Vikatilan ahtopaine raja?

Vain dieseleihin liitttyvät asiat

Valvoja: ffp jäsenet

a1mo
-
Viestit: 246
Liittynyt: 19.12.2008 5:35

Vikatilan ahtopaine raja?

ViestiKirjoittaja a1mo » 3.9.2013 23:40

Mikähän mahtaa olla tuo raja ahtopaineessa millä menee vikatilaan? Onko se kiinteä raja esim 2500mbar, vai katsotaanko se pyynnin ja toteutuneen erotuksesta?

Kyselen tuota rajaa sen takia, koska viikonloppuna otin logia kun meni vikatilaan, eikä ahdot nousseet yli 2100mbar. Olen kuitenkin aikasemminkin ottanut login jossa ahdot nousee 2500mbar menemättä vikatilaan. Erona noissa on se, että tuolla 2100mbar vikatilaan oli normaali liikkeelle lähtö, ja 2500mbar kiihdytys täyskaasulla.

Auto siis menee vikatilaan nyt usein, aikaisemmin meni sillöin tällöin eikä se haitannut mitään. Nyt alkaa haittaamaan menee sen verran usein. Jos auto seisoo yön yli vikatilaa ei tule niin usein, ennen ei tullut ollenkaan kylmällä koneella. Herkimmin menee vikatilaan jos sammuttaa auton hetkeksi, esim kaupassa käynti on hyvä aika.
Talvella yöm yli johdon päästä(2h) liikkeelle eikä vikatilaa millään, mutta auto parkissa työpäivän ajan, 2h johdossa ja vikatila tuli.

Mr.Muscle puhdistus tehty jo aikaisemmin, ei vaikutusta. Alipainekellon varsi liikkuu helposti jos kädellä liikuttelee.

Laitan tuohon ahtopainemittarin kiinni niin näkee noita paineita miltä näyttää.

Kuvassa viikonloppuna otettu logi jossa menee vikatilaan.

Kuva

pete73
-
Viestit: 2110
Liittynyt: 11.2.2011 17:45

ViestiKirjoittaja pete73 » 4.9.2013 3:36

Onkos sinne jäänyt mitään vikakoodeja?

Saattais toki auttaa jos kertois mikä auto ja kone on kyseessä... ja onko täysin vakio vai onko jotain muutoksiakin tehty.

Onkos siitä jokin varmuus olemassa että vikatila ylipäätään johtuu ahtopaineesta?

Sami-
-
Viestit: 2025
Liittynyt: 8.7.2004 15:12

ViestiKirjoittaja Sami- » 4.9.2013 3:59

Kokeillaanpa kristallipallon uusia pattereita: Kyseessä lie 1.9tdi 100hp AVB-koneellinen?

En tiedä kumpi noista login käppyröistä on pyyntipaine ja kumpi toteutunut. Ne kun vielä selvität niin aletaan ihmettelemään ratkaisuja.

JUUeikunn
-
Viestit: 82
Liittynyt: 17.9.2007 9:42

ViestiKirjoittaja JUUeikunn » 4.9.2013 6:41

Karkee arvaus, sininen on toteutunut (koska leikkaantuu tuohon arviolta mapin maksimilukemaan), siivet jää jumiin muutaman käännön jälkeen (tai alipaine ei poistu kellolta tai kanada). Mr Musclella lie helpottaa jos saa aineen perille asti.

A

tekki
-
Viestit: 445
Liittynyt: 5.9.2011 16:59

ViestiKirjoittaja tekki » 4.9.2013 7:09

Näyttäs että sininen pyynti ja vihreä toteutunut. Ensin osakaasulla yliahtanut ja täyskaasuvedossa ollut jo vikatilassa kun ahdot ei enää nousekaan.
Painerajan lisäksi vikatilan liipaisuun vaikuttaa se kuinka kauan paineet ovat pielessä pyynnistä.

Siivet voi jumia muskeloinnista huolimatta, N75 rikki, alipaineletkuissa häikkää, jne..
Lue vikakoodit vielä ja listaa tähän kaikki mitä löytyy, myös ne jotka ei liity ahtopaineisiin.

jullli
-
Viestit: 229
Liittynyt: 20.10.2007 10:05

ViestiKirjoittaja jullli » 4.9.2013 8:03

en ole koskaan pistäny merkille että onko tuo normaalia että ahtopyyntöjä on vaikka on vikatilassa? ettei olis joku ihan mekaaninen vikatila jos kerran ecu haluaa paineita

a1mo
-
Viestit: 246
Liittynyt: 19.12.2008 5:35

ViestiKirjoittaja a1mo » 4.9.2013 8:21

Tosiaan Passat AVB koneella, vakio auto. Vikakoodit katsottu, ahtopaine ylittynyt, ei muita vikakoodeja. Kulutus on noussut viime kesästä, kylmällä moottorilla menee ainettta paljon enemmän kuin aikaisemmin. Pitemmällä matkalla kulutus kyllä tasoittuu siihen mitä on ollutkin.
N75 vaihdettu heti silloin kun ensimmäisellä kerralla meni vikatilaan, ei vaikutusta.

Sininen käppyrä on pyynti. Linkistä logi tiedosto jos joku haluaa katsoa, logissa maf arvot myös. http://www.hi5.pp.fi/jotain/log001.csv

Tuo tosiaan, että on pyyntiä vaikka vikatila päällä, pitäisikö olla? Vikatila lähtee kun käyttää virrat pois.

pertti108
-
Viestit: 669
Liittynyt: 22.9.2009 22:16

ViestiKirjoittaja pertti108 » 4.9.2013 11:41

Ainaki vanhemmat tdiit pyytää jotaki puolta baaria vikatilassa, eli karkeasti puolittuu pyynti. Eiköhäm tuossa oo käyny just niin että paine ylitty ja meni vikatilaan. Jos kaikki muu on mielestäs kunnossa niin voithan kokeilla säätää sitä vnt tankoa vaikkapa kierroksen. Tämähän ei sitte korjaa itse ongelmaa vaan on vähä niinku purkkahomma.

samisalami
-
Viestit: 133
Liittynyt: 27.2.2012 10:37

ViestiKirjoittaja samisalami » 4.9.2013 11:47

Sen kummemmin ehkä auttamatta varsinaiseen vikaan. Itselläni VNT jumiessa ennen muscelointia vikatilassakin oli tuota pyyntiä, eihän tuon pyynnin käsittääkseni (korjatkaa jos olen väärässä) pitäisi minnekkään haihtua, asia erikseen on sitten se että vaikka pyyntiä olisikin niin toisaalta kuitenkin järjestelmä rajoittaa ahtamista muuten. Arvot näyttävät sen mitä kone haluaa, jos ja kun kaikki toimisi kuten pitäisi.

Itselläni VNT tanko oli käytännössä täysin jumissa, hyvin pieni liike. Ja vaikka olisitkin herkistellyt tuota tai käsitellyt, onko liike kuitenkaan täysin oikea/riittävä?
Tangon säätö mennyt syystä X perseelleen?
Kellossa orastaa ongelmaa?
alipaineletkuissa ongelmaa?

Jos pyyntöä on mutta ahtoja ei vaan tule ja epäilette vian olevankin ahtamattomuudessa, niin silloinhan tuon pitäisi herjata ettei ahtoja saavuteta.
Viimeksi muokannut samisalami, 4.9.2013 11:49. Yhteensä muokattu 2 kertaa.

a1mo
-
Viestit: 246
Liittynyt: 19.12.2008 5:35

ViestiKirjoittaja a1mo » 4.9.2013 11:47

Tuosta logista näkyy, että pyytää 1948 mbar vaikka on vikatilassa. Siis selvää on, että se menee vikatilaan, mutta miksi? No joo, paineet nousee. Nouseeko oikeasti, miksi pyyntiä vaikka vikatila päällä, miksi aiksemmin ei mennyt vikatilaan vaikka ahtoja enemmän?

a1mo
-
Viestit: 246
Liittynyt: 19.12.2008 5:35

ViestiKirjoittaja a1mo » 4.9.2013 11:54

Itselläni VNT tanko oli käytännössä täysin jumissa, hyvin pieni liike. Ja vaikka olisitkin herkistellyt tuota tai käsitellyt, onko liike kuitenkaan täysin oikea/riittävä?
Tangon säätö mennyt syystä X perseelleen?
Kellossa orastaa ongelmaa?
alipaineletkuissa ongelmaa?


En tiedä onko liike riittävä/oikea. Eikö liike ole kuitenkin riittävä kun maksimi ahdot tulee, tanko ei vaan palaudu riittävän nopeasti? Vai onko ahdot maksimissa ilman alipainetta?
En usko tangon säädössä olevan vikaa, mikä sitä nyt olisi liikuttanut kun ei siihen ole koskettu.
Kellossa voipi olla ongelmaa, jos jumittaa eikä palaudu. Letkuissa ei ainakaan näy mitään ongelmaa päälle päin. Täytyy ottaa irti ja puhallella puhtaaksi.

samisalami
-
Viestit: 133
Liittynyt: 27.2.2012 10:37

ViestiKirjoittaja samisalami » 4.9.2013 12:28

No mulla sitä liikettä ei ollut kuin juuri että tunsi mutta ahdot aina yli ja vikatila.
Ahtaa siis kyllä mutta ei ala rajoittamaan/katkaise ahtoja oikein.
Pieniäkin alipaineletkujen vuotoja voi olla eikä varmaan näykkään päällepäin.
Mieleen tuli myös sekin että miten viallinen mappi toimii, siitä ei ole kokemusta, eli mitä seuraa sen häröilystä.
Jos jumittaa voi vika olla kellossa TAI mekanismeissa. Oletko kokeillut alipainepumpulla tms että liikkuuko vipu? pelkkä käsin liikuttelu kun ei kellon kunnosta kerro pahemmin. Mahdolliset vuodot voisi paljastua vaikka itse imemällä letkusta, otat vain sen n75:lta irti ja imemään.

a1mo
-
Viestit: 246
Liittynyt: 19.12.2008 5:35

ViestiKirjoittaja a1mo » 4.9.2013 16:20

Näyttää siltä, että tuo raja millä menee vikatilaan riippuu lämpötilasta. Lähdin kotoa liikkeelle ja kylmällä koneella riittää 2000mbar vikatilaan. Sitten taas kun kone on lämmennyt tarvii 2500mbar.

Katselen noita letkuja uudestaan tänään, laitan sen ahtopainemittarin kiinni, ja tutkin sen kellon toimintaa sen mitä pystyy purkamatta koko keulaa.

tekki
-
Viestit: 445
Liittynyt: 5.9.2011 16:59

ViestiKirjoittaja tekki » 4.9.2013 19:52

Ei ahtopyynti putoa vikatilassa, ahtojen ohjaus kyllä pudotetaan pois päältä ja rajoitetaan syöttöjä. Yliahtaa siitä syystä että mekaanisesti säätö ei toimi kunnolla.

a1mo
-
Viestit: 246
Liittynyt: 19.12.2008 5:35

ViestiKirjoittaja a1mo » 4.9.2013 20:09

Laitoin mittarin kiinni. Kyllä ne ahdot nousee paikallaankin 1,5bar jos kylmällä koneella/turbolla polkee.
Alipainekellon saa liikkumaan ihan suullakin imemällä, ei hirveästi mutta saa. Auton kun laittaa käyntiin vetää kello vivun ylös, kaasua kun painaa niin laskee alas. Liikkuu saman sormilla mitä auton käydessä kellokin liikuttaa. Omasta mielestä ihan järjetön säätö kun ilman alipainetta maksimi ahdot. Jos letku katkeaa tms ahdot tappiin eikä vikatilat auta.

Tuo tekee nyt niin, että kun paikallaan painaa kaasua ahdot nousee noin 1bar, ja hetken päästä laskee, tasakaasulla siis. Jos seuraa vivun liikettä kaasuttaessa niin näyttäisi siltä, että vipuv ei jostain syystä palaudu tarpeeksi nopeasti mikä pitää ahtoja ylhäällä.
Letkuja en ehtinyt vielä vaihtaa, jää varmaan viikonlopulle.

tekki
-
Viestit: 445
Liittynyt: 5.9.2011 16:59

ViestiKirjoittaja tekki » 4.9.2013 21:07

On ihan normaalia että se kello "vetää" tyhjäkäynnilläkin. Silloin kellolle menee täysi alipaine, mutta ei se ahdin tyhjäkäynnillä juuri ahtopainetta tuota, pakopainetta kylläkin.
Jos alipainekellon letku katkeaa, kello "päästää" ja ahdin tuottaa mahdollisimman vähän ahtopainetta mitä sen hetkisellä pakokaasumäärällä saa aikaan.
Tarkista alipaineletkujen kunto (reiät/tukokset), myös sen joka menee N75:ltä ilmanputsarille, sekä onko letkut yleensä kytketty oikein. Niitä voi joskus olla edellinenkin omistaja laitellut arpomalla kiinni. VAC-liitäntä alipainepumpulle, OUT ahtimen kellolle, ja se viimeinen ilmanputsarille. Alle kympin sijoitus uusia ne kaikki letkut.

a1mo
-
Viestit: 246
Liittynyt: 19.12.2008 5:35

ViestiKirjoittaja a1mo » 4.9.2013 21:39

Eli siis kun auton käynnistää kello vetää siivet "maksimi tuotolle", jos olisi pakokaasuja jotka pyörittäisi turboa. Ja kun painaa kaasua kello päästää siipiä auki ettei tule ahtoja yli pyydetyn?
Näytti vaan se toiminta siltä, että kello ei vetänyt tarpeeksi ajoissa ja ahdot nousi sen takia. Eli olisi ollut juuri päinvastoin.

Letkua kävin jo hakemassa, en vaan ehtinyt vaihtamaan työn lomassa. Vaihdan ne kaikki viikonloppuna.

jullli
-
Viestit: 229
Liittynyt: 20.10.2007 10:05

ViestiKirjoittaja jullli » 4.9.2013 21:55

ruuvaa tankoa hiukan pidemmäksi että ahdot kohtaa pyynnön ja ajele tyytyväisenä auringonnlaskuun. se säätömekanismi ilmeisisti kuluu tai alipainekellolle tapahtuu jotaki(kerää paskaa sisälle) ja heittää toimimasta. tällä "purkkahommalla" olen korjannu useita vaggilaisia joihin on merkkikorjaamolla diagnosoitu turbovika joka paranee vain solmun vaihtamalla. parhailla ajettu "purkkakorjauksen" jälkeen reilusti yli 100tkm ja vielä se jenkki pitää...

juha_j
-
Viestit: 55
Liittynyt: 13.8.2013 21:32

ViestiKirjoittaja juha_j » 4.9.2013 22:36

Tangon jatkamisesta... Samoja oireita omassakin kulkineessa. Kokeiltu muskelit, uusi map, ahtoputkien o-renkaat vaihettu. Myös alipaine kello uuteen, ei vaikutusta. VNT vipu liikkuu kevyesti. Uuden ja vanhan alip.kellon jäykkyydessä oli 600g eroa, painoin puntaria vasten ja kun tanko liikahti, niin lukema muistiin.

Tangon pituus oli siinämäärin oikea, että kun kelloa sovitteli kellon jalkaan, niin n. 2mm ennen kuin kello oli jalkaa vasten tuntuu jousen vastus. Eli alip.kellon liikematka on riittävä.

Se että onko VNT mekaniikassa jotain töhnää välissä, mutta sormilla vipua liikutettaessa ääriasennoissa tuntuu metallinen vastus. Ei vaan toimi. Uusi turbo tulossa....

a1mo
-
Viestit: 246
Liittynyt: 19.12.2008 5:35

ViestiKirjoittaja a1mo » 5.9.2013 8:18

Täytyy kokeilla tangon säätöä. Ahdot kuitenkin kohtaa pyynnin pääsääntöisesti niin en tiedä mitä tangon jatkamisesta aiheutuu normaali tilanteeseen.

Ajelin töihin aamulla ja seurailin ahtoja nyt kun se mittari kiinni. Kylmällä koneella ahdot piikittää paljon helpommin sinne 1,5bar ja pysyy siellä kauemmin. Hyvin huomaa, että ei saa syystä tai toisesta tiputettua ahtoja niin kuin pitäisi.

a1mo
-
Viestit: 246
Liittynyt: 19.12.2008 5:35

ViestiKirjoittaja a1mo » 9.9.2013 17:52

Vaihtelin letkut viikonloppuna, ei vaikutusta. Siinä kun oli enemmän tilaa niin liikuttelin sitä tankoa, liikkuu kyllä ihan hyvin, mutta jos nostaa ylös asti ja päästää irti ei palaudu ihan loppuun asti kunnolla. Viimeinen 2-3mm tulee hitaasti.
Kyllä se turbon vaihdoksi menee. Voisihan tuota kokeilla pelkällä kellolla, mutta on noita kilometrejä sen verran jo (440tkm) takana, että on varmaan syytä vaihtaa jo koko turbo.
Jos löytyy joltain ylimääräisenä sopiva hyvä kuntoinen niin saapi tarjota:) Tilailen kunnostetun Saksasta tässä lähipäivinä jos ei löydy lähempää järkihintaan.

Ja siihen alkuperäiseen kysymykseen, eli mikä on vikatilan raja, se taitaa riippua enemmän siitä kuinka kauan ahtopaine on yli pyydetyn, eikä sillä taida olla mitään tiettyä kiinteä rajaa. Auto on nimittäin mennyt vikatilaan 0,8-0,9bar ahdoilla ajaessa pieneen ylämäkeen pitkään noin 55km/h nopeudella. Kuitenkin ahdot voi nousta 2bar hetkellisesti ilman vikatilaan menemistä.

leinoan
-
Viestit: 756
Liittynyt: 2.4.2004 21:13

ViestiKirjoittaja leinoan » 9.9.2013 22:11

^ Juurikin noin olen itse antanut ymmärtää asian.Jostain kuulin, että 10 sek olisi se raja ainakin jossain malleissa minkä antaa ahtaa yli tietyn rajan ennen vikatilaan menoa. Muskelia testattu jo riittävästi? itsellä vasta perusteellisempi toinen kylpy auttoi ja nyt on ajettu jo kauan ahtopaineiden toteutuessa täsmällisesti kuin sveitsiläisen kellon toiminta.

a1mo
-
Viestit: 246
Liittynyt: 19.12.2008 5:35

ViestiKirjoittaja a1mo » 10.9.2013 15:46

Kyllä sitä muskelia laittelin silloin pariin kertaan kun ensimmäisen kerran vika tuli, ei auttanut. Kokeilen tänään vielä säätää sitä tankoa pidemmäksi jos saan säädön auki. Kokeilin aukaista silloin letkuja vaihdellessa, mutta oli niin tiukassa eikä ollut sopivia pihtejä millä pitää kiinni.

a1mo
-
Viestit: 246
Liittynyt: 19.12.2008 5:35

ViestiKirjoittaja a1mo » 10.9.2013 18:51

Tankoa säädetty. Ei nosta ahtoja ihan niin herkästi, mutta nostaa edelleen ja menee vikatilaan. Säädin tankoa 2 kierrosta pidemmäksi, nyt kun alipainekelloa laittaessa tuntui jousen vastus lopussa, ennen säätöä ei tuntunut.
Taidan vielä piruuttaan kokeilla vanhalla N75:lla, ei kai siinä vikaa ollut kun se ei uudella poistunut.

pete73
-
Viestit: 2110
Liittynyt: 11.2.2011 17:45

ViestiKirjoittaja pete73 » 10.9.2013 18:51

Samalla kun säätelet..... kokeile ottaa se VNT-tanko irti ja liikuttele vipua ja kelloa erikseen niin ehkä selviää kumpi pää takkuaa. Voihan sinne kellon sisäänkin (sen tangon reiästä) olla kertynyt sen verran moskaa että se palautuu heikosti.. Ja samalla saa liikuteltua mekanirmeja ihan laidasta laitaan ilman että se kello ainakaan rajoittaa liikettä ääripäissä.

a1mo
-
Viestit: 246
Liittynyt: 19.12.2008 5:35

ViestiKirjoittaja a1mo » 10.9.2013 18:55

Löysäsin kellon kiinnitysmutterit siinä säädellessä. Kyllä turbon vipu liikkui hyvin mitä sitä siinä pystyi liikuttamaan. En koko tankoa ottanut irti kun en nähnyt miten alapää lähtee irti.

Edit: Jos jollain ylimääräinen kello sopivasti voin ostaa pois. Tai parempi vielä jos saan kokeilla ja ostan jos vika korjaantuu sillä:)


Palaa sivulle “Tekniikka - Diesel”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 24 vierailijaa