Turbon kestävyys lastun muutosten kera? Lisää kysymystä!
Valvoja: ffp jäsenet
Turbon kestävyys lastun muutosten kera? Lisää kysymystä!
Eli homman nimi on tämä, hommasin 3 viikkoa sitten itselleni -00 tdi golfin johon on joskus laitettu viriviri lastu, ja 14.6.06 töistä palatessani turbo sanoi työsopimuksen irti eli hajosi. Menikö koneesta sitten muutakin kuin turbo, sitä en tiedä vielä. Se kuitenkin kiinnostaa että onko lastutetussa koneessa olennaista eroa turbon kestävyydellä verrattuna vakioon versioon? Eli kun paikoilleen laitetaan uusi ahdin, ei mikään takuu ole voimassa koska viritykset ovat paikoillaan. Kannattaako vaihtaa vakiolastu paikoilleen, vai onko turhaa hommaa? Voiko siis lastutus vaikuttaa niin paljon ahtimen kestävyyteen että hajoaa tuosta vain? Ja jääkö auton tietokantaan mitään merkintöjä siitä että lastu olisi joskus vaihdettu? Auttakaas nyt noviisia...eka diiseli eläissäni eikä hyvin alkanu. Prkl !
Viimeksi muokannut tw74, 30.6.2006 21:03. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Mikäs kone tuossa on? 100 vai 115hp malli? Jos nyt kerran sinne turbon vaihtamaan joudut, niin laita VNT17 samalla. Käy käytännössä suoraan ja on paljon kestävämpi kuin tuo vakiomalli.
Kyllähän se lastutus vaikuttaa koneen kestävyyteen. Jos ohjelma on huono, niin aika äkkiä sillä saa vehkeet rikki. Toisaalta taas saahan ne rikki vakionakin jos vaan yrittää. Kenenkäs tekemä ohjelma tuossa sitten on?
Kyllähän se lastutus vaikuttaa koneen kestävyyteen. Jos ohjelma on huono, niin aika äkkiä sillä saa vehkeet rikki. Toisaalta taas saahan ne rikki vakionakin jos vaan yrittää. Kenenkäs tekemä ohjelma tuossa sitten on?
.
Kun moottori latutetaan, niin silloin ruiskutusaika jatkuu.
Toisi sanoen ruiskutus siirtyy myöhäisemmälle.
Tällä on vaikutusta pakokaasujen lämpöön (, sekä pakosarjan paineeseen).
Ne nousevat, ja jos suuttimista otetaan kaikki irti, niin vieläpä voimakkaasti.
Se rasittaa ahdinta.
Varsinkin, jos vedetään jotain raskasta ja lisääntynytä voimaa todella käytetään.
Usein lastutettaessa myös ahtopainetta nostetaan.
Mikäli asiakas ei sitä erikseen kiellä, eikä kielläkkään, koska hän haluaa mahdollisimman suuren "hyödyn" lastusta.
Ahtimen kierrokset kasvavat ja hyötysuhde lähes aina huononee.
Samoin kasvaa pakosarjan paine.
Myös tämä rasittaa ahdinta vakiota enemmän.
Kun sinulla ei enää ole tuo auto ihan uusikaan, niin voi se ahdin muutenkin jo tulla tiensä päähän.
Niinkuin hatemi tuossa kirjoittikin, niin laita nyt sitten tilalle hiukan avarampi versio.
Ei tarvi sen kestävyyden kanssa arvuutella ja hintakin taitaa olla käytännössä sama.
Tyypillisempi vika lastutetuissa on kytkimen pettäminen.
Varaudu siihenkin jollain aikavälillä, ettei tule yllätyksenä.
.
Kun moottori latutetaan, niin silloin ruiskutusaika jatkuu.
Toisi sanoen ruiskutus siirtyy myöhäisemmälle.
Tällä on vaikutusta pakokaasujen lämpöön (, sekä pakosarjan paineeseen).
Ne nousevat, ja jos suuttimista otetaan kaikki irti, niin vieläpä voimakkaasti.
Se rasittaa ahdinta.
Varsinkin, jos vedetään jotain raskasta ja lisääntynytä voimaa todella käytetään.
Usein lastutettaessa myös ahtopainetta nostetaan.
Mikäli asiakas ei sitä erikseen kiellä, eikä kielläkkään, koska hän haluaa mahdollisimman suuren "hyödyn" lastusta.
Ahtimen kierrokset kasvavat ja hyötysuhde lähes aina huononee.
Samoin kasvaa pakosarjan paine.
Myös tämä rasittaa ahdinta vakiota enemmän.
Kun sinulla ei enää ole tuo auto ihan uusikaan, niin voi se ahdin muutenkin jo tulla tiensä päähän.
Niinkuin hatemi tuossa kirjoittikin, niin laita nyt sitten tilalle hiukan avarampi versio.
Ei tarvi sen kestävyyden kanssa arvuutella ja hintakin taitaa olla käytännössä sama.
Tyypillisempi vika lastutetuissa on kytkimen pettäminen.
Varaudu siihenkin jollain aikavälillä, ettei tule yllätyksenä.
.
Itsellä PD130 Upsoluten softalla.
EGR:n tulppauksen yhteydessä tuli mitattua pakopaineet ja tulos oli ~2.8bar ahtojen ollessa ~1,5bar.
Pakopaineet nousivat jo 3000RPM:n kohdilla noihin lukemiin.
Noilla paineilla pakolämmöt ovat ilmeiseti jo reilustin 1000 celsiuksen yläpuolella.
Ihmettelenkin kuinka turbo oli yleensäkkään enää hengissä (raskas kaasujalka).
Vaihdoin samantien VNT17/20 hybridin ja pakopaineet putosi ~1.9bar tienoille.
Samalla tuli melko hyvin lisätehoa tuonne yläkierroksille.
Eli mielestäni pelkkä lastutus pystyy rikkomaan vakioahtimen ajettaessa raskaalla kaasujalalla tai vedettäessä vaunua jne..
Suosittelen tarkistamaan pakopaineet vaikka auto olisikin "pelkästään" lastutettu/evry niin ei tule ikäviä yllätyksiä.
EGR:n tulppauksen yhteydessä tuli mitattua pakopaineet ja tulos oli ~2.8bar ahtojen ollessa ~1,5bar.
Pakopaineet nousivat jo 3000RPM:n kohdilla noihin lukemiin.
Noilla paineilla pakolämmöt ovat ilmeiseti jo reilustin 1000 celsiuksen yläpuolella.
Ihmettelenkin kuinka turbo oli yleensäkkään enää hengissä (raskas kaasujalka).
Vaihdoin samantien VNT17/20 hybridin ja pakopaineet putosi ~1.9bar tienoille.
Samalla tuli melko hyvin lisätehoa tuonne yläkierroksille.
Eli mielestäni pelkkä lastutus pystyy rikkomaan vakioahtimen ajettaessa raskaalla kaasujalalla tai vedettäessä vaunua jne..
Suosittelen tarkistamaan pakopaineet vaikka auto olisikin "pelkästään" lastutettu/evry niin ei tule ikäviä yllätyksiä.
Tuota 85 KW tehoisesta laitteesta kyse. Softa ja itse "lastu" vaihdettu artec-powerilla joskus 3 vuotta sitten. Ja tässä kun olen tosiaan aivan uusi dieseleiden ja turboahdettujen kanssa, niin pitää kysyä miten pakopaineet mitataan? Ja voihan sillä mun ajotyylilläkin olla osuutta asiaan, koska uutuuden hurmiossa tuli vedäteltyä aika moneen otteeseen. Pääsääntöisesti maantiellä kun ohitin esin autojonoa, aika harvoin kuitenkaan kaupunkiajossa.
Joo, en kehtaa aloittaa uutta topicia joten kysyn tähän jatkona. Eli Nyt kun minun autoon on vaihdettu uusi turbo, ilmeni seuraavanlainen vika: Maantieajossa ylämäkeen väännätettäessä tai ohitettaessa laite menee vikatilaan eli hävittää ahtopaineet jotka palautuu käyttämällä virrat pois. Käytin autoa huollossa jossa lukivat vikakoodit, jonka perusteella vaihdoin seuraavat osat. Ahtopaineen säätöventtiili sekä ilmamäärä mittari. Molempien vikailmoitus näkyi koneella. Vika ei kuitenkaan korjautunut laisinkaan. Vanhalla turbolla ei vikaa ollut kuin ainoastaan isoimmalla vaihteella isosti väännätettäessä, nyt tekee jo 4 ja 5 vaihteella samaa. Mikä nyt neuvoksi? Jos ei muuten saa kuntoon niin ei kai se auta kuin poistaa lastutus pois ja laittaa vakioksi.
Katsoppas http://forums.tdiclub.com/showthread.php?t=75959
Tuntuu olevan saman tyyppisiä oireita aika monella. Itselläni vika oli murtuneissa letkuissa.
Tuntuu olevan saman tyyppisiä oireita aika monella. Itselläni vika oli murtuneissa letkuissa.
Kemisti kirjoitti:Onko tämä uusi turbo mahdollisesti erikokoinen tai muutoin erilainen kuin vanha, jos on, niin kai ohjelma on tehty uusiksi?
Ahdin on samanlainen kuin edellinen. Ohjelmaan ei ole koskettu ahtimen vaihdon jälkeen.
qosma kirjoitti:lastutuksella näköjään turbon kestoon jotain vaikutusta, sunnuntai ajelulla tänään turbosta akseli poikki ja jumalaton vaaleasavupilvi tukki tien...hiukan nolo ohitustilanne...1749VB turbolla oli ajettu vasta 26tkm....
Niin tuntuu olevan, minä pääsin uudella turbolla jopa reilu 2tkm ennenkuin hajosi. Eli siis 2.7.06 rupesi pitämään aivan käsittämättömän kovaa vinkumista. Siivet pyörii kyllä, mutta ei sillä uskalla lähteä ajamaan ettei riko mitään enempää. Kyllä se nyt on sillä tavalla että kaiken maailman viritys ohjelmat saa lähteä minun autosta kokonaan. Tulee aika kalliiksi muutama lisähevosvoima tällä tavalla. "Hienointa" tässä toki on se, että turbolla ei ole mitään takuuta voimassa kun auto on lastutettu. Prkl !
-
- -
- Viestit: 693
- Liittynyt: 27.2.2005 20:51
- Viesti:
Onko teillä sakkailleet noi VB ahtimet, kun niitä on noin paukkunut rikki?
Mulla myö puhisee aika pahasti toi ahtain jos kolmosella vedättää jostain puolestatoista tonnista, niin että saa mustan usvan ilmaan leijumaan.
Olenkin nyt kieltänyt muijaltani sen huvin ja savustusta saa tehdä vaan kakkosella =(
Mulla myö puhisee aika pahasti toi ahtain jos kolmosella vedättää jostain puolestatoista tonnista, niin että saa mustan usvan ilmaan leijumaan.
Olenkin nyt kieltänyt muijaltani sen huvin ja savustusta saa tehdä vaan kakkosella =(
ei mulla ainakaan sakkaillu ole. Akselin katkeamisen syy mahtoi olla mutteri jolla kompura puolen rupeli tulee akseliin kiinni, mutteri nimittäin löyty välijäähdyttimestä..
mutteri oli auennut ja siipi alkoi sutimaan akselilla ainakin akselilla olevista jälistä päätellen...jäänyt turbon kasaajalla kiristämättä tai jotain...
mutteri oli auennut ja siipi alkoi sutimaan akselilla ainakin akselilla olevista jälistä päätellen...jäänyt turbon kasaajalla kiristämättä tai jotain...
^Kumman kätinen kierre akselissa? Mulla on 1 halpis turbo katkaissu aksilan jäljistä päätellen siten että, siipi on sakkauksessa pyörähtäny aksilalla ja kiristäny mutterin mukanaan niin kireälle että aksila venyi poikki (mutteri ja pala aksilaa löytyi ilman putsarista siivet coolerista) Mutta osassa turboista on myös aksilassa oikeankätiset kierteet jolloin sakkaus löysää mutteria jos siipi pyörähtää.
Yeah! Korjaamolta ilmoittivat tänään että oli se uusi turbo menny jumiin kun olivat käyttäneet konetta ja yrittäneet etsiä äänen aiheuttajaa. Eli luulisisn että laakerit on juminu ahtimesta. On aika heikkoa tekoa kun eivät tuon enempää kestä kuin sen vajaa 2000km. Öljyä on ahtimelle menny, joten mikä vois rikkoa laakerit siitä. Ajon jälkeen oon käyttäny tyhjäkäyhtiä minuutin pari ennen sammutusta, joten siitä se ei oikeastaan voi johtua.
Palaa sivulle “Tekniikka - Diesel”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 33 vierailijaa