golf 4 alh 1.9tdi kytkin/kiinteä vp toimivuus ongelmaa
Valvoja: ffp jäsenet
golf 4 alh 1.9tdi kytkin/kiinteä vp toimivuus ongelmaa
Terve!
http://cgi.ebay.co.uk/ws/eBayISAPI.dll? ... TQ:GB:1123
Hommailin tuossa tuon näköisen paketin ja asentelin paikoilleen, kaikki osat menivät ja sopivat paikoilleen. Kone käyntiin ja pettymys oli suuri, kytkin ei irrota tarpeeksi.
Autoa pystyy liikuttelemaan ainoastaan kun laittaa vaihteen silmään auto sammuksissa ja kytkinpohjassa käyntiin. Vaihteita ei anna vaihtaa kun irrottaa niin huonosti. Vaihde pesässä, kytkin pohjassa ja auto käynnissä ei kuitenkaan ryömi eteenpäin eikä sammu jarrua painaessa, joten irrottaa kuitenkin "jonkin verran".
On koitettu ilmata kytkintä polkemalla ja paine ilmaimella, ei vaikutusta.
Tilailin uuden kytkimen työsylinterin siinätoivossa että siinä voisi jotain vikaa olla mutta epäilen, koska poljin menee kuitenkin lattiaan asti.
Teen kohta lampunjalan tuosta kytkimestä ja laitan vanhan 2-massa paketin takasin.
http://cgi.ebay.co.uk/ws/eBayISAPI.dll? ... TQ:GB:1123
Hommailin tuossa tuon näköisen paketin ja asentelin paikoilleen, kaikki osat menivät ja sopivat paikoilleen. Kone käyntiin ja pettymys oli suuri, kytkin ei irrota tarpeeksi.
Autoa pystyy liikuttelemaan ainoastaan kun laittaa vaihteen silmään auto sammuksissa ja kytkinpohjassa käyntiin. Vaihteita ei anna vaihtaa kun irrottaa niin huonosti. Vaihde pesässä, kytkin pohjassa ja auto käynnissä ei kuitenkaan ryömi eteenpäin eikä sammu jarrua painaessa, joten irrottaa kuitenkin "jonkin verran".
On koitettu ilmata kytkintä polkemalla ja paine ilmaimella, ei vaikutusta.
Tilailin uuden kytkimen työsylinterin siinätoivossa että siinä voisi jotain vikaa olla mutta epäilen, koska poljin menee kuitenkin lattiaan asti.
Teen kohta lampunjalan tuosta kytkimestä ja laitan vanhan 2-massa paketin takasin.
Jos tuo levy on paksumpi ku alkuperänen niin tekee just noin. Porukka on laittanu vr6:n levyä niin sama juttu. Ite laitoin saschin alkuperäsen tdi levyn niin toimii niinku pitää. Kytkin topikista lötyy konsti tuohon ongelmaan. Eli pojat on jatkaneet sitä työsylinterin vartta muutaman millin, että se irrottais enemmän. Varmin tapa varmaanki saada tuo irroittaan on vaihtaa sinne ohuempi levy.
Eikös tässä kannata toimia aivan niinkuin normaalistikin vikatilanteissa toimitaan? Soita tai laita viestiä tuotteen myyjälle, ja tiedustele mistä asia voi johtua ja miten sen voisi korjata. Huomioithan kuitenkin, että useasti halvalla saa halvan osan, ja toimivuudesta juuri sinun autossasi kannattaa olla tieto ja varmuus etukäteen. Useasti edullisien osien tuotetiedot ovat puutteelliset tai väärät ja tavara ei välttämättä toimi/käy täysin sen mukaisesti tai muokkaamatta.
Näillä tiedoilla lähtisin kuitenkin palauttamaan tai vaihtamaan tuotteen toiseen, ellei työ- ja pääsylinterin varren pituuksien säätäminen auta.
Näillä tiedoilla lähtisin kuitenkin palauttamaan tai vaihtamaan tuotteen toiseen, ellei työ- ja pääsylinterin varren pituuksien säätäminen auta.
Mulla oli aikoinaan ALHn kytkimessä hiukan samaa ongelmaa vr6 levyn kanssa. Kytkin kuitenkin pelitti, otti vaan tosi alhaalla kiinni. Silloin mietin juurikin tuota työsylinterin modaamista, mutta en koskaan toteuttanut. Ja oli sitten todella hankala ilmata! Ei puhettakaan, että olis ilman imulaitetta onnistunut...
Kysytääs nyt tässä yhteydessä, kun tavallaan asiaan liittyy...
Jossakin kotimaisessa nettikaupassa olen vastaavan kytkinpaketin yhteydessä törmännyt ohjeeseen, että paineasetelma kannattaisi shimmata kunnollisen toiminnan varmistamiseksi, niin mitähän tällä mahdetaan käytännössä tarkoittaa? Laitetaanko tällöin sopivan vahvuiset (kuinka se sitten määritetäänkään) shimmilevyt / -prikat asetelman ja vauhtipyörän väliin?
Tämänhän pitäisi ainakin mun ymmärrykseni mukaa vaikuttaa juurikin siihen kuinka hyvin kytkin irroittaa, koska tällöinhän asetelma tulee hieman lähemmäksi painelaakeria.
Näitä irroitusongelmiahan täällä on puitu jo monesti ennenkin, mutta varsinaista ratkaisua ei ole vastaan tullut, paitsi tuo työsylinterin jatkaminen jossa on omat toteutusongelmansa...
Jossakin kotimaisessa nettikaupassa olen vastaavan kytkinpaketin yhteydessä törmännyt ohjeeseen, että paineasetelma kannattaisi shimmata kunnollisen toiminnan varmistamiseksi, niin mitähän tällä mahdetaan käytännössä tarkoittaa? Laitetaanko tällöin sopivan vahvuiset (kuinka se sitten määritetäänkään) shimmilevyt / -prikat asetelman ja vauhtipyörän väliin?
Tämänhän pitäisi ainakin mun ymmärrykseni mukaa vaikuttaa juurikin siihen kuinka hyvin kytkin irroittaa, koska tällöinhän asetelma tulee hieman lähemmäksi painelaakeria.
Näitä irroitusongelmiahan täällä on puitu jo monesti ennenkin, mutta varsinaista ratkaisua ei ole vastaan tullut, paitsi tuo työsylinterin jatkaminen jossa on omat toteutusongelmansa...
Onko tuo tdi:n levy oikeasti ohkasempi? vr6 (Sachs) levy on sen 9mm paksu.
http://forums.tdiclub.com/showthread.ph ... 405&page=5 viesti #74 eteenpäin. Tommonen löyty kans joskus ku selailin nettiä, melko työlästä toikin on tosin testata.
http://forums.tdiclub.com/showthread.ph ... 405&page=5 viesti #74 eteenpäin. Tommonen löyty kans joskus ku selailin nettiä, melko työlästä toikin on tosin testata.
Myyjän kanssa on kyllä asiasta keskustelua käyty mutta lopetti vastaamasta kyseisen viestinsä lähettämisen jälkeen: Hello, yes the old clutch may have been ok with the hydraulic system but the new clutch will be a different height due to it being a new clutch so you must make sure the slave is working properly as it will have changed position (there is around 4-5mm difference between the height of the old to new clutch).
Ja kun on tuo Ebay buyer protection 45päivän aika menny umpeen niin on varmaan enään myöhästä ruveta rahojaan haluamaan takas tai muuta kun ei ole kukaan antamassa tossua takalistoon.
Kuuluukos muuten painelaakerin ottaa asetelmaan kiinni jatkuvasti(eli pyöriä vp:n mukana?) vai ottaa kiinni vasta poljinta hieman polettaessa? Eikai sen jatkuvasti kuulu pyöriä? Jos ei kuulu pyöriä, niin eikö se työsylinterin varren pidentamisen jälkeen ainakin ota jatkuvasti asetelmaan kiinni?
Ja kun on tuo Ebay buyer protection 45päivän aika menny umpeen niin on varmaan enään myöhästä ruveta rahojaan haluamaan takas tai muuta kun ei ole kukaan antamassa tossua takalistoon.
Kuuluukos muuten painelaakerin ottaa asetelmaan kiinni jatkuvasti(eli pyöriä vp:n mukana?) vai ottaa kiinni vasta poljinta hieman polettaessa? Eikai sen jatkuvasti kuulu pyöriä? Jos ei kuulu pyöriä, niin eikö se työsylinterin varren pidentamisen jälkeen ainakin ota jatkuvasti asetelmaan kiinni?
Ei kuulu pyöriä mukana. Useasti tuo kytkimen liikerata passataan pääsylinterin asentoa / tangon pituutta muuttamalla, ei työsylinteriltä. Tämä tosin vain pohjautuen omiin kokemuksiin nestekytkimien osalta, joten saatan olla väärässä tämän auton kohdalla. Tuo säätämisen kohde riippuu itseasiassa siitä, onko paikallaan oleva työsylinterin varsi tarpeeksi pitkä ottamaan "tyhjät pois", nestekytkinhän toimii ihan erilailla kuin esimerkiksi nestejarrut -linja säiliöstä ilmausnippaan/työsylinteriin on vapaa kun kytkinpoljin on ylhäällä ja alkaa sulkeutumaan / paineistumaan kun pääsylinteriä painetaan tietyn matkaa. Ilmauskin tulisi tehdä aina kytkin yläasennossa.
Tuossa eilen tuli pyyhkästyä vanha kytkinpaketti takasin paikalleen että pääsee töihin kulkemaan, kun ei ole niin häävi enään moottoripyörällä aamu kuuteen ajaa 70km töihin :)
Oli siellä ainakin paineasetelman niitit sorvannu laatikon sisäpuolelta yhestä olakkeesta varmaan puolimilliä pois :O
Mitenhän tuosta kiinteä vp paketista nyt saisi toimivan vaiko ihan suosiolla uutta tilalle mikä sitten taas ehkä toimii jos toimii...
Oli siellä ainakin paineasetelman niitit sorvannu laatikon sisäpuolelta yhestä olakkeesta varmaan puolimilliä pois :O
Mitenhän tuosta kiinteä vp paketista nyt saisi toimivan vaiko ihan suosiolla uutta tilalle mikä sitten taas ehkä toimii jos toimii...
We have seen this before; usually it is down to some play/ end float in the crank bearings. Rather than go to the trouble of swapping those the easiest thing to do is supply a flywheel which is thinner than the previous flywheel.
Noin vastasivat kun laitoin kuvan laatikosta. Jos tuo nyt meinaa että autostani olisi kampiakselin päittäisvälyksen laakeri liika kulunut niin epäilempä. Oli kuitenkin varmaan puolisen milliä niitit pyyhkiny laatikon päähän. Auto ajettu alle 300tkm.
Taidan tilata uudet kytkinpaketin darkside developmentilta, toivottavasti paremmalla istuvuudella :) Ei jaksais millään enään vatkata laatikoa ees taas ja koittaa saada tuota pelaamaan.
Noin vastasivat kun laitoin kuvan laatikosta. Jos tuo nyt meinaa että autostani olisi kampiakselin päittäisvälyksen laakeri liika kulunut niin epäilempä. Oli kuitenkin varmaan puolisen milliä niitit pyyhkiny laatikon päähän. Auto ajettu alle 300tkm.
Taidan tilata uudet kytkinpaketin darkside developmentilta, toivottavasti paremmalla istuvuudella :) Ei jaksais millään enään vatkata laatikoa ees taas ja koittaa saada tuota pelaamaan.
Tilaukseesi on sattunuti väärä paineasetelma tai vauhtipyörä, oletko varmasti varmistunut tilausvaiheessa että sinulle toimitettavat osat ovat varmasti oikeat, eli ilmoittanut autosi merkin, mallin ja oheistiedot tarkasti ?
Huomasitko ilmoituksessa ohjeen, ja toimit sen mukaisesti: "- VW GOLF 1.9 TDI MKIV (years 1997 to 2006) with either engine code AGR, AHF, ASV, ALH, AXR - email or call us if in doubt and we will double check that this item is suitable for your vehicle."
Mikähän näillä on erona:
http://www.darksidedevelopments.co.uk/p ... wheel.html
http://www.darksidedevelopments.co.uk/p ... arbox.html
Tuote on eri mutta kuvista en äkkisiltään hoksaa eroja, yhteneväisyyttä on selkeästi että käyvät samanlaisen kampuran päähän paikalleen ja asetelman kiinnitystapit ovat identtisesti. Olisko tuossa kohtaa toimitettu väärä osa?
Huomasitko ilmoituksessa ohjeen, ja toimit sen mukaisesti: "- VW GOLF 1.9 TDI MKIV (years 1997 to 2006) with either engine code AGR, AHF, ASV, ALH, AXR - email or call us if in doubt and we will double check that this item is suitable for your vehicle."
Mikähän näillä on erona:
http://www.darksidedevelopments.co.uk/p ... wheel.html
http://www.darksidedevelopments.co.uk/p ... arbox.html
Tuote on eri mutta kuvista en äkkisiltään hoksaa eroja, yhteneväisyyttä on selkeästi että käyvät samanlaisen kampuran päähän paikalleen ja asetelman kiinnitystapit ovat identtisesti. Olisko tuossa kohtaa toimitettu väärä osa?
En muistaakseni varmistanut sen enempää kytkimen sopivuudesta. Mulle riitti kunhan siinä luki että sopii ALH koneeseen(jos kytkin ei olisi toiminut olisi tuo teksti riittänyt riitauttamaan asian ja saamaan rahani takasin, mutta aikaraja meni tässätapauksessa yli). Tuo oikeiden osien saamisen varmistaminen(silloin kun kytkimen sain) olisi ollut varmaan aika vaikeata kun ainut osa missä jotain lukee on vauhtipyörä. Toki oli koodit pahvilaatikossa vp:stä, levystä ja asetelmasta jotka lähetiin sinne että ovatko oikeat. Tokihan paketeissakin on voinut olla muuta kun koodit kertovat.
Jotain perseillyä tuossa toimituksessa joka tapuksessa oli, kun odotin pakettiakin kuukauden verran, olivat muka ensimmäisen paketin hukanneet matkalla. Sitten olikin jo se 45pv menny umpeen hyvin nopeasti ennenkö olin kerennyt pakettia testaamaan noiden toimitusvitkuttelun takia.
Darkside 02J-B This is a custom made flywheel to fit a VR6 Style clutch kit
Tuokait siinä on erona tuohon toiseen pyörään. Olisiko VR6 levy esim paksumpi ja sen takia vaikka hieman syvempi levyn upotus vauhtipyörässä tai jotain?
http://www.darksidedevelopments.co.uk/p ... j-02a.html
Tuota ylläolevaa pakettia mulle sieltä tarjoilivat, joten varmaan tuommosta sieltä tilailen, toivottavasti paremmalla menestyksella :)
Jotain perseillyä tuossa toimituksessa joka tapuksessa oli, kun odotin pakettiakin kuukauden verran, olivat muka ensimmäisen paketin hukanneet matkalla. Sitten olikin jo se 45pv menny umpeen hyvin nopeasti ennenkö olin kerennyt pakettia testaamaan noiden toimitusvitkuttelun takia.
Darkside 02J-B This is a custom made flywheel to fit a VR6 Style clutch kit
Tuokait siinä on erona tuohon toiseen pyörään. Olisiko VR6 levy esim paksumpi ja sen takia vaikka hieman syvempi levyn upotus vauhtipyörässä tai jotain?
http://www.darksidedevelopments.co.uk/p ... j-02a.html
Tuota ylläolevaa pakettia mulle sieltä tarjoilivat, joten varmaan tuommosta sieltä tilailen, toivottavasti paremmalla menestyksella :)
Niin tuossahan lukee nimenomaan että "Mikäli autosi moottorikoodi on ALH, ennen tilaamistasi ota yhteyttä niin varmistamme oikeat osat tilaukseesi". Sikäli mitä tiedän kyseisen yrityksen toimintaa, osien vaihtaminen jälkikäteen ei onnistu mikäli toimitetut osat ovat vääriä, eivätkä myönnä virhettään vaikka olisivatkin toimittaneet väärät osat vaan vetoavat johonkin toiseen verukkeeseen.
On todennäköistä, että näyttämäsi Darksiden osat ovat samalta valmistajalta. Tässä tapauksessa tilaukseesi on toimitettu joko väärä vauhtipyörä vai asetelma, mutta tämä toki selviää mikäli Darksiden paketin saat käsiisi ja vertaat osia. Noin verrokkina, Valeon "perinteinen" kiinteä setti on pidoltaan aikalailla sama kuin tuo näyttämäsi paketti ja hinta suomestakin tilattuna taitaa olla sama, tai jopa halvempi. Valeon setissä on hieman erilainen vauhtipyörä, muistaakseni asetelma tulee millin eri syvyyteen.
On todennäköistä, että näyttämäsi Darksiden osat ovat samalta valmistajalta. Tässä tapauksessa tilaukseesi on toimitettu joko väärä vauhtipyörä vai asetelma, mutta tämä toki selviää mikäli Darksiden paketin saat käsiisi ja vertaat osia. Noin verrokkina, Valeon "perinteinen" kiinteä setti on pidoltaan aikalailla sama kuin tuo näyttämäsi paketti ja hinta suomestakin tilattuna taitaa olla sama, tai jopa halvempi. Valeon setissä on hieman erilainen vauhtipyörä, muistaakseni asetelma tulee millin eri syvyyteen.
Tänään tuli darksiden kytkinpaketti. Nyt näyttää kyllä paremmalta, uskon että tämä toimii. Sachssin painelaakeri, asetelma ja levy. Vp varmaan darksiden(tai jonkun)omatekele mutta laadukkaan oloinen, löytyy tasapainotus poraukset, ajoitusmerkki ym. Näitähän siis ei techniclutchin vauhtipyörästä edes löytynyt. Huomenna mahdollisesti setti paikalleen.
Tekniclutchi Darkside
Levyn paksuus 8.5mm 9.3mm
Painelaakerin paksuus 23mm 22.5mm
Vp:n paksuus(vp:n kiinnityspinta-kitkapinta) 30mm 29mm
Vp:n kitkapinnan syvyys startin hammaskehästä 13-13.2mm 12mm
Asetelman korkeus 44mm 47-47.4mm
Mitat suuntaa antavia eivätkä absoluuttisen tarkkoja :)
Ja hienosti TOIMII! Darksiden setillä! Juhuu!
Levyn paksuus 8.5mm 9.3mm
Painelaakerin paksuus 23mm 22.5mm
Vp:n paksuus(vp:n kiinnityspinta-kitkapinta) 30mm 29mm
Vp:n kitkapinnan syvyys startin hammaskehästä 13-13.2mm 12mm
Asetelman korkeus 44mm 47-47.4mm
Mitat suuntaa antavia eivätkä absoluuttisen tarkkoja :)
Ja hienosti TOIMII! Darksiden setillä! Juhuu!
Kytkin?!?
Hei miäkin olin niitä jotka vaihtoivat alkuperäisen kytkinpaketin valeon sarjaan.
Toimii ainakin vakiossa 74kw tähän asti. Tässä topikissa aikasemin pertti 108 kertoo että miten työsylinterin vartta pitäisi jatkaa että kytkin pelittäisi paremmin. Mistä sen löytää??
Eli juuri tästä kytkimen irroittamisesta on itselläkin kysymys, ois kannattanu kyllä kävästä lukemassa täältä ensin miten suhtautua tuohon valeon sarjaan..
No en ala sitä enää vaihtaan vaan yritän tuota työ sylinterin varren pidennystä.
Toimii ainakin vakiossa 74kw tähän asti. Tässä topikissa aikasemin pertti 108 kertoo että miten työsylinterin vartta pitäisi jatkaa että kytkin pelittäisi paremmin. Mistä sen löytää??
Eli juuri tästä kytkimen irroittamisesta on itselläkin kysymys, ois kannattanu kyllä kävästä lukemassa täältä ensin miten suhtautua tuohon valeon sarjaan..
No en ala sitä enää vaihtaan vaan yritän tuota työ sylinterin varren pidennystä.
Re: golf 4 alh 1.9tdi kytkin/kiinteä vp toimivuus ongelmaa
Vaikka onkin dieseli-topikki, niin kysäistään tässä kun asia niin läheltä liippaa, eli;
Tuli laitettua 1.8T:hen (5v 02j) (Audi TT mk1)
G60 vauhtipyörä (Jostain Ford Galaxyn 1.9 TDI:stä, osanumero täsmäsi G60 kovaan vauhtipyörään)
Sachs 883082.999645 asetelma
SACHS 1878 043 141 Kytkinlevy (G60/TDI)
Epytecin vahvistettu haarukka
Nyt tilanne on se että kytkimen ilmauksen jälkeen se ei jaksa irroittaa.
Tekaisin työsylinterin tilalle käsin veivattavan irroittimen, ja sillä saa vaihteen pois päältä.
Ongelma ei tunnu olevan työsylinterin pituudessa - vai onko sittenkin? Vierekkäin verrattuna tämä veivattava patentti on omaan silmään ihan saman pituinen äärimitassaan...
Onko muilla ollut tämmöistä ja millä ratkennut?
EDIT: ratkaisu:
- Epytecin vahvistettu haarukka pois käytöstä ja tilalle hyväkuntoinen OEM osa (sirompi alareunasta).
- Asetelmassa olevat kaksi nystyrää piti vääntää matalaksi ettei osu haarukkaan
- Lisäksi haarukan alareunasta rälläkällä hieman tavaraa pois ettei varmasti osu asetelmaan
- Sen tapin alle, millä haarukka on kiinni alapäästä laatikossa, prikkoja sen verran että se tulee 3mm lähemmäksi asetelmaa
TOIMII TÄYDELLISESTI
Tuli laitettua 1.8T:hen (5v 02j) (Audi TT mk1)
G60 vauhtipyörä (Jostain Ford Galaxyn 1.9 TDI:stä, osanumero täsmäsi G60 kovaan vauhtipyörään)
Sachs 883082.999645 asetelma
SACHS 1878 043 141 Kytkinlevy (G60/TDI)
Epytecin vahvistettu haarukka
Nyt tilanne on se että kytkimen ilmauksen jälkeen se ei jaksa irroittaa.
Tekaisin työsylinterin tilalle käsin veivattavan irroittimen, ja sillä saa vaihteen pois päältä.
Ongelma ei tunnu olevan työsylinterin pituudessa - vai onko sittenkin? Vierekkäin verrattuna tämä veivattava patentti on omaan silmään ihan saman pituinen äärimitassaan...
Onko muilla ollut tämmöistä ja millä ratkennut?
EDIT: ratkaisu:
- Epytecin vahvistettu haarukka pois käytöstä ja tilalle hyväkuntoinen OEM osa (sirompi alareunasta).
- Asetelmassa olevat kaksi nystyrää piti vääntää matalaksi ettei osu haarukkaan
- Lisäksi haarukan alareunasta rälläkällä hieman tavaraa pois ettei varmasti osu asetelmaan
- Sen tapin alle, millä haarukka on kiinni alapäästä laatikossa, prikkoja sen verran että se tulee 3mm lähemmäksi asetelmaa
TOIMII TÄYDELLISESTI
Re: golf 4 alh 1.9tdi kytkin/kiinteä vp toimivuus ongelmaa
Olen noiden vauhtipyörien ja kytkimien kanssa jonkunverran pelannut, niin saatan voida antaa edes suuntaa-antavaa vinkkiä, jos tykkää touhuilla. Työsylinterin vartta jatkamalla saattaa saada kytkimen toimimaan, mutta sillonhan se koko sylinterin liikerata siirtyy tavallaan edemmäksi. Ja näin ollen, jos painelaakerilla ei ole kauheita välyksiä, niin se alkaa kohta pyörimään jatkuvasti, mikä ei tietenkään ole tarkoitus. Jos se pyörii jatkuvasti ja varsinkin, jos siihen kohdistuu painetta, niin sen elinikä kutistuu murto-osaan. En lähtisi pidentämään sylinterin vartta, ellen olisi ihan varma, ettei se pyöritä laakeria jatkuvasti.
Parempi keino on vaihtaa sylinteri toiseen. Aikoinaan st mersun kanssa touhusin, niin siihen vaihdoin jonkun bmw:n sylinterin, joka oli pienemmällä männällä, jollonka liikematka tietenkin vastaavasti kasvoi. Se oli hyvä ja toimiva konsti saada kytkimeen liikettä lisää. Tuota on tietenkin käytännössä aika vaikea alkaa toteuttaan, jos ei ole mitään tietoa minkään sylinterien mitoista.
jos vaihtipyörälle vaan sopii, niin sinne voi periaatteessa laittaa minkälaisen kytkimen tahansa. Vahvuudella ei ole mitään merkitystä, koska asetelmaa voi shimmata, kuten joku tuossa jo uumoilikin. Jos vauhtipyörä on irti, niin kytkimen voi kasata siihen irralliseen vauhtipyörään ja vaikka pärssissä kokeilla, että irrottaako se kunnolla samalla liikematkalla, mitä kytkinsylinteri kykenee tekemään. Ja samalla tietenkin arvioida sitä, että puristaako jouset kunnolla. Ettei käy niin, että vaivalla kasaa hilut paikalleen ja toteaa, että kytkin luistaa. Aina, jos mahdollista, niin kannattaa testata pöydällä kytkimen toimivuus.
Jos haluaa säästää rahaa ja on innokas touhuilija ja jos sattuu omistamaan vielä hitsauskoneen ja sorvinkin, niin sittenhän ei ole mitään hätää. Kovan vauhtipyörän, sekä pitävän kytkimen saa tehtyä todella edullisesti, jos vaan tietää mitä pitää tehdä. Kaksoismassavauhtipyörän voi halkasta, sieltä voi poistaa jouset ja ja sen skeidan, mitä siellä sisällä on. Mitä lie mustaa paksua vaseliinia.. tosi inhottava siivota. Romut vaan pihalle ja kunnollinen putsaus. Sitten mahdollisimman tarkkaan kattoo, että puoliskot on suorassa, eli linjassa toisiinsa nähden ja ei muutakun hitsaamaan. Kun vauhtis on hitsattu, niin sen vahvuus tietenkin muuttuu rälläkän laikan verran, mutta sillä ei ole mitään merkitystä. Lopuksi vauhtipyörä laitetaan sorviin ja sorvataan suoraksi. Jos haluaa, niin sitä voi vielä keventääkkin. Se kyllä kevenee n. puolisen kiloa pelkästään tyhjentämälläkin, mutta aina voi ottaa lisääkin, jos siltä tuntuu. Jos heittoa on silmin-nähden paljon, niin se kannattaa tasapainottaa. Itte olen tasapainottanut sorvissa laakeroitujen kartioiden välissä, tai vastaavilla virityksillä. Sama toimintaperiaate, kun prätkän renkaidenkin tasapainottamisessa käsipainotus pukissa. Painavin kohta tahtoo jäädä alaspäin jne. Painoina voi käyttää jotain vaan lattaraudasta leikattuja palasia. Hitsaa kiinni kevyimpään kohtaan ja aloittaa tasapainotusrumban alusta, kunnes ei enään tarvi lisätä painoa.
Sitten levy ja asetelmä. Vanha hyvä levy, sekä asetelma käy vallan mainiosti. Mutta tarvitaan toinen samanlainen, taikka muuten käypänen asetelma, mistä napata jousi. Jousia laiteaan kahdet päällekkäin, niin saadaan pitoa kytkimeen abaut tuplasti. Eli rälläköidään niitit veke ja niputetaan tuplajouset paikalleen. Kasatessa olen käyttänyt tavan pultteja ja oikeita lukkoprikkoja eli nordlock aluslevyjä, joskus hitsannutkin mutterit kiinnikin. Vastaavasti tietenkin kytkinpoljin muuttuu tuplasti jäykemmäksi, eli ihan kaikkea hienouksia ei voi saada pikkurahaan. Mutta pitoa saa taatusti sen verran, että on vastientta rahoille.
Sitten pitää testata kytkimen toiminta. Eli se vauhtipyörä ja kytkin laitetaan prässiin ja katotaan, että se toimii toivotulla tavalla. Jos ei irrota, niin shimmiä vaan asetelman alle. Saa laittaa ihan reilustikkin, jos tarve vaatii. Samaten asetelman kitkapinnasta voi koneistaa tavaraa pois niin paljon, kun tarve vaatii. Riippuen vauhtipyörästä, toisissa on sellanen potero kytkinlevylle, sen poteronkin suhdetta kitkapintaan voi muuttaa. Eli melkei mitä vaan voi tehdä, mitä nyt tarvii. Ei nää mitään rakettitiedettä ole. Ihmisen tekemiä vekottimia, joten ihmisen korjattavissa, muutettavissa ja paranneltavissa nämä myös on. Omien kokemusteni mukaan se ei vaadi muutakun rohekutta kokeilla.
Ehkä jotain unohtuikin mainita. Mutta tuossa nyt hieman jotain pientä, jos joku painii kytkin ongelmien kanssa, eikä tiedä mitä tehdä. En ole insinööri, enkä edes koneistaja. Mutta ilmeisesti sen verran on maalaisjärkeä luotu, että onnistuu tälläset pienet harrastelut.
Hieman off topic: Tuollainen budjettiluokan itse rakennettu "vakio" kytkin piti mersun 2,5 litrasessa 5 pyttysessä diiselimoottorissa, vaikka syöttöpumppu ruokki 7mm tapeilla ja holsetin hx40 hönki reilua paria baaria. Kytkin kesti ja piti, mutta vaihdelaatikot ei tahtoneet kestää. Niitä lootia meni yhteensä 5kpl siinä autossa. Suurin osa manuaaleja, mutta myös yksi automaattikin. Tomaatin kanssa ei luonnollisesti ollut kytkintä, vaan vetolevy. Yksi vetolevykin meni kappaleiksi. Tehoista en tarkalleen tiedä, kun en sitä enään toistamiseen penkittänyt. Mutta ikivanhalla työkoneen turbolla inasen reilu baarin paineilla oli vaan 250 heppaa ja 400Nm. Sittemmin vaihdoin holsettiin ja kasvatin paineet sinne reilu pariin kiloon. Soppaa oli aina kokolailla tarpeeksi. Ja kytkin oli se, mikä kesti ja toimi kaikista parhaiten, vaikka se oli kaikista kotikutosin. Ai niin. Kerran katkesi työsylinterin varsikin. Se oli sen verran jäykkä se kyktkin, että jotenkin vanhuuttaan antautui. Johan sitä oli poljetti ties kuinka monta kertaa, niin en yhtään ihmettele. Jäykkyys oli sitä luokkaa, että kyllä sen nyt jalalla tietenkin hyvin jaksoi painaa pohjaan ja pitäänkin siellä. Mutta ei sillä valoissa mielellään vaihde silmässä odotellut vihreen vaihtumista. Noita vauhtipyöriä olen tehnyt joitakin kaksoismassasta kiinteäksi. Sitä ei kyllä mielellään vieraalle tee, kun niin sottasta ja vaivalloista puuhaa. Mutta ittelleen nyt vielä tekee, kun tietää, että se kyllä sitten toimii ja kestää niin pitkään, kun koko autokin, ettei tartte heti kohta uudestaan tehdä. Kytkimiä tekee ihan mielelläänkin, kun se on sen verran simppeliä ja helppoa. Ja vauhtipyöriä on ihan mukava sorvailla.
Parempi keino on vaihtaa sylinteri toiseen. Aikoinaan st mersun kanssa touhusin, niin siihen vaihdoin jonkun bmw:n sylinterin, joka oli pienemmällä männällä, jollonka liikematka tietenkin vastaavasti kasvoi. Se oli hyvä ja toimiva konsti saada kytkimeen liikettä lisää. Tuota on tietenkin käytännössä aika vaikea alkaa toteuttaan, jos ei ole mitään tietoa minkään sylinterien mitoista.
jos vaihtipyörälle vaan sopii, niin sinne voi periaatteessa laittaa minkälaisen kytkimen tahansa. Vahvuudella ei ole mitään merkitystä, koska asetelmaa voi shimmata, kuten joku tuossa jo uumoilikin. Jos vauhtipyörä on irti, niin kytkimen voi kasata siihen irralliseen vauhtipyörään ja vaikka pärssissä kokeilla, että irrottaako se kunnolla samalla liikematkalla, mitä kytkinsylinteri kykenee tekemään. Ja samalla tietenkin arvioida sitä, että puristaako jouset kunnolla. Ettei käy niin, että vaivalla kasaa hilut paikalleen ja toteaa, että kytkin luistaa. Aina, jos mahdollista, niin kannattaa testata pöydällä kytkimen toimivuus.
Jos haluaa säästää rahaa ja on innokas touhuilija ja jos sattuu omistamaan vielä hitsauskoneen ja sorvinkin, niin sittenhän ei ole mitään hätää. Kovan vauhtipyörän, sekä pitävän kytkimen saa tehtyä todella edullisesti, jos vaan tietää mitä pitää tehdä. Kaksoismassavauhtipyörän voi halkasta, sieltä voi poistaa jouset ja ja sen skeidan, mitä siellä sisällä on. Mitä lie mustaa paksua vaseliinia.. tosi inhottava siivota. Romut vaan pihalle ja kunnollinen putsaus. Sitten mahdollisimman tarkkaan kattoo, että puoliskot on suorassa, eli linjassa toisiinsa nähden ja ei muutakun hitsaamaan. Kun vauhtis on hitsattu, niin sen vahvuus tietenkin muuttuu rälläkän laikan verran, mutta sillä ei ole mitään merkitystä. Lopuksi vauhtipyörä laitetaan sorviin ja sorvataan suoraksi. Jos haluaa, niin sitä voi vielä keventääkkin. Se kyllä kevenee n. puolisen kiloa pelkästään tyhjentämälläkin, mutta aina voi ottaa lisääkin, jos siltä tuntuu. Jos heittoa on silmin-nähden paljon, niin se kannattaa tasapainottaa. Itte olen tasapainottanut sorvissa laakeroitujen kartioiden välissä, tai vastaavilla virityksillä. Sama toimintaperiaate, kun prätkän renkaidenkin tasapainottamisessa käsipainotus pukissa. Painavin kohta tahtoo jäädä alaspäin jne. Painoina voi käyttää jotain vaan lattaraudasta leikattuja palasia. Hitsaa kiinni kevyimpään kohtaan ja aloittaa tasapainotusrumban alusta, kunnes ei enään tarvi lisätä painoa.
Sitten levy ja asetelmä. Vanha hyvä levy, sekä asetelma käy vallan mainiosti. Mutta tarvitaan toinen samanlainen, taikka muuten käypänen asetelma, mistä napata jousi. Jousia laiteaan kahdet päällekkäin, niin saadaan pitoa kytkimeen abaut tuplasti. Eli rälläköidään niitit veke ja niputetaan tuplajouset paikalleen. Kasatessa olen käyttänyt tavan pultteja ja oikeita lukkoprikkoja eli nordlock aluslevyjä, joskus hitsannutkin mutterit kiinnikin. Vastaavasti tietenkin kytkinpoljin muuttuu tuplasti jäykemmäksi, eli ihan kaikkea hienouksia ei voi saada pikkurahaan. Mutta pitoa saa taatusti sen verran, että on vastientta rahoille.
Sitten pitää testata kytkimen toiminta. Eli se vauhtipyörä ja kytkin laitetaan prässiin ja katotaan, että se toimii toivotulla tavalla. Jos ei irrota, niin shimmiä vaan asetelman alle. Saa laittaa ihan reilustikkin, jos tarve vaatii. Samaten asetelman kitkapinnasta voi koneistaa tavaraa pois niin paljon, kun tarve vaatii. Riippuen vauhtipyörästä, toisissa on sellanen potero kytkinlevylle, sen poteronkin suhdetta kitkapintaan voi muuttaa. Eli melkei mitä vaan voi tehdä, mitä nyt tarvii. Ei nää mitään rakettitiedettä ole. Ihmisen tekemiä vekottimia, joten ihmisen korjattavissa, muutettavissa ja paranneltavissa nämä myös on. Omien kokemusteni mukaan se ei vaadi muutakun rohekutta kokeilla.
Ehkä jotain unohtuikin mainita. Mutta tuossa nyt hieman jotain pientä, jos joku painii kytkin ongelmien kanssa, eikä tiedä mitä tehdä. En ole insinööri, enkä edes koneistaja. Mutta ilmeisesti sen verran on maalaisjärkeä luotu, että onnistuu tälläset pienet harrastelut.
Hieman off topic: Tuollainen budjettiluokan itse rakennettu "vakio" kytkin piti mersun 2,5 litrasessa 5 pyttysessä diiselimoottorissa, vaikka syöttöpumppu ruokki 7mm tapeilla ja holsetin hx40 hönki reilua paria baaria. Kytkin kesti ja piti, mutta vaihdelaatikot ei tahtoneet kestää. Niitä lootia meni yhteensä 5kpl siinä autossa. Suurin osa manuaaleja, mutta myös yksi automaattikin. Tomaatin kanssa ei luonnollisesti ollut kytkintä, vaan vetolevy. Yksi vetolevykin meni kappaleiksi. Tehoista en tarkalleen tiedä, kun en sitä enään toistamiseen penkittänyt. Mutta ikivanhalla työkoneen turbolla inasen reilu baarin paineilla oli vaan 250 heppaa ja 400Nm. Sittemmin vaihdoin holsettiin ja kasvatin paineet sinne reilu pariin kiloon. Soppaa oli aina kokolailla tarpeeksi. Ja kytkin oli se, mikä kesti ja toimi kaikista parhaiten, vaikka se oli kaikista kotikutosin. Ai niin. Kerran katkesi työsylinterin varsikin. Se oli sen verran jäykkä se kyktkin, että jotenkin vanhuuttaan antautui. Johan sitä oli poljetti ties kuinka monta kertaa, niin en yhtään ihmettele. Jäykkyys oli sitä luokkaa, että kyllä sen nyt jalalla tietenkin hyvin jaksoi painaa pohjaan ja pitäänkin siellä. Mutta ei sillä valoissa mielellään vaihde silmässä odotellut vihreen vaihtumista. Noita vauhtipyöriä olen tehnyt joitakin kaksoismassasta kiinteäksi. Sitä ei kyllä mielellään vieraalle tee, kun niin sottasta ja vaivalloista puuhaa. Mutta ittelleen nyt vielä tekee, kun tietää, että se kyllä sitten toimii ja kestää niin pitkään, kun koko autokin, ettei tartte heti kohta uudestaan tehdä. Kytkimiä tekee ihan mielelläänkin, kun se on sen verran simppeliä ja helppoa. Ja vauhtipyöriä on ihan mukava sorvailla.
Palaa sivulle “Tekniikka - Diesel”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 8 vierailijaa