T5 2.5 Suuttimen tiivisteiden vaihto *tiukka tilanne ja apua kaivataan oikeasti*

Vain dieseleihin liitttyvät asiat

Valvoja: ffp jäsenet

Säheltäjä
-
Viestit: 3
Liittynyt: 14.6.2020 9:31

T5 2.5 Suuttimen tiivisteiden vaihto *tiukka tilanne ja apua kaivataan oikeasti*

ViestiKirjoittaja Säheltäjä » 27.3.2022 12:36

Joo, eli olis nyt oikeesti tarve avulle. Mulla ei oo juuri mitään kontakteja täällä pk-seudulla ja tämä suutin remppa ei mennytkään ihan niin mutkattomasti kuin kuvittelin. :-\ Finnlinesin lautta olis lähdössä viikon päästä kun tyttöystävän kanssa on tarkoitus lähteä 2kk:n euroitripille. Remonttiin lähdettyäni luonnollisesti luulin että kaikki tarvittavat osat löytyy ja tarvittavat työvaiheet on hallussa mutta nyt tulikin tenkka poo koska pakuni on automaatti ja ohjeissa ja videoissa mitä olen katsellut on eroja.

Eli muutama kysymys:

1. Voiko konetta mitenkään pyörittää ilman kampiakselin pyörittämis työkalua T10225?

2. Jos ei niin olisko kenelläkään lainata moista? Tilaamalla kun ei mistään kyseistä työkalua ehdi saada.

3. Miten automaatissa kyseisellä työkalulla pyöritetään mottoria. En ole selkeitä ohjeita löytänyt kun kaikilla tuntuu olevan manuaali.

4. Katoin mm tämän videon https://www.youtube.com/watch?v=z0_YqdV0YWk&t=97s ja ei mainita mitään nokkien asettamisesta tiettyyn asentoon ennen purkamista. Tuon videon kaveri ei myöskään nostimien lukkomuttereita (5kpl) säädä millään tavalla kun kasaa. Samaa sanoi yksi tuttuni joka on kyseisen remontin tehnyt. Ei kuulemma pyöritellyt konetta eikä säätänyt nostimien lukkomuttereita.

Etkassa mainitaan näin "Turn crankshaft with special wrench -T10225- → Chapter until cam pair for unit injector which is to be installed or removed points evenly upwards."

Eli konetta olis ilmeisesti pitänyt pyörittää ensin ja sitten vasta aloittaa purkaminen? Se on myöhäistä nyt tietty. :-\ Lähinnä mietin nostimien takaisin laittoa omassa tilanteessani kun toisen puolen nostimien 10kpl M10 pultit lähtivät kevyesti ja toisen puolen taas ei niin kevyesti koska oletan että suuttimien jouset työnsivät vastaan. Eri asennoissahan ne nostimet omassa tilanteessani oli. Eli sitä mietin että jos nyt yritän vaan lyödä takaisin kiinni niin venytys pultitahan menee pilalle jo kiristämisessä kun ne on vaan 20nm ja 90 astetta. Ja jos suuttimien jouset pitäisi painaa takaisin alkuperäiseen asentoon mistä ne löysäsin niin eihän se toimi noilla kiristys spekseillä.

5. Koska nyt olen sotkenyt eri lähteiden metodit ja valinnut "helpoimman tien" ja feilannut niin tarvitsisin nyt myös koneen pyöritys työkalun lisäksi sen jonkun mittarin että näen milloin nokan asento on ylimmässä mahdollisessa, mut en muista mittarin nimeä ja yritän sitä tässä googletella. Ainakin foorumeilla vaan sanotaan että säädä ne, ei puhuta työkalauista nimillä.

6. Olisko kenelläkään mahdollisesti mahdollisuutta lainata tätä mittaria?

7. Jos vaan jollain on mahdollista tulla auttamaan koneen kasauksessa niin apu otetaan ilomielin vastaan. Maksan mieluusti.


Auto on tällä hetkellä työpaikkani kellarissa niin hinauskaan ei oikeen onnistu. :-X Ollu elämä aika raskasta viimeisen vuoden ja ei nyt jaksais mitään vittuilua kuulla kiitos. :)

Palaa sivulle “Tekniikka - Diesel”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 29 vierailijaa