'V6 TDI featuring Cummins'

Vain dieseleihin liitttyvät asiat

Valvoja: ffp jäsenet

TDIfreak
-
Viestit: 1798
Liittynyt: 28.7.2003 13:49
Viesti:

'V6 TDI featuring Cummins'

ViestiKirjoittaja TDIfreak » 21.6.2006 3:19

Riddickin innoittamana piti sitten sotkeutua V6:sten ja isojen suuttimien maailmaan. Sopivat suutinkärjet löytyivät lopulta uudesta Cummins/Ford/Iveco 5.9 litran common-rail koneesta, kiitos taas kerran Hämeenlinnan suuntaan. Mersun AMG-kärjet eivät toimineet, suutin ei auennut normaalissa testipenkissä ollenkaan.

Nyt on ensimmäiset nokirannut käyty piirtämässä radan pintaan ja hyvältä vaikuttaa. Ohjelma on vielä tekemättä, on vasta joku hiukan vakiosta muutettu koeversio by Turbotec. Savutusraja on jossain 65% kaasunasennossa ja ahtoja on ohjelmassa 1,25 bar joka juuri ja juuri toteutuu tuolla kaasulla. Lopulliseen ohjelmaan joutuu varmaan maksimisyöttöjä vähentämään nykyisestä vaikka ahdot nostaisi jollekin 1,5 bar tasolle. Tehotavoite ++200hp.

Paineistettua ilmaa tuottaa FIN-turbon tekemä GT2259V/VNT-20 hybridi. Vielä vähän hakemista säätötangon pituudessa kun meinaa ahdot notkahtaa aina ensimmäisen piikintapaisen jälkeen.

On muuten TYÖLÄS vaihtaa nuo kuutosen suuttimet ja varsinkin VP44 pumpun ilmaus tuotti tuskaa kun ei tullut tulpattua paineventtileitä heti suutinputkien irrotuksen jälkeen. Parin päivän vapaahetket ja illat ja vähän yötäkin siinä vierähti, mutta tuntuisi olevan vaivan väärti.

Ohjelmapäivitystä odotellaan nyt kovasti että pääsisi välillä kaasu pohjassakin ajelemaan ;).

hatemi
-
Viestit: 533
Liittynyt: 2.7.2005 15:02

ViestiKirjoittaja hatemi » 21.6.2006 6:21

On se vaan hyvä että joillakin meistä riittää tietotaito,ymmärrys ja mielenkiinto viedä näitä projekteja seuraavalle tasolle:) Voipi olla että tuosta koneesta vielä tulee jotain jos vaan paikat kestää ;)

LM
-
Viestit: 985
Liittynyt: 23.1.2004 9:05

ViestiKirjoittaja LM » 21.6.2006 16:18

2- vai 3-mäntäinen pumppu?
Paljonko suuttimissa enemmän tuottoa verrattuna alkuperäisiin?
Arvailuja, mikä mersun kärkiä vaivasi, paine?
(sori, kyselyikä)

Eikö tuollaiseen kannattaisi alkaa jo sovittelemaan kahta vnt:tä.. :)
Thumbs up!

JTM
-
Viestit: 83
Liittynyt: 15.2.2005 10:08

ViestiKirjoittaja JTM » 23.6.2006 9:25

johan siitä onkin pitkä aika, kun viimeksi on tosta Riddickin kaarasta kuulunu.. meinasinkin jo että olis lossahtanu, mut ilmeisesti vielä kasassa = )

Hudu
-
Viestit: 194
Liittynyt: 10.9.2003 14:02

ViestiKirjoittaja Hudu » 23.6.2006 13:26

Kyse ei tainnut olla tällä kertaa Riddickin autosta, vain Riddickin auton innoittamasta projektista jota vetää TdiFreak.

riddick
-
Viestit: 47
Liittynyt: 16.1.2005 16:56

ViestiKirjoittaja riddick » 25.6.2006 20:47

terve pitkästä aikaa. auto on kasassa ja toimii melko hyvin
on nyt paikallaan gumminsin stage1 suutin kärjet.
laittakaa googleen haku sanaksi edge jammer injector nozzles
stage1 on pienimmät viritys suuttimet stage4 suurimmat
saas nähdä innostuuko tdifreak laittaan stage4 voima kärjet

TDIfreak
-
Viestit: 1798
Liittynyt: 28.7.2003 13:49
Viesti:

ViestiKirjoittaja TDIfreak » 25.6.2006 23:05

Tiedossa kyllä on että pumppuja on 2- ja 3- mäntäisiä, mutta ei ole vielä sellaista listaa että mitä on minkäkin numeroisessa pumpussa. Voisihan se olla että isot suuttimet pelaisi paremmin 3-mäntäisellä. Täytyy paneutua noihin pumppuihin jossain vaiheessa. Riddick vaihtoi myös pumppuun kaluja, montako mäntää tuli?

Ohjelmaa saatiin uusiin puihin vielä ennen Jussia (kiitos Mika) ja savutus oli enää sellaista 'reipasta' täydellä kaasulla. Tiptronic meni pyhien aikaan ainakin kerran vikaan joten lisäpäivitystä pitäisi vielä saada.

Näistä suutinrungoista mitä käytettiin, ei voinut säätää avautumispainetta ollenkaan! Mielellään olisi painetta nostanut mutta minkäs teet. Jospa kulkineen vakiosuutinrungot olisi toisentyyppiset niin pääsisi kokeilemaan paineen vaikutusta savuun ja kulkuun. Siihen saakka pärjätään varmaan noilla Cumminsin vakiokärjillä...

Pakoputken uusiminen ja samalla paine- ynnä lämpömittarien kiinnilaittaminen on kohtuu kiireellisten listalla. Olisi kyllä pitänyt tehdä jo etukäteen.

tmosth
-
Viestit: 181
Liittynyt: 16.9.2003 17:27

ViestiKirjoittaja tmosth » 28.6.2006 22:29

Freak: Paljonkos sitä tehoa saatiin irti? kun nyt se on penkissä säädetty! ja kiitokset vielä suutinten vaihdosta. kivasti tuo vakiokytkin luistelee :)

TDIfreak
-
Viestit: 1798
Liittynyt: 28.7.2003 13:49
Viesti:

ViestiKirjoittaja TDIfreak » 29.6.2006 3:46

Huh, väsyttää hiukan. Mika teki temput ja laite pelaa nyt älyttömän hyvin. Lukemia voidaan katsella sitten kun putkisto on tehty ja otetaan suuttimista vähän enemmän irti. Nyt mitattiin pahimmillaan 0,7 bar ahtimen jälkeen pakoputkesta, eli taitaa olla monenlaista hilavitkutinta pakokaasujen tiellä ennen kuin pääsevät putken päästä ulos.

JTM
-
Viestit: 83
Liittynyt: 15.2.2005 10:08

ViestiKirjoittaja JTM » 8.7.2006 18:01

tästähän on jo kulunut ikuisuus... = ) haluamme tietää lisää !! ja heti !

TDIfreak
-
Viestit: 1798
Liittynyt: 28.7.2003 13:49
Viesti:

ViestiKirjoittaja TDIfreak » 8.7.2006 22:55

No niinpä on ;). Ei ole kiirusta kun seuraava penkkiaika on elokuun lopulla.

Jjurva
-
Viestit: 4
Liittynyt: 12.9.2006 13:51

ViestiKirjoittaja Jjurva » 24.9.2006 10:44

No mitäs tälle saralle kuuluu?? Joko on tehot saatu mittailtua?

TDIfreak
-
Viestit: 1798
Liittynyt: 28.7.2003 13:49
Viesti:

ViestiKirjoittaja TDIfreak » 24.9.2006 23:04

Kokeillaan kohtapuoliin vahvistetulla Tiptronicilla uudelleen... kaasupolkimen asento ja vääntömomentti ei kai vastanneet enää kovin hyvin toisiaan ja siitä ei loota tykännyt. Vakiolootalle luvattiin eräältä taholta ensin 500Nm väännökestoa ja sitten kun se vähän hajosi niin samalta taholta ihmeteltiin että ette kai menneet vaan virittämään autoa 8-|. Mutta niin onnettoman näköiset on ZF 5HP19 lootan sisuskalut että eipä olisi tullult tähän rojektiin ryhdyttyä jos etukäteen olisi ne nähnyt.

TDIfreak
-
Viestit: 1798
Liittynyt: 28.7.2003 13:49
Viesti:

ViestiKirjoittaja TDIfreak » 2.11.2006 23:15

Puuta koputellen voi kertoa että hyvin pelaa. Siekkinen vahvisti laatikon ja auto saatiin liikkeelle tiistai-iltana. Eilen aamulla Karala sääti ja penkki piirti käyrästä katsottuna 176 kW ja väännöt jätettiin maltilliseen 430 Nm. Tosin yli 400 on alueella 2200-4000 rpm.

Putkisto on edelleen vakio paitsi että 1. katti poistettiin heti ahtimen perästä. Vastapaineita ei ole vielä ehditty putkistosta mittaamaan, mutta pakosarjan paine oli huipputeholla noin 0,5 bar yli ahtojen.

Suuttimissa on kai vieläkin varaa mut katellaan.

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 2.11.2006 23:22

Kiinnostaisi kuulla miten tuota laatikkoa vahvistettiin?

TDIfreak
-
Viestit: 1798
Liittynyt: 28.7.2003 13:49
Viesti:

ViestiKirjoittaja TDIfreak » 2.11.2006 23:43

Minua taas ei kiinnosta ;). Jos nyt kestää niin hyvä on mutta sai olla viimonen automaattiloota vähään aikaan mitä kiusataan. Kyllä kai siellä sorvia on käytetty ja tungettu lisää rinkuloita pakkoihin. Termit hallussa joo, mitään en noista ymmärrä.

valonviejä
-
Viestit: 434
Liittynyt: 22.6.2004 23:22

ViestiKirjoittaja valonviejä » 3.11.2006 7:27

Autolootat syvältä ja poikittain näissä hommissa. Vaikka saat lootan, turbiinin ja vetolevyn kestämään rahatukulla (ja muutaman kuukauden odottelulla), niin on se sittenkin vielä urheilullisuuden tappaja. Itse en tollaista varustelistalta valkkaisi (no joo, toimiihan nuo nyt jossain älykalliissa autoissa), omassa vaan sattui olemaan tuollainen, kun käytettynä sopuhintaan ostin.

bigbear
-
Viestit: 669
Liittynyt: 7.8.2003 13:27

ViestiKirjoittaja bigbear » 4.11.2006 13:16

Hiukan OT, mutta miksi ei vaan tehdä automatisoitua manuaalilaatikkoa. Olen itse miettinyt miten se kannattaisi toteuttaa jo olemassa olevaan laatikkoon. Tietty onhan VW konsernilla jo toimiva urheilullinen automaatti eli DSG.

hatemi
-
Viestit: 533
Liittynyt: 2.7.2005 15:02

ViestiKirjoittaja hatemi » 4.11.2006 13:18

Olisihan se DSG ihan kiva jos se vaan kestäisi vääntöjä...

MikaJ
-
Viestit: 4043
Liittynyt: 24.7.2003 18:09

ViestiKirjoittaja MikaJ » 4.11.2006 13:24

Automatisoitu manuaalilaatikko, mitä silla tarkoitetataan? Eihän normaali "automaatti" laatikko eroa manuaalilaatikosta millään muulla tavalla kuin että vaihteet kytketään päälle levy/pantakytkimillä eikä "rihla"sovituksilla. Ongelma perinteisen manuaalilaatikon automatisoinnissa on vedon puute vaihtohetkellä, eli tulee aina jonkun näköinen kunnon nykäisy mitä ei välttämättä osaa odottaa.

jari_koski
-
Viestit: 62
Liittynyt: 25.8.2004 19:48

ViestiKirjoittaja jari_koski » 4.11.2006 14:10

Sekventiaali(tms.)vaihteistoa tarkoittanette? Aivan järkyttävä laite yhtään voimakkaammassa autossa. Vaihtohetkellä otsa lyödään tuulilasiin ja siitä sitten taas lähdetään kiihtymään. Se nykäisy ei nimittäin mikään pieni ole. Oppiihan sellaisellakin ajamaan ja nostamaan kaasua juuri ennen vaihtoa, mutta onko se sitten urheilullista tahi kivaa. Itse ottaisin kyllä manuaalin ennemmin kuin tämän sekventiaalin.

valonviejä
-
Viestit: 434
Liittynyt: 22.6.2004 23:22

ViestiKirjoittaja valonviejä » 4.11.2006 20:10

Itse tosin vain kerran DSG:tä ajaneena, en kyllä osaa sitä minään urheilullisena pitää. Toimii täyskiihdytyksessä, mutta arpoo kun pitäisikin vaihtaa pienenmälle. Kun tehdään kolmikytkiminen loota, jossa siis on myös pienenpi pykälä valmiina, niin ehkä sitten. En voi muuta sanoa kun että kait odotin kaikesta hehkutuksesta johtuen enemmän.

Kyllähän noita toimivia autolootia löytyy, kuten esim. kaverin M6:sta, mutta se hinta...

hatemi
-
Viestit: 533
Liittynyt: 2.7.2005 15:02

ViestiKirjoittaja hatemi » 4.11.2006 21:42

No juu... M6 ja VW kuuluu vähän eri lompakon paksuuteen... Tai no enpähän minäkään näistä kansanautoista pääsisi eroon vainkka varaa olisikin tuollaisiin. Anaali sen olla pitää.

LTR
-
Viestit: 823
Liittynyt: 22.9.2004 12:57

ViestiKirjoittaja LTR » 10.11.2006 12:01

Mites tämän pelin polttoaineenkulutus on kehittynyt?

Eiköhän tuollaiset sekventiaalilootat kuulu oikeisiin kilpavehkeisiin eikä ruuhkaisille maanteille?


Palaa sivulle “Tekniikka - Diesel”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 22 vierailijaa