1.9TDI PD moottorissa "tyhjä alue" 1400-1800rpm id

Vain dieseleihin liitttyvät asiat

Valvoja: ffp jäsenet

Jultsu
-
Viestit: 2989
Liittynyt: 29.10.2010 4:52

1.9TDI PD moottorissa "tyhjä alue" 1400-1800rpm id

ViestiKirjoittaja Jultsu » 19.6.2013 14:50

Silloin tällöin tuntuu ajon aikana että kaasupoljin ei vastaa pieniin muutoksiin ja sitten yhtäkkiä tuntuukin siltä kuin poljin olisi painettu pohjaan. Tein pienen testin paikallaan seisoessa ja tässä tulos

Kuva


Mikähän tuota nyt vaivaa? Tuossa 1400rpm jälkeen on tuollainen tyhjä kuoppa, kaasupolkimen asentotunnistin toimii moitteetta mutta kierrokset eivät vaan nouse, ja sitten yhtäkkiä hypätään tuonne 1800 kierrokseen. Sama pätee poljinta höllätessä, kierrokset pysyvät edelleen 1800ssa vaikka polkimen asento muuttunut on yli kymmenen prosenttia.

p0wer
-
Viestit: 1776
Liittynyt: 13.8.2004 12:08
Viesti:

ViestiKirjoittaja p0wer » 19.6.2013 23:38

VCDS kertoo mikä rajoittaa syöttömäärää ja mitä tapahtuu tuolla tyhjällä alueella, muutoin on melko turhaa lähteä arvailemaan. Äkkisiltään kuitenkin kuulostaisi hyvin kiinni olevilta vnt-siiviltä, tulpattu EGR ilman muutoksia VNT-siiville voi myös aiheuttaa tuontyyppistä käyttäytymistä etenkin jos siivet on hiukan vielä alkuperästä asentoa enemmän kiinni.

Logita ahdot tuolta ongelma-alueelta.

Jultsu
-
Viestit: 2989
Liittynyt: 29.10.2010 4:52

ViestiKirjoittaja Jultsu » 20.6.2013 2:13

EGR on tosiaan tulpattu softan laiton jälkeen.

Ahdot pistin jo tuonne toiseen ketjuun, mutta tässä:

Kuva



Kyllähän tuo käyräkin vähän siltä näyttäisi että ahdin on myöhässä tuolla alapäässä.



Lähteekö tuo vnt-kello irti ruuveilla vai miten? On niin helvetin ahdas väli etten saanut humpattua sitä tankoa mitenkään.

p0wer
-
Viestit: 1776
Liittynyt: 13.8.2004 12:08
Viesti:

ViestiKirjoittaja p0wer » 20.6.2013 3:21

Laittamasi edellinen kuvaaja ei näytä tuota ongelma-aluetta joka sinulla alunpitäen on: ensimmäisessä kuvaajassa syöttömäärä on alhainen ja toisessa taidetaan mennä täyden syötön alueella, joten tällöin mennään ihan eri kohdassa n75:n kartalla.

Ahdin herää ihan normaalisti, tekee myös ihan tyypillisen piikkauksen ja ylikorjauksen kun pakokaasumäärät on ihan erilaiset kuin softatessa EGR:n kanssa on ollut. Toki tuollainen ahtojen käyttäytyminen on ihan tyypillistä myös vähän sinne suuntaan tehdyissä softissakin kun ei ole jaksettu viilata täysin kohdalleen. Jatka tankoa kierros, pari tai sopiva määrä niin kertomasi ongelma poistuu ja samoin toteutunut ahto on tasaisempi ( piikkaus ja sitä seuraava ylikorjaus vähenee ). Jos softa on tehty fiksusti niin ahtimen herääminenkään ei pitäisi tästä juuri kärsiä, joskus jopa paraneekin kun pakopuoli ei tukota niin paljoa. Aina kun EGR poistetaan käytöstä, tulisi säätää myös johdinsiipien perusasentoa hieman enemmän auki tai korjata tilanne ohjelmallisesti, tämä unohtuu yleensä aina tehdä. Tämä toimenpide laskee pakopainetta ja vaikuttaa tätä kautta yleensä hieman kulutukseenkin.

Pura aina kaikki tiellä olevat osat edestä pois niin toimenpide helpottuu. BG:ssä tangon jatkaminen onnistuu purkamalla ainakin ahtimen imuputki tieltä pois, avaamalla 10mm lukitusmutteri säätötangosta, rapsuttamalla sinettimaali sopivalla työkalulla säätöholkkimutterin päältä pois, ja ruuvaamalla säätöä aluksi karkeaotteisilla kärkipihdeillä. CRC kierteessä auttaa. Pari kertaa kun on tehnyt niin säätö onnistuu hetkessä, ekaa kertaa ährätessä saattaa saada tunnin kulumaan että saa säädöt liikkumaan ja löytää sopivat työkalut toimenpidettä varten. Ennen toimenpidettä kannattaa pestä konehuone huolellisesti, muuten on kädet kyynärpäitä myöden mustana ja on muutenkin 100x miellyttävämpi suorittaa tuo homma.

khager
-
Viestit: 109
Liittynyt: 23.7.2011 10:49

ViestiKirjoittaja khager » 27.6.2013 17:21

Jos EGR tulpattu pitäisi SOI karttaa (tässä tapauksessa varmaan 1kpl) myös korjata. Nyt ruiskutuksen alku on 2-3astetta optimista myöhässä.

p0wer
-
Viestit: 1776
Liittynyt: 13.8.2004 12:08
Viesti:

ViestiKirjoittaja p0wer » 27.6.2013 20:33

Muistaakseni EGR:ää pyritään pitämään täyskaasukiihdytyksessä melko kiinni, joten sen ei pitäisi vaikuttaa niin merkittävän paljoa palotapahtumaan että ennakkoa täytyisi sen takia lähteä astetolkulla muuttamaan. Jokatapauksessa, kuinka olet havainnut tällaisen korjaustarpeen?

khager
-
Viestit: 109
Liittynyt: 23.7.2011 10:49

ViestiKirjoittaja khager » 27.6.2013 20:42

Korjaus tehdään pienillä IQ arvoilla 1200-1900rpm. Samalle alueelle missä egr toimii. Samasta kierrosalueesta oli tässäkin alunperin kyseessä. Ecuconnections.com sivulla lisää hakusanalla.
Korjaan vielä jos kyseessä on -02 pd passatti SOI karttoja on varmaan 9kpl.

p0wer
-
Viestit: 1776
Liittynyt: 13.8.2004 12:08
Viesti:

ViestiKirjoittaja p0wer » 27.6.2013 21:13

Kyllä juuri näin, hyvä huomio. Oliko sinulla tuoreessa muistissa millätavoin tuo ennakon aikaistamisen tarve oli havaittu tai todettu?

khager
-
Viestit: 109
Liittynyt: 23.7.2011 10:49

ViestiKirjoittaja khager » 28.6.2013 6:20

Palotapahtuma on nopeempi kuumalla imuilmalla, EGR tulpattuna laskee imuilman lämpötilaa ja palotapahtuma hidastuu. Tuolla edellämainitulla foorumilla siitä paljonkin juttua. Vaikuttaa myös polttoaineen kulutukseen ,kun ennakot on kohdalla.


Palaa sivulle “Tekniikka - Diesel”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Google [Bot] ja 14 vierailijaa