1.6TD virityskeskustelu

Vain dieseleihin liitttyvät asiat

Valvoja: ffp jäsenet

Miksu.
-
Viestit: 1248
Liittynyt: 6.9.2004 10:03

ViestiKirjoittaja Miksu. » 8.6.2005 11:51

Mut eikös kaikki Flairit ole yli 90vm

eikö vähäpäästöisyys tullut joskus 90

kyppa85
-
Viestit: 258
Liittynyt: 11.5.2004 22:59

ViestiKirjoittaja kyppa85 » 8.6.2005 21:39

Auto o rekistöröity 2.1 -91, ja ei ole vähäpäästöinen, rekisteriotteessa ei ole merkintää, "vähäpäästöinen", ei ees mainintaa katalysaattorista...:)

jetta 1.6 tdic
-
Viestit: 503
Liittynyt: 30.7.2003 15:43

ViestiKirjoittaja jetta 1.6 tdic » 8.6.2005 21:43

lieneenkö -90 vuosimalleja flaireina tosiaan?ei ole vastaan kyllä tullu...yleensä -91 mallia kaikki olleet mihin olen törmänny.

jos rekisteri otteessa ei ole mitään mainintaa katista tai vähäpäästöisyydestä niin voi huoleta viskata vaikka vesilintua niillä eko-härdelleillä!

oma jetta on -91 ja siinä oli katti alkujaan mutta rekkarissa ei mainita katista tai vähäpäästöisyydestä yhtikäs mitään..

Jed
-
Viestit: 284
Liittynyt: 3.8.2003 12:26

ViestiKirjoittaja Jed » 8.6.2005 22:14

OT:

jetta 1.6 tdic kirjoitti:lieneenkö -90 vuosimalleja flaireina tosiaan?ei ole vastaan kyllä tullu...yleensä -91 mallia kaikki olleet mihin olen törmänny.


Meikällä ainakin on -90 vuosimallin bensakoneellinen flairi Jetta, vai puhuitteko vaan noista riiseleistä ;)

Miksu.
-
Viestit: 1248
Liittynyt: 6.9.2004 10:03

ViestiKirjoittaja Miksu. » 8.6.2005 23:22

Kyl noita flaireja on tehty 90 vuodesta asti bensoja ja dieseleitä

kyppa85
-
Viestit: 258
Liittynyt: 11.5.2004 22:59

ViestiKirjoittaja kyppa85 » 9.6.2005 10:40

Jepjep, kattia ei tartte olla jos rek. otteessa ei ole mainintaa :)
Eiks isot puskurit jettoihin tuli -90 joten flairitkin tuli sillon??

Miksu.
-
Viestit: 1248
Liittynyt: 6.9.2004 10:03

ViestiKirjoittaja Miksu. » 11.6.2005 20:12

Flair=isot-puskurit,ohjaustehostin,keskuslukko,plhyyssi sisusta,pehmeä koelauta,penkilämmittimet ja ynm...





Isoja puskureita ei ole muuta kuin Flaireissa ja jossain gtx,gt:ssä

vw-racing
-
Viestit: 215
Liittynyt: 19.4.2004 12:06

1.6 TD pakosarjasta..

ViestiKirjoittaja vw-racing » 11.6.2005 20:28

Kuinka paljon tuo vakio pakosarja antaa ottaa tehoja?

Jetman
-
Viestit: 866
Liittynyt: 24.7.2003 17:09
Viesti:

ViestiKirjoittaja Jetman » 12.6.2005 18:18

Ainakin 160hp/300Nm riitti.

kyppa85
-
Viestit: 258
Liittynyt: 11.5.2004 22:59

ViestiKirjoittaja kyppa85 » 12.6.2005 22:47

Kyllähän niissä viimisimmissä CL:säkin tais olla isot puskurit...??
Mulla ei oo penkinlämmittimii, muut löytyy kyllä =/.
Niin ja flairissa on kanssa sävylasit :)
EDIT: GL:ssä ja CL:ssä molemmissa ollut myös isoja puskimia.

markkuk
-
Viestit: 337
Liittynyt: 23.7.2003 17:00

ViestiKirjoittaja markkuk » 13.6.2005 19:10

Onkos kukaan vaihtanut sitä ahdonalaisen syötön karan jousta jäykempään? Eikös kumminkin tämä alkuperäinen ole tarkoitettu saamaan maksimiliike jo vakioahdoilla??

Jos siis jäykentäisi jousta, ja tekisi karan rälläköinnin tämän huomioiden, niin pitäisi ahtojen nousuhetken savutus vähentyä?

toinen kyssäri: minkälaisilla ahdoilla ootte ajanu noitta 1.6 tai 1.9 turbodieseleillä pitempään ilman moottorimurheita??

jetta 1.6 tdic
-
Viestit: 503
Liittynyt: 30.7.2003 15:43

ViestiKirjoittaja jetta 1.6 tdic » 13.6.2005 20:49

no ainakin 1.6 td:ssä ei velvoita jousta oikein jäykennellä kun sitä jousen kireyttä saa ihan säädettyä...siinä jousen alla on sellanen systeemi millä saa jousen jännitystä säädettyä...miten onko 1.9td:ssä niin että ei saa enää säädettyä?

omassa 1.6 td:ssä on ollu paineita 1.5bar jatkuvaan pari vuotta...nykyinen kone on kestäny yli vuoden nipussa ilman suurempia murheita.
kyllähän se nipussa pysyy kun ei vaan vinguta nilkka suorana jumalattomia pätkiä,lämpömittarista näkee aika hyvin millon kannattaa rueta hiljentelee.

markkuk
-
Viestit: 337
Liittynyt: 23.7.2003 17:00

ViestiKirjoittaja markkuk » 13.6.2005 21:19

joo, noissa aaz moottorisissa ei oo sitä enää..

mutta ideana oli se, ettei kavenneta vaan laajennetaan sitä ahtopainealuetta, missä se säätää syöttöä..

NSUman
-
Viestit: 403
Liittynyt: 1.8.2003 15:38

ViestiKirjoittaja NSUman » 14.6.2005 21:10

Tuossa mun AAZ:n pumpussa on kyllä tuo jousen kireyden säätö, vakio jousi vaan on todella löysä. 1.6 TD:n jousi on paljon jäykempi ja samalla lyhyempi.

Kyllä tuolla jousen jäykkyyden ja karan muodon yhdistelmällä saa aika hyvin pelailtuu syötönmäärän kanssa. On vaan aika kokeilemista että saa hyvin säädöt kohdalleen.

vw-racing
-
Viestit: 215
Liittynyt: 19.4.2004 12:06

suuttimista..

ViestiKirjoittaja vw-racing » 19.6.2005 9:43

Minkäslaisia suuttimia olette käyttänyt Golf mk2 1.6 TD moottorissa? Vakio suuttimet varmaan tulee vaihtaa kun aikoo ottaa tehoja 150hp:n kieppeille?
Ja mistä porukka on suuttimet hankkinut, millä hinnalla?

jetta 1.6 tdic
-
Viestit: 503
Liittynyt: 30.7.2003 15:43

ViestiKirjoittaja jetta 1.6 tdic » 19.6.2005 11:13

eipä suuttimia tarvii juuri vaihdella,ei oikein esikammio vehkeissä taida oikein paljoa vaikuttaa..suoraruiskut asia erikseen.
eivät nuo super-turbo mersu miehetkään taida vakiosuuttimille tehdä yhtään mitään?

puhutaanhan sitä että tdic:n suuttimet olis paremmat kuin tavan td:n mutta itse en juuri ole huomannu mitään eroa niissä..ihan samalla tavalla tuntuu pelaavaan olipahan kummat suuttimet koneessa tahansa.

motonetistä saa suuttimia TOSI edulliseen...tuntuu noilla myös jotain tekevänkin sillä ovat mulla ainakin pelanneet ihan hyvin:)

vw-racing
-
Viestit: 215
Liittynyt: 19.4.2004 12:06

suuttimista..

ViestiKirjoittaja vw-racing » 20.6.2005 10:54

Selvä homma..

Juu eipä ole tullut perehdyttyä dieselien suuttimiin. Täytyypä ottaa motonettiin yhteyttä ja tilata. Yhdessä suuttimessa häikkää.. kylmänä käy kolmella mutta lämpösenä toimii loistavasti. Ja kylmänä työntää "voima savua" kivasti.. että jotain on "vialla". :/

Onko muuten jarrupaineen säätäjän korjaaminen mimmonen homma? Tuntuu vuotavan.. (levyllinen taka-akselisto g2)

majuri
-
Viestit: 348
Liittynyt: 23.7.2003 23:31

ViestiKirjoittaja majuri » 20.6.2005 20:17

tdic:n suuttimissa on korkeampi avautumispaine kun imu d:n vastaavissa.

rrock
-
Viestit: 161
Liittynyt: 23.7.2003 10:06
Viesti:

ViestiKirjoittaja rrock » 20.6.2005 20:29

majuri: tdic:n suuttimissa on korkeampi avautumispaine kun imu d:n vastaavissa.

Kuten myös td:ssä ilman cooleria.

Mä laitoin aikoinaan
RA-koneen suuttimet ennen coolerin asennusta JR-koneeseen.
Persdyno sanoi alavääntöjen kasvaneen vähäsen ja sitten ic:n kanssa efekti lisääntyi vielä. Todellisia tehon muutoksia en tiedä, mutta näin perstuntumalta.

MJF
-
Viestit: 1434
Liittynyt: 27.7.2003 23:17

ViestiKirjoittaja MJF » 20.6.2005 23:15

1,6D 130-138/120bar
1,6 ekoTD/TD/TDic 155/140bar

Onkohan noilla TDic:n kärjillä oikeasti käytännön eroa tavallisen TD:n kärkiin verrattuna? Jotkut vaan on sanonut että savutus on vähentynyt ja pikkasen on tullut voimaa lisää kun on vaihtanut RA/SB:n kärjet. Varmastihan se käynti muuttuu kun laitetaan vanhojen kuluneiden tilalle uudet.

rrock
-
Viestit: 161
Liittynyt: 23.7.2003 10:06
Viesti:

ViestiKirjoittaja rrock » 20.6.2005 23:20

Kyllä tosiaan savutus väheni jonkin verran, mutta sen voi korjata lisäämällä syöttöä :)

Miksu.
-
Viestit: 1248
Liittynyt: 6.9.2004 10:03

ViestiKirjoittaja Miksu. » 29.6.2005 0:01

Onkos muuta eroa niissä suuttimissa kuin avautumispaine?
Tota avautumis painettahan pystyy säätää

majuri
-
Viestit: 348
Liittynyt: 23.7.2003 23:31

ViestiKirjoittaja majuri » 29.6.2005 21:49

Tota avautumis painettahan pystyy säätää


Ai pystyy vai............ En kyllä huomannut mitään mutteria tahi muuta suutinkärjessä kun ne vaihdoin....

MJF
-
Viestit: 1434
Liittynyt: 27.7.2003 23:17

ViestiKirjoittaja MJF » 29.6.2005 22:42

Siellä on ne rikat jousen alla. Paksumpi rikka => kovemmat avautumispaineet. Työlästä ja hankalaa, mutta onnistuu jos on eripaksuisia rikkoja tyrkyllä.

Jetman
-
Viestit: 866
Liittynyt: 24.7.2003 17:09
Viesti:

ViestiKirjoittaja Jetman » 30.6.2005 11:58

Kun niitä kärkiä vaihtaa niin ne avautumispaineet pitää aina säätää kaikille suuttimille samoiksi, ja uusille kärjille vähän korkeammaksi kun mitä siinä rungossa lukee, koska kärki kuuluu alussa hiukan "sisään ajaantuu" <- (uus suomen kielen sana =) ja neula menee vähän syvemmäs ja avautumispaine laskee..

Ja siihen säätöön tarvitaan semmonen prikkasarja, kuten yllä jo sanottiinkin ^ Eli jos hyvää haluaa niin --> diesel huoltoon vaihdattamaan, ei maksa paljoa.

TDic (ra/sb) kärjissä erona on normi TD kärkiin erimoinen yks "ura" tai joku kulma tossa kartiossa, näin mulle kertoi yks vanha dieselukko.

ameriikan vwdiesel foorumilta haulla injectors ra

Mikko83
-
Viestit: 505
Liittynyt: 16.9.2004 9:25

ViestiKirjoittaja Mikko83 » 1.7.2005 11:47

Isoja puskureita ei ole muuta kuin Flaireissa ja jossain gtx,gt:ssä



vm 90 ei ollut Flairi vaan SUPER JETTA ;) siinäki oli isot puskurit yms ;)

Miksu.
-
Viestit: 1248
Liittynyt: 6.9.2004 10:03

ViestiKirjoittaja Miksu. » 1.7.2005 11:53

vm 90 ei ollut Flairi vaan SUPER JETTA ;) siinäki oli isot puskurit yms ;)




Jaahas meillä seisoo tossa pihassa 90 Flair
orkkis maalitkin vielä perässä lukee harmaalla teipillä Flair...(:(:

Mikko83
-
Viestit: 505
Liittynyt: 16.9.2004 9:25

ViestiKirjoittaja Mikko83 » 2.7.2005 12:26

Jaahas meillä seisoo tossa pihassa 90 Flair
orkkis maalitkin vielä perässä lukee harmaalla teipillä Flair...(:(:


kyllähän niitä flairejaki on tullut vissiin 1990...mutta super jettoja on ollut suurin osa 90 malleja mitä itse olen nähnyt.. ;)

eci
-
Viestit: 47
Liittynyt: 14.4.2005 1:26

ViestiKirjoittaja eci » 14.7.2005 18:03

juu eli kaipais vähän neuvoja kun ei irtoa tehoa :)
kone on 1.6td ahdot 0.7 ja lisäsin ensin syöttöä tollasen neljännes kierroksen ja hienosti auttoi. sitten käänsin karaa mutta vaikutus näkyi vain peilissä :( mikä mättää? oiskohan liian vähän ahtoja? kamalasti ei uskalla vielä ottaa tehoa kun ei oo välkkäriä.

No juu kyllähän sitä kulkua löytyi kun vähän odotti eli seuraavana aamuna kun oli lämpöö noin 10 astetta vähemmän ni savutus väheni ja tehoa löyty eli on siis ahdoista kiinni. silti jos on hyviä vinkkejä niin otetaan vastaan.

jerrij
-
Viestit: 1232
Liittynyt: 24.7.2003 0:45

ViestiKirjoittaja jerrij » 2.8.2005 13:48

no niin,onko kukaan saanu tolla eko-td;n ahtimella yli 1.0barin paineita
mulla jämähtää aina 0.9;n
autasko isompi downpipe asiaan?

jetta 1.6 tdic
-
Viestit: 503
Liittynyt: 30.7.2003 15:43

ViestiKirjoittaja jetta 1.6 tdic » 2.8.2005 16:58

kyllä mä sain eko-teedeen ahtimella ihan vakioputkistolla muistaakseni n.1.5bar luokkaa tai ainakin lähelle sitä,ja 2 1/2 putkistolla taisi mennä jo 1.5bar paremmalle puolelle.eri asia kannattaako nyrkin kokoisella ahtimella niin paljoa paineita ottaa,alhaalta repii hyvin mutta ylhäältä TOTAALISESTI puutuu kun ahdin ahdistaa ja ei varmaan ne pakopaineetkaan ihan pienet mahda olla...

isompaa turboa peliin niin säästää konettakin mikäli paljon kenkää annetaan=)

jerrij
-
Viestit: 1232
Liittynyt: 24.7.2003 0:45

ViestiKirjoittaja jerrij » 2.8.2005 20:36

sain nyt paineita 1.5baaria mut huonommin oli vetoja kun aikasemmin,piti laittaa takasi paljon paremmin se toimii

kyppa85
-
Viestit: 258
Liittynyt: 11.5.2004 22:59

ViestiKirjoittaja kyppa85 » 3.8.2005 21:56

Elikkä, sain nyt kiinni sen ahtopainemittarin ja ahtoja ei oo kuin 0,5-0,6 parhaillaan. Syötöä olen lisänny ja hukkaportin jousta ruuvannut kiinni. Millä lisään ahtoja? Ruuvaanko hukkaportin jousta enemmän, vai Lisäänkö syöttöä?
Niin ja ahtopainemittari pitää kamalaa surinaa, muilla samaa ongelmaa?

eci
-
Viestit: 47
Liittynyt: 14.4.2005 1:26

ViestiKirjoittaja eci » 4.8.2005 1:34

kyllä mullakin ahtopainemittari pitää surinaa eikä oo suuremmin häirinny. suosittelen seuraamaan noita jetmanin ohjeita eli syöttöä sen verran että hävettää ja sitten ahtoja ettei savuta. siis tolla reseptillä tulee tehoa. nythän se on helppo kokeilla kaikenlaista kun sulla on se mittari.

jetta 1.6 tdic
-
Viestit: 503
Liittynyt: 30.7.2003 15:43

ViestiKirjoittaja jetta 1.6 tdic » 4.8.2005 10:10

ahtopainemittarin saa hiljenemään kun iskee semmoisen vaikka mopon polttoainesuodattimen mittarin ja lähdön väliin,kyllä mullakin tirisi niin maan perkeleesti mutta kun laitto suodattimen niin hiljeni kerralla!

kyllä pitäs ahtojen nousta kun vaihtaa hukkaportin pultin reilusti pitempään ja ruuvaa ronskisti niin tiukkaan kun uskaltaa niin johan rupee portti pysymään kiinni ja ahdot nousemaan.toinen vaihtoehto on tukkia hukkaportilta lähtevä metallinen ohut putki niin kyllä pitäs rueta ahtamaan..

jerrij
-
Viestit: 1232
Liittynyt: 24.7.2003 0:45

ViestiKirjoittaja jerrij » 4.8.2005 13:11

tukin metalli putken mikä menee hukkaportilla,meni huonommin kun nyt
ilmeisesti olis tarvinnu syöttöö lisää,mut kestääkö paikat enää noilla 1.2-1.5 ahtopaineilla?

Tamariini
-
Viestit: 23
Liittynyt: 11.10.2004 12:43

ViestiKirjoittaja Tamariini » 4.8.2005 21:28

Mulla oli 1.7bar reilut 60tkm, ja autossa edelleen samat paineet sen nykyisellä omistajalla. Ja kesti (ihme kyllä) vaikka moni muuta väitti... Autohan oli alunperin 1.6D joka jälkeenpäin turbotettiin ja asennettiin I.C.

Juse
-
Viestit: 75
Liittynyt: 23.7.2003 10:33

ViestiKirjoittaja Juse » 24.8.2005 21:10

Mitenkäs tuon hukkaportin kanssa kannattas tehä garrett:in ahtimen kanssa, kun siinä ei oo mitään hukkaportin jousen säätöruuvia? Pitäskö siihen ohueen putkeen tehä niitä reikiä kuten tässä vai ottaa koko putki pois/tukkia jollakin? Hukkaportille näkyi menevän tuossa kaksi putkea, joista toinen nähtävästi joku paluu putki.

Ahtimen mallista ei sen tarkempaa tietoa ole, muuta kuin se, että se on vaihdettu isompaan. Oisko sitten 1.9:n ahdin..

edit: kuva hukkaportista kuva

edit2: eli nuo kaksi putkea tukkimalla sai ahdot nousemaan sinne 1.2 - 1.3 tuntumaan. Mikä muuten on tuon hukkaportissa olevan alemman reijän tarkoitus? Siitä menee putki tuohon ahtimessa näkyvään reikään..

passatisti
-
Viestit: 11
Liittynyt: 26.8.2005 9:50

Passat -89 1.6 td:n järkevä viritys

ViestiKirjoittaja passatisti » 29.8.2005 8:55

Olen yrittänyt ammentaa tietoa ja etsiä ohjeita viritykseen, ja tämä foorumi ja jetmanin tekemä sivusto on ollut suurena apuna.
Mutta nyt haluaisinkin saada apua kokeneemmilta dieseli konkareilta.
Eli mitä olette mieltä jos säädän ahtopaineenalaisen syötön karaa liikuttamalla jetmanin ohjeimen mukaan
"täysille" ja säädän vartin perus syöttöä lisää. Onko todennäköisesti nuo riittävät toimenpiteet vai mitä olette itse konkreettisesti säätäneet??? puoli kierrosta..?? Garrettin ahtimen väliin tein jo säädettävän venttiilin että voin nostaa paineita yli vakion.

Eli haluaisinkin nyt vain kuulla teidän neuvot ennen kuin alan kantapään kautta ruuvailemaan. Eli paljon sitä ja paljon sitä.

Ja sitten muutama kysymys:

Kuinka paljon "vakio kokoonpano antaa ruokaa, että mihin ahtopaine kannattaa nostaa, itse arvioisin että hyötyä ei varmaan minulla yli 0.9 kilon.

Paljonkohan mahtaa olla vielä turvallinen 1.6td:n garrettin ahtopaine ajattelin maksimit 1.1:teen jos syöttö riittää.. ettei laakerointi ala ottamaan kipeetä.

Mikä on ahtopaineen alaisen syötön männän siinä KARASSA sen muoviholkin tehtävä? mikä näkyy hyvin Jetmanin sivulla. antaako pumppu "pidemmälle ahtopaineen alaista rikastusta kun se pääsee paineen vaikuttaessa alemmas vai olenko ihan hakoteillä?

Riittääkö jos nostan pelkkää ahtopaineen alaista syöttöä?

Niin ja tavoitteenani siis nostaa vakio 80hv lähellä 100 eli tavoitteena 20% tehonlisäys. harraste bensaturbolla sitten voipi kaahia enempi.

Onko muuten kellään vesiruiskutuksesta kokemusta dieselissä? ja olisin kiitollinen jos joku tietää hyvän sivun mistä saisi lisää tietoa, niin diiselin virityksesta kuin vesi ja alkoholiruiskutuksestakin kertoisi minullekin.

niin ja kiitokset jo etukäteen asiallisista sepustuksista ja valaisusta ;)

T: aloitteleva dieselisti.

majuri
-
Viestit: 348
Liittynyt: 23.7.2003 23:31

ViestiKirjoittaja majuri » 29.8.2005 17:47


miiol
-
Viestit: 29
Liittynyt: 9.8.2005 21:07

ViestiKirjoittaja miiol » 4.9.2005 19:37

Paljonko oli jetmanin jetissä kulutus silloin kun dyno näytti 85kw/201nm??? Kiihtyvyyksiä ois kans kiva tietää (0-100 km/h sekä 80-120 km/h)

Jetman
-
Viestit: 866
Liittynyt: 24.7.2003 17:09
Viesti:

ViestiKirjoittaja Jetman » 5.9.2005 12:25

Kulutus vakio, eli n.5,5 litraa/sata, 0-100km/h muistaakseni noin 11-12s.

passatisti
-
Viestit: 11
Liittynyt: 26.8.2005 9:50

ViestiKirjoittaja passatisti » 6.9.2005 2:38

No nyt säädin ahtopaineen alaisen syötön karaa vartin isommalle, ja löysäsin jousen vastaketta hieman..--n.1.5kierrosta.

persdyno:

kiihtyi hiukka paremmin ja tuntuu että ahdin herää aikaisemmin kun saa ruokaa pienemmiltä ahdoilta (kierroksilta). Savutusta vain vedättäessä, normaalilla kiihdytyksellä ei havaitse taustapeilistä.

Eli kaiketi voisi lisätä vielä syöttöä..?

Onko karan passeli asento täydet, jos kerran syöttö nostetulla ahtopaineilla loppuu auttamattomasti kesken

Asiasta paremmin tietävät neuvokaa että kannattaako koskea syöttöruuviin ollenkaan, jos säädän vain karan asentoa. Saako perus syötön lisäyksellä vastaavaa hyötyä, että kannattaa sinetti poistaa.

Jko
-
Viestit: 86
Liittynyt: 25.4.2004 22:50

ViestiKirjoittaja Jko » 7.9.2005 9:54

Oletteko joutuneet vaihtamaan TD jäähdyttimen imutiisselin jäähdyttimen tilalle?

jykke
-
Viestit: 53
Liittynyt: 21.1.2004 22:10

ViestiKirjoittaja jykke » 7.9.2005 13:15

Itse olen ainakin joutunut tuon vakio jäähdyttimen vaihtamaan td:n jäähdyttimeen. Kokoerohan noiden jäähdyttimien välillä on huomattava. Ja niin oli vaikutus lämpöihinkin.

Jyltsa
-
Viestit: 22
Liittynyt: 26.2.2005 0:44

ViestiKirjoittaja Jyltsa » 17.10.2005 21:13

En oo jaksanu lukia tätä aluusta asti enkä löytäny searchilla oikeen.
Oon laittamas 1.6D kolffiin transportterin 1.9 TD moottoria isoommalla ku vakio ahtimella ja välijäähdyttimellä ja haluaasin tietää pitääkö laittaa paremmat jarrut ja mitä muuta pitää teherä että läpääsöö kattastuksen?
Entäs jos laittaa 1.6 TD koneen, isoomman turbon ja välijäähyn?

I_me
-
Viestit: 41
Liittynyt: 31.5.2005 1:24
Viesti:

ViestiKirjoittaja I_me » 17.10.2005 22:33

Homma menee jokseenkin näin että helyt kiinni-> rullille-> jarrut ja alusta vastaamaan tehoja-> todistus siitä-> auto konttorille. Tämä siis jos et laita yks yhteen 1.6TD konetta, siihen riittää pelkkä todistus eroavaisuuksista ja tietenkin tarvittavat muutokset.

Tästä päästäänkin omaan kysymykseeni mistähän voisi saada vähimmällä tinkaamisella ja jaappaamisella katsastus viranomaiselle kelpaavan eroavaisuus listan 1.6D ja 1.6TDic G2 Golffiin? Keminmaan pörhöllä oli porukka kuin Ö-aapisen laidalla kun kävin kysymässä, tuommoisen epäselvän osin käsin rustatun lapun sain mutta sanoivat itsekkin että ei kelpaa konttorille (olipa ylläri)

Jyltsa
-
Viestit: 22
Liittynyt: 26.2.2005 0:44

ViestiKirjoittaja Jyltsa » 28.10.2005 13:00

Jos 1.6 D koloviin vaihtaa 1.9 TD koneen ja ottaa siitä vaikka 150 hv, mitä pitää teherä jarruulle. Varmaan ainaki isoommat levyt etehen?

MJF
-
Viestit: 1434
Liittynyt: 27.7.2003 23:17

ViestiKirjoittaja MJF » 28.10.2005 13:13

Jos noilla tehoilla meinaat muutoskatsastaa niin auto vastaamaan G60 mallia. 256mm levyt eteen, taakse levyt ja vakaajat ainakin.

leinoan
-
Viestit: 756
Liittynyt: 2.4.2004 21:13

ViestiKirjoittaja leinoan » 21.11.2005 0:14

minkämoinen turbo tuohon 1.6 td:hen kannattaisi laitttaa, noin niinkuin viritysmielessä....riittääkö esim. 110 hp golffin garretti, vai kannattaako samoilla vaivoilla siirtyä" valmetin "turboihin?

jerrij
-
Viestit: 1232
Liittynyt: 24.7.2003 0:45

ViestiKirjoittaja jerrij » 21.11.2005 0:34

turbo asioissa kannattaa kääntyä laatu dieseli nykyään LDS:n puoleen.
http://www.lds-turbo.com/

Miksu.
-
Viestit: 1248
Liittynyt: 6.9.2004 10:03

ViestiKirjoittaja Miksu. » 22.11.2005 23:46

Onko kellään tapahtunu samaa vikaa ku Veljellä? siis että kaikki kiertokanget aivan mutkalla, ja mikä hän mahtais olla syy siihen. Niin ja moottori oli 1,6 TD

PolskiG40
-
Viestit: 78
Liittynyt: 23.7.2003 22:28

ViestiKirjoittaja PolskiG40 » 23.11.2005 8:06

isäukon 1,6d audissa ainakin yksi kanki oli selvästi kierossa ja siinä oli joskus käynyt niin että talvella oli pakannut/imenyt lunta sisäänsä ja oli siitä sitten kulkeutunut jossain vaiheessa sylinteriin asti.
Autolla ajettiin yli 100tkm kanki kierossa.

Sylinteriin vain päässyt jotain ja kun polkasee käymään niin joku siellä sitten ehkä antaa periksi..

Miksu.
-
Viestit: 1248
Liittynyt: 6.9.2004 10:03

ViestiKirjoittaja Miksu. » 23.11.2005 14:11

Ei siellä mitään vettä ole ollu. mottori vähän ennen tota vikaa rempattu täydellisesti...

savukone
-
Viestit: 30
Liittynyt: 11.7.2005 20:06

ViestiKirjoittaja savukone » 26.11.2005 0:15

minkä kokoisia ahtimia ootte käyttänyt noissa 1.6td moottoreissa ja millasilla tuloksilla siis ei vnt ahtimia vaan tavallisia hukkaportillisia. Itellä tällä hetkellä vnt ahdin kiinni ja ois tarkotus vaihtaa se isoon normi ahtimeen.

Miksu.
-
Viestit: 1248
Liittynyt: 6.9.2004 10:03

ViestiKirjoittaja Miksu. » 26.11.2005 18:19

Minkäs laista K-mittaa on olette laittaneet Td:een pumpuun tolla Cumminssin 12mm nestepäädyllä

leinoan
-
Viestit: 756
Liittynyt: 2.4.2004 21:13

ViestiKirjoittaja leinoan » 27.11.2005 17:25

savukone-----mitä ongelmia vnt-ahdin tuonut tullessaan?

savukone
-
Viestit: 30
Liittynyt: 11.7.2005 20:06

ViestiKirjoittaja savukone » 28.11.2005 12:10

ahtimen kanssa ei ole muuta ongelmaa kuin että se on aivan liian pieni. alkaa yli ahtamaan

leinoan
-
Viestit: 756
Liittynyt: 2.4.2004 21:13

ViestiKirjoittaja leinoan » 7.12.2005 16:32

Mikä ero on, nostaako ahtoja esim. 1 3-tie ruuvilla, johdattamalla osan ilmasta kankaalle hukkaportille menevästä putkesta vai esim.2 laittamalla hukkaportin putkeen säätöruuvin, jolla muuttaa pelkästään putkessa olevaa vastusta... siis saman asianhan nuo ajaa, mutta onko tällä jälkimmäisellä jotain negatiivisia vaikutuksia, kun tuo virallinen turboruuvi
taitaa olla tuo esim. 1 kaltainen.....(sattuu vaan olemaan säätöruuvi jossa tulo ja meno reikä, ja jos saman asian ajaa niin ei tarvitsisi etsiä 3 reiällä olevaa säätöruuvia)

MJF
-
Viestit: 1434
Liittynyt: 27.7.2003 23:17

ViestiKirjoittaja MJF » 7.12.2005 22:58

Säätöruuvilla saa kyllä säädettyä, mutta ahdot nousee pirun hitaasti. Ainakin sillä mitä minä kokeilin. Vaihdoin sitten takaisin letkuun johon oli porattu muutama 3mm reikä => samat ahdot (~1,5bar), nousee paljon nopeammin ja kulkee kuin eri auto.

Tällaiset ainakin omat kokemukset. Ruuveja on varmasti kyllä erilaisiakin.

I_me
-
Viestit: 41
Liittynyt: 31.5.2005 1:24
Viesti:

ViestiKirjoittaja I_me » 8.12.2005 1:27

voihan sitä säätöruuvia käyttää sitenkin että laittaa letkuun T-haaran ja sen säätöruuvin siihen ylijäävään haaraan ulosvuodatusta säätämään.

MJF
-
Viestit: 1434
Liittynyt: 27.7.2003 23:17

ViestiKirjoittaja MJF » 8.12.2005 8:11

Voi toki, mutta tuo minun ruuvi oli liian pieni siihen.

diese-listi
-
Viestit: 494
Liittynyt: 2.7.2004 3:59

ViestiKirjoittaja diese-listi » 8.12.2005 8:23

Mulla toi säätöruuvi laitettu siihen hukkaportille menevän letkun väliin jonka jälkeen tehty pieni reikä letkuun... Säätöruuvi on ilman virtausnopeuden säädin...

leinoan
-
Viestit: 756
Liittynyt: 2.4.2004 21:13

ViestiKirjoittaja leinoan » 31.12.2005 14:15

nyt ois neuvot tarpeen,ahdinta yritin vaihtaa tuohon 1.6 td.hen, mutta jo imusarjan irroitus oli ylivoimainen, toinen keskimmäisistä tapeista ei irronnut, kuusiokolo kyllä menee paikalleen, mutta ei pysty kiertämään ja pakosarjan mutterit niin ruosteessa,että tuskin aukeaa....pystyykö vaihtamaan ala kautta irrottamatta pakosarjaa? vai vienkö suosiolla pärnäsen korjaamolle?kiitokset neuvoista ja Hyvää Uutta vuotta!

jetta 1.6 tdic
-
Viestit: 503
Liittynyt: 30.7.2003 15:43

ViestiKirjoittaja jetta 1.6 tdic » 31.12.2005 17:30

ensin pitää repiä pakosarja jos meinaa imusarjan saada irti,tai ainakin aika ihme kätilö pitää olla jos onnistuu irti ottamaan ilman pakosarjan irroitusta:)
ja pakosarjan myös irrotuttaa jos meinas turbon irti ottaa,ainakin itse ollut tapana näin tehä.ei sitä muuten irti taideta mitenkään ottaa.
juuri nuo pakosarjan mutterit ja pultit tuppaa olemaan jumalattoman ruosteessa jos ei niitä ole auottu pitkilleen,ne osaa olla vittumaiset toisinaan.kunnon hylsyllä ja crc:llä niitä kannattaa rueta lähestymään.ja sitten ne kannattaa uusia kun pakosarjaa/turboa laittaa paikoilleen,nimittäin aika helposti voivat katketa niinkun mulla kerran teki kun en jaksanu uusia että katkesi tosi vittumaisesti sisään ja pari päivää sai tapella ja kiroilla ja miettiä millähän katkenneen pultin irti ottaa,no lopulta sen sai migin avulla kaiveltua pois kun jaksoi tapella,lähellä oli kylläkin että oisin kannen repiny sen takia pois mutta ei tarvinnu...ONNEKS!

leinoan
-
Viestit: 756
Liittynyt: 2.4.2004 21:13

ViestiKirjoittaja leinoan » 1.1.2006 21:20

kiitokset selvennyksestä, aloin jo kätilöksi itseni kokeakin... eli alan liuotella pakosarjan muttereita...onko nuissa pakosarjan muttereiden päissä vielä jotkut lukkoprikat...vai onko muutoin vaan niin oudon näköiset mutterit?

hamis
-
Viestit: 30
Liittynyt: 20.8.2005 16:37

ViestiKirjoittaja hamis » 3.1.2006 0:17

omasta golfista lähti helpommin ensin imusarja ja sitte vasta pakosarja, eikä siihe mitään ihme temppuja tarvinnu... otti vaa..:D

jetta 1.6 tdic
-
Viestit: 503
Liittynyt: 30.7.2003 15:43

ViestiKirjoittaja jetta 1.6 tdic » 3.1.2006 14:58

en ole tavannu mitään lukitus juttuja mitä muutamat pakosarjat olen irroittanut muutamasta koneesta.
voinee riippua minkälainen turbo on kiinni että sopiiko imusarjaa irroittamaan."Muistaakseni"kun on tullut puuhasteltua niin kkk k24 ahdin taisi olla semmoinen että se pakosarjan otatti ensin että pääsi imusarjaan kunnolla edes käsiksi,tai sitten pettäneenkö muisti pahasti;D

hamis
-
Viestit: 30
Liittynyt: 20.8.2005 16:37

ViestiKirjoittaja hamis » 3.1.2006 23:23

oli toisin päin tuon k24 kans..

leinoan
-
Viestit: 756
Liittynyt: 2.4.2004 21:13

ViestiKirjoittaja leinoan » 2.2.2006 13:32

viimein ahdin vaihdettu-aika ahdasta oli........
tuntuu vaan ,että alkaa potkia kunnolla vasta 1.4 kilon paineilla.....
uskaltaneeko nuo paineet tuohon jättää?, kun syöttöä on käännetty jo reilusti.
savutus ei kuitenkaan vielä mitään aivan älytöntä.....

Mastodontti
-
Viestit: 90
Liittynyt: 28.4.2004 20:06

ViestiKirjoittaja Mastodontti » 2.2.2006 14:41

Minkälainen oli operaatio, eli mitä piti purkaa irti ja missä järjestyksessä? Mulla olisi sama homma edessä ihan pikapuoliin. Mikä ahdin sulla siinä oli/tuli? Mulla Garrett T02. Kaikki neuvot olisi tarpeeseen.. Kiitos..

hamis
-
Viestit: 30
Liittynyt: 20.8.2005 16:37

ViestiKirjoittaja hamis » 2.2.2006 21:26

ite oon ajellu 1.5kilon paineilla, jos hajoaa nii ei voi mitää. se on heikko mikä ei kestä..

leinoan
-
Viestit: 756
Liittynyt: 2.4.2004 21:13

ViestiKirjoittaja leinoan » 3.2.2006 9:35

mulla oli tuossa kkk k 14 ja vaihdoin siihen k 24 ahdistimen....
kaikki ylimääräinen ensteks pois edestä mm. pop offin joutui irrottamaan, että mahtui uuden kääntelemään paikoilleen. samoin pakoputken kiinnikkeitä joutui hölläämään, että down pipe asettui kohdilleen. muttereilla oli tuossa mallissa kiinni ja onneksi ei olleet kovin tiukassa, vaikka ruosteessa osa olikin. Imusarjaan ei tarvinnut koskea....
periaatteessa sen kun vaihtoi vain, mutta ahdastahan siellä on ja oikeat työkalut auttaa asiassa paljon...

leinoan
-
Viestit: 756
Liittynyt: 2.4.2004 21:13

ViestiKirjoittaja leinoan » 12.2.2006 14:21

Mistä muuten johtuu,että parinkymmenen asteen pakkasella ahdot nousee huomattavasti ylemmäsi ja helpommin...onko vaan niin että tuo ilman lämpötilä vaikutta nuin paljon tuohon polttoaineen palamiseen ja föönin herkkyyteen?

eci
-
Viestit: 47
Liittynyt: 14.4.2005 1:26

ViestiKirjoittaja eci » 12.2.2006 21:22

näkisin asian niin että kylmää ilmaa mahtuu koneeseen enemmän-> enemmän pakokaasua -> enemmän kierroksia turboon.

leinoan
-
Viestit: 756
Liittynyt: 2.4.2004 21:13

ViestiKirjoittaja leinoan » 17.2.2006 10:25

do dii eli nyt on tehot löytyneet ja voidaan sanoa että viritys onnistunut eli kytkin luistaa...käykö tuohon minkä vw konsernin kytkin suoraan, jossa olisi vähän enemmän kapasiteettia, vai riittääkö uusi vakio?
kiitokset etukäteen vaivan-näöstä.

kyppa85
-
Viestit: 258
Liittynyt: 11.5.2004 22:59

ViestiKirjoittaja kyppa85 » 9.3.2006 16:23

'Hmm. Tuli nyt mieleen sellanen "perversio" Että mitenköhän G60 Laaderi istuis tuollaiseen 1.6 TD:h sen turbon tilalle? Eihän edes katsastuksessa pitäisi tulla ongelmia, kun kerran kyseessä olisi vaan ahdintyypin vaihto? JA periaatteessahan G-laaderi kestäs D:ssä paremmin kun se ei kettan "ota ylikierroksia" niin helposti...en ole kyllä toteuttamassa mutta tuli vaan mieleen, pohdintoja? (ehkä silti joskus vois toteuttaa)

Trompi
-
Viestit: 753
Liittynyt: 13.12.2004 14:21
Viesti:

ViestiKirjoittaja Trompi » 2.4.2006 10:55

eipä kannata edes kokeilla, kun tulee aika huono.
Dieseliin pitää saada ahtoja jo pienillä kierroksilla, jotta voidaan syöttää ainetta.
VNT-ahtimet sinne dieseliin on parhaita, sitten norm. ahdin, ja mekaanisista ei kannata edes puhua.

Jardell
-
Viestit: 52
Liittynyt: 21.11.2005 19:55

ViestiKirjoittaja Jardell » 2.4.2006 18:49

Mitenkä saan lisättyä "painne alaista" syöttöä?? autoni on 1.9TD vento ja ilmeisesti joku prkl eko hässäkkä.. ja nyt pitäs saada lisää lientä koneeseen kun meno rupee loppumaan

leinoan
-
Viestit: 756
Liittynyt: 2.4.2004 21:13

ViestiKirjoittaja leinoan » 5.4.2006 18:15

^Oletko lukenut kaiken mitä edellä on kirjooteltu ?

Jardell
-
Viestit: 52
Liittynyt: 21.11.2005 19:55

^Oletko lukenut kaiken mitä edellä on kirjooteltu ?

ViestiKirjoittaja Jardell » 5.4.2006 19:13

Tossa ei kerrota 1.9TD ekosta kun siinä ei ole sitä karaa eikä mitään säätöruuvia siellä sisällä kun avaa kannen...

NSUman
-
Viestit: 403
Liittynyt: 1.8.2003 15:38

ViestiKirjoittaja NSUman » 5.4.2006 19:18

Eko-TD:ssä ei pysty paineenalaista syöttöä lisäämään kun siitä puuttuu koko laite niin kuin itse tuossa sanoitkin. Lisää perussyöttöä vaan...
Jos haluut sen ahdonalaisensyötön niin pumppu vaihtoon.

Jardell
-
Viestit: 52
Liittynyt: 21.11.2005 19:55

Paineenalaisesta

ViestiKirjoittaja Jardell » 5.4.2006 22:28

Oon lisännyt jo niin paljon ku sitä saa lisättyä sillain että kierrokset pysyy alle 1000kierrokse

MJF
-
Viestit: 1434
Liittynyt: 27.7.2003 23:17

ViestiKirjoittaja MJF » 5.4.2006 22:33

Sitten vaan kunnon pumppua hommaamaan

Jardell
-
Viestit: 52
Liittynyt: 21.11.2005 19:55

ViestiKirjoittaja Jardell » 7.4.2006 16:06

Juu onha noi pumput kuiteski melkei ilmasii... :D heh... Jos jollaki o myynnis halpaa pumppuu mikä sopii ventoon ni pistäkää viestii

leinoan
-
Viestit: 756
Liittynyt: 2.4.2004 21:13

ViestiKirjoittaja leinoan » 10.4.2006 13:10

Kyllähän tuossa pitäisi kierrokset pysyä alhaalla kun säätää vaan oikeasta ruuvista.ainakin 1,5 kierrosta saa laittaa lisää syöttöä ja kytkimen saa luistamaan vakio pumpullakin, ongelmia tulee savutuksen kanssa silloin kun ahdot ei ehdi nousta kunnolla.

Jardell
-
Viestit: 52
Liittynyt: 21.11.2005 19:55

Kyllähän tuossa pitäisi kierrokset pysyä alhaalla kun säätää

ViestiKirjoittaja Jardell » 10.4.2006 20:34

Kun lisäsin syöttöä jonkun verran nii kierrokset nousi melkein 1000 kierrokseen ja jos nostaa lisää ni sit nousee kierrokset kanssa.. Ei mulla kytkin luista juurikaan..:D Mutta kyllä tota tehoa on pikkasen siunaantunut lisää...

MJF
-
Viestit: 1434
Liittynyt: 27.7.2003 23:17

ViestiKirjoittaja MJF » 10.4.2006 20:44

Koititko säätää tyhjäkäyntiä alemmas? Säätöruuvi on pumpun ja kannen välissä.

Jardell
-
Viestit: 52
Liittynyt: 21.11.2005 19:55

Post Posted: 10.4.2006 19:44 Koititko säätää tyhjäkäy

ViestiKirjoittaja Jardell » 11.4.2006 5:28

Juu sääsin tyhjäkäynninminimiin

leinoan
-
Viestit: 756
Liittynyt: 2.4.2004 21:13

ViestiKirjoittaja leinoan » 25.4.2006 22:04

Eli ongelma edelleen luistava kytkin, race paketti aika arvokas, joten oon ajatellut vahvistettua sachia, mutta mistä tuommottisen löytää?Mikkelin seudulla myydään ei oota. Jos joku tietäisi mistä moisia saa 200 tai esim. 210 mm niin kiittäisin tiedosta.
Vai riittääkö oikeasti uusi vakio sachi, vaikka kiertäisi kaikki mahdolliset ruuvit "kaakkoon"

Hannu_H
-
Viestit: 992
Liittynyt: 24.7.2003 19:03

ViestiKirjoittaja Hannu_H » 25.4.2006 22:17

16 venttiilisen levy ja Sachs power tjsp, mikä se vahvistettu asetelma onkaan ei toimi TD:ssä kun luistaa jo melkein vakiossa. Seuraavaksi pitää varmaankin siirtyä sintteriin?

AKocco
-
Viestit: 67
Liittynyt: 21.10.2003 18:48

ViestiKirjoittaja AKocco » 26.4.2006 22:25

Montako keskitys tappia kuuluu olla 210mm v.pyörässä??

sattu löytymään pyörä jossa asetelma keskitty ainoastaan yhteen putkisokkaan ja tietenki pultteihin..
Tuntuu ettei kovin hyvin keskity näin

tppkk
-
Viestit: 122
Liittynyt: 15.1.2006 10:38

ViestiKirjoittaja tppkk » 27.4.2006 8:41

2 kpl sokkia yleensä on, kyllä se keskityy niillä pulteilla mitä tarvii (jos vaihdat vauhtipyörän tarkista että on dieselin bensan nolla merkki eri kohassa.)

leinoan
-
Viestit: 756
Liittynyt: 2.4.2004 21:13

ViestiKirjoittaja leinoan » 28.4.2006 16:55

Onko niin,että jetoissa sekä 200mm että 210mm vauhtipyörää?
Onko esim, vm.86 210 mm?

leinoan
-
Viestit: 756
Liittynyt: 2.4.2004 21:13

ViestiKirjoittaja leinoan » 28.4.2006 17:27

^käykö 210mm levy 200mm vauhtipyörälle?

Jardell
-
Viestit: 52
Liittynyt: 21.11.2005 19:55

Venton tekniikan vaihto

ViestiKirjoittaja Jardell » 28.4.2006 20:39

Onko kellään kokemusta venton aaz koneen vaihdosta ahu koneeseen?? Elikkäs 1.9td:stä 1.9tdi:hin... Pitääkö sähkösarja vaihtaa ja mitä mahtaa tarvita leimalle??

tppkk
-
Viestit: 122
Liittynyt: 15.1.2006 10:38

ViestiKirjoittaja tppkk » 28.4.2006 20:49

niitä tuntuu olevan miten sattuu nuissa dieseleissä on 200mm ja 210 mm. ei käy 210mm levy 200mm vauhtipyörään.

leinoan
-
Viestit: 756
Liittynyt: 2.4.2004 21:13

ViestiKirjoittaja leinoan » 24.6.2006 9:16

Aikaisemminjo aiheesta vähän kirjoitinkin, ihmetyttää edelleen tuo lämpötilan vaikutus ahtoihin: +20 c = 0,9 + 15 =1,0 +10 = 1,1 jne... max. -30 c= 1,4.
eli onko vaan niin että jäähy on liian pieni, ei auta edes syötön lisäys, kun ei ahda niin ei ahda- -näin helteellä.

jugetsu
-
Viestit: 171
Liittynyt: 11.6.2004 23:45

ViestiKirjoittaja jugetsu » 10.7.2006 20:18

Mites teiän 1,6TD:t rinnastuu ton "nopean mk2" Golfin suorituskykyyn josta postasin videon aikaisemmin?

Linkki: http://ffp-motorsport.com/bb/viewtopic.php?t=62097

leinoan
-
Viestit: 756
Liittynyt: 2.4.2004 21:13

ViestiKirjoittaja leinoan » 15.7.2006 16:02

"Hidas" on, ei rinnastu vielä lähellekään.Hyvin näyttää golohvi kulukevan....


Palaa sivulle “Tekniikka - Diesel”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 47 vierailijaa