Ajattelin kertoa kokemuksistani Passatin ilmamäärämittarin kanssa, kyselin ensin hintoja merkkiliikkeestä. Vaihdettuna n. 200 €, vaihto-osana 102 €. Sitten kuulin että noita saattaisi saada myös tarvikeliikkeestä, joten kysyin heiltä, no hintaa olisi 48 € jos osa vaan sopii.
Yllättäen osa sopikin -00 malliseen Passattiin jonka alkuperäinen osa on 028 906 461 ja samaa osaa on käytetty myös muissa konsernin autoissa 1.9 tdi koneissa vuosina 96-03. Vaihto oli todella helppo toimenpide, liitin irti ja 2 ruuvia auki ja uusi osa paikalleen päin vastaisessa järjestyksessä. Ilmanpuhdistin oli autoon vaihdettu sopivasti muutamaa viikkoa aiemmin.
Toivottavasti tästä on jollekin muullekin hyötyä, ainakin itselleni tuli hieman yllätyksenä että noita mutikoita saa nykyisin jo tarvikkeenakin.
Edullinen ilmamäärämittari 1.9 tdi AHU koneeseen
Valvoja: ffp jäsenet
sori kesti hieman, käyn täällä suht harvoin.
Laatikon päällä lukee numerot 7701-9908 ja 0280 217 121 oisko tuo viimeinen boschin vastaava numero ??
Ostin tuon ihan tavallisesta varaosaliikkeestä, toimittavat ainakin koivusen yms. normitoimittajien osia, en huomannut kysyä minkä maahantuojan valikoimista osa oli kotoisin.
Eli tuo passatin osa on sama myös koneissa AHH, AJM, ATJ, AVB, AVG sekä AHU ja AFN uudemmissa versioissa
Ja en tietenkään ota vastuuta näistä tiedoista vaikkakin tarkistin koodit ja numerot pariinkin kertaan...
Laatikon päällä lukee numerot 7701-9908 ja 0280 217 121 oisko tuo viimeinen boschin vastaava numero ??
Ostin tuon ihan tavallisesta varaosaliikkeestä, toimittavat ainakin koivusen yms. normitoimittajien osia, en huomannut kysyä minkä maahantuojan valikoimista osa oli kotoisin.
Eli tuo passatin osa on sama myös koneissa AHH, AJM, ATJ, AVB, AVG sekä AHU ja AFN uudemmissa versioissa
Ja en tietenkään ota vastuuta näistä tiedoista vaikkakin tarkistin koodit ja numerot pariinkin kertaan...
Haeskelin tuossa kohtalontovereita ja tämä tuli ekana vastaan. Ostin samaisen anturin (7701-9908) ad-varaosaliikkestä ahu passattiin (vm 00). Sanoivat sen sopivan kaikkiin boscin ilmamassapuntarilla toimiviin keksintöihin. Kaikkeahan täytyy kokeilla paitsi kansantansseja ja...
Nyt kun olen 1000km rallatellut, niin muutosta aiempaan on "huomattava" tehon lisäys yli 3000 kierroksilla ja muhkea savupilvi auton perässä kiihdytettäessä. Oikeasti, edes vanhat mersut ei savuta niin paljoa. "Huomattavalla" tarkoitan sitä, että auto kiihtyy nyt myös yläkierroksilla, kun aiemmin on saanut vain haaveilla siitä. Tehoa ja varsinkin väännön tunnetta on tullut nyt myös alakierroksille, ihan kuin kone alkaisi vääntämään jo 1500 kierroksen kohdalla kun aiemmin vääntö on alkanut vasta 1800 kierroksen kohdalla.
Vag-Com:illa katselin arvoja ennen ja jälkeen asennuksen. Ennen vaihtoa specified 850 ja actual 550-600 (riippuen vaihteesta). Asennuksen jälkeen specified 850 ja actual 1170-1200!
Te viisaammat osaatte kertoa, onkohan nyt niin, että ilmamääräpuntari antaa "väärää" tietoa eculle, jolloin ecu katsoo että soppaa täytyy antaa lisää (normaalia enemmän). Tämä sitten johtaa savutukseen, koska poltettavaa ainetta on yli oman tarpeen.
Nyt kun olen 1000km rallatellut, niin muutosta aiempaan on "huomattava" tehon lisäys yli 3000 kierroksilla ja muhkea savupilvi auton perässä kiihdytettäessä. Oikeasti, edes vanhat mersut ei savuta niin paljoa. "Huomattavalla" tarkoitan sitä, että auto kiihtyy nyt myös yläkierroksilla, kun aiemmin on saanut vain haaveilla siitä. Tehoa ja varsinkin väännön tunnetta on tullut nyt myös alakierroksille, ihan kuin kone alkaisi vääntämään jo 1500 kierroksen kohdalla kun aiemmin vääntö on alkanut vasta 1800 kierroksen kohdalla.
Vag-Com:illa katselin arvoja ennen ja jälkeen asennuksen. Ennen vaihtoa specified 850 ja actual 550-600 (riippuen vaihteesta). Asennuksen jälkeen specified 850 ja actual 1170-1200!
Te viisaammat osaatte kertoa, onkohan nyt niin, että ilmamääräpuntari antaa "väärää" tietoa eculle, jolloin ecu katsoo että soppaa täytyy antaa lisää (normaalia enemmän). Tämä sitten johtaa savutukseen, koska poltettavaa ainetta on yli oman tarpeen.
Vaihdoin juuri omaan -00 AHU Passattiin ilmamäärämittarin.
Alkuperäinen numero anturissa BOSCH F 00C 2G2 027 - 083 213 B
ja anturiputkessa 0 281 002 216 (vw 028 906 461).
Ostin tarvikkeen anturiputkineen kaikkineen (99€).
Saa ilmeisesti myös pelkän anturin (65€).
Tärvikkeen paketissa oli numerot 7701-9901
Mikä tärkeintä, niin vika korjaantui!
Oireena oli alaväännönpuute ja 2300 kiekan jälkeen,
kiihtyi huonosti ja kierrokset vaelteli rankasti.
Samalla tietysti putsasin ilmanputsarikotelon ja sen "esisihdin"
kotelon kupeesta.. oli muutes aika tukkeessa.
Ja hieman ohi topicin..
Ihmettelin et lähteepä huonosti käyntiin jos on pakkasta
-10 astetta, ni ilman lohkolämmitintä.
Käytin korjaamolla tarkistuksessa. Ylläri.. vain yksi hehku pelasi!
Näppärästi ne sen kokeili, hyppyjohto akun + navasta
ja sillä hehkunpäähän, jos antaa pienen räpsyn niin toimii.
Muuten ei kipinöi, jos on hehku pimeenä.
..ja vieläkun joku kertois mulle, miten nollaan tuon huolto lähestyy piippauksen?
Alkuperäinen numero anturissa BOSCH F 00C 2G2 027 - 083 213 B
ja anturiputkessa 0 281 002 216 (vw 028 906 461).
Ostin tarvikkeen anturiputkineen kaikkineen (99€).
Saa ilmeisesti myös pelkän anturin (65€).
Tärvikkeen paketissa oli numerot 7701-9901
Mikä tärkeintä, niin vika korjaantui!
Oireena oli alaväännönpuute ja 2300 kiekan jälkeen,
kiihtyi huonosti ja kierrokset vaelteli rankasti.
Samalla tietysti putsasin ilmanputsarikotelon ja sen "esisihdin"
kotelon kupeesta.. oli muutes aika tukkeessa.
Ja hieman ohi topicin..
Ihmettelin et lähteepä huonosti käyntiin jos on pakkasta
-10 astetta, ni ilman lohkolämmitintä.
Käytin korjaamolla tarkistuksessa. Ylläri.. vain yksi hehku pelasi!
Näppärästi ne sen kokeili, hyppyjohto akun + navasta
ja sillä hehkunpäähän, jos antaa pienen räpsyn niin toimii.
Muuten ei kipinöi, jos on hehku pimeenä.
..ja vieläkun joku kertois mulle, miten nollaan tuon huolto lähestyy piippauksen?
Multivan T4 -99 ACV ei vissiin tykännyt ilmansuodattimen vaihdosta: tehoista hävisi arviolta noin kolmannes. Tuntui siltä, kuin olisi ajanut käsijarru päällä koko ajan. Turbo oli hieman hengissä, sen verran pientä pihinää kuului sieltä suunnalta.
Vika oli helppo paikallistaa irrottamalla ilmamassamittarin liitin -auto kulki täsmälleen yhtä hyvin ilman ilmamassamittari akuin sen kanssakin. Mittarin puhdistus ei juurikaan tuonut parannusta tilanteeseen.
Vikakoodikin oli jäänyt muistiin
00575 - Intake Manifold Pressure
17-10 - Control Difference - Intermittent
Yllättäen kulutus ei kuitenkaan mainittavasti lisääntynyt, vaikka kaasua joutui painamaan kovempaa.
Paikallisesta Fixus -varaosaliikkeestäö kysyin Boschin #0 281 002 216 osan korvaavaa tarvikeosaa, joka yllä mainitun perusteella olisi edullinenkin.
Ei ollut, sen sijaan hyllystä löytyi alkuperäinen kaikkine torvineen ja suodattimineen 103€ hintaan. Ei tarvinnut kauaa miettiä vaihtoa. Tilaamalla ulkomailta olisi saanut sen tarvikkeen huomattavasti tuota edullisemmin, mutta sen verran tuskaista liikkuminen oli, että en jaksanut odottaa.
Vika oli helppo paikallistaa irrottamalla ilmamassamittarin liitin -auto kulki täsmälleen yhtä hyvin ilman ilmamassamittari akuin sen kanssakin. Mittarin puhdistus ei juurikaan tuonut parannusta tilanteeseen.
Vikakoodikin oli jäänyt muistiin
00575 - Intake Manifold Pressure
17-10 - Control Difference - Intermittent
Yllättäen kulutus ei kuitenkaan mainittavasti lisääntynyt, vaikka kaasua joutui painamaan kovempaa.
Paikallisesta Fixus -varaosaliikkeestäö kysyin Boschin #0 281 002 216 osan korvaavaa tarvikeosaa, joka yllä mainitun perusteella olisi edullinenkin.
Ei ollut, sen sijaan hyllystä löytyi alkuperäinen kaikkine torvineen ja suodattimineen 103€ hintaan. Ei tarvinnut kauaa miettiä vaihtoa. Tilaamalla ulkomailta olisi saanut sen tarvikkeen huomattavasti tuota edullisemmin, mutta sen verran tuskaista liikkuminen oli, että en jaksanut odottaa.
Palaa sivulle “Tekniikka - Diesel”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 25 vierailijaa