VW Passat 81KW vs. PD 85KW?
Valvoja: ffp jäsenet
VW Passat 81KW vs. PD 85KW?
Elikkä ois tollanen -97 - 00 vuoden diissel passatti hankinnassa ja sen olen jo päättäny että sen pitää olla vähintään tuo 81KW ni kysymys kuuluu että kumpi on kestävämpi/parempi 81kw vai 85kw ja onko kytkin eri kun väännöt ainakin reilummat ja onko turboissa eroja?Lastutus tulee varmaan kyseeseen piakkoin. kiitoksia jo etukäteen?
Paremmuus ja kestävyys on vähän tapauskohtaisia juttuja. Itsekkin tuota aikanani pähkäilin ja päädyin jakajapumpulliseen eli 81kw AFN koneiseen. 240tkm ajettuna oletin sillä vielä ajelevani pitkään kun noita 500tkm ajettujakin. Noh, paskaa haukkasin. Pyhätöntä viikkoa kestäny ja nelosen imuventtiili rikki. Vaihtokone ja taas mennään, tosin 2500e köyhempänä.
AJM koneen tyyppivikana on "massa"kansitiiviste joka tuntuu monesta pettävän ennemmin tai myöhemmin. AJM on siis pumppusuutin 85kw.
Turbot on molemmissa muuttuvasiipisiä (yleensä 81kw vnt-15 ja 85kw GT1749V) jotka jumettaa ennemin tai myöhemmin.
EGR aiheuttaa samoin molemmissa imusarjan paskaantumisen ja sen myötä saattaa tulla kulkupoliittisia ongelmia.
Jakapumpullinen AFN tarjoaa hieman enemmän/helpommin/halvempaa viripotentiaalia.
Kytkin kestää ainakin lastutuksen/evryn tuoman lisävoiman hyvin. Eroista en tarkemmin tiedä.
Yleensäottaen toimivana ihan ok peli, itselläni mitta täys VAG paskoja.
AJM koneen tyyppivikana on "massa"kansitiiviste joka tuntuu monesta pettävän ennemmin tai myöhemmin. AJM on siis pumppusuutin 85kw.
Turbot on molemmissa muuttuvasiipisiä (yleensä 81kw vnt-15 ja 85kw GT1749V) jotka jumettaa ennemin tai myöhemmin.
EGR aiheuttaa samoin molemmissa imusarjan paskaantumisen ja sen myötä saattaa tulla kulkupoliittisia ongelmia.
Jakapumpullinen AFN tarjoaa hieman enemmän/helpommin/halvempaa viripotentiaalia.
Kytkin kestää ainakin lastutuksen/evryn tuoman lisävoiman hyvin. Eroista en tarkemmin tiedä.
Yleensäottaen toimivana ihan ok peli, itselläni mitta täys VAG paskoja.
Viimeksi muokannut andeRS, 16.8.2006 19:31. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
85kW 285Nm vääntö vs 81kW:sen 235Nm verrattuna on sitten merkittävä ero, molempia testanneena voin sanoa. Ja nuo 81 ja 85Kw on myös ilmoitettu vag perinteen mukaisesti alakanttiin. Ohituskiihtyvyyksissäkin usean sekunnin verran eroa (muistelen että joku pätkä esim meni pd:llä vielä vitosellakin nopeammin kuin 81:llä nelosella jne) , lukea voi vaikka 2000-l taitteen 98-01 TM:stä ja Tuulilaseista tuosta silloin uudesta moottorista; paljon kehuttiin. Ja netistä jostain ettiä teho&vääntökäyrät ja verrata. Iteltäni ei oo kannentiivistettä ikinä vaihdettu eikä kytkintä uusittu (eikä luista) ja yli 40tkm vuoteen ajettu, kone (ja autokin, jarrulevyjä lknottamt) tip top sanoi Autotohtori testien ja vääntöjen jlk ennen ostopäätöstä..hyvin käy ja kukkuu ja A4 kiihtyy 0-105 (mittarivirhe) kännyn mukaan samaan 10.5sek kuin 92Kw 20V edellinen 97s nelkku (jossa painoa ~1295kg kun tässä ~1450kg), ja liikkeessä ollessa pd voima onkin sitten jo reilusti jylläävämpää! 1.5kk ajellu ja mittariin tullut jo melkein 5tkm lisää. Laakkonenkaan ei myöntänyt kansiprob olevan tyyppivika, pari tapausta väitti vuosien varrella tulleen laitettavaksi. Melkoisesti kuitenkin noita moottoreita vag-vehkeissä on ollut.. Niiden sanomisista ja tietämisista ei tietenkään voi paljoa perustaa. Oma 2000/05 joten tuskin on tiiviste vielä sitä vahvempaa versiota.. Mutta tiedä sitten todellista %-määrää kuinka monelta se on pettänyt...mikä lienee, forumihauilla saaNEE vääristyneen kuvan ongelman laajuudesta.
Kyllähän tuon kanssa tulee leikittyä mutta pääosin pitää yrittää pitää järki kädessä http://ffp-motorsport.com/bb/viewtopic.php?t=61402
Egr-tilanne pitää molemmista tdi:stä kartoittaa loppukesästä, putsata imusarjat tarvittaessa - todennäköisesti.
Kyllähän tuon kanssa tulee leikittyä mutta pääosin pitää yrittää pitää järki kädessä http://ffp-motorsport.com/bb/viewtopic.php?t=61402
Egr-tilanne pitää molemmista tdi:stä kartoittaa loppukesästä, putsata imusarjat tarvittaessa - todennäköisesti.
-
- -
- Viestit: 434
- Liittynyt: 25.11.2005 9:52
xXx
Plus että saattaa olla että joistain AJM moottoreista löytyykin 310NM vääntöä ihan vakionakin. Lisänä molempien moottorien ominaisuuksiin että MAF anturi sekä N75 venttiili ovat kulutus tavaraa. Omastakin maffi mennyt, mutta kansipaffi toistaiseksi pysynyt ehjänä (koputtaa puuta)... Ja erittäin tyytyväinen oon ollut moottorin suoritus kykyyn sekä kulutukseen...
Ja se 310nm löytyy VAIN AJM:n 6-vaihteisista...Korjatkaa jos olen väärässä. Itselläni oli AJM 6-reikäinen loota ja siinä oli se 310nm. Vaikkakaan ohjekirja ei kyllä tunnustanut sellaista moottorivaihtoehtoa...tiedä sitte miksi...?
EDIT: ja vm. oli 2000.
EDIT: ja vm. oli 2000.
Viimeksi muokannut JUMA, 21.7.2006 17:36. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Onko niitä 6-vaihteisia ollu jossain tietyissä malleissa ja minä vuonna on tullu ensimmäiset? Ja oon muistaakseni jostain kuullu että tuon 110hp kytkin ei kestä enempää vääntöjä ku 280nm ni miten sitten käy tuon PD:n kytkimen kans lastutuksen/ohjelmoinnin jälkeen jos väännöt nousee esim johonki 350nm kestääkö kytkytin?
Minulla oli vm. 2000 6-vaihteinen 85kW/280Nm Golf Variant (todellakin 6-lovisia on myös miedommalla väännöllä) 100 tkm - 220 tkm ajan. Tuona aikana kalleimpina operaatioina vaihdettiin laakerit molempiin etupyöriin, kahdet nokkahihnat 60 tkm välein kaikkine hilppeineen (maahantuojaa myöden käydyn 60 tkm vs. 90 tkm kinaamisen jälkeen) ja kansipahvi vahvennetuilla liekkirenkailla olevaan versioon + takalasin pesurin moottori kulmavaihteineen ja takaluukun lukko, jonka pesunesteestä hapantunut mikrokytkin laukoi varashälytintä. Turbona oli VNT-15, joka alkoi laukoa ylipainerajaa ja se piti purkaa ja putsata.
Näiden pikku murheiden jälkeenkin auto antoi minusta riittävästi rahalle vastinetta. Tuossa mallissa EGR:n voi helposti tukkia laipalla, sillä softa ei huomioi muutosta ilmamassassa. Jos MAF on kunnossa ja huolehtii, että snowscreen on puhdas (imuilmaputkessa ensimmäisenä oleva "oravahaavi"), niin kyllä kulkee. En tiedä, oliko kyse poikkeuksellisen reippaasta yksilöstä, mutta 185 tkm paikkeilla antoi vakiosäädöissä Harisen penkissä 131 hp / 327 Nm (EGR tulpattu, imusarja putsattu).
Auto meni D5-volvomiehen vaimolle "kauppakassiksi". Muistan vieläkin kaverin ensimmäisen lausahduksen koeajolenkillä: "Perhana kun vääntää kovaa näin pienillä kierroksilla..."
Näiden pikku murheiden jälkeenkin auto antoi minusta riittävästi rahalle vastinetta. Tuossa mallissa EGR:n voi helposti tukkia laipalla, sillä softa ei huomioi muutosta ilmamassassa. Jos MAF on kunnossa ja huolehtii, että snowscreen on puhdas (imuilmaputkessa ensimmäisenä oleva "oravahaavi"), niin kyllä kulkee. En tiedä, oliko kyse poikkeuksellisen reippaasta yksilöstä, mutta 185 tkm paikkeilla antoi vakiosäädöissä Harisen penkissä 131 hp / 327 Nm (EGR tulpattu, imusarja putsattu).
Auto meni D5-volvomiehen vaimolle "kauppakassiksi". Muistan vieläkin kaverin ensimmäisen lausahduksen koeajolenkillä: "Perhana kun vääntää kovaa näin pienillä kierroksilla..."
Noista AJM:n tehoistahan on väännetty kättä kerran jos toisenkin. Ittellä on 6-lovinen mallia 2001 ja ohjekirja väittää väännöksi 310nm mutta edellisessä keskustelussa joku kertoi, että tuommoista 310nm mallia ei ole olemassakaan. Se on kuulemma maahantuojan mukaan painovirhe. Tiedä sitten, pitäisi varmaan käydä penkissä kattomassa paljon löytyy. Vag-com:in mukaan vääntöä löytyy mutta voiko siihen tietoon luottaa?
-
- -
- Viestit: 434
- Liittynyt: 25.11.2005 9:52
xXx
Mulla on 5-lovinen AJM passat ja myöskin miettinyt onko vakkomin ilmoittamaan vääntöön luottaminen??? Kun uuden maffin vaihdon jälkeen näyttäis vääntö olevan noin 310-320 täyskaasu kiihdytyksessä 5 vaihteella...
Kertokaa vielä enemmän käytännön eroista pumpparin ja jakajapumpullisen välillä, ja erityisesti kiinnostaa manuaalivaihteiset.
Olen tasan kerran ajanut manuaalivaihteista pumpdusea ja sen päätöksen tein, että vielä tämä AHU-evry riittää mulle. Kauhea on lähteä liikkeelle ja kun liikkeelle pääsee, niin sitten auto "kuolee" taas hetkeksi.
AHUlla kun ei tartte miettiä, nostaa vaikka kytkimen ensin ja painaa kaasua sitten vasta, lisäksi missään välissä ei tule sitä kuollutta kohtaa kaasussa.
81kW jakajapumpullista en ole ajanut, onkohan se millainen verrattuna AHUun?
Olen tasan kerran ajanut manuaalivaihteista pumpdusea ja sen päätöksen tein, että vielä tämä AHU-evry riittää mulle. Kauhea on lähteä liikkeelle ja kun liikkeelle pääsee, niin sitten auto "kuolee" taas hetkeksi.
AHUlla kun ei tartte miettiä, nostaa vaikka kytkimen ensin ja painaa kaasua sitten vasta, lisäksi missään välissä ei tule sitä kuollutta kohtaa kaasussa.
81kW jakajapumpullista en ole ajanut, onkohan se millainen verrattuna AHUun?
-
- -
- Viestit: 434
- Liittynyt: 25.11.2005 9:52
xXx
Liekö sitten tottumuksesta kiinni, mutta ei mulla ole ollut ongelmia liikkeelle lähdössä ja kuolemasta ei ole tietoakaan jos ei sitten luiston eston pätkäsyä sellaiseksi tahdo määritellä.
Kyllä pumpparit helpommin sammuu liikkeellelähtiessä, esim mein 02 tdi Golffia en oo saanu sammumaan kertaakaan (muistaakseni) mutta A4 pd on sammunut muutaman kerran, viimeks kaverit takapenkillä, eturenkaat oli juuttunu hiekkaan mökin parkkipaikalla, peruutusyritys popit täysillä ja siihenhän se tyssäs ja raikuvat naurunkailotukset päälle :).. Lähti kyllä tokalla yrittämällä helposti. Vm 06 A4 2.0 tdi:tä ku koeajoin sain sen sammumaan SEITSEMÄN kertaa muutaman tunnin koeajon aikana :).. Joka kerta tietenkin liikennevaloissa :)..
Mutta eipä tuo siis todellakaan ole asia jota ei oppisi, enkä itekään "kuollutta" kohtaa ole huomannut. ~1400rpm lähtien alkaa järjetön vääntö ja ~2500rpm jälkeen kiihtyminen tasaantuu, mutta hyvin jyllää 4000rpm asti. Normiajossa vaikka ripeästi kiihdytteliskin ei tartte ikinä käyttää kierroksia ku päälle 2500rpm; säästää polttoainetta ja silti voima jyllää.
Mutta eipä tuo siis todellakaan ole asia jota ei oppisi, enkä itekään "kuollutta" kohtaa ole huomannut. ~1400rpm lähtien alkaa järjetön vääntö ja ~2500rpm jälkeen kiihtyminen tasaantuu, mutta hyvin jyllää 4000rpm asti. Normiajossa vaikka ripeästi kiihdytteliskin ei tartte ikinä käyttää kierroksia ku päälle 2500rpm; säästää polttoainetta ja silti voima jyllää.
Kyllä pumpparit helpommin sammuu liikkeellelähtiessä, esim mein 02 tdi Golffia en oo saanu sammumaan kertaakaan (muistaakseni)
Pumppari se on tuokin.
e: totta tosiaan, 66kw jakajapumpullisiahan myytiin vielä 2002.
Viimeksi muokannut Kale, 21.7.2006 8:47. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Mutta eipä tuo siis todellakaan ole asia jota ei oppisi, enkä itekään "kuollutta" kohtaa ole huomannut. ~1400rpm lähtien alkaa järjetön vääntö ja ~2500rpm jälkeen kiihtyminen tasaantuu, mutta hyvin jyllää 4000rpm asti. Normiajossa vaikka ripeästi kiihdytteliskin ei tartte ikinä käyttää kierroksia ku päälle 2500rpm; säästää polttoainetta ja silti voima jyllää.
Itellä 98 AHU 66 kW (Pumppusuutin?). Mut joka tapauksessa vuoden vaihteessa kun ostin, ni muutamat ekat lähdöt jatkuivat vasta uudelleen startin jälkeen. Muistellen ekaa peltoautoa -81 300D Mersu kolmosellakin jaksoi vielä tyhjäkäynnillä lähteä liikkeelle.
Vielä tuosta aiemmin puhutusta väännöstä..
310Nm on 6-lovisessa manuaalissa ja 5 -vaihteisessa automaatissa, 285Nm 5-lovisessa manuaalissa. 310 esiintyy kierrosluvulla 1900 ja 5-lovisen manuaalin huippuvääntö on kierroksella 1750. Näin ainakin vuonna 2001-2003 suomeen tuoduissa Passateissa. Saattaa tietty olla että muitakin versioita löytyy (esim 6-vaihteinen 285Nm) mutta tietääkseni niitä ei ole Suomeen tuotu (ainakaan Passatin korimallissa).
Korjatkaa toki jos teillä on muuta tietoa.
310Nm on 6-lovisessa manuaalissa ja 5 -vaihteisessa automaatissa, 285Nm 5-lovisessa manuaalissa. 310 esiintyy kierrosluvulla 1900 ja 5-lovisen manuaalin huippuvääntö on kierroksella 1750. Näin ainakin vuonna 2001-2003 suomeen tuoduissa Passateissa. Saattaa tietty olla että muitakin versioita löytyy (esim 6-vaihteinen 285Nm) mutta tietääkseni niitä ei ole Suomeen tuotu (ainakaan Passatin korimallissa).
Korjatkaa toki jos teillä on muuta tietoa.
Palaa sivulle “Tekniikka - Diesel”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 30 vierailijaa