'V6 TDI featuring Cummins'
Valvoja: ffp jäsenet
'V6 TDI featuring Cummins'
Riddickin innoittamana piti sitten sotkeutua V6:sten ja isojen suuttimien maailmaan. Sopivat suutinkärjet löytyivät lopulta uudesta Cummins/Ford/Iveco 5.9 litran common-rail koneesta, kiitos taas kerran Hämeenlinnan suuntaan. Mersun AMG-kärjet eivät toimineet, suutin ei auennut normaalissa testipenkissä ollenkaan.
Nyt on ensimmäiset nokirannut käyty piirtämässä radan pintaan ja hyvältä vaikuttaa. Ohjelma on vielä tekemättä, on vasta joku hiukan vakiosta muutettu koeversio by Turbotec. Savutusraja on jossain 65% kaasunasennossa ja ahtoja on ohjelmassa 1,25 bar joka juuri ja juuri toteutuu tuolla kaasulla. Lopulliseen ohjelmaan joutuu varmaan maksimisyöttöjä vähentämään nykyisestä vaikka ahdot nostaisi jollekin 1,5 bar tasolle. Tehotavoite ++200hp.
Paineistettua ilmaa tuottaa FIN-turbon tekemä GT2259V/VNT-20 hybridi. Vielä vähän hakemista säätötangon pituudessa kun meinaa ahdot notkahtaa aina ensimmäisen piikintapaisen jälkeen.
On muuten TYÖLÄS vaihtaa nuo kuutosen suuttimet ja varsinkin VP44 pumpun ilmaus tuotti tuskaa kun ei tullut tulpattua paineventtileitä heti suutinputkien irrotuksen jälkeen. Parin päivän vapaahetket ja illat ja vähän yötäkin siinä vierähti, mutta tuntuisi olevan vaivan väärti.
Ohjelmapäivitystä odotellaan nyt kovasti että pääsisi välillä kaasu pohjassakin ajelemaan ;).
Nyt on ensimmäiset nokirannut käyty piirtämässä radan pintaan ja hyvältä vaikuttaa. Ohjelma on vielä tekemättä, on vasta joku hiukan vakiosta muutettu koeversio by Turbotec. Savutusraja on jossain 65% kaasunasennossa ja ahtoja on ohjelmassa 1,25 bar joka juuri ja juuri toteutuu tuolla kaasulla. Lopulliseen ohjelmaan joutuu varmaan maksimisyöttöjä vähentämään nykyisestä vaikka ahdot nostaisi jollekin 1,5 bar tasolle. Tehotavoite ++200hp.
Paineistettua ilmaa tuottaa FIN-turbon tekemä GT2259V/VNT-20 hybridi. Vielä vähän hakemista säätötangon pituudessa kun meinaa ahdot notkahtaa aina ensimmäisen piikintapaisen jälkeen.
On muuten TYÖLÄS vaihtaa nuo kuutosen suuttimet ja varsinkin VP44 pumpun ilmaus tuotti tuskaa kun ei tullut tulpattua paineventtileitä heti suutinputkien irrotuksen jälkeen. Parin päivän vapaahetket ja illat ja vähän yötäkin siinä vierähti, mutta tuntuisi olevan vaivan väärti.
Ohjelmapäivitystä odotellaan nyt kovasti että pääsisi välillä kaasu pohjassakin ajelemaan ;).
Tiedossa kyllä on että pumppuja on 2- ja 3- mäntäisiä, mutta ei ole vielä sellaista listaa että mitä on minkäkin numeroisessa pumpussa. Voisihan se olla että isot suuttimet pelaisi paremmin 3-mäntäisellä. Täytyy paneutua noihin pumppuihin jossain vaiheessa. Riddick vaihtoi myös pumppuun kaluja, montako mäntää tuli?
Ohjelmaa saatiin uusiin puihin vielä ennen Jussia (kiitos Mika) ja savutus oli enää sellaista 'reipasta' täydellä kaasulla. Tiptronic meni pyhien aikaan ainakin kerran vikaan joten lisäpäivitystä pitäisi vielä saada.
Näistä suutinrungoista mitä käytettiin, ei voinut säätää avautumispainetta ollenkaan! Mielellään olisi painetta nostanut mutta minkäs teet. Jospa kulkineen vakiosuutinrungot olisi toisentyyppiset niin pääsisi kokeilemaan paineen vaikutusta savuun ja kulkuun. Siihen saakka pärjätään varmaan noilla Cumminsin vakiokärjillä...
Pakoputken uusiminen ja samalla paine- ynnä lämpömittarien kiinnilaittaminen on kohtuu kiireellisten listalla. Olisi kyllä pitänyt tehdä jo etukäteen.
Ohjelmaa saatiin uusiin puihin vielä ennen Jussia (kiitos Mika) ja savutus oli enää sellaista 'reipasta' täydellä kaasulla. Tiptronic meni pyhien aikaan ainakin kerran vikaan joten lisäpäivitystä pitäisi vielä saada.
Näistä suutinrungoista mitä käytettiin, ei voinut säätää avautumispainetta ollenkaan! Mielellään olisi painetta nostanut mutta minkäs teet. Jospa kulkineen vakiosuutinrungot olisi toisentyyppiset niin pääsisi kokeilemaan paineen vaikutusta savuun ja kulkuun. Siihen saakka pärjätään varmaan noilla Cumminsin vakiokärjillä...
Pakoputken uusiminen ja samalla paine- ynnä lämpömittarien kiinnilaittaminen on kohtuu kiireellisten listalla. Olisi kyllä pitänyt tehdä jo etukäteen.
Huh, väsyttää hiukan. Mika teki temput ja laite pelaa nyt älyttömän hyvin. Lukemia voidaan katsella sitten kun putkisto on tehty ja otetaan suuttimista vähän enemmän irti. Nyt mitattiin pahimmillaan 0,7 bar ahtimen jälkeen pakoputkesta, eli taitaa olla monenlaista hilavitkutinta pakokaasujen tiellä ennen kuin pääsevät putken päästä ulos.
Kokeillaan kohtapuoliin vahvistetulla Tiptronicilla uudelleen... kaasupolkimen asento ja vääntömomentti ei kai vastanneet enää kovin hyvin toisiaan ja siitä ei loota tykännyt. Vakiolootalle luvattiin eräältä taholta ensin 500Nm väännökestoa ja sitten kun se vähän hajosi niin samalta taholta ihmeteltiin että ette kai menneet vaan virittämään autoa 8-|. Mutta niin onnettoman näköiset on ZF 5HP19 lootan sisuskalut että eipä olisi tullult tähän rojektiin ryhdyttyä jos etukäteen olisi ne nähnyt.
Puuta koputellen voi kertoa että hyvin pelaa. Siekkinen vahvisti laatikon ja auto saatiin liikkeelle tiistai-iltana. Eilen aamulla Karala sääti ja penkki piirti käyrästä katsottuna 176 kW ja väännöt jätettiin maltilliseen 430 Nm. Tosin yli 400 on alueella 2200-4000 rpm.
Putkisto on edelleen vakio paitsi että 1. katti poistettiin heti ahtimen perästä. Vastapaineita ei ole vielä ehditty putkistosta mittaamaan, mutta pakosarjan paine oli huipputeholla noin 0,5 bar yli ahtojen.
Suuttimissa on kai vieläkin varaa mut katellaan.
Putkisto on edelleen vakio paitsi että 1. katti poistettiin heti ahtimen perästä. Vastapaineita ei ole vielä ehditty putkistosta mittaamaan, mutta pakosarjan paine oli huipputeholla noin 0,5 bar yli ahtojen.
Suuttimissa on kai vieläkin varaa mut katellaan.
-
- -
- Viestit: 16030
- Liittynyt: 23.7.2003 9:30
- Viesti:
-
- -
- Viestit: 434
- Liittynyt: 22.6.2004 23:22
Autolootat syvältä ja poikittain näissä hommissa. Vaikka saat lootan, turbiinin ja vetolevyn kestämään rahatukulla (ja muutaman kuukauden odottelulla), niin on se sittenkin vielä urheilullisuuden tappaja. Itse en tollaista varustelistalta valkkaisi (no joo, toimiihan nuo nyt jossain älykalliissa autoissa), omassa vaan sattui olemaan tuollainen, kun käytettynä sopuhintaan ostin.
Automatisoitu manuaalilaatikko, mitä silla tarkoitetataan? Eihän normaali "automaatti" laatikko eroa manuaalilaatikosta millään muulla tavalla kuin että vaihteet kytketään päälle levy/pantakytkimillä eikä "rihla"sovituksilla. Ongelma perinteisen manuaalilaatikon automatisoinnissa on vedon puute vaihtohetkellä, eli tulee aina jonkun näköinen kunnon nykäisy mitä ei välttämättä osaa odottaa.
-
- -
- Viestit: 62
- Liittynyt: 25.8.2004 19:48
Sekventiaali(tms.)vaihteistoa tarkoittanette? Aivan järkyttävä laite yhtään voimakkaammassa autossa. Vaihtohetkellä otsa lyödään tuulilasiin ja siitä sitten taas lähdetään kiihtymään. Se nykäisy ei nimittäin mikään pieni ole. Oppiihan sellaisellakin ajamaan ja nostamaan kaasua juuri ennen vaihtoa, mutta onko se sitten urheilullista tahi kivaa. Itse ottaisin kyllä manuaalin ennemmin kuin tämän sekventiaalin.
-
- -
- Viestit: 434
- Liittynyt: 22.6.2004 23:22
Itse tosin vain kerran DSG:tä ajaneena, en kyllä osaa sitä minään urheilullisena pitää. Toimii täyskiihdytyksessä, mutta arpoo kun pitäisikin vaihtaa pienenmälle. Kun tehdään kolmikytkiminen loota, jossa siis on myös pienenpi pykälä valmiina, niin ehkä sitten. En voi muuta sanoa kun että kait odotin kaikesta hehkutuksesta johtuen enemmän.
Kyllähän noita toimivia autolootia löytyy, kuten esim. kaverin M6:sta, mutta se hinta...
Kyllähän noita toimivia autolootia löytyy, kuten esim. kaverin M6:sta, mutta se hinta...
Palaa sivulle “Tekniikka - Diesel”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 22 vierailijaa