Golf IV alh musta "pallo" konehuoneessa
Valvoja: ffp jäsenet
Golf IV alh musta "pallo" konehuoneessa
Eli mikähän tuon mustan pallon muotoisen muovisen systeemin tarkoitus on? Löytyy edestäpäin katsottuna oikealta puolelta venttilikopan vierestä. Siihen menee yksi letku, ei mitään muuta. Ilmeisesti joku alipainevaraaja tms?
No, kuitenkin sen letkuun oli hinkkautunut reikä ja meinasin sen vaihtaa niin vanhaan letkua irroittaessa tuolla pakkasessa murtu sitten se liitoskohta siitä prkl.. Ja huomenna pitäis 500km päähän tuolla autolla ajella. Välillä on jarrut ollut hiukan hukassa tuosta autosta, liittyyköhän tämä samaan vaivaan jos se sitä alipainetta varaa?
Mutta itseasiaan, kannattaako tuo nakata pellolle tuolta ja reikä tukkia vai ettiä uusi tilalle?
No, kuitenkin sen letkuun oli hinkkautunut reikä ja meinasin sen vaihtaa niin vanhaan letkua irroittaessa tuolla pakkasessa murtu sitten se liitoskohta siitä prkl.. Ja huomenna pitäis 500km päähän tuolla autolla ajella. Välillä on jarrut ollut hiukan hukassa tuosta autosta, liittyyköhän tämä samaan vaivaan jos se sitä alipainetta varaa?
Mutta itseasiaan, kannattaako tuo nakata pellolle tuolta ja reikä tukkia vai ettiä uusi tilalle?
-
- -
- Viestit: 16030
- Liittynyt: 23.7.2003 9:30
- Viesti:
Tollanen? Toi on alipaineen vaimennin/tasain. 22,51 €.
^Juurikin tuollainen. Pitää se nyt laittaa kuntoon kun kerkiää mutta tulpataan nyt letku reissun ajaksi kun ei sitä nyt ehdi korjailla.. Ihme kyllä, ei tuossa tdi ocussa ole tuollaista, vaikka samaa vuosimallia mutta eri moottorikoodit toki. Kyllä tää foorumi vaan on hieno paikka. Kiitoksia jälleen!
Niin siis kyseinen osahan on alipainevaraaja. Tunnetaan myös nimellä "alipaineakku". Ja tämä siis varaa alipainetta yhteen-kahteen jarrutukseen, jos vaikka kone jumahtaa/sammuu vauhdista, turvaten näin alipainetehostettujen jarrujen normaalin toiminnan ainakin siksi aikaa, että auto saadaan pysäytettyä.
Jarrut siis toimivat moottorin käydessä ja alipainepumpun pyöriessä ilmankin tuota mokkulaa normaalisti, mutta jos tuo pallero on rikki / letku vuotaa, niin jarrujen tehostus voi kadota jopa auton käydessä.
Jarrut siis toimivat moottorin käydessä ja alipainepumpun pyöriessä ilmankin tuota mokkulaa normaalisti, mutta jos tuo pallero on rikki / letku vuotaa, niin jarrujen tehostus voi kadota jopa auton käydessä.
-
- -
- Viestit: 16030
- Liittynyt: 23.7.2003 9:30
- Viesti:
dosetti
Lähetetty: 8.2.2013 20:25 Viestin aihe:
Ihme juttu kyllä, koska minulla oli Toledo ahf-koneella ja siinä kyllä oli pallo.
Oliko sun toledossa ilmastointi? Jostain netin syövereistä löysin, et saattaa senkin toimintaan ko. pallo liittyä. Ocussa sitä ilmastointia ei ole, joten johtuisko siitä se "pallon" uupuminen?
E: Ja oli mulla muuten pumppari paskatti ajm, ilmastointi oli mutta ei tota palloa kyllä siinäkään ollut..
Viimeksi muokannut xniko, 8.2.2013 22:58. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Jostain syystä toi on kataloogissa "Damper" kun muut vastaavat on "Reservoir".
En mä kyllä keksi, että miten se sitä alipainetta vaimentaisi. No voihan tuo ekstratilavuus jotain piikkejä tasata, mutta enemmän tasaavaa tilavuuttahan siellä tehostajan sisällä on. Varaaja tuo siis pohjimmiltaan kuitenkin on.
-
- -
- Viestit: 16030
- Liittynyt: 23.7.2003 9:30
- Viesti:
On sielä pumpparipassatissakin tuommoinen. Ahtimen alla ja ei musta vaan kiiltävä ryppynen pallo.
No sitten se varmaan siellä on ollut. Onkohan se tuossa ocussakin eripaikassa vai onko skoda säästänyt ja jättänyt sen pois tai sitten joku on sen nakannu sieltä menemään.. Nyt ajeltu tuolla golffilla pitkä matka letku tulpattuna ja ei kyllä huomaa eroa, tosin jarruista ei tehostus kadonnu/heikentynyt nyt ainakaan kertaakaa.
Palaa sivulle “Tekniikka - Diesel”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 15 vierailijaa