Väännöt hukassa alakierroksilla golf 1,9TDI 85kw vm.2000
Valvoja: ffp jäsenet
Väännöt hukassa alakierroksilla golf 1,9TDI 85kw vm.2000
Osaako kukaan avittaa mistä lähden vikaa etsimään kun vääntö piikki puuttuu kokonaan siitä normaalista 1800rpm paikkeilta.
Vag-com on käytössäni voinko tätä käyttää vian haussa millä tavalla ? vag-comilla katsottu vääntöjä sen verran että noin 2500rpm yläpuolella väännöt jopa yli 300nm ??
auto on 2000 vuosimallin golf variant 1,9TDI PD 85kw ajettu : 215tkm
Vag-com on käytössäni voinko tätä käyttää vian haussa millä tavalla ? vag-comilla katsottu vääntöjä sen verran että noin 2500rpm yläpuolella väännöt jopa yli 300nm ??
auto on 2000 vuosimallin golf variant 1,9TDI PD 85kw ajettu : 215tkm
Viimeksi muokannut tvaiski, 22.10.2005 0:27. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
OT:Kolme vakiota AJM:konetta testailtu harjoitusmielessä. Viimeinen auto passat ja siinä maf arvo ei ollut vaadittua 850 kuin hetken. Eli ilmeisesti vaihtoon. Kahdessa muussa nousi yli tuhannen. Miten tollaista automaattia pitäisi ajaa, että saisi vertailuarvoja tai millaiset arvot siitä pitäisi tulla? 1 sylinterin korjaus? arvo lähenteli -2,8. Vakavaa?
Selaile kanavia, en muista numeroa. Näkyy pyydetty arvo joka on maks 850 ja vieressä mittarin antama. Itsellä ainakin actual parhaimmillaan 1100 paikkeilla.
Äsken vertailin parhaimmillaan 860 maf arvoja antanee Passatin logeja AJM A4 Audiin ja Passat pyysi ahtoja parhaimmilaan 2095 mbar. 1063 maf arvoa antanut Audi 2295. Golfin arvot ovat toisessa koneessa, joten vertailu jäi tekemättä. Ohjelmasta pitäisi vielä ilmeisesti trimmata nopeutta, kun mittaa arvoja harvakseen.
Passatissa ilmeisesti maf rikki. Kuluttaa lisäksi lähes yhtä paljon, kuin 2.5 tdi A6 automaatilla.
Äsken vertailin parhaimmillaan 860 maf arvoja antanee Passatin logeja AJM A4 Audiin ja Passat pyysi ahtoja parhaimmilaan 2095 mbar. 1063 maf arvoa antanut Audi 2295. Golfin arvot ovat toisessa koneessa, joten vertailu jäi tekemättä. Ohjelmasta pitäisi vielä ilmeisesti trimmata nopeutta, kun mittaa arvoja harvakseen.
Passatissa ilmeisesti maf rikki. Kuluttaa lisäksi lähes yhtä paljon, kuin 2.5 tdi A6 automaatilla.
Moi ! Painoipa tuo pimeä päälle töiden jälkeen ja postiin oli tullut uusi rakennussarja vag-com kaapelista niin en ehtinyt vielä mittailemaan arvoja mut huomenissa lauantaina hyvä testi päivä...... ;)
Ajaessa tänään kuten aiemminkin kostealla ilmalla tuntuu että auto vääntäisi paremmin voiko tästä päätellä mitään ?
Ajaessa tänään kuten aiemminkin kostealla ilmalla tuntuu että auto vääntäisi paremmin voiko tästä päätellä mitään ?
Vag-Com mittauksia
Mittasin arvoja ....
group 11 : 2667rpm / 1428,0mbar / 1377,0mbar / 56,6%
engine speed / spec.intake press / actual intake press / D. cycle map
group 03 : 2667rpm / 455,0mg/R / 656,6mg/R / 84,5%
engine speed / MAF(specified)mg/H / maf (actual)mg/H / EGR duty cycle%
toinen mittaustulos:
group 11 : 2751rpm / 1734,0mbar / 1672,8mbar / 63,0%
engine speed / spec.intake press / actual intake press / D. cycle map
group 03 : 2814rpm / 680,0mg/R / 833,0mg/R / 80,5%
engine speed / MAF(specified)mg/H / maf (actual)mg/H / EGR duty cycle%
selviääkö näistä vikaa vääntöpiikin (1800rpm) puutteeseen ??
group 11 : 2667rpm / 1428,0mbar / 1377,0mbar / 56,6%
engine speed / spec.intake press / actual intake press / D. cycle map
group 03 : 2667rpm / 455,0mg/R / 656,6mg/R / 84,5%
engine speed / MAF(specified)mg/H / maf (actual)mg/H / EGR duty cycle%
toinen mittaustulos:
group 11 : 2751rpm / 1734,0mbar / 1672,8mbar / 63,0%
engine speed / spec.intake press / actual intake press / D. cycle map
group 03 : 2814rpm / 680,0mg/R / 833,0mg/R / 80,5%
engine speed / MAF(specified)mg/H / maf (actual)mg/H / EGR duty cycle%
selviääkö näistä vikaa vääntöpiikin (1800rpm) puutteeseen ??
Vinkkiä ......
miten saan logattua tuloksen muistiin ....?
yksin yrityksessä oli apuna loggauksessa ixus ;)
Eli kiidhytys 3 vaihteela 1500rpm => ja loggaus alle 3000 rpm :n vai kuinka ?
yksin yrityksessä oli apuna loggauksessa ixus ;)
Eli kiidhytys 3 vaihteela 1500rpm => ja loggaus alle 3000 rpm :n vai kuinka ?
Siellä on se LOG-nappi jolla saa datan menemään tiedostoon. Microsoft Excelillä tiedosto auki ja sieltä kopsaat sopivista kohdin (niistä kiihdytyksistä) lukemia tänne ihmeteltäväksi.
Toisaalta voi olla helpompi ottaa kaveri kyytiin katsomaan lukemia.
Actual boost ja MAF pitäisi olla koko ajan melkolailla samat kuin spec arvot tai mieluummin yli, välillä 1700-4000 rpm.
Toisaalta voi olla helpompi ottaa kaveri kyytiin katsomaan lukemia.
Actual boost ja MAF pitäisi olla koko ajan melkolailla samat kuin spec arvot tai mieluummin yli, välillä 1700-4000 rpm.
pikku hiljaa mittaukset alkaa sujumaan kun oppii käyttämään
Group A: '008
Engine speed IQ driver's req IQ via rpm(Torq) IQ via MAF
TIME 2850-3150 mg/H mg/H mg/H
STAMP /min mg/R mg/R mg/R
216,87 2079 57,4 49,7 52,7
217,83 2331 55,5 48,9 51,3
218,81 2583 53,5 47,8 50,8
219,77 2835 51,6 46,1 49,1
220,95 3045 50,2 45,3 47,5
Group B: '011
Engine speed Spec. intake press. Actual intake press. D.cycle MAP
TIME 2850-3150
STAMP /min mbar mbar %
216,23 1890 2091 2274,6 70,1
217,19 2163 2091 2029,8 63,8
218,15 2436 2091 1978,8 64,1
219,13 2667 2091 2131,8 68,5
220,09 2898 2091 2142 70,1
Group C: '010
MAF Atmos. pressure Intake air press. Throttle
TIME mg/H sensor -f96- 100 %
STAMP mg/R mbar mbar %
216,55 1215 999,6 2448 100
217,51 940,8 999,6 1958,4 100
218,49 984,9 999,6 2040 100
219,45 999,6 999,6 2152,2 100
220,41 960,4 999,6 2131,8 100
Engine speed IQ driver's req IQ via rpm(Torq) IQ via MAF
TIME 2850-3150 mg/H mg/H mg/H
STAMP /min mg/R mg/R mg/R
216,87 2079 57,4 49,7 52,7
217,83 2331 55,5 48,9 51,3
218,81 2583 53,5 47,8 50,8
219,77 2835 51,6 46,1 49,1
220,95 3045 50,2 45,3 47,5
Group B: '011
Engine speed Spec. intake press. Actual intake press. D.cycle MAP
TIME 2850-3150
STAMP /min mbar mbar %
216,23 1890 2091 2274,6 70,1
217,19 2163 2091 2029,8 63,8
218,15 2436 2091 1978,8 64,1
219,13 2667 2091 2131,8 68,5
220,09 2898 2091 2142 70,1
Group C: '010
MAF Atmos. pressure Intake air press. Throttle
TIME mg/H sensor -f96- 100 %
STAMP mg/R mbar mbar %
216,55 1215 999,6 2448 100
217,51 940,8 999,6 1958,4 100
218,49 984,9 999,6 2040 100
219,45 999,6 999,6 2152,2 100
220,41 960,4 999,6 2131,8 100
Group A: '003
Engine speed MAF (specified) MAF (actual) EGR duty cycle
TIME rpm mg/H mg/H %
STAMP /min mg/R mg/R %
2,25 1722 315 637 84,5
3,21 1008 250 529,2 57
4,17 1197 260 509,6 84,5
5,13 1575 850 896,7 4,8
6,09 1596 850 906,5 4,8
7,05 1911 850 1195,6 4,8
8,19 2226 850 950,6 4,8
9,15 2583 850 984,9 4,8
10,11 2877 850 989,8 4,8
11,07 3150 850 945,7 4,8
12,03 3402 850 901,6 4,8
Group B: '011
Engine speed Spec. intake press. Actual intake press. D.cycle MAP
TIME 2850-3150
STAMP /min mbar mbar %
2,57 1722 1152,6 1387,2 39,4
3,53 924 1020 1183,2 19,9
4,49 1470 1489,2 1122 21,1
5,45 1428 1866,6 1846,2 45,4
6,41 1701 2060,4 2070,6 57
7,37 2037 2091 2325,6 71,7
8,51 2394 2091 1978,8 64,9
9,47 2688 2091 2111,4 69,3
10,43 2961 2091 2172,6 71,7
11,39 3234 2091 2121,6 72,9
12,35 3486 2091 2060,4 72,5
Group C: '020
RPM Torque Inj. Quantity Inj. Quantity
TIME
STAMP /min Nm mg/R mg/R
1,93 1680 84 70 0
2,89 1449 2 70 0
3,85 903 34 70 0
4,81 1827 228 70 0
5,77 1470 266 70 0
6,73 1806 316 70 0
7,69 2121 316 70 0
8,83 2478 312 70 0
9,79 2772 302 70 0
10,75 3066 298 70 0
11,71 3318 298 70 0
Engine speed MAF (specified) MAF (actual) EGR duty cycle
TIME rpm mg/H mg/H %
STAMP /min mg/R mg/R %
2,25 1722 315 637 84,5
3,21 1008 250 529,2 57
4,17 1197 260 509,6 84,5
5,13 1575 850 896,7 4,8
6,09 1596 850 906,5 4,8
7,05 1911 850 1195,6 4,8
8,19 2226 850 950,6 4,8
9,15 2583 850 984,9 4,8
10,11 2877 850 989,8 4,8
11,07 3150 850 945,7 4,8
12,03 3402 850 901,6 4,8
Group B: '011
Engine speed Spec. intake press. Actual intake press. D.cycle MAP
TIME 2850-3150
STAMP /min mbar mbar %
2,57 1722 1152,6 1387,2 39,4
3,53 924 1020 1183,2 19,9
4,49 1470 1489,2 1122 21,1
5,45 1428 1866,6 1846,2 45,4
6,41 1701 2060,4 2070,6 57
7,37 2037 2091 2325,6 71,7
8,51 2394 2091 1978,8 64,9
9,47 2688 2091 2111,4 69,3
10,43 2961 2091 2172,6 71,7
11,39 3234 2091 2121,6 72,9
12,35 3486 2091 2060,4 72,5
Group C: '020
RPM Torque Inj. Quantity Inj. Quantity
TIME
STAMP /min Nm mg/R mg/R
1,93 1680 84 70 0
2,89 1449 2 70 0
3,85 903 34 70 0
4,81 1827 228 70 0
5,77 1470 266 70 0
6,73 1806 316 70 0
7,69 2121 316 70 0
8,83 2478 312 70 0
9,79 2772 302 70 0
10,75 3066 298 70 0
11,71 3318 298 70 0
Group A: '003
Engine speed MAF (specified) MAF (actual) EGR duty cycle
TIME rpm mg/H mg/H %
STAMP /min mg/R mg/R %
0,73 2646 250 578,2 4,8
1,69 1890 445 504,7 51,4
2,65 1974 850 882 4,8
3,61 2142 850 1063,3 4,8
4,57 2373 850 945,7 4,8
5,53 2604 850 901,6 4,8
6,49 2814 850 940,8 4,8
7,45 3024 850 955,5 4,8
8,41 3171 850 916,3 4,8
9,37 3318 850 872,2 4,8
Engine speed MAF (specified) MAF (actual) EGR duty cycle
TIME rpm mg/H mg/H %
STAMP /min mg/R mg/R %
0,73 2646 250 578,2 4,8
1,69 1890 445 504,7 51,4
2,65 1974 850 882 4,8
3,61 2142 850 1063,3 4,8
4,57 2373 850 945,7 4,8
5,53 2604 850 901,6 4,8
6,49 2814 850 940,8 4,8
7,45 3024 850 955,5 4,8
8,41 3171 850 916,3 4,8
9,37 3318 850 872,2 4,8
Läpötila-anturi on todennäköisesti rikki. Kun kaikki on kunnossa niin mittarin ja vag-comin antamat molemmat luvut ovat lähellä toisiaan, mitä olen omassani huomannut niin noin viiden asteen sisällä.
Voi olla että lukeekin ylempänä mutta onko sulla egr käytössä?
Eikä minusta tuon maffin lukemat kyllä ole riittävät ylhäällä.. Tähänasti nähdyistä AJM:stä maffin arvo on aika tarkalleen 1100+ aina tuonne 4000rpm nurkille ja vähän ylikin..
Voi olla että lukeekin ylempänä mutta onko sulla egr käytössä?
Eikä minusta tuon maffin lukemat kyllä ole riittävät ylhäällä.. Tähänasti nähdyistä AJM:stä maffin arvo on aika tarkalleen 1100+ aina tuonne 4000rpm nurkille ja vähän ylikin..
Terve!
Eilettäin vaihdoin gloffiin öljyt ja lämpötilaanturin...eipä väännöt alakierriksille (1800rpm) löytynyt vieläkään... :(
Tutustuin hieman muutenkin autooni moottoripuolen osalta "ensimmäistä kertaa"... herätti ihmetystä kun ilman putsarilta tullaan turbolle ja sitten välijäähdyttäjälle niin tälle välille tai oikeastaan alimpaan kohtaan kertyy jostain öljyö ja tietysti myös turbo näytti öljyiseltä mistä johtuu ?
vag-com näytti vain noin 190 Nm joten 100Nm hukassa sit kun on yli 2000 kierroksia vääntää 300-315 Nm
mitkä muuten pitää tuollaisessa 1,9 tdi:ssä (85Kw) olla ahtopaineet ?
Eilettäin vaihdoin gloffiin öljyt ja lämpötilaanturin...eipä väännöt alakierriksille (1800rpm) löytynyt vieläkään... :(
Tutustuin hieman muutenkin autooni moottoripuolen osalta "ensimmäistä kertaa"... herätti ihmetystä kun ilman putsarilta tullaan turbolle ja sitten välijäähdyttäjälle niin tälle välille tai oikeastaan alimpaan kohtaan kertyy jostain öljyö ja tietysti myös turbo näytti öljyiseltä mistä johtuu ?
vag-com näytti vain noin 190 Nm joten 100Nm hukassa sit kun on yli 2000 kierroksia vääntää 300-315 Nm
mitkä muuten pitää tuollaisessa 1,9 tdi:ssä (85Kw) olla ahtopaineet ?
Löytyy jostain vanhasta postauksesta että 1.1bar on vakiopaine(jatkuva) ja jostain 1500 eteenpäin pitäis löytyä tuonne ~4000asti.
Maffilta tuo vika näyttäis, kun ehjällä maffilla antaa tollasta 1200 arvoa läpi kierrosalueen täyskaasulla jos se vaan on ehjä.. ja vaikka pyynti on 850 niin jos on arvot ei mene tuonne 1150 paremmalle puolelle niin kulje ei.. tämä on tedennettu käytännössä..
Maffilta tuo vika näyttäis, kun ehjällä maffilla antaa tollasta 1200 arvoa läpi kierrosalueen täyskaasulla jos se vaan on ehjä.. ja vaikka pyynti on 850 niin jos on arvot ei mene tuonne 1150 paremmalle puolelle niin kulje ei.. tämä on tedennettu käytännössä..
tvaiski
terve !
Laakkoselta neuvottiin hyvin yksinkertainen konsti millä testataan onko ilmamassamittari(anturi) sökö ....
eli otetaan liitin irti anturista ja jos ajut ei muutu niin anturi on rikki ;)
eli jos anturi on rikki, auto ottaa käyttöön tehdas asetuksen joka on poltettu auton ohjainboxin muistiin ja ajaa autoa näillä arvoilla.
kokeilin äskettäin piuhaa irti niin sitten hävisi autosta vasta väännöt... lähti ku mummo sohvalta.
Ei vaikuttais se anturi olevan sökö.
Voiskohan olla katti tukossa vaiko jotain turbon puolella onko siellä jokin rikkoutuva komponentti joka säätää siipiä ??
Laakkoselta neuvottiin hyvin yksinkertainen konsti millä testataan onko ilmamassamittari(anturi) sökö ....
eli otetaan liitin irti anturista ja jos ajut ei muutu niin anturi on rikki ;)
eli jos anturi on rikki, auto ottaa käyttöön tehdas asetuksen joka on poltettu auton ohjainboxin muistiin ja ajaa autoa näillä arvoilla.
kokeilin äskettäin piuhaa irti niin sitten hävisi autosta vasta väännöt... lähti ku mummo sohvalta.
Ei vaikuttais se anturi olevan sökö.
Voiskohan olla katti tukossa vaiko jotain turbon puolella onko siellä jokin rikkoutuva komponentti joka säätää siipiä ??
-
- -
- Viestit: 434
- Liittynyt: 25.11.2005 9:52
xXx
Kyllä se maffi voip silti olla rikki... Omassa ainakin oli ja tein myös tuon testin eli maffilta piuha irti... tuntu auto toimivan ihan kun ilman turboa... Vakkomilla aikani testailtua tulin siihen tulokseen että maffi on rikki ja olihan se... volkkarilta myyjä sanoi että noin 80 - 100tkm on tollasen maffin elin ikä...
maffin testaus ...?
Käytin tänään golffiani taasen Laakkosella eikä ne saa mitään vikakoodia siitä ulos kaikki pitäis olla kunnossa ;)
Vaan kun ne tehot on hukassa alakierroksilla eli koneesta puuttuu se terävyys
vw-konsernin huollossa on maffi vaihdettu paria kuukautta vaille kaksi vuotta sitten ja alkuperäis osalla ja merkkiliikkeen vaihtamana maffilla on kahden vuoden takuu, eli pari kuukautta olis vielä takuuta jäljellä.
Mut ei rupea liike vaihtamaan anturia ennenkuin se näyttää vikakoodia.
Onko tulossa savon seudulle milloin vag miittinki seuraavan kerran jos sattuis porukassa olemaan oikeesti sellainen kaveri joka älyäis volkkareista jotain ?
Vaan kun ne tehot on hukassa alakierroksilla eli koneesta puuttuu se terävyys
vw-konsernin huollossa on maffi vaihdettu paria kuukautta vaille kaksi vuotta sitten ja alkuperäis osalla ja merkkiliikkeen vaihtamana maffilla on kahden vuoden takuu, eli pari kuukautta olis vielä takuuta jäljellä.
Mut ei rupea liike vaihtamaan anturia ennenkuin se näyttää vikakoodia.
Onko tulossa savon seudulle milloin vag miittinki seuraavan kerran jos sattuis porukassa olemaan oikeesti sellainen kaveri joka älyäis volkkareista jotain ?
Jos Maffi on rikki niin ei se näytä mitään vikakoodia vaan maffiarvot ovat liian matalia. Ittellä on kanssa tuo AJM ja siinä rikkinäinen maffi aikaansaa nykivän kiihdytyksen eli 1900rmp halolla selkään ja nopea hyytyminen sitten taas kolmessa tonnissa lähtee vetämään. Olen kanssa sitä mieltä, että omasta koneesta puuttuu hiukka alavääntöä tai sitten se on moottorin ominaisuus.
Sama vika oli myös minulla kiihtyvyyden suhteen. Käytin Laakkosella Maffin tarkistuksessa. Sanoivat että hieman on arvot alakantissa mutta ei vaikuta toimintaa millään tavalla. Sanoivat vielä, että automaatti syö tehoja, kun ihmettelin laiskuutta kiihdytyksessä.... Kävin AD varaosasta hakemassa 60€ Maffin ja kas kummaa, nyt vetää hienosti.
Eli hieman toistoa jo. Joku kerto että MAF on sökö jos ECU ei pyydä yli tonnin arvoja moottoria kuormittaessa tai mitattu arvo jää pyydetystä arvosta. A4 1.9TDI AJM oli tukkoinen ilman mitään vikakoodeja ja VAG-COM tutkailun jälkeen selvisi, että maksimi pyyntö oli jotain 850 luokkaa (50km/h 3.vaihteella ja läpyskä lattiaan) ja mitattu 600-700 eli reilusti alle pyydetyn. Ja MAF vaihtoon jonka jälkeen tukkoisuus katos. Group 3:sta löytyy noi arvot niinkuin on jo selvinnyt.
Tarkemman topicin tarkastelun jälkeen ehdotaisin seuraavaa:
Joistain maffi lainaksi joka taatusti toimii.
Kokeiltua:vaikka MAF actual on yli pyydetyn esim. 900 niin voimaa puuttuu vaikkei sen pitäisi vaikuttaa. ehjä pieni ja iso maf antavat täyskiihdytyksessä 1200+ arvoja ja silloin vetää. 100/115PD dynossa testattu homma.
Joistain maffi lainaksi joka taatusti toimii.
Kokeiltua:vaikka MAF actual on yli pyydetyn esim. 900 niin voimaa puuttuu vaikkei sen pitäisi vaikuttaa. ehjä pieni ja iso maf antavat täyskiihdytyksessä 1200+ arvoja ja silloin vetää. 100/115PD dynossa testattu homma.
Alistus kirjoitti:Mulla olis vähän saman kaltaista vikaa. väännöt hukassa alle 2400rpm:n. Otin mafista piuhat irti ja vedot ei muuttunu miksikään? Maf rikki?
Edellä kirjoitetun perusteella kehtaisin väittää, että MAFin vaihto vois auttaa. Oma tuntuu kanssa himpan laiskalta isän AGR-G4:n jälkeen. Molemmat autot painaa saman verran ja moottorien kupeessa on PSI:n boxi. Ukon autossa pitäis olla 20 hp vähemmän vakiona, joten lienee syytä tarkastella Passatin MAF-arvoja. Olen itse ajanut sen 90 tkm tuolla ratsulla, enkä ole vielä vaihtanut ko. rekkullaa.
Ventosta väännöt kadonnut..
Eli ventoni on 1.9tdi 90hp vm. -97 ja ajettu 417tkm. Auto oli aikasemmin isällä ja nyt se siirtyi minulle ja tuntuu olevan väännöt hukassa.. Kiihtyy 0-100 n. 25-30s. Että mistä sitä rupeis vikaa etsimään??
Maf-anturi
Missäköhän mahtaa sijaita ventossa maf-anturi vai onko siinä edes sellaista?
Palaa sivulle “Tekniikka - Diesel”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 14 vierailijaa