Ajoitus race suuttimilla

Vain dieseleihin liitttyvät asiat

Valvoja: ffp jäsenet

peni
-
Viestit: 266
Liittynyt: 24.1.2005 22:12

Ajoitus race suuttimilla

ViestiKirjoittaja peni » 1.7.2006 21:00

Yritin searchillä etsiä, kun aiheesta on täällä ollut muistaakseni juttua, mutta en löytänyt. Kummalla puolen (aikaisella/myöhäisellä) ajoituksen tulisi mieluummin olla, kun käytetään isompia suuttimia? Oliko niin että jos on myöhäisellä vaikuttaa ainakin käynnistyvyyttä huonontavasti?

hatemi
-
Viestit: 533
Liittynyt: 2.7.2005 15:02

ViestiKirjoittaja hatemi » 1.7.2006 21:45

Aikasella. Ohje on about siihen vihreän viivan kohdalle säätää se. Omassani on kyllä jonkinverran vielä aikaisemmalla.

peni
-
Viestit: 266
Liittynyt: 24.1.2005 22:12

ViestiKirjoittaja peni » 1.7.2006 22:21

Hyvä, niin mä vähän muistelinkin. Oliko siinä eroa verrattuna siihen että miten vakiosuuttimilla kannattaa ajoitus säätää ja mistä ero johtuu?

68Corvette
-
Viestit: 693
Liittynyt: 27.2.2005 20:51
Viesti:

ViestiKirjoittaja 68Corvette » 3.7.2006 7:17

mulla taas kulutukset nousivat puolisen litraa jos tyhjäkäynti ennakkoa oli ~5 enemmän kuin ecu pyytää.. säädin mekaanisen ennakon niin että antoi ALH tapausessa juuri tyhjäkäynnillä sen 0.4 ja sitten logittelin täysillä kierroksilla että kone saa varmasti pyytämänsä myös ylhäällä.

isommat suuttimet tarvitsevat ainakin teoriassa myöhäisemmän ruiskutuksen, kun polttoaine tulee nopeammin palotilaan.

nyt on 0.2 ja savuttaa hienosti. (nostaa pakopuolen lämpötiloja pitkässä vedätyksessä)
isompi ennakko taas nostaa sylinteripainetta ja saattaa painaa mäntää liaan aikaisin liian suurella voimalla jolloin hyötysuhde kärsii ja koneen käyttöikä saattaa lyhentyä... esim vääntyneen kiertokangen muodossa =)

Oltzu
-
Viestit: 174
Liittynyt: 21.9.2003 20:08

ViestiKirjoittaja Oltzu » 3.7.2006 9:44

Omassa autossa on ennakko juuri siinä mitä ECU pyytää. Eli TDItimingilla katsottuna ennakko on keskimmäisessä viivassa. G-tech mittauksissa ei ollut mitään eroa jos ruiskutusta sääti aikaisemmalle. Polttoaineen kulutus tosin saatoi hieman lisääntyä. Käytössä 12mm nestepää + Race520 suuttimet (250bar avautumispaineet).

peni
-
Viestit: 266
Liittynyt: 24.1.2005 22:12

ViestiKirjoittaja peni » 3.7.2006 15:13

Mielenkiintoista. Tästä asiasta näyttäisi vallitsevan erimielisyys.

isommat suuttimet tarvitsevat ainakin teoriassa myöhäisemmän ruiskutuksen, kun polttoaine tulee nopeammin palotilaan.


The trouble with the VE pumps is the limited timing advance. That is why the smoke is so bad at higher output levels, even with high boost.



Tämä vaikuttaisi teoriassa kyllä totuudelta. Ehdin kuitenkin eilen jo muuttamaan sen aikaiselle, melkein sinne vihreälle viivalle. Tuntuu että savutus väheni hieman. Eniten savuttaa siinä about 2000rpm jos painaa kaasun pohjaan. Täytyy nyt ajella vähän aikaa tällä setupilla. IQ on nyt 7, alemmilla arvoilla rynkyttää kovasti 1500...2500rpm tuon Iveco-nestepään vaihdon jälkeen. Jatketaan testailua.
Edit: lueskelin erään suutinkauppiaan sivuilta juttuja. Tässä seuraa vapaa suomennus: "Suutinten vaihto ei vaikuta siihen, mihin ajoitus tulisi asettaa. Eri asetuksia voi kokeilla kunnes melu käy liian suureksi, mutta oman kokemukseni mukaan sillä ei ole huomattavaa vaikutusta mihinkään."
Toisaalla todetaan kuitenkin: "VE-pumppujen ongelma on rajallinen ennakko. Sen takia ongelmaksi muodostuu savutus korkeilla kierroksilla, korkeista ahtopaineista huolimatta. Ajoitus rajoittaa näistä moottoreista saatavaa tehoa"

Tässä jutut vielä englanniksi, joku saattaa olla mua taitavampi kääntäjä:
"Injectors won't affect how you should set your timing. You can play with it until you object to the noise, but In my experience it has no effect on anyting you will notice."
"The trouble with the VE pumps is the limited timing advance. That is why the smoke is so bad at higher output levels, even with high boost. Timin essentially limits what can be achieved with these cars."


Palaa sivulle “Tekniikka - Diesel”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 33 vierailijaa