Olen kyllä oikeastaan huomannut pieniä eroja dieseleissä tankatessa. Jos käytän ihan "tavallista" dieseliä missä setaaniluku (syttymis herkkyys) on 52 niin se sytytys nakutus kuuluu ihan normaalista ihan niin kuin dieselissä usein pitääkin.
Jos tankkaan St1 tai Shellin dieseliä (missä vissiin 7% FAME) mukana ja setaaniluku on siksi 59,5 niin moottorin ääni on heti paljon hiljaisempi. Se diesel palaa paljon paremmin ja puhtaammin, mutta kun siinä on hiukan vähemmän energiaa niin teho on hiukan huonompi ja se voi jopa kuluttaa dieseliä vähän enemmän. Katsastukseen ehkä päästöt voi olla hiukan paremmat... tai huomaakohan edes eron?
Ny kokeilin tankata täyden tankin sitä Nesteen uutta My Diesel polttoainetta joka EI vissiin ole tehty perinteisestä raakaöljystä, vaan pohjana on ymmärtääkseni käytetty kasvisrasvoja.
My Diesel pitäisi olla setaaniluvultaan 70, joten luulisi sen palaavan erittäin hyvin. Ainakin päästöt autossa on kuulemma paljon paremmat.
Tankkauksen jälkeen pääsin noin 200 - 300 metriä, niin moottorin ääni hiljeni oikein huomattavasti. Käynti oli tasainen ja tärinä tyhjäkäynillä paljon pienempi. Isoillakin vaihteilla pystyin ajamaan aika pienilläkin kierroksilla ilman että tuntui että moottori ei jaksa. Kulutuksessa en huomannut mitään eroa, mutta jos se pitää moottorin ja EGR:än puhtaana niin ehkä pitkän päälle voi olla parempi vaikka onkin kalliimpi dieseli.
Sehän tässä niin kuin hiukan ihmetyttää näitä vihreitä. Jos se on "vihreempi vaihtoehto", niin se on AINA kalliimpi ja laadultaa HUONO! Verottaahan pitäisi nyt enemmän sitä dieseliä mitä saastuttaa eikä sitä mikä on puhtaampi. No tämä My Diesel on tietysti myös kalliimpi mutta laadussa EN ole ainakaan VIELÄ huomannut mitään huonoa.
Mitenköhän nuo kumit ja tiivisteet vanhassa autossa? Volkkari muistaakseni "sallii" käyttää My Dieseliä, mutta suosittelee perinteistä B7 dieseliä. Ehkä tämä My Diesel sopii parhaiten vain uusiin autoihin?
Muilla kokemuksia My Dieselistä?
Banana
My Diesel kokemus
Valvoja: ffp jäsenet
Re: My Diesel kokemus
St1:n diesel plussassa on FAMEa maksimissaan 7% kuten kaikissa perinteisissäkin dieseleissä. FAME ei juurikaan setaanilukuun vaikuta, mutta HVO, jota myös diesel plussassa on, nostaa sitä. MyDiesel on 100% HVO:ta. MyDiesel saa jo nyt veroetua. Muuten hinta olisi huomattavasti fossiilista dieseliä kalliimpaa.
Onhan tuota MyDieseliä ihan tutkimuslaitoksissakin testattu ja päästöt on saatu pienemmäksi, mutta polttoaineen kulutus (litroissa) hieman noussut. Aion itsekin tuota seuraavana ajokautena testata dynossa. Etenkin yläkierrosten (>5500 rpm) tehoon pitäisi korkean setaaniluvun ansiosta saada parannusta. Maksimivääntö voi hieman kärsiä pienemmän tilavuuden takia.
Onhan tuota MyDieseliä ihan tutkimuslaitoksissakin testattu ja päästöt on saatu pienemmäksi, mutta polttoaineen kulutus (litroissa) hieman noussut. Aion itsekin tuota seuraavana ajokautena testata dynossa. Etenkin yläkierrosten (>5500 rpm) tehoon pitäisi korkean setaaniluvun ansiosta saada parannusta. Maksimivääntö voi hieman kärsiä pienemmän tilavuuden takia.
Re: My Diesel kokemus
Kävin tankkaamassa tänään tankillisen mydiiseliä. Ensimmäinen havainto oli että kyyllää. Kone käy pehmeämmin, eli hiljaisemmin.
Saas nähdä miten kulutuksen laita, eli miten on energiasisällön...
Mites muilla?
Oma auto siis E320 nelikko Mersu...
Saas nähdä miten kulutuksen laita, eli miten on energiasisällön...
Mites muilla?
Oma auto siis E320 nelikko Mersu...
Re: My Diesel kokemus
Reilummin piristetyssä 1.9pd:ssä (365hv/600Nm) selkeimmin havaittavat erot prodieselin ja mydieselin välillä oli vähentynyt savutus ja ”ravimersu” hajun katoaminen. Kulutus ei muuttunut.
Miedommilla vireillä olevassa 1.9pd:ssä (210hv/470Nm) huomas ekana selkeästi pehmeämmän käyntiäänen tyhjäkäynnillä. Toki myös savutus väheni ja kitkerä ravimersu haju katos myös.
Harmi et sattui rengasrikko just samaan aikaan ku polttoaine vaihtui joten kulutuksen muutokseen en voi sanoa mitää 100% varmaa.
Hieman o kulutus noussut (2-3dl/100km) mut niin se on aiemminki noussu ku o rengas vaihtunu hkpl r2:sesta cvc6:seen. Väitän et kulutus ei olisi muuttunut jollei renkaat ois vaihtunu. Noksut rullas kyllä paljon kevyemmin kuin contit.
Miedommilla vireillä olevassa 1.9pd:ssä (210hv/470Nm) huomas ekana selkeästi pehmeämmän käyntiäänen tyhjäkäynnillä. Toki myös savutus väheni ja kitkerä ravimersu haju katos myös.
Harmi et sattui rengasrikko just samaan aikaan ku polttoaine vaihtui joten kulutuksen muutokseen en voi sanoa mitää 100% varmaa.
Hieman o kulutus noussut (2-3dl/100km) mut niin se on aiemminki noussu ku o rengas vaihtunu hkpl r2:sesta cvc6:seen. Väitän et kulutus ei olisi muuttunut jollei renkaat ois vaihtunu. Noksut rullas kyllä paljon kevyemmin kuin contit.
Re: My Diesel kokemus
Itse en ole myöskään huomannut mitään suurta eroa My Dieselissä. Moottori kuulostaa ja näyttää käyvän erittäin hienosti ja tasaisesti. Sytytysnakutus hiljeni melkein täysin ja savu väheni. Katsastuksessa varmaan erittäin hyvät päästöt.
Ainut ero on kai että jos hinta on hiukan korkeampi niin kustannukset nousevat noin 1 euro per 100 km. Neste väittää näin.
No jos ei muuta "ongelmaa" ole kun vain hinta, niin mä ajan kyllä My Dieselillä aina kun sitä vain saa!
Banana
Ainut ero on kai että jos hinta on hiukan korkeampi niin kustannukset nousevat noin 1 euro per 100 km. Neste väittää näin.
No jos ei muuta "ongelmaa" ole kun vain hinta, niin mä ajan kyllä My Dieselillä aina kun sitä vain saa!
Banana
Re: My Diesel kokemus
Banana kirjoitti:Itse en ole myöskään huomannut mitään suurta eroa My Dieselissä. Moottori kuulostaa ja näyttää käyvän erittäin hienosti ja tasaisesti. Sytytysnakutus hiljeni melkein täysin ja savu väheni. Katsastuksessa varmaan erittäin hyvät päästöt.
Ainut ero on kai että jos hinta on hiukan korkeampi niin kustannukset nousevat noin 1 euro per 100 km. Neste väittää näin.
No jos ei muuta "ongelmaa" ole kun vain hinta, niin mä ajan kyllä My Dieselillä aina kun sitä vain saa!
Banana
Koko ketjun lukeneena en mistään kohdasta löytänyt että oisit kertonut mikä ajoneuvo sulla on alla johon tätä jumalainetta tankkaat? Onko kyseessä perinteisellä jakajapumpulla varustettu diesel, PD -vai Common Rail kampe? Oma periaate on se että verollisista pistooleista valitaan se joka on halvin. My Dieseliä kokeillaan vasta sitten kun hintaero ei oo enää 20 cnt fossiilisen hyväksi. Tuossa rouvan autossa vois varmaan tuo pakokaasujen hajueron kyllä todeta helposti ku siitä on katti heivattu mäelle.
Re: My Diesel kokemus
Itse ajanut My Dieselillä noin 25tkm(325->350tkm) vanhalla 2,0tdi(BMP) Passatilla. Tässä välissä muuta dieseliä ei ole tankattu tippaakaan.
Huomattuja vaikutuksia; kone hiljentynyt huomattavasti, ei savuta ja pakokaasu ei haise juuri millekään. Savutusarvo tippui katsastusvälillä 0,50-> 0,02. Samassa paikassa otettu päästöt molemmilla kerroilla.
Omalla kohdalla lisäkustannus noin 20€/kk. Tuo summa ei ole mitään, kun miettii autoilun kokonaiskustannuksia.
Huomattuja vaikutuksia; kone hiljentynyt huomattavasti, ei savuta ja pakokaasu ei haise juuri millekään. Savutusarvo tippui katsastusvälillä 0,50-> 0,02. Samassa paikassa otettu päästöt molemmilla kerroilla.
Omalla kohdalla lisäkustannus noin 20€/kk. Tuo summa ei ole mitään, kun miettii autoilun kokonaiskustannuksia.
Re: My Diesel kokemus
Tuli käytyä lenkki eilen Kokkolassa ja 52 l potkimalla tankki Myytä täyteen rouvan ajokkiin, piti vaan kokeilla. Emäntä oli sen aikaa kaupassa ja eikä tiedä mitä tankkiin lorotin, ei kuulemma eroa käyntiäänessä hänen mielestään eikä kyllä munkaan mielestä. Kylmästartissa tänään hoksasin että käynnistys nakutus loppui kokonaan ja pakokaasut ei haise juuri millekkään. Siinä ne erot mitä huomasin. Autona -03 ATD Golf. Aikasemmin on ajettu Teboilin litkuilla.
Palaa sivulle “Tekniikka - Diesel”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 55 vierailijaa