Uskaltaako 1,9 Tdi Octavialla ajaa yli 120 000 km vanhalla jakopään hihnalla?
Mittarissa karvan alle 120 000 km ja "pakko" ajoa on tulossa ennenkuin saan huoltoon ensi viikolle ja kilometrit menevät noin 100 km yli tuon 120 000 km:n.
Kertokaa mietteitänne...
03-Octavian jakopään hihnan vaihto
Valvoja: ffp jäsenet
-
- -
- Viestit: 16030
- Liittynyt: 23.7.2003 9:30
- Viesti:
Hep,
No nyt olisi mulla edessä ocun 1.9 TDI -03 koneen jakopään hihnan vaihto. Sain käsiini tuommoisen autodatan hihnan vaihtoohjeet, mutta...
Voiko tuon homman tehdä kotikonstein vai tarviiko noita erikoistyökaluja? niitä on listassa
1. Nokka-akselin asetuskisko
2. Ruiskutuspumpun lukitustappi
3. Hammaspyörän pitotyökalu
4. Kaksihaarainen avain
5. Vedin
Noista nyt ainakin tuon kolmosen voi unohtaa ja kakkonen näyttää ihan 6?mm pultilta. Ainakin toi asetuskisko arveluttaa. Mitä sen edes on tarkoitus tehdä?
Toinen juttu mikä olisi kiva tietää kun se puuttuu noista mun tiedoista, eli paljonko automaattilaatikkoon pitää laittaa öljyä ja mistä rööristä? =) Tarkisturuuviakaan tuossa ei taida olla tai sitten menee silmälasit vaihtoon...
No nyt olisi mulla edessä ocun 1.9 TDI -03 koneen jakopään hihnan vaihto. Sain käsiini tuommoisen autodatan hihnan vaihtoohjeet, mutta...
Voiko tuon homman tehdä kotikonstein vai tarviiko noita erikoistyökaluja? niitä on listassa
1. Nokka-akselin asetuskisko
2. Ruiskutuspumpun lukitustappi
3. Hammaspyörän pitotyökalu
4. Kaksihaarainen avain
5. Vedin
Noista nyt ainakin tuon kolmosen voi unohtaa ja kakkonen näyttää ihan 6?mm pultilta. Ainakin toi asetuskisko arveluttaa. Mitä sen edes on tarkoitus tehdä?
Toinen juttu mikä olisi kiva tietää kun se puuttuu noista mun tiedoista, eli paljonko automaattilaatikkoon pitää laittaa öljyä ja mistä rööristä? =) Tarkisturuuviakaan tuossa ei taida olla tai sitten menee silmälasit vaihtoon...
Ulosvetäjän (=5?) tarvii nokka-akselin hihnapyörän irrottamiseen ja kaksihaaraisen kalun hihnankiristimen kääntämiseen, siihen käy kärkipihdit joissa kärjet 90 asteen kulmaan taivutettu.
Moottorinkannake tarvii irrottaa, et onko sitten hyvä kannatella mottia jostain, en tiedä kun en ole noita uudempia sorkkinut.
Nokka-akseli ainakin AHU:ssa menee ilman mitään kaluja kohdalleen, katsoo vaan että päässä oleva lovi on venttiilikopan tiivistepinnan suuntainen. Ei kyllä passaa kovin kierot silmät olla...
Saa sen asetuskiskon latasta tehtyä jos tarvis on, olikohan paksuus 6 mm, joku voi muistaa paremmin.
Pumpun lukitustappi on tosiaan 6 mm paksu.
Moottorinkannake tarvii irrottaa, et onko sitten hyvä kannatella mottia jostain, en tiedä kun en ole noita uudempia sorkkinut.
Nokka-akseli ainakin AHU:ssa menee ilman mitään kaluja kohdalleen, katsoo vaan että päässä oleva lovi on venttiilikopan tiivistepinnan suuntainen. Ei kyllä passaa kovin kierot silmät olla...
Saa sen asetuskiskon latasta tehtyä jos tarvis on, olikohan paksuus 6 mm, joku voi muistaa paremmin.
Pumpun lukitustappi on tosiaan 6 mm paksu.
thx friikki,
Kait se sitten tarvii mennä bilteman kautta noita kilkkeitä ostamaan ja eikun kokeilemaan.
Tuota automaatti öljy judassia en löydä kirveelläkään, mutta eiköhän merkkiliike mielellään kerro samalla kun hakee jakopään osat. Olisi vaan ollut kiva tietää onko siellä roppu vai tarviiko tehdä kalkkunaruiskusta öljyimuri...
Kerron sitten mikä on loppulasku ja kuka sen lopulta korjasi :-|
Kait se sitten tarvii mennä bilteman kautta noita kilkkeitä ostamaan ja eikun kokeilemaan.
Tuota automaatti öljy judassia en löydä kirveelläkään, mutta eiköhän merkkiliike mielellään kerro samalla kun hakee jakopään osat. Olisi vaan ollut kiva tietää onko siellä roppu vai tarviiko tehdä kalkkunaruiskusta öljyimuri...
Kerron sitten mikä on loppulasku ja kuka sen lopulta korjasi :-|
Vielä pari tyhmää kysymystä. Työkalut on ostettu ja ensi viikonloppuna olen menossa vaihtamaan tuota hihnaa. Eikös tuo vesipumppu pitäisi vaihtaa samalla? Onko tietoa noista tarvike pumpuista? Tuota hihnaa+kilkkeitä en kyllä hommaa muuta kun alkuperäisenä, mutta vesipumpusta pyydettiin merkkiliikkeessä 130+ eskoa kun osasilta saisi 40€. Tuossa on jo sen verran eroa, että pisti harkitsemaan.
Osasilla myyjä ei osannut sanoa edes mitä öljyä tuohon laatikkoon pitää laittaa saatikka siten paljonko, joten tarvii sekin sitten tarkistaa/ostaa vemixiltä tai metro-autosta.
Tuosta kuvasta voi hyvinkin olla apua, kiitos vaan.
Osasilla myyjä ei osannut sanoa edes mitä öljyä tuohon laatikkoon pitää laittaa saatikka siten paljonko, joten tarvii sekin sitten tarkistaa/ostaa vemixiltä tai metro-autosta.
Tuosta kuvasta voi hyvinkin olla apua, kiitos vaan.
Infoan vaan, jos jotakuta joskus vaikka auttaisi.
Eli noista erikoistyökaluista en keksinyt käyttöä muille kun pihdeille jolla kiristimen saa väännettyä oikeaan kireyteen. Ajoitusmerkkejä ei mun skodasta löytynyt kuin yksi ruiskutuspumpun pyörästä. Siinäkään ei tosin ollut vastinetta missään kiinteässä osassa. Piirsin sitten ite merkit joka pyörään (nokka, kampi ja pumppu) ja jätin nokan muuten rauhaan kokonaan. Ei varmaan mennyt ihan taiteiden sääntöjen mukaan, mutta kyllähän tuo ainakin käyntiin lähti. Moottorin kannakkeen irroitus/paikalleenlaitto on ylivoimaisesti aikaa vievin homma tuossa.
Laatikon öljyn määrästä ei ollut merkkiliikkeessäkään hajua. Tai siis 6 litraa on kuulemma koko määrä (tuntuu aika paljolta), mutta vaihdossa menevästä määrästä ei ollut tietoa. Parisen litraa sain sitten sieltä valuteltua. Proput löytyi kun otti sen lehmä kokoisen suojan pois laatikon alta. Täyttökorkkin varmistus sinetti menee paskaksi irrotettaessa.
Eli noista erikoistyökaluista en keksinyt käyttöä muille kun pihdeille jolla kiristimen saa väännettyä oikeaan kireyteen. Ajoitusmerkkejä ei mun skodasta löytynyt kuin yksi ruiskutuspumpun pyörästä. Siinäkään ei tosin ollut vastinetta missään kiinteässä osassa. Piirsin sitten ite merkit joka pyörään (nokka, kampi ja pumppu) ja jätin nokan muuten rauhaan kokonaan. Ei varmaan mennyt ihan taiteiden sääntöjen mukaan, mutta kyllähän tuo ainakin käyntiin lähti. Moottorin kannakkeen irroitus/paikalleenlaitto on ylivoimaisesti aikaa vievin homma tuossa.
Laatikon öljyn määrästä ei ollut merkkiliikkeessäkään hajua. Tai siis 6 litraa on kuulemma koko määrä (tuntuu aika paljolta), mutta vaihdossa menevästä määrästä ei ollut tietoa. Parisen litraa sain sitten sieltä valuteltua. Proput löytyi kun otti sen lehmä kokoisen suojan pois laatikon alta. Täyttökorkkin varmistus sinetti menee paskaksi irrotettaessa.
Palaa sivulle “Tekniikka - Diesel”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 16 vierailijaa