Touran 1.9 tdi pumppusuutin koneen jakoremmi sileenä.

Vain dieseleihin liitttyvät asiat

Valvoja: ffp jäsenet

Arde
-
Viestit: 116
Liittynyt: 14.11.2005 2:05

Touran 1.9 tdi pumppusuutin koneen jakoremmi sileenä.

ViestiKirjoittaja Arde » 6.4.2013 20:52

Eli kertokkeepas pojjaat mikä meni siskon autosta sököksi kun sammahti kesken ajon ja pienen tarkastelun jälkeen huomattiin että jakoremmi ihan sileenäöä noin 15cm matkalta. Mikäs perkules siihen nyt tuli. Joku meni jumeksiin. Silee kohta puoliksi nokkapyörän päällä joten uskomus ois että ei ainakaan nokka jumissa.
Kokemusta vaan nuista normi tdi koneista joissa ei oo moista vikaa ollu. Kiireellä veikkauksia tulemaan. Pitäs alkaa kohta ettimään vikaa niin ois mukava jos joku osaisi veikkailla että mitä on mennyt. Auto vm. 2005 ja remmit ja öljyt vaihdettu ajallaan.

-tarzi-
-
Viestit: 1963
Liittynyt: 30.10.2008 13:21

ViestiKirjoittaja -tarzi- » 6.4.2013 23:15

Onko auto Oulun seudulta/ ollut joskus siellä ajossa/ tällä hetkellä siellä ajossa?

Itellä sama homma ocussa kävi ja syy tod.näk siinä kun auto ollut Oulussa ja siellä jotain ihme skeidaa kertyy jakopäähän, taitaa olla tuttu aihe tälläkin foorumilla.

Arde
-
Viestit: 116
Liittynyt: 14.11.2005 2:05

ViestiKirjoittaja Arde » 6.4.2013 23:51

No joo. Auto on justiisakki Oulussa ja on Oulussa ollu ajossa. Ei kai ny hemmetti se voi siihen vaikuttaa. Remmi vaihdettu 60tkm sitten. Missä tästä aiheesta lisää?

Arde
-
Viestit: 116
Liittynyt: 14.11.2005 2:05

ViestiKirjoittaja Arde » 7.4.2013 8:00

No niin. Nyt pääsin auton kimppuun. Melko mukava purkaa tuosta tuo jakopää. Konehhan on mitä ilmeisemmin BKC ja tuo jakoremmi kulkee koneen korvakon lävitse. Tunkkasin moottorin tunkin varaan ja löysäsin korvakon päällimmäiset pultit. Pitäsisi vielä keksii että miten tuo korvakko on moottorissa kiinni että saisi ujutettuu sen välistä remmin pois.
Pystyykö tuon koneen jakopäätä kasaamaan ihan kotikonstein eli löytyykö jostain jakopään ajoitusmerkkejä? Netistä kun katsoin niin näyttävät käyttävän jotain erikoistyökaluja tuohon ajoitukseen. Tähän asti on autoista löytynyt kyllä merkit kun oon jakopään vaihtanut tai olen laittanut merkit ennenkuin oon vanhan remmin irroittanut. Nyt vähän hankalempaa kun remmi päässyt hiukan hyppäämään.
Ajattelin vaan rohkeesti kokeilla laittaa uuden remmin paikoilleen ja rukoilla että ei ois venttiilit solmussa yms. mukavaa.

-tarzi-
-
Viestit: 1963
Liittynyt: 30.10.2008 13:21

ViestiKirjoittaja -tarzi- » 7.4.2013 9:26

http://www.ffp.fi/bb/viewtopic.php?p=86 ... ht=#863338

http://www.audiclub.fi/audifinns/showth ... p?t=109981

omasta hihnasta kuva (bkd 2.0tdi) : https://plus.google.com/u/0/photos/1061 ... 8706489409

Itellä meni vaihtoon hihnha hilppeineen + nokkapyörät ja kampiakselin ratas, vaihda ne ehdottomasti jos on noin käynyt. Itellä oli nitraus lähtenyt ja ihan karheat rattaat molemmat. Ilmeisesti se syö hihnan.

Nokkapyörään 6mm poranterä mutta kampiakselille vähän hankalampi ku on mennyt jako sekaisin, tarvii melkein sen työkalun hammaspyörälle.

Tomi K
-
Viestit: 68
Liittynyt: 19.12.2005 17:53

ViestiKirjoittaja Tomi K » 7.4.2013 11:02

Kampuralle tarvis lukitustyökalun. Jos auto on manuaalilaatikolla, niin katso kuitenkin löytyykö nollamerkkiä vauhtipyörältä, muistelisin joissakin malleissa olevan. Korvakko on kiinni kolmella 16mm kannalla olevalla pultilla.
Vaihda ne kuluneet kampi- ja nokkapyörät samalla. Eivät ole kalliita.

Arde
-
Viestit: 116
Liittynyt: 14.11.2005 2:05

ViestiKirjoittaja Arde » 7.4.2013 23:23

Jee! Nyt auto toimii. Jako oli hypännyt vain yhden hampaan verran eli nyt oli sitten tuuria. Sammahti niin pieniltä kierroksilta että ei tosiaan ollut menny tuon enempää pieleen vaikka hampaat puuttu remmistä 15cm matkalta. Kampuran päästä kun pyöritin konetta niin nokka pyöri normaalisti mukana. Eli kiristin veti sen verran jämäkästi ettei sileä hihna ruennut luistamaan. Pyöritin koneen niin että sain poranterän sinne nokkapyörän väliin ja alapäästä katsoin että merkki on siinä kohdilla missä sen täytyy olla niin ei se ollu ku sen hampaan pielessä joten päätin laittaa uuden hihnan paikoilleen ja näpätä sen hampaan verran jakoa eteenpäin niin kas kummaa autohan pelaa nyt aivan moitteetta.
Seuraavaksi vaan nyt pian loputkin uudet hilut jakopäähän. Vähän vaan mietityttää että miten remmi voi olla tuollaisessa kunnossa jo 60tkm jälkeen. Käsin kun nyppi niin remmistä sai joka ikisen hampaan pois. Siis se oli aivan haurasta höttöö. Tuli mieleen että olikohan yksityinen korjaamo yrittäjä nyt sitten viime jakorempassa hieman kusettanut.
Ei voi tietää mutta pää asia että auto on nyt kunnossa.
Kiitoksia teille kaikille avusta jotka tähän jelppasitte.


Palaa sivulle “Tekniikka - Diesel”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 12 vierailijaa