Golf IV alh musta "pallo" konehuoneessa

Vain dieseleihin liitttyvät asiat

Valvoja: ffp jäsenet

xniko
-
Viestit: 584
Liittynyt: 1.4.2007 21:00

Golf IV alh musta "pallo" konehuoneessa

ViestiKirjoittaja xniko » 8.2.2013 15:39

Eli mikähän tuon mustan pallon muotoisen muovisen systeemin tarkoitus on? Löytyy edestäpäin katsottuna oikealta puolelta venttilikopan vierestä. Siihen menee yksi letku, ei mitään muuta. Ilmeisesti joku alipainevaraaja tms?

No, kuitenkin sen letkuun oli hinkkautunut reikä ja meinasin sen vaihtaa niin vanhaan letkua irroittaessa tuolla pakkasessa murtu sitten se liitoskohta siitä prkl.. Ja huomenna pitäis 500km päähän tuolla autolla ajella. Välillä on jarrut ollut hiukan hukassa tuosta autosta, liittyyköhän tämä samaan vaivaan jos se sitä alipainetta varaa?

Mutta itseasiaan, kannattaako tuo nakata pellolle tuolta ja reikä tukkia vai ettiä uusi tilalle?

-tarzi-
-
Viestit: 1963
Liittynyt: 30.10.2008 13:21

ViestiKirjoittaja -tarzi- » 8.2.2013 16:08

Laita tukkoon väliaikaisesti letku mutta tuo säiliö kannattaa uusia.

xniko
-
Viestit: 584
Liittynyt: 1.4.2007 21:00

ViestiKirjoittaja xniko » 8.2.2013 16:20

Mötikkää nyt tarkemmin tutkineena, taidan sen korjata kunnon 2k-liimalla tai yrittää sulattamalla korjata. Mutta tuon sielunelämä kyllä kiinnostaisi, mikä sen virka on? Onko se ns. alipainevaraaja?

dosetti
-
Viestit: 287
Liittynyt: 11.8.2006 18:35

ViestiKirjoittaja dosetti » 8.2.2013 17:56

on. Ainakin jarrut ja turbo käyttää sen säilyttämää alipainetta. Uusi maksaa noin 30€.

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 8.2.2013 18:07

Tollanen? Toi on alipaineen vaimennin/tasain. 22,51 €.

xniko
-
Viestit: 584
Liittynyt: 1.4.2007 21:00

ViestiKirjoittaja xniko » 8.2.2013 18:43

^Juurikin tuollainen. Pitää se nyt laittaa kuntoon kun kerkiää mutta tulpataan nyt letku reissun ajaksi kun ei sitä nyt ehdi korjailla.. Ihme kyllä, ei tuossa tdi ocussa ole tuollaista, vaikka samaa vuosimallia mutta eri moottorikoodit toki. Kyllä tää foorumi vaan on hieno paikka. Kiitoksia jälleen!

dosetti
-
Viestit: 287
Liittynyt: 11.8.2006 18:35

ViestiKirjoittaja dosetti » 8.2.2013 20:25

Ihme juttu kyllä, koska minulla oli Toledo ahf-koneella ja siinä kyllä oli pallo.

Markku M.
-
Viestit: 4120
Liittynyt: 31.7.2005 21:02

ViestiKirjoittaja Markku M. » 8.2.2013 22:14

Niin siis kyseinen osahan on alipainevaraaja. Tunnetaan myös nimellä "alipaineakku". Ja tämä siis varaa alipainetta yhteen-kahteen jarrutukseen, jos vaikka kone jumahtaa/sammuu vauhdista, turvaten näin alipainetehostettujen jarrujen normaalin toiminnan ainakin siksi aikaa, että auto saadaan pysäytettyä.
Jarrut siis toimivat moottorin käydessä ja alipainepumpun pyöriessä ilmankin tuota mokkulaa normaalisti, mutta jos tuo pallero on rikki / letku vuotaa, niin jarrujen tehostus voi kadota jopa auton käydessä.

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 8.2.2013 22:30

Jostain syystä toi on kataloogissa "Damper" kun muut vastaavat on "Reservoir".

xniko
-
Viestit: 584
Liittynyt: 1.4.2007 21:00

ViestiKirjoittaja xniko » 8.2.2013 22:52

dosetti
Lähetetty: 8.2.2013 20:25 Viestin aihe:
Ihme juttu kyllä, koska minulla oli Toledo ahf-koneella ja siinä kyllä oli pallo.


Oliko sun toledossa ilmastointi? Jostain netin syövereistä löysin, et saattaa senkin toimintaan ko. pallo liittyä. Ocussa sitä ilmastointia ei ole, joten johtuisko siitä se "pallon" uupuminen?

E: Ja oli mulla muuten pumppari paskatti ajm, ilmastointi oli mutta ei tota palloa kyllä siinäkään ollut..
Viimeksi muokannut xniko, 8.2.2013 22:58. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Markku M.
-
Viestit: 4120
Liittynyt: 31.7.2005 21:02

ViestiKirjoittaja Markku M. » 8.2.2013 22:56

Jostain syystä toi on kataloogissa "Damper" kun muut vastaavat on "Reservoir".


En mä kyllä keksi, että miten se sitä alipainetta vaimentaisi. No voihan tuo ekstratilavuus jotain piikkejä tasata, mutta enemmän tasaavaa tilavuuttahan siellä tehostajan sisällä on. Varaaja tuo siis pohjimmiltaan kuitenkin on.

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 8.2.2013 23:03

Voihan se olla käännöskukkanenkin saksasta englantiin.

jjj84
-
Viestit: 585
Liittynyt: 20.12.2005 23:36

ViestiKirjoittaja jjj84 » 8.2.2013 23:49

Internettiä kun lukee, niin N75 toimintaa tuon pitäisi tukevoittaa, ilman sitä ei toimi kuten ajatus.

dosetti
-
Viestit: 287
Liittynyt: 11.8.2006 18:35

ViestiKirjoittaja dosetti » 9.2.2013 11:08

ei ollut toledossa ilmastointia. Enkä keksi miten se siihen liittyisi.

Sami J.
-
Viestit: 470
Liittynyt: 12.4.2007 18:07

ViestiKirjoittaja Sami J. » 9.2.2013 11:55

On sielä pumpparipassatissakin tuommoinen. Ahtimen alla ja ei musta vaan kiiltävä ryppynen pallo.

dosetti
-
Viestit: 287
Liittynyt: 11.8.2006 18:35

ViestiKirjoittaja dosetti » 9.2.2013 15:54

mulle antoivat toledoon sellaisen lämpösuojatun pallon kun sen nipan katkaisin letkua vaihtaessa, taisi olla puoliksi folioitu.

xniko
-
Viestit: 584
Liittynyt: 1.4.2007 21:00

ViestiKirjoittaja xniko » 9.2.2013 16:58

On sielä pumpparipassatissakin tuommoinen. Ahtimen alla ja ei musta vaan kiiltävä ryppynen pallo.


No sitten se varmaan siellä on ollut. Onkohan se tuossa ocussakin eripaikassa vai onko skoda säästänyt ja jättänyt sen pois tai sitten joku on sen nakannu sieltä menemään.. Nyt ajeltu tuolla golffilla pitkä matka letku tulpattuna ja ei kyllä huomaa eroa, tosin jarruista ei tehostus kadonnu/heikentynyt nyt ainakaan kertaakaa.

Iso-Jaska
-
Viestit: 1784
Liittynyt: 23.7.2003 11:02

ViestiKirjoittaja Iso-Jaska » 12.2.2013 14:42

ASV koneisesta -03 Ocusta löytyy pallo myös.


Palaa sivulle “Tekniikka - Diesel”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 15 vierailijaa