Ahtojen karkailusta liian ylös
Valvoja: ffp jäsenet
Ahtojen karkailusta liian ylös
Onko kellään ollut vastaavia ongelmia ahtojen kanssa? Jostakin syystä käy niinpäin välillä ettei mene vikatilaan vaikka pitäisi. Kiihdyttelin tuossa ennen joulua viedessäni autoa kannentiivisteen vaihtoon. Joka kiihdytyksessä ahtomittari meni miltei ympäri (n.2.2 bar) eikä ecu reagoinut tähän. Loppui vaan kuskilta kantti n. 5 sekunnin kiihdytyksen jälkeen, kun ahdot ei ruvenneet tippumaan! Tämä toistui n. 10 kertaa. Ilmiö tuntuu tulevan kun ilmat kylmenee. N75 on ollut rikki varmaankin lähes vuoden, koska taas välillä vikatilat paukkuu liiankin herkästi. Nähtävästi tämä toiminnan epäloogisuus aiheutti kannentiivistevaurion. Ahtopainemittarin laitoin vasta loppukesällä. Viime talvena ampui kerran ahtoputken liitoksesta irti pakkasella. Ahdin on huollettu ja siivet liikkuu hyvin. motti on AFN.
Dodii, nyt on kone taas kasassa. Uusin samalla tuon N75 solenoidin, nyt vaikuttas ahdot pysyvän nätisti kohillaan. Äkkiä kaasua runtaten käväsee 1.4 ja heti tasottuu arvoon 1.2-1.25 bar. Hitto kun olis älynny aikanaan laittaa tuon ahtomittarin niin olis varmaankin säästynyt tuolta tiivisteen vaihdolta. No,elämä on... Auto on lastutettu. Remontin tehnyt asentaja kertoi törmännensä kannen kohdalla harvinaisuuteen: Kaikki venttilien välit täysin ilman halkeamia!
Hitto, ei näköjään kannata nuolasta ennen ku tipahtaa! Kävin tuossa äsken pitsanhakureissulla ja samalla ajelin kotteron lämpimäks, ahdot pompsahtaa taas liian ylös (1.8-1.9 bar). Vikatilaan ei kuiteskaan mene. Oiskohan se paineanturi viallinen? Saakohan anturia vaihdettua, se on vissiin mulla tuossa koslassa ecun sisällä? Jos anturin voi vaihtaa, minkä hintanen?
Nyt on vika todennäköisesti poistettu: Ecun painetunnistimelle menevä letku oli läpiviennin kohdalla liian tiukalla mutkalla ja egr-venttiiliä ohjaava letku hapertunut. Eli pakkasessa kovettunut lytyssä ollut letku ei päästänyt ahtoja kunnolla eculle asti ja egr:n letku päästi osan alipaineista harakoille. On se vaan joskus niin pienestä kii... Lauantaina korjailin noita ongelmia ja sen jälkeen pari päivää ajelua kovalla pakkasella ilman ongelmia!
Täytyy vaan uusia kaikki nuo alipaineletkut kunhan saan hommattua sopivaa letkua.
Täytyy vaan uusia kaikki nuo alipaineletkut kunhan saan hommattua sopivaa letkua.
Palaa sivulle “Tekniikka - Diesel”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 15 vierailijaa