee ja erityisesti kysyy sen lierrätyksen poiston, että se varmaan tulee mukaan, tai ainakin sen minimoiminen.
Kaikki ohjelmanmuutokset voidaan "perua", jos vaan alkuperäinen softa vaan on jossain tallessa. Toivottavasti edes muutoksen tekijällä.
Pieni pointti ohjelmoinnissa on, että jos se tehdään sillai kätevästi sen obd- portin kautta, niin todennäköisesti kaikissa boxeissa on laskuri joka laskee näin tehdyt muutokset, sitä en tiedä, onkos sillä mitään merkitystä. Varsinkin jos vaan yhden kerran lastutetaan.
Itse kuitenin varulta teetättäisin sellaisessa paikassa, jossa boxi irroitetaan ja ohelmointi tehdään suoraan emolevyltä. -> ei jää sellaisia "jälkiä" eikä laskuri "täyty".
Tosin varmaan aika harvalla on kokeiltu kymmeniä vaihtoehtoja, niinkuin mulla.
Mutta niinkuin kirjoitin, pieni pointti.
Mitään tilannetta, missä lastu pitäisi poistattaa en kyllä keksi.
Eikä siihen kyllä tule mitään halujakaan, niin paljon mukavammin se auto yleensä pelaa.
Pitää vaan valita se lastu ja paikka alunperin jo sellainen, jossa auton tekniikan asettamat rajat tiedetään ja varmasti niiden mukaan toimitaan.
Eiköhän nyt jo tullut tarpeeksi tähän palaan. :-)
Valmisteluita ei tarvi tehdä.
Käyt lähtiessä pankkiautomaatilla.
Valitettavasti moottori ei puhdistu kierrätyspaskasta ajamalla.
Joko jossain huollossa puhdistus, mikäli haluat, tai itse.
Minä ole kolme viimeisintä autoani lastuttanut heti suunnilleen seuraavana päivänä, kun ne olen liikkeestä saanut.
Lastu ei vaikuta holtoilmaisimenkaan toimintaan mitenkään, mutta suosittelisin siihen kiinteään 15tuhatta väihtoväliin siirtymistä. Itse vaihdatan öljyt kymppitonnin välein, kun se on oikeastaan niin mitätön kustannus. Varma on varmaa.
Mitä uudempi moottori, sen varmemmin se lastutuksen mukanaan tuomat, mahdolliset lisärasitukset kestää.
Minä ole kyllä liikkeessä reilusti kertonutkin, että auton ohjelmaa on muokattu, etteivät vaan lataa sinne mitään "päivitystä", jos huomaavat esim. egr,n toiminnassa jotain "kummallista".
Takuiden kanssa ei ole ollut mitään ongelmia, siis ei minkäänlaisia.
Se on varmaan liikekohtainenkin juttu.
Olen kyllä alusta asti tehnytkin itselleni selväksi, että mikäli lastun takia joku paikka yksiselitteisesti särkyy, (siis esim. kytkin), niin nuolen kyllä haavani itse, enkä sen takia missään liikkeessä rupea sormiani vääntelemään.
Mikäli lastutuksesta et halua mitään puhua, niin liikkeiden vehkeillä sitä ei kyllä pysty oikein toteamaankaan, koska kaikki anturien antama informaatio on totta ja tehtaan antamien arvojen sisällä, muutenhan auton omatkin järjestelmät jo alkaisi herjaamaan.
Minun kokemukseni aiheesta perustuvat Karalan Mikan tekemiin muutoksiin.
Useita autojani olen hänellä käyttänyt.
Ja monia satoja tuhansia kilometreja ajellutkin.
On markkinolla muitakin, varmaan yhtä laadukkaita juttuja.
Jos vaan "vakiolastun" haluaa, niin ei mahda tekijällä kovin järisyttävää vaikutusta olla, kunhan niitä kaikkein hurjimpia "lupauksia" välttelee ja erityisesti kysyy sen lierrätyksen poiston, että se varmaan tulee mukaan, tai ainakin sen minimoiminen.
Kaikki ohjelmanmuutokset voidaan "perua", jos vaan alkuperäinen softa vaan on jossain tallessa. Toivottavasti edes muutoksen tekijällä.
Pieni pointti ohjelmoinnissa on, että jos se tehdään sillai kätevästi sen obd- portin kautta, niin todennäköisesti kaikissa boxeissa on laskuri joka laskee näin tehdyt muutokset, sitä en tiedä, onkos sillä mitään merkitystä. Varsinkin jos vaan yhden kerran lastutetaan.
Itse kuitenin varulta teetättäisin sellaisessa paikassa, jossa boxi irroitetaan ja ohelmointi tehdään suoraan emolevyltä. -> ei jää sellaisia "jälkiä" eikä laskuri "täyty".
Tosin varmaan aika harvalla on kokeiltu kymmeniä vaihtoehtoja, niinkuin mulla.
Mutta niinkuin kirjoitin, pieni pointti.
Mitään tilannetta, missä lastu pitäisi poistattaa en kyllä keksi.
Eikä siihen kyllä tule mitään halujakaan, niin paljon mukavammin se auto yleensä pelaa.
Pitää vaan valita se lastu ja paikka alunperin jo sellainen, jossa auton tekniikan asettamat rajat tiedetään ja varmasti niiden mukaan toimitaan.
Eiköhän nyt jo tullut tarpeeksi tähän palaan. :-)
joo, en mä oikeen muita enää harkitsekaan kuin karalaa tai harista, koska mtm ym. ovat liian kalliita ja boksit ei kiinnosta koska haluan että ajotietokoneet ym. toimii kuten pitää. Eli ei mitään "huijauksia" auton antureille.
Mitä tuo EGR:n aiheuttaman sotkun siivoaminen vaatii, tekeekö em. virityspajat myös niitä hommia ja kuinka monen tunnin lasku siitä tulee? Ilmeisesti myös välijäähy täyttyy öljypaskasta? Sehän ei ohjelmallisesti mene täysin kiinni, mutta laipat ym. aiheuttaa vikakoodeja. Mutta riittääkö ohjelmallinen sulku pitämään koneen puhtaana? Käsittääkseni se on täysin kiinni aina paitsi tyhjäkäynnillä ohjelmallisesti minimoituna?
Mitä tuo EGR:n aiheuttaman sotkun siivoaminen vaatii, tekeekö em. virityspajat myös niitä hommia ja kuinka monen tunnin lasku siitä tulee? Ilmeisesti myös välijäähy täyttyy öljypaskasta? Sehän ei ohjelmallisesti mene täysin kiinni, mutta laipat ym. aiheuttaa vikakoodeja. Mutta riittääkö ohjelmallinen sulku pitämään koneen puhtaana? Käsittääkseni se on täysin kiinni aina paitsi tyhjäkäynnillä ohjelmallisesti minimoituna?
noniin, soittelin vihdoin hariselle ja kyselin vähän asiasta, harmittaa kun annoin asian venyä näin pitkälle kesään, vapaita aikoja on vasta elokuun puolivälissä. Kuitenkin, aika lupaava homma tuo olisi, noin 170 ja yli 400nm ihan vakiona, ja he tekeevät isompaa välijäähdytintä jonka avulla saadaan 200 ja 500nm, aika hurja lukema, eli selkeesti tuo pieni ahtaasti asennettu vakiovälijäähy on isoin "tulppa", onneksi voi ottaa pelkän ohjelman ja myöhemmin nälän kasvaessa asennuttaa tuon ison coolerin ja softan päivityksen, että jos oikein ymmärsin ei tuota 690€ softapäivitystä tarvi sitten ainakaan kokonaisuudessaan maksaa uudestaan jos haluaa lisää tehoa.
Mitäs keinoja olisi tehostaa vakiojäähyn toimintaa? Subarusta tuttu vesisuihku tuli mieleen, tosin vaatii vähän asennuksia ahtaaseen konetilaan, en heti keksi mihin vesisäiliön jemmaisi, lisäksi sinne unohtuisi kuitenkin talveksi vedet.
Toinen keino on sisälokarin puhkominen, ilmeisesti silloin jäähyn läpi virtaa ilma paremmin, onko tästä konkreettista näyttöä olemassa? Ongelmana tässä näen sen, että kaikki paska roiskuu sitten lokarin väärälle puolelle. Siihen ehkä ratkaisuna olisi reiän tilalle sellainen ritilä jossa reiät osoittaa maata kohti, eli rapa joka lähinnä tulee ylhäältäpäin ei menisi ritilästä läpi, vähän vastaavaa rei'itystä olen jossain autossa nähnyt muistaakseni, eli joku tyylikäs LVI tarvike vaan kiinni lokariin?
Mitäs keinoja olisi tehostaa vakiojäähyn toimintaa? Subarusta tuttu vesisuihku tuli mieleen, tosin vaatii vähän asennuksia ahtaaseen konetilaan, en heti keksi mihin vesisäiliön jemmaisi, lisäksi sinne unohtuisi kuitenkin talveksi vedet.
Toinen keino on sisälokarin puhkominen, ilmeisesti silloin jäähyn läpi virtaa ilma paremmin, onko tästä konkreettista näyttöä olemassa? Ongelmana tässä näen sen, että kaikki paska roiskuu sitten lokarin väärälle puolelle. Siihen ehkä ratkaisuna olisi reiän tilalle sellainen ritilä jossa reiät osoittaa maata kohti, eli rapa joka lähinnä tulee ylhäältäpäin ei menisi ritilästä läpi, vähän vastaavaa rei'itystä olen jossain autossa nähnyt muistaakseni, eli joku tyylikäs LVI tarvike vaan kiinni lokariin?
.
Eikös nuissa 96kw moottoreissa ollut hiukan eroja, riippuen siitä, minkä mallin keulalla se on.
Välijäähyistä ja imuilman putkista on hyviä topiikkeja täällä, hakua peliin.
Kuin myös tehoista, ihan käyriäkin.
Kykimistäkin on muistaakseni jotain joskus mainittu.
Minä olen tietty kateellinen tollo, mutta kun niitä kaksatasia niin hanakasti aina heitellään, niin olisi mukava, ihan vaikkas kurillaan, niin nähdäkkin asiasta mustaa valkoisella, niin jospas sitten älyäisin pitää suuni kiinni mokomasta asiasta.
Tähän ei lasketa sitä savolaista (kala)miestä, eikä trompia, tai olzua, ym, jotka niiden kivikautistan nokikeppiensä kanssa pehertää. :-)
Heillä tuntuu minusta olevan paljon realistisempi käsitys tehojen saannin ja tekniikan toimivuuden helppoudesta.
.
Eikös nuissa 96kw moottoreissa ollut hiukan eroja, riippuen siitä, minkä mallin keulalla se on.
Välijäähyistä ja imuilman putkista on hyviä topiikkeja täällä, hakua peliin.
Kuin myös tehoista, ihan käyriäkin.
Kykimistäkin on muistaakseni jotain joskus mainittu.
Minä olen tietty kateellinen tollo, mutta kun niitä kaksatasia niin hanakasti aina heitellään, niin olisi mukava, ihan vaikkas kurillaan, niin nähdäkkin asiasta mustaa valkoisella, niin jospas sitten älyäisin pitää suuni kiinni mokomasta asiasta.
Tähän ei lasketa sitä savolaista (kala)miestä, eikä trompia, tai olzua, ym, jotka niiden kivikautistan nokikeppiensä kanssa pehertää. :-)
Heillä tuntuu minusta olevan paljon realistisempi käsitys tehojen saannin ja tekniikan toimivuuden helppoudesta.
.
mallieroista en ole kuullutkaan, ainoa mitä tiedän on että ainakin passatissa on moottorista versio jonka vääntöä on rajoitettu 5 vaihtesen askin takia.
Harisen mukaan on ihan oma ohjelma, ei karalan tms.
Muuten, jos haluaa rajata alavääntöä niin samalla kärsii koko kierrosalue, eli myös huippuarvot alenevat, joten eikai siinä muuta ku kaikki irti mitä saa? Ei pitäisi vakiokamoilla kai saada liikaa?
Harisen mukaan on ihan oma ohjelma, ei karalan tms.
Muuten, jos haluaa rajata alavääntöä niin samalla kärsii koko kierrosalue, eli myös huippuarvot alenevat, joten eikai siinä muuta ku kaikki irti mitä saa? Ei pitäisi vakiokamoilla kai saada liikaa?
>>Ei pitäisi vakiokamoilla kai saada liikaa?
Kannattaisi varmaankin vähän lukea tehonnoston perusteita ennen kuin suinpäin tekee hassuja...tai no jos se Harinen vakuuttaa kautta kiven ja kannon, jotta moottori tulee kestämään vakio-osilla niin siitä sitten vain.
Jokaisen koneen voi virittää sille rajalle, jossa saadaan "aika paljon" tehoa, jokaisella näin viritetyllä koneella voi ajella sillä tyylillä, että se kestää, mutta myös jokaisen koneen saa nopeastikkiin rikki, kun antaa kunnolla käskyä.
Nyt lienee kyse siitä tehdäänkö turvallinen moottori arkikäyttöön vai tehdäänkö harrastemoottori, joka saattaa poikia joskus jollakin eteen sattuvalla lentokentällä.
Kannattaisi varmaankin vähän lukea tehonnoston perusteita ennen kuin suinpäin tekee hassuja...tai no jos se Harinen vakuuttaa kautta kiven ja kannon, jotta moottori tulee kestämään vakio-osilla niin siitä sitten vain.
Jokaisen koneen voi virittää sille rajalle, jossa saadaan "aika paljon" tehoa, jokaisella näin viritetyllä koneella voi ajella sillä tyylillä, että se kestää, mutta myös jokaisen koneen saa nopeastikkiin rikki, kun antaa kunnolla käskyä.
Nyt lienee kyse siitä tehdäänkö turvallinen moottori arkikäyttöön vai tehdäänkö harrastemoottori, joka saattaa poikia joskus jollakin eteen sattuvalla lentokentällä.
En nyt haluaisi olla ilon pilaaja, mutta pelkällä coolerin vaihdolla ja muuten vakio kamoilla 200hv/500Nm on hyvää päiväunta... Tuo 170hv/400Nm on huomattavasti realistisenpi juttu.
Tollaisesta 96kW Passatista vakio kamoilla ja Upsoluten 163hv/390Nm lastulla on mitattu yli 3bar pakopaineita eli VA ahtimen ylärajoilla liikutaan. Olen pitänyt Harisen Seppoa asiansa osaavana seppänä, mutta nyt Seppo on ollut ylioptimistisella tuulella lukemia luvatessa. Vakiokytkimellä et moisia tehoja/vääntöjä saisi IKINÄ siirrettyä dynon rullille tai tiehen.
Tuikku puhuu asiaa, näitä +200hv 1.9TDI vermeitä on suhteettoman paljon suhteessa mitattuihin lukemiin. Se on vähän kuin lähiökuppilan vessassa puolen yön aikoihin, vähintään joka toinen kuseksija on entinen piirikunnallisen tason nyrkkeilijä...
Tollaisesta 96kW Passatista vakio kamoilla ja Upsoluten 163hv/390Nm lastulla on mitattu yli 3bar pakopaineita eli VA ahtimen ylärajoilla liikutaan. Olen pitänyt Harisen Seppoa asiansa osaavana seppänä, mutta nyt Seppo on ollut ylioptimistisella tuulella lukemia luvatessa. Vakiokytkimellä et moisia tehoja/vääntöjä saisi IKINÄ siirrettyä dynon rullille tai tiehen.
Tuikku puhuu asiaa, näitä +200hv 1.9TDI vermeitä on suhteettoman paljon suhteessa mitattuihin lukemiin. Se on vähän kuin lähiökuppilan vessassa puolen yön aikoihin, vähintään joka toinen kuseksija on entinen piirikunnallisen tason nyrkkeilijä...
Harinen puhuu mitä on tehnyt... Tämä on juuri Harisen penkittämä/säätämä 96kw ASZ, jossa ei ole kuin lapussa mainitut muutokset. Ei ole Passat kylläkään, mutta..tuon mukaan pystyy saamaan. Voipi olla konekohtaisia eroja tietenkin, eikä tuossakaan 100% varmasti liikuta turvallisissa pakopainelukemissa. Vakiokytkin(240mm) tuossa on 6v-laatikon kanssa, eli ymmärtääkseni Passatin 5v laatikko/kytkin on huomattavasti herkempi. Jokainen omalla riskillään virittää näitä pelto- ja jääautojaan..
jeps, kuulemma auto kestää kuten vakionakin jos ajelee normaalisti, kengittämällä sen saa särki, ja sen tiesinkin. Hyvä puoli tässä on se, että mun autolla ei ole eikä tule kukaan muu ajamaan, huollossa tietty, mutta olen aina sanonut ettei tarvi koeajoa tehdä, koska tiedän itse jos ajossa on vikaa.
Ajattelinkin että kannattaa varmaan tarkistaa MAF arvot ennen lastutusta, menee varmaan reisille koko viritys jos MAF risa, eikös tolla rekisteröimättömällä vanhalla versiolla VAG-COM ohjelmasta pysty sen tarkistamaan? Mulla on vain itse tehty kaapeli joten ei saa uudempaa versiota, tuon vanhan kuulemma saa muutettua täysversioksi, mutta itse en siinä ole onnistunut, yv:nä voi joku vinkata jos haluaa ja tietää asiasta enemmän;-)
Ajattelinkin että kannattaa varmaan tarkistaa MAF arvot ennen lastutusta, menee varmaan reisille koko viritys jos MAF risa, eikös tolla rekisteröimättömällä vanhalla versiolla VAG-COM ohjelmasta pysty sen tarkistamaan? Mulla on vain itse tehty kaapeli joten ei saa uudempaa versiota, tuon vanhan kuulemma saa muutettua täysversioksi, mutta itse en siinä ole onnistunut, yv:nä voi joku vinkata jos haluaa ja tietää asiasta enemmän;-)
Herää sama kysymys mieleen kuin "Putkolla". Mitä hyödyttää ottaa koneesta irti niin paljon tehoja/vääntöjä, ettei niitä voi käyttää? Kyllä koneen pitää lastutuksen jälkeen kestää vetää pitkin lentokenttää kaasu pohjassa. Vakiokytkin asettaa omat rajansa ja samoin cooleri+suuttimet. Jos pakopaineet alkaa olemaan yli 3bar ja lämmöt 900 astetta, niin muutaman minuutin jälkeen alkaa tekniikka pettämään. Mutta eihän siinä mitä, käppyrät on hienoja ja hyvä jos auto toimii, mutta kuinka kauan?
.
Zero:
Mikäli puhutaan kahdesta sadasta, niin se pitäisi kyllä saavuttaa, eikä vaan päästä lähelle.
Kierrosluvut, joilla tuossa on max tehot ja väännöt saatu ei ole kyllä mitään rehvasteltavaa. Tuossa moottorissa jos vielä ruiskutusaikaa jatketaan, niin yhä vaan nopeammin alkaa max tehon kierrokset valumaan alaspäin, eikä teho nouse. Tosiaan voi ollakkin parempi, ettei pakopuolelta mittaakkaan mitään, voi tulla pupu pöksyyn.
Kun raskaasti kuormitetun (vakio)ahtimen elämän haluaa tehdä vielä paljon vaikeammaksi, niin vaihtaa vaan tosiaan paremmin virtaavan pakoputken.
Niinkuin tuossa ylempänä mm. Showman kirjoittikin, niin nuilla kierroksilla ja tehoilla ja väännöillä on vakiotekniikka ylivoimaisen tehtävän edessä.
Yritinkin jo aikaisemmin vhjailla, että tällä foorumilla on kyllä muunmuassa ahtimen ja kytkimen kestävyydestä todella runsaasti ihan kokemusperäistä tietoa.
Se ei mahda kenenkään lupauksilla muuksi muuttua.
.
Zero:
Mikäli puhutaan kahdesta sadasta, niin se pitäisi kyllä saavuttaa, eikä vaan päästä lähelle.
Kierrosluvut, joilla tuossa on max tehot ja väännöt saatu ei ole kyllä mitään rehvasteltavaa. Tuossa moottorissa jos vielä ruiskutusaikaa jatketaan, niin yhä vaan nopeammin alkaa max tehon kierrokset valumaan alaspäin, eikä teho nouse. Tosiaan voi ollakkin parempi, ettei pakopuolelta mittaakkaan mitään, voi tulla pupu pöksyyn.
Kun raskaasti kuormitetun (vakio)ahtimen elämän haluaa tehdä vielä paljon vaikeammaksi, niin vaihtaa vaan tosiaan paremmin virtaavan pakoputken.
Niinkuin tuossa ylempänä mm. Showman kirjoittikin, niin nuilla kierroksilla ja tehoilla ja väännöillä on vakiotekniikka ylivoimaisen tehtävän edessä.
Yritinkin jo aikaisemmin vhjailla, että tällä foorumilla on kyllä muunmuassa ahtimen ja kytkimen kestävyydestä todella runsaasti ihan kokemusperäistä tietoa.
Se ei mahda kenenkään lupauksilla muuksi muuttua.
.
Tuo oli enemmänkin tuohon Showman niin viestiin, että kyllä sieltä saadaan melko enemmän kuin 170hv/400Nm. Tuossa koneessa kun oli 386nm jo vakiosoftalla vääntöä, ja pienemmilläkin syötöillä olisi tuo 400nm ylittynyt 'helposti'.
Jotta ei kukaan luule, että tuo olisi hyvä niin sanotaan se mitä jokainen täällä painottaa: ei tuossa varsinaisesti mitään järkeä ole ottaa vakioahtimella noita potkuja, se ottaa (ei "ehkä ottaa", vaan ottaa varmasti) itseensä kun alkaa nautiskelemaan väännöistä/tehoista kovasti.
Rehvastelua tässä ei nyt ollut tarkoitus harrastaa, siksikö se tulkitaan? Juuri siksi tuo dynolappu tuohon laitettiin (eikä pelkästään lukemat), että näkee miten se todellisesti jakaantuu eli ei parhaiten. Sen takia myös kommentoin pakopaineista, koska tiedetään mittaamatta että ne ovat korkeat, ja ennen kuin sille voidaan/ehditään tehdä mitään niin tilanne on mikä on.
Kyllä tiedossa on tuon virityksen heikkoudet ja vahvuudet.. Omistaja on saanut lukea tässäkin toistetut olevat viisaudet niin moneen kertaan, että tiedossa oli mikä on tulos (noin isoja tehoja/vääntöjä ei kyllä odotettu) ja sen huonot puolet. Tuonkaan tilanne ei ole tarkoitus jäädä tuohon, vaan yksi kehityksen aste kunnes asia etenee. Tekniikka ko. laitteessa on kai tällä hetkellä vahvinta mitä vw:lllä on tarjota, 6v-laatikko. Kytkin on vakiona mitä on 240mm:senä.
Askel kerrallaan, kuten väittäisin teidänkin kokeilleen. Oltzu sanomana:"..kestää vetää pitkin lentokenttää kaasu pohjassa." - tuohon suosittelen minäkin pystymään kun lastuttaa/yleensä virittää, ja niin pystynee tämäkin laite kun/jos viimeistellään oikein. Radalla sen sitten näkee savun väristä.
Lopetetaan tämä väittely tämän osalta tähän. Jatketaan sitä mitä mitä on tarkoituskin, antaa neuvoja niille joka kysyvät.
Jotta ei kukaan luule, että tuo olisi hyvä niin sanotaan se mitä jokainen täällä painottaa: ei tuossa varsinaisesti mitään järkeä ole ottaa vakioahtimella noita potkuja, se ottaa (ei "ehkä ottaa", vaan ottaa varmasti) itseensä kun alkaa nautiskelemaan väännöistä/tehoista kovasti.
Rehvastelua tässä ei nyt ollut tarkoitus harrastaa, siksikö se tulkitaan? Juuri siksi tuo dynolappu tuohon laitettiin (eikä pelkästään lukemat), että näkee miten se todellisesti jakaantuu eli ei parhaiten. Sen takia myös kommentoin pakopaineista, koska tiedetään mittaamatta että ne ovat korkeat, ja ennen kuin sille voidaan/ehditään tehdä mitään niin tilanne on mikä on.
Kyllä tiedossa on tuon virityksen heikkoudet ja vahvuudet.. Omistaja on saanut lukea tässäkin toistetut olevat viisaudet niin moneen kertaan, että tiedossa oli mikä on tulos (noin isoja tehoja/vääntöjä ei kyllä odotettu) ja sen huonot puolet. Tuonkaan tilanne ei ole tarkoitus jäädä tuohon, vaan yksi kehityksen aste kunnes asia etenee. Tekniikka ko. laitteessa on kai tällä hetkellä vahvinta mitä vw:lllä on tarjota, 6v-laatikko. Kytkin on vakiona mitä on 240mm:senä.
Askel kerrallaan, kuten väittäisin teidänkin kokeilleen. Oltzu sanomana:"..kestää vetää pitkin lentokenttää kaasu pohjassa." - tuohon suosittelen minäkin pystymään kun lastuttaa/yleensä virittää, ja niin pystynee tämäkin laite kun/jos viimeistellään oikein. Radalla sen sitten näkee savun väristä.
Lopetetaan tämä väittely tämän osalta tähän. Jatketaan sitä mitä mitä on tarkoituskin, antaa neuvoja niille joka kysyvät.
Palaa sivulle “Tekniikka - Diesel”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 35 vierailijaa