1,6TD -> 1,9TD !?

Vain dieseleihin liitttyvät asiat

Valvoja: ffp jäsenet

härdelli
-
Viestit: 381
Liittynyt: 10.2.2006 23:21

1,6TD -> 1,9TD !?

ViestiKirjoittaja härdelli » 11.5.2006 20:48

Tekniikan vaihto on pakuprojektin mukana pyörinyt mielessä jo jonkin aikaa ja rajuimmissa fantasioissa takatuuppariin laitettaisiin joku japsi tms tehokkaampi bensalla toimiva tehdasturbo. Sitten heräsin ja rupesin miettimään että haluan sittenkin pitäytyä dieselissä mutta tehoreserviä tarttisi kasvattaa kun duunikaverin huomattavasti painavampi transit menee 135 hevosellaan aina ohi kun tie vaan sallii. Tämänhetkinen kone on siis 1,6TD ja auto T3 transporter. Eikö mallisarjan isoin kone olekin 2,1 litrainen bensakone? Entäpä mallisarjan tehokkaimman tehot? Yritin autotalli.comin avulla jo asiaa selvittää mutta eihän sieltä taas juuri mitään löytynyt..
Tuota iskutilavuutta kriteerinä käyttäessäni olen pitänyt maksimikokona 2,5 litraista konetta +25% säännön mukaan. Vaihtoehtoja on paljon mutta ehdottomasti helpoin olisi vaihtaa T4 mallin 1,9TD kone kun siinä kuuleman mukaan olisi sama lohko kuin nykyisessä joten istuvuus olisi taattu. Kyseisessä koneessa vaan ei ole vakiona tehoja juurikaan enempää kuin omassani joten swappi ei sen kannalta ole järkevää, mutta mahtaisiko se omata enemmän virivaraa kuin 1,6 kone? 1,6 ilmeisesti pääsee siihen 150 hevoseen asti mutta jos tavoitteeksi asetetaan vaikkapa 200 hevosta niin onko 1,9 koneen istuttamisessa mitään ideaa vai olisiko parempia ehdotuksia. Mitään kauhean uutta on turha tarjota koska en aio olla maksamassa peruskoneesta kauhean paljon. 1000€ on sellainen realistinen koneen hinta eikä tuo ehdottamani kone voi maksaa läheskään niin paljon. !,9 koneita on ilmeisesti erilaisia/eri tehoisia kuten olen lukenut aiemmista topiceista, en vain päässyt selvyyteen siitä mikä moottori on missäkin autossa ja minkäikäisessä sellaisessa.

Jaaritteluni menevät sen sekavammaksi mitä enemmän kirjoitan joten viisaammat kertokaa omin sanoin mitä tekisitte tilanteessani. Auton vaihto ei tule kyseeseen

LTR
-
Viestit: 823
Liittynyt: 22.9.2004 12:57

ViestiKirjoittaja LTR » 11.5.2006 21:33

Esim. 1.9TD, ekoturbodiesel tai mikä nimensä lieneekään on avaamatta konetta ajettu 370tkm josta viimeiset 80tkm ajettu 1.1-1.15 ahdoilla ja 150hv tehoilla ja 340nm väännöillä. Tämä siis t4 portterin keulilla, alkup. teho oli 68hv ja 140nm.
Tuota enempää ahtoja ei kannata käyttää vakioalakerralla käyttää, taitaa tuokin olla jo rajoilla.. 1bar ilmeisesti on semmonen kestävän kehityksen juttu..

Autoon siis vaihdettu 10mm nestepää alkup. 9mm tilalle ja pumppu on kotoisin aaz-koneesta ei portterin abl-motista(8mm nestepää eikä ahtorikastusta)
Välijäähy on tietenkin pakkohomma ja suoraan kunnollinen..

Oma kuljetin on aaz:n pumpulla, viilatulla ahtokaralla, ABL:n vakioturbolla (0.95bar) ja 102hv tdi:n coolerilla.121hv ja 290nm jarrussa. Kone kiertää vitosella 5100rpm veto päällä ja mittari sojottaa tuolloin 168km/h. Tällä ajetu nyt 200tkm josta 65tkm näillä systeemeillä. Kulutus 7.5l/100km ja on noin 40000tkm keskiarvo. Vakio T5 lyhyt 130hv jää 0-140km/h:n siitä pidemmälle en tiedä kun loppuu pelto..

Tämmonen vaan vähän vahvistetulla alapäällä, kytkimellä ja isoa nestepäätä sekä ahdinta peliin niin 200 pitäisi olla haarukassa=)

härdelli
-
Viestit: 381
Liittynyt: 10.2.2006 23:21

ViestiKirjoittaja härdelli » 12.5.2006 16:16

Ok, tuo on juuri sama kone jota tarkoitin tuo 68hv kone. Nykyisessä on vakiona 62hv mutta tuossa voisi olla paremman virivaran kautta ideaa koskapa se menisi autoon suht helposti (Tiedossa on ainakin yksi laitettu). Jos jo vakioalakerta kestää tuollaiset tehot niin lupaa kyllä hyvää. Coolerin asentaminen voipi tuottaa ongelmaa mutta nehän on tehty ratkaistaviksi ;)

härdelli
-
Viestit: 381
Liittynyt: 10.2.2006 23:21

ViestiKirjoittaja härdelli » 12.5.2006 19:40

viimeiset 80tkm ajettu 1.1-1.15 ahdoilla ja 150hv tehoilla ja 340nm väännöillä


BTW Onko sulla noista tehoista olemassa dynolappuja? Olis kiva nähdä vähän minkälaista käyrää se noilla tehoilla piirtää

LTR
-
Viestit: 823
Liittynyt: 22.9.2004 12:57

ViestiKirjoittaja LTR » 12.5.2006 22:31

Mulla ei ole käppyröitä mutta omistajalla on tuohon tehokkaampaan.
Omani on menossa päivityksen jälkeen penkkiin niin sitten saadaan siitä laput esille.

Tuon tehokkaamman vääntö lähtee noin 1600rpm/ 200 jotain nm ja leikkaa tehon 3000 jälkeen.3500-5100rpm nähtävissä mukava voiman nousu ja huipputeho aika tarkkaan 4950-5000. Nätti tuo käyrä muistaakseni on, dieselin vääntö ja lähes bensan tehokäyrä..

härdelli
-
Viestit: 381
Liittynyt: 10.2.2006 23:21

ViestiKirjoittaja härdelli » 13.5.2006 0:11

Mikä turbo tuossa 150hv koneessa on? Onko tietoa saako näihin takorautaa sisuksiin valmiina vai joutuuko ottamaan lainan ;) Paremmat pahvit ja sisukset niin luulisi kestävän isommatkin nestepäät (ja suuttimet) ja ahdot :?

Noista nopeuksista kun puhutaan niin tää vanhempi korimalli taitaa mennä aika helposti metsään yli 120 nopeuksissa ainakin talvella. Vähänkin sivutuulta moottoritiellä niin auto on kuin ajaisi peilin päällä pakkasella. Puskee edessä sekä luistaa takana ;) Muutama jännä paikka on tullut kun on kokeillut rajojaan talvella. 145 kmh oli tän auton huiput ennen mutta nykyään vaan 120-135 kmh, sekin hikisesti öljyä löpön lailla kuluttaen.. En edes uskalla kuvitella kuinka paljon kiertää noissa nopeuksissa tällä nelilovisella laatikollani.. Huutaa hullun lailla. Tuo aaz pumppu jonka mainitsit, onko se siis mistä koneesta?

JariN
-
Viestit: 1879
Liittynyt: 28.7.2003 7:42

ViestiKirjoittaja JariN » 13.5.2006 0:27

Ekoturbod:ssä ei oo ahdonalaista rikastusta, siksi pumppu vaihettu aaz:sta (1.9td). Sulla on kaiketi originelli td joten siinä pumpussa on rikastus valmiina. Taitaa olla 9mm nestepäällä jos en ihan väärin muista. Eli isompi nestepää siihen, ei tarvi vaihtaa koko pumppua.

Onhan se T3nen vähän lepakko suuremmilla nopeuksilla, mutta eihän sillä oo pakko ajaa täysiä. Suurempaa tehoreserviä kun voi mukavasti hyödyntää ihan 0-100km/h nopeuksissakin.
Mun ruuvattu 1.6TD(ilman cooleria) jätti ohituskiihtyvyyksissä mm. parilitrasen henkilömallin bensavokkelon kakkoseksi, ja kulki 18" palloilla&235 renkailla kuormattuna kärryn kanssa helposti 130km/h (suljetulla radalla sisätiloissa tietenkin). Mut se mosa ei vaan kestä sitä pidemmän päälle... Että siinä mielessä hieman isompi kuutiotilavuus, isompi ahdin, kunnon cooleri ja fiksut paineet on järki valinta :)

Ai niin, mittarin mukaan vajaa parisatkua ajettu T3:sen 5-lovinen aski löytyis ;)

LTR
-
Viestit: 823
Liittynyt: 22.9.2004 12:57

ViestiKirjoittaja LTR » 13.5.2006 10:51

Ymmärtääkseni ei suuttimia tarvitse ihan heti vaihtaa esikammiokoneisiin. GTD Golffista tosin löytyy AAZ-moottoria suuremmat suutinkärjet.
1.9TD AAZ-konehan löytyy ainakin venton, passatin ja golfin keulalta jostain olisko 92-97 vuosien ajalta. Portterin ABL joka omassa on vm.2001 on täysin sama kuin AAZ, syöttöpumppua ja turboa lukuunottamatta. ja tehoja tietysti;) 68hv ja 140nm vakiona.. nyt jo jaksaa naurattaa=)

Täältä kyllä löytyy juttua tuon 1.9td:n alakerran, ainakin runkolaakeripukkien vahvistamisesta, jollain voi olla kuviakin.

Ahdin on muokattu hukkaportillisen tdi:n ahtimesta pro turbolla ja maksoi silloin jotain 600e. Eikä ilmeisesti riitä edes kovin paljon yli tuon 150hv:n(mitoitettiin 130hv mukaan), mutta kunnon coolerilla ja jälkikäytöillä kestää ahdin ja näköjään kansikin ihan hyvin.

NSUman
-
Viestit: 403
Liittynyt: 1.8.2003 15:38

ViestiKirjoittaja NSUman » 13.5.2006 23:26

ABL ja AAZ taitaa olla eri lohko. Esim. öljytikun paikka eri puolella lohkoa. Etuveto Transportterissahan kone on kallistettuna eteenpäin.
Takamoottoriseen Portteriin AAZ moottori pitäisi mennä aika kivuttomasti. Tehoa saa helposti.

härdelli
-
Viestit: 381
Liittynyt: 10.2.2006 23:21

ViestiKirjoittaja härdelli » 14.5.2006 10:36

Siis takamoottorissahan moottori on pitkittäin ja etumoottorissa poikittain. Pitäisi kuitenkin mennä samoilla kiinnikkeillä, siitä ei vielä tietoa miten päin :D Pitää yrittää mennä katsomaan tuota yhtä tiedossa olevaa swapattua kun ensi kerran käyn landella..

Sen verran jos voisitte selkeyttää vielä tyhmälle, 1,9 ekoturbo = AAZ ja käytössä ensimmäisissä t4 malleissa, ja 1,9 uudempi malli on ABL?? AAZ omaa siis tämän sopivan lohkon? Jos omaa..

htn
-
Viestit: 273
Liittynyt: 24.7.2003 14:47

ViestiKirjoittaja htn » 14.5.2006 11:53

aaz:taa taitaa olla vaan henkilömalleissa? Mitenkähän sen mittatikun kanssa, onkohan siirrettävissä pumpunpuolelta takapuolelle...

NSUman
-
Viestit: 403
Liittynyt: 1.8.2003 15:38

ViestiKirjoittaja NSUman » 14.5.2006 12:14

Juu tuo AAZ löytyy henkilömalleista, esim. Golf, Vento, Passat, Audi 80 yms.

T4 portteri 1.9 TD niin se on aina ABL lohkolla, 1.9 vapari taas 1X lohko.

Varmaan tuo ABL menee myös sinne takamoottoriseen mutta ehkä AAZ on helpompi saada.

Takamoottorisessa tuo kone on kuitenkin voimakkaasti kallellaan vasemmalle puolelle (jakopäästä katsottuna) kun taas ABL juuri toiseen suuntaan. AAZ on aina kallellaan vasemmalle oli se sitten Passatissa tai 80 Audissa.

Härdelli: Mikäs ahdin sulla siinä vakio 1.6 TD koneessa on? Jos on esim. KKK K24 tai Garretin vastaava niin sekin riittää hienosti sinne 150 hujakoille, kiusattuna pidemmällekkin.

härdelli
-
Viestit: 381
Liittynyt: 10.2.2006 23:21

ViestiKirjoittaja härdelli » 14.5.2006 12:41

Vakioahdin, en tiedä mikä

MJF
-
Viestit: 1434
Liittynyt: 27.7.2003 23:17

ViestiKirjoittaja MJF » 14.5.2006 13:01

Transporterissa on vakiona ruukannut olla KKK14

JariN
-
Viestit: 1879
Liittynyt: 28.7.2003 7:42

ViestiKirjoittaja JariN » 14.5.2006 13:10

jep, sellasia kukkopillejä noista löytyy. Mut onhan siellä tilaa asennella isompikin, siirtää vaan hyrrää edemmäs että saa imuletkun kätevämmin kuin alkup. mutkahässäkkä.

LTR
-
Viestit: 823
Liittynyt: 22.9.2004 12:57

ViestiKirjoittaja LTR » 14.5.2006 13:37

T3:ssa voi käyttää myös sdi:n imusarjaa;) ja mitä tahansa pakosarjaa.. vaikka 130hp tdi:n vnt:ä, toki enkä kuitenkin perinteisempi portillinen mallia sopiva on toimivampi..

Silloin saa lähdöt mihin suuntaan sattuu tarviimaan ja voihan tuossakin käyttää mitä tahansa 8v vw:n imu/pakosarjaa ihan kuinka tuntee tarvetta..

ABL:n jos hankkii niin pumpulla saa heittää vesilintua.. ja AAZ:n pumppua kehiin..
Imusarjan vaihto antaa myös selkeää hupikerrointa +3500 alueella.

härdelli
-
Viestit: 381
Liittynyt: 10.2.2006 23:21

ViestiKirjoittaja härdelli » 14.5.2006 14:02

Riittääkö tuo aaz pumppu kuinka pitkälle? Siitä saa ilmeisesti lisää volaa isommalla nestepäällä, mutta kuinka pitkälle riittää?

Pakosarja ja putkisto varmaan kannattaa tehdä kokonaan uusiksi kun siihen asti tullaan. Tuota putkea kun ei tuonne niin paljon mahdu että voisi ruveta pahemmin soveltamaan..

Löytykö joltakulta vinkkejä mitä jarruja tuollaiseen hirviöön kannattaisi laittaa? Olettamalla että siitä saadaan se 200-250 heppaa vaikkapa irti!? Mielellään ostaisi ihan kunnon jarrut eikä vaan mallisarjan parhaat, jotka ei noita tehoja kuitenkaan vastaa

LTR
-
Viestit: 823
Liittynyt: 22.9.2004 12:57

ViestiKirjoittaja LTR » 14.5.2006 14:10

Minusta se riittää ilman suuria savumääriä tuohon 130hv ja 300nm asti.
isommalla nestepäällä esim. joku 10mm niin olisko 160hv ja 11mm 190hv jne.

viisaammat ja kokeilleet kertokoot lisää.

Kyllä tuolla 9mm päälläkin voi hyvässä paketissa saada jonkun 140hv mutta savun määrä on mielestäni turhan suuri.

Pasi_T
-
Viestit: 536
Liittynyt: 27.7.2003 10:06

ViestiKirjoittaja Pasi_T » 14.5.2006 16:45

Kyllä T3:sellakin voi ajaa yli 140km/h vaatii vain kunnon alustan. Omassa entisessä tölkissä oli säädettävät konit joka nurkassa ja H&R jouset(-35mm) ja 150km/h ei tuntunut yhtään pahalta.
Tässä Kuva autosta ja on muuten myynissä.
Kuva
Auton osti minulta kaveri ja kyllä hymyn pukkaa naamalle kun sillä käy ajamassa. On muuten aika hyvä ajettava tuolla alustalla, voi nääs pakulla kattailla niinkuin henkilöautolla.

MJF
-
Viestit: 1434
Liittynyt: 27.7.2003 23:17

ViestiKirjoittaja MJF » 14.5.2006 18:05

Minusta se riittää ilman suuria savumääriä tuohon 130hv ja 300nm asti.
isommalla nestepäällä esim. joku 10mm niin olisko 160hv ja 11mm 190hv jne.


10mm nestepäällä mitattiin eilen 174hv 1,6 koneesta. Savua tuli kyllä "riittävästi"

härdelli
-
Viestit: 381
Liittynyt: 10.2.2006 23:21

ViestiKirjoittaja härdelli » 14.5.2006 18:36

Pasi_T, löytyykö tuota alustaa suoraan tähän autoon vai onko jonkun muun alusta niin kuin luulen? Itse en ole löytänyt myynnistä muuta kuin madallusjousia (jotka tässä oli jo ennen kuin sen ostin). Parempi alusta olisi nimittäin aika ehdoton mutta olin ikäänkuin jo hyväksynyt sen että se ei tule onnistumaan ihan helposti..

härdelli
-
Viestit: 381
Liittynyt: 10.2.2006 23:21

ViestiKirjoittaja härdelli » 14.5.2006 19:07

http://www.nettivaraosa.com/viewPart.ph ... =423999&PN[0]=adv_search&PL[0]=advSearch.php?id=327471@amp;tb=tmp_find_agent&PN[1]=search_results&PL[1]=listAdvSearchFindAgent.php?id=327471@tb=tmp_find_agent

Aika hyvin tuntuu olevan hinnoissaan.. Tuollahan saa jo koko auton

Pasi_T
-
Viestit: 536
Liittynyt: 27.7.2003 10:06

ViestiKirjoittaja Pasi_T » 14.5.2006 21:34

Kyllä ne on ihan T3:seen tarkoitetut jouset ja iskarit. Ostin ne aikoinaan Kennyltä.

Niitähän löytyy esim. täältä jos ei löydy suomesta

Waldo
-
Viestit: 34
Liittynyt: 7.5.2007 19:04

ViestiKirjoittaja Waldo » 19.5.2007 21:02

No niin.. eli mitäs tohon 1.9td koneeseen pitäis vaihtaa että menee T3 malliin? öljypohja ainakin ja se pumpun "varsi".. mutta mitä muuta? voiko käyttää alkuperäisiä pako ja imusarjoja vai pitääkö ottaa 1.6td koneesta nekin?

AT5nok
-
Viestit: 56
Liittynyt: 7.12.2009 13:26
Viesti:

ViestiKirjoittaja AT5nok » 19.11.2011 17:16

Tölkkifoorumilta löytyy useampikin tarina AAZ:n asentamisesta Tölkkiin.

Jos en ihan väärin muista, niin valmistaja on hyväksynyt vakio alustaisen Tölkin max nopeudeksi 180 Km/h.

erkhart
-
Viestit: 16
Liittynyt: 17.8.2007 2:47

ViestiKirjoittaja erkhart » 16.12.2011 20:01

Mitäs tommoseen 1.9td t4 transportteriin uskaltaa ruuvata ahtoja? Pitäis iha pikkasen koittaa saada voimaa lisää, ilman sen suurempia muita modauksia. Tietty nyt syöttöä kans lisää hiukan.

jettadiesel
-
Viestit: 11
Liittynyt: 16.3.2011 16:22

ViestiKirjoittaja jettadiesel » 19.12.2011 20:06

kyllä siihen uskaltaa 1,2 Bar ruuvata ilman että tarvii koko aja pelätä. omassa mk3 golfissa vakio 1,9 lohko ajettu 320000 ilman mitään avaamista ja ajoin itse 10mm nestepäällä ja T4 carretilla 2,3 bar max ahdoilla ilman hukkaporttia vuoden. tuloksena läjä vetareita ja 3 hajonnutta vaihteistoa.. että kyllä se kone kestää ku uskaltaa luottaa(tietenkin riippuu ajotavasta ja moottorista)

Liyno
-
Viestit: 244
Liittynyt: 28.3.2006 22:06

ViestiKirjoittaja Liyno » 19.12.2011 20:32

10mm pää AAZin pumpussa ja penkissä 195hv


Palaa sivulle “Tekniikka - Diesel”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Google Adsense [Bot] ja 16 vierailijaa