TDI puristus suhde?

Vain dieseleihin liitttyvät asiat

Valvoja: ffp jäsenet

68Corvette
-
Viestit: 693
Liittynyt: 27.2.2005 20:51
Viesti:

TDI puristus suhde?

ViestiKirjoittaja 68Corvette » 28.12.2005 22:28

Onko joku laskeskellut paljonko tdi koneessa on puristus suhde?

mitoin ja laskeskelin tuossa illan ja itse pääsin 18.10 - 18.22 puristus suhteisiin riippuen venttiileiden koroista.

Paljonko on kansipahvin tarkka reikä? itse käytin porauksen halkaisijaa, kun pahvi on hukuksiss.

Tartteekohan suutinta ja hehkua huomioida?.. niitä kun on penteleen vaikea lähteä mittomaan ja sinne suuttimen ja kannen väliinkin jää hieman tilaa.. tosin pääsen 18.8 jos oletetaan että ko. vempaimet täyttävät 1ml verran palotilaa.

aika pienestä kiinni, kunhan kyselen =)

LM
-
Viestit: 985
Liittynyt: 23.1.2004 9:05

ViestiKirjoittaja LM » 28.12.2005 22:55

Ei mitattua tietoa, vaan mitä pitäisi olla:
http://tdiclub.com/TDIFAQ/TDiFAQ-1.html


Toi kannattaa lukaista myös:
http://ffp-motorsport.com/bb/viewtopic. ... puristu%2A

Trompi
-
Viestit: 753
Liittynyt: 13.12.2004 14:21
Viesti:

ViestiKirjoittaja Trompi » 29.12.2005 7:42

Tehdas ilmoittaa puristukseksi 19.5.

Olemme pähkäilleet tätä asiaa jo pitkään, kun oli tarkoituksena tiputtaa puristukset alle 18. Ainut järkevä keino on tähän se, että sorvaa männän kupista huullosta pois. Tosin tästä ei ole oikein tietoa saatavilla, joten se pitää tehdä pikkuisen mututuntumalla.
Mutta puristukset pitää saada alas, jotta voi ahtaa yli 2bar viisaasti.

NSUman
-
Viestit: 403
Liittynyt: 1.8.2003 15:38

ViestiKirjoittaja NSUman » 30.12.2005 20:09

Olisko se aivan pahasta jos vaan sorvaa "perinteisesti" männän laelta pois tavaraa, siitähän ei mahdottoman paljon tarvitse ottaa. Suuttimen suihku tulee kuitenkin aika tarkkaan siihen kupin pohjalle.
Sorvataanko laelta vai muutetaanko kupin muotoa, kummasta on enemmän haittaa?

TDIfreak
-
Viestit: 1798
Liittynyt: 28.7.2003 13:49
Viesti:

ViestiKirjoittaja TDIfreak » 30.12.2005 20:56

Muissa on 19,5 mutta 115, 130 ja 150 pumppareissa 18,5.

Kuppia jos isontaisi sen 1,5 cm3 tasaisesti joka puolelta niin olisi varmaankin palotapahtuman kannalta paras ratkaisu. Heikkeneekö mäntä jo liikaa, en tiedä mutta tuskinpa.

Minusta huonoin vaihtoehto on tehdä hukkatilaa männän laelle tiivistettä paksuntamalla tai männän lakea madaltamalla.

Omalla kohdalla ensimmäinen kokeilu tapahtuu näillä näkymin Trompin mainitseman huulloksen poistolla. Jos jostain löytyis kuvaa 16v männistä niin ne saattais olla justiin tuollaisia huulloksettomia.

Una
-
Viestit: 992
Liittynyt: 15.2.2004 16:58

ViestiKirjoittaja Una » 30.12.2005 21:16

Mutta puristukset pitää saada alas, jotta voi ahtaa yli 2bar viisaasti.


Tietämättömänä kyselen mutta seuraako tuosta sitten kestävyysongelmia jos ei laske puristuksia vai mikä siinä muodostuu ongelmaksi? Ilmeisesti hakusessa on vain suuri huipputeho, käyttöalueen alapäässähän tuo jossain määrin laiskistuu kun puristuksia laskee??

68Corvette
-
Viestit: 693
Liittynyt: 27.2.2005 20:51
Viesti:

ViestiKirjoittaja 68Corvette » 30.12.2005 21:51

niiku friikki sanoi.. on mahdollista että tulee männän kanssa lämpö ongelmia jos ottaa männän laesta matskua pois.

olen mietiskellyt tuota huullosta.
Voiskohan se olla osaksi sen takia kun palotila halutaan pitää viileänä ja käytetään tiukkaa quenchiä joka puhaltaa YKKssa aika lailla ilmaa palotilaan, niin voiskohan tuo huullos vähentää quenchin swirliä vähentävää vaikutusta männän palotilan poterossa?

Vai olisko homma just päin vastoin ja quench pintaa pyritään tuomaan lähemmäs palotapahtumaa (suutinta) jolloin ilman pyörteily saataisiin mahdollisimman kovaksi palotapahtuman lähellä?

Vai olisiko huullos / muoto ihan vaan kylmä käynnistyksen (puristussuhde), diesel äänen, taloudellisuuden tai männän palotilan riittävän etäisyyden suhteessa diesel suihkuun takia sinne laitettu?

heh =)

mk
-
Viestit: 185
Liittynyt: 5.9.2003 23:39

ViestiKirjoittaja mk » 30.12.2005 22:34

Suoraruiskussa palotila on männässä. Mäntä liikkuu koko ajan palotila sen mukana. Ruiskutusaika määräytyy kankisuhteen, suuttimen ruiskutuskulman mukaan ja männän muodon(palotilan) mukaan. Tuntuisi viisaalta muuttaa vain palotilan muotoa ja kokoa puristus-suhdetta pienennettäessä. Palotilan muotoja on varmaan tutkittu tosissaan tehtaalla, jos valmista mäntää pienemmällä puristus-suhteella löytyy jostakin mallista niin ei varmaan olisi sekään huono vaihtoehto.

Trompi
-
Viestit: 753
Liittynyt: 13.12.2004 14:21
Viesti:

ViestiKirjoittaja Trompi » 30.12.2005 23:12

juuh, valtran tdi, puristussuhde 11, ahtoja 7bar. Lasku on tehty juuri mäntää sorvaamalla. Kaikki tietänevät kuinka valtra liikkuu ;)

TDIfreak
-
Viestit: 1798
Liittynyt: 28.7.2003 13:49
Viesti:

ViestiKirjoittaja TDIfreak » 30.12.2005 23:17

Tarvittaisiin pd150 mäntä jonka voisi pilkkoa, löytyykö? Mulla ei ole kuin uusia ja lähes uusia. :)
Näkisi seinämävahvuuden että uskaltaako sieltä miten ottaa. Siinä kun on se öljykanavakin sisällä niin mistä sen tietää miten se ehjässä männässä luikertelee.

Tavallisia tdi-mäntiä löytyy kyllä viipaloitavaksi jos joku aikoo isontaa kuppia sellaisesta.

Huullos on japanialaisten tutkimusten mukaan mitä Corvettemieskin on lueskellut niin sen takia, että pyörretapahtuma saadaan pysytettyä siinä kupissa pidempään ruiskutuksen ja työtahdin aikana. Tulee vähemmän savua.

Tdiclubilla oli huono kuva pahvilaatikosta jossa oli kuvattuna pd 2.0 16v mäntä ilman huullosta. Ja onhan näitä viripajojen suunnittelemia mäntiä vähän suurempiin suoraruiskukoneisiin, joissa kuppi on hyvinkin laakea verrattuna VAG tdi mäntiin. Että kyllä sellainenkin varmaan jotenkin pelais kun alkais vaan kokeilemaan. Suuttimia pitäisi sitten olla erisuuruisilla kulmilla että voisi hakea optimi mäntä-suutin-kansi yhdistelmän. Joku jos perustaa tdi racing teamin niin minä kyllä voin keksiä testattavaa...

Trompi
-
Viestit: 753
Liittynyt: 13.12.2004 14:21
Viesti:

ViestiKirjoittaja Trompi » 30.12.2005 23:27

... ja minä annan vaikka tilat ja sorvin ja vielä teenkin ne.... jos joku kaiken vielä kustantaa....

tuikku
-
Viestit: 255
Liittynyt: 27.11.2004 18:16

ViestiKirjoittaja tuikku » 31.12.2005 16:55

.
Mulla olis parikin (ideaa).

Jos imukanavat kannessa on muotoiltu siten, että ilma mahdollisimman paljon pyörteilisi sylinterissä. Entäpä jos kanavia voisi suoristaa/avartaa ja sitä pyörteilyä yritettäisiin avittaa palotilan muotoilulla. Ei kait sen palotilan tarvi symmetrinen olla.
Esim poistamalla sitä huullosta osittain.
Ei taida olla käytössä missään, joten ei taida toimia ?
Hullu idea.


Palotila tulee hiukan huonomman muotoiseksi, mutta kaasujen vaihto voisi parantua, jos venttiileille koneistettaisiin hiukan lisää tilaa männän päälle.
Nostoa voisi lisätä, sekä nokkien ajoitusta/muotoa jyrkentää.
Tämä on varmaan joskus käsiteltykkin.
.

68Corvette
-
Viestit: 693
Liittynyt: 27.2.2005 20:51
Viesti:

ViestiKirjoittaja 68Corvette » 31.12.2005 22:08

nyt on hyvä vastata kun on kohta mäyris sisuksissa =)

..itse asiassa kanava on suunniteltu niin että maksimi pyöre rulee venttiilin ympärille josta se sitten "venytetään" sylinteriin männän mennessä alas.
Olen itsekkin miettinut että kanavasta tehtäisiin "vaparin" kanava ja lattiasta litteä.. eli tehtäisiin ISO pyörre palotilaan.
Olen kuullut ettei se toimi.

Sitä on kyllä tosi vaike kompensoida mitenkään palotilan muotoilulla,

Palotila ei ole muutenkaan symmetrinen vaan männän palotila on tuotu suuttimen alle epäkeskeiseti suoraan suuttimen alle.. tuntuu hieman hölmöltä?

huulloksen poisto haittaa juuri sitä kriittistä YKK palotapahtumaa, kun quench alue purskauttaa ilman suuttimelle.. toisaalta jos sen vie tarpeeksi kauas, niin todenn'köisesti ilmavirtaus ei kerkiä suuttimelle asti häiritsemään palotapahtumaa.

Vakionahan siellä ei ole kuin 0.6mm venttiilin ja männä välissä, joten overlap tarinoihin voi suhtautua varauksella.

Itse olen ajatellut että toimintaa voisi parantaa tiukemmilla rampeilla / isommalla nostolla, imupuolen läpimitan kasvattamisella (78% venttiilistä) sekä varsinkin pakopiolen parantamisella.

olen muuten nähnyt netissä myös neliapilan muotoisia palotiloja jolloin suihkujen seinäkosketus ja puristussuhde saadaan maksimoitua.. vaatinee cnc konetta =)


Palaa sivulle “Tekniikka - Diesel”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 99 vierailijaa