Jakajapumpun ajoituksen myöhästyminen

Vain dieseleihin liitttyvät asiat

Valvoja: ffp jäsenet

Si_He
-
Viestit: 56
Liittynyt: 19.11.2012 19:31

Jakajapumpun ajoituksen myöhästyminen

ViestiKirjoittaja Si_He » 19.11.2012 20:02

Morjesta kaikille!

Piti vihdoin kirjautua foorumille kun on tullu lueskeltua juttuja täältä jo kuukausi kaupalla mielenkiinnosta ja nyt tuli semmoinen ongelma/vika eteen, että apua/tietoa kaipaisin. Enkä vastaavaan aiheeseen löytänyt ainakaan haulla aikaisempaa ketjua.

Otsikon mukainen oire tullut autoon(AHU, 1.9tdi 90hv), jossa siis sähköohjattu jakajapumppu. Eli mekaaninen ajoitus ei pysy säädöissä vaan myöhästyy kokoajan tietyllä vauhdilla. Oon ajoituksen säätänyt useampaan kertaan Vag comin mukaan kohalleen eli 50-60 tienoille, mutta näköjään aina tulee sieltä alaspäin eli myöhäisemmälle. Parissa viikossa nyt mennyt n.30 pykälää pieleen ja näyttää olevan aika tasainen tahti tuossa ajomäärään nähden, mitä aina välissä olen tarkastellut tuota.

Onko kellään kokemusta vastaavasta ja tietoa mikä vialla pumpussa? Olen päässyt sellaiseen ymmärrykseen, että olisi tietynlainen "tyyppivika" tämä myöhäiselle meneminen kyseisissä jakajapumpuissa, vai? Siellähän se vika on, joten jos jollain tarkempaa tietoa mikä mättää niin olen kiitollinen vastauksista.

sa
-
Viestit: 1333
Liittynyt: 5.12.2006 12:10

ViestiKirjoittaja sa » 20.11.2012 20:22

http://www.tdiclub.com/articles/A3-TimingBelt/

" Eli mekaaninen ajoitus ei pysy säädöissä vaan myöhästyy kokoajan tietyllä vauhdilla."

Oletko laittanut mekaanisen ajoituksen kohdilleen remmin vaihdon jälkeen, myös kaikki pultit ovat kiinni, tarkista/kiristä ?

Si_He
-
Viestit: 56
Liittynyt: 19.11.2012 19:31

ViestiKirjoittaja Si_He » 21.11.2012 16:34

sa: Ajoitus on laitettu kohilleen jo monesti hihnanvaihdon jälkeen. Kaikki pultit on tiukalla, ettei siitäkään ole kiinni. Tosiaan ajoitus myöhästyy tästä huolimatta ensimmäisessä viestissä mainitsemaani tahtia.

Varmaan tuo pumppu sitten mekaaniselta puolelta jostain kohtaa niin loppuun kulunut, että näin käy?(n.380tkm autolla ajettu, eikä pumppuun ole luultavasti tehty mitään tuona aikana) Mihinkään muuhun tuo ei siis vaikuta(ainakaan vielä), kuin käynnistymisongelmia tulee kun ennakko on taas ennenpitkää 0. Muuten toimii normaalisti. Tehot on tallella, ei savuuta eikä kulutuksessakaan oo mitään poikkeavaa.

Uutta pumppua tilalle vai voiko korjata? Jälkimmäinen vaihtoehto houkuttaisi enemmän nimittäin mahtaa uusi pumppu maksaa enemmän kuin koko auto. Ehdotuksia ja kokemuksia kellään?

sa
-
Viestit: 1333
Liittynyt: 5.12.2006 12:10

ViestiKirjoittaja sa » 21.11.2012 19:55

http://www.autopurkaamot.com/naytaosa.p ... ,371&sivu=

Jos löydät hyvän käytetyn, ajoneston siitä poistat ja laitat kiinni, vanhemmissa dieseleissä on vaan pumpussa esto.

Si_He
-
Viestit: 56
Liittynyt: 19.11.2012 19:31

ViestiKirjoittaja Si_He » 22.11.2012 20:37

Kiitos sa vastauksista! Pitäänee alkaa katteleen varaosa pumppua tuohon. Onko se ajonesto oikeasti tuolla pumpussa? Vai kuitenki ecussa tai muualla, johon tietenki pumppukin on tietyllä tapaa yhteydessä. Mutta eikai pumpussa itsessään mitään ajonestoboksia/älyä ole? Siis, että uusi pumppu pitäisi sopeuttaa ajonestoon(poistaa se)?

pete73
-
Viestit: 2110
Liittynyt: 11.2.2011 17:45

ViestiKirjoittaja pete73 » 22.11.2012 22:12

Se ajonesto oli pumpussa esikammiodieseleissä.... TDIssä ecu/mittaristo...

Sami-
-
Viestit: 2025
Liittynyt: 8.7.2004 15:12

ViestiKirjoittaja Sami- » 22.11.2012 23:13

Kyseisessä autossa on ajonesto ecussa, ja sitä joutuu miettimään vasta jos ecua tai ajoneston boxia(rattiakselin vierestä) ja avaimen sirua vaihtaa. "mk4"-tyyppisissä(99->), eli myöskin ilmeisesti facelifti-cordobassa, ajonesto siirtyi mittariston yhteyteen.

Flameball
-
Viestit: 389
Liittynyt: 29.4.2006 12:06

ViestiKirjoittaja Flameball » 23.11.2012 17:58

Vastaavankaltaisessa tilanteessa meni muutama kuukaus vanhassa autossani ja sen jälkeen pumppu rupes yskiin ja rykiin ja sit ei enää paineita ollut jäljellä auton lähtemiseks käyntiin. Jakajapumppuremppaa siis sullakin tiedossa. Selviät pelkän pumpun vaihdolla kunhan varmistat, että uudessa pumpussa on tismalleen sama numerosarja. Helpoin vaan ei halvin tie tuohon hommaan on viedä pumppu huoltoon dieselpajalle. Ei tartte enää sen jälkeen siihen kajota ihan hetkeen.

Itse ostin yhen rikkinäisen pumpun ja motivaatiot loppu siihen kun ei lähtenyt silläkään käyntiin :P Uusi omistaja sitten huollatti pumpun ja taas lauloi. Mulla meni ilmeisesti ihan vaan sen takia niin äkkiä pumppu kun vaihdoin uudet suuttimet ja avautumispaineet ois tarvinnut olla kovemmat. Vanha ei enää jaksanut luoda kovia paineita ja luovutti sitten kokonaan kun meni suuttimet uusimaan.

Si_He
-
Viestit: 56
Liittynyt: 19.11.2012 19:31

ViestiKirjoittaja Si_He » 7.12.2012 20:54

Kiitoksia kaikille hyvistä vastauksista! Varmaan sama vika tosiaan kuin Flameballin edellisessä autossa. Oireet ainakin hyvin samankaltaiset. Mikälie tuolla pumpun sisällä kuluu/rikkoontunu?

Onko kenelläkään muuten räjäytyskuvia tuosta AHU moottorissa käytettävästä jakajapumpusta? Muistelisin, että joskus nähnyt noita räjäytyskuvia täällä ja olen yrittänyt etsiä muualtakin vaan eipä ole löytynyt. Mutta jos jollain/jostain löytyy niin kiitollisena otan vastaan!

Sami-
-
Viestit: 2025
Liittynyt: 8.7.2004 15:12

ViestiKirjoittaja Sami- » 8.12.2012 3:01

Laita googlen hakuun "vp37" ja mausta se haluamillasi tarkennuksilla. Lontoon kielellä löytyy tietenkin paljon enemmän.

edit: Noh, kun kerran kokeilin ja ekalla sivulla oli niin laitan linkin tähänkin. Siinä siis aika peruskattava tietous boschin jakajapumpuista. On selitetty tekstin ja kuvien kera. Eiköhän se pumpun elämä aukea kaikille tuon perusteella. :)

kaunja8
-
Viestit: 7
Liittynyt: 13.6.2011 10:47

hmmm

ViestiKirjoittaja kaunja8 » 8.12.2012 17:54

Kattos vielä onko kampiakselin päässä hihnapyörassä kiila ehjä. Vaikka pultti olis kireellä voi silti pyörähtää. muistaisin näin jostain lukeneeni.

sa
-
Viestit: 1333
Liittynyt: 5.12.2006 12:10

ViestiKirjoittaja sa » 9.12.2012 23:18

"Onko kenelläkään muuten räjäytyskuvia tuosta AHU moottorissa käytettävästä jakajapumpusta? "

Alaosa/pumppu vai tuota sähkö/servo kuvia haet, molempia löytyy netistä ?

http://translate.google.fi/translate?hl ... nstable%2F

ari.kivinen
-
Viestit: 36
Liittynyt: 27.11.2009 21:16

Katsoppas piruuttaan

ViestiKirjoittaja ari.kivinen » 10.12.2012 10:16

http://forums.tdiclub.com/showthread.php?t=238872, case pressure meininkiä. Liittyisikö mahdollisesti vikaan, ajoitus kuitenkin perustuu tuohon kaiketi. Itsellä vanhassa kulkineessa veto parani yläkierroksilla ja pieni nypytys hävisi. Pitäisi uudessakin vagineessa taas tarkastaa vaikkei tunnukkaan mitenkään oirehtivan. Helppo nakki kuitenkin katsoa vaikkei mitän iloa olisikaan.

Flameball
-
Viestit: 389
Liittynyt: 29.4.2006 12:06

ViestiKirjoittaja Flameball » 3.5.2013 9:04

pumpataas sen verran, kun huomasin arin vastauksen.. itselläni ei tuo toimenpide enää auttanut, vaan yksinkertaisesti pumppu ei enää jaksanut kerätä mekaanisesti tarpeeksi painetta. Toki oli hieman pihalle tullut tuo osa ja painoin sen kevyesti ruuvipenkissä takaisin paikoilleen, mutta ei siitä enää tuossa vaiheessa mitään hyötyä ollut. Sen sijaan toimivissa laitteissa on nimenomaan raportoitu vedon paranemista yms. hyötyjä.

hommaetenee
-
Viestit: 19
Liittynyt: 2.1.2004 17:32

ViestiKirjoittaja hommaetenee » 17.5.2013 9:58

Aloitteleva dieselasentaja kyselee...
Passat 1.9tdi 74kw '98 sammui yllättäen eikä enää käynnisty. Katsoin jakopään merkit jotka ovat kohdallaan. Kokeilumielessä säädin pumpun ajoituksen hampaan verran aikaisemmalle jolloin auto käynnistyi. Miten pumpun ajoitus tässä mallissa säädetään? Voiko säätö päästä muuttumaan itsekseen? Onko pumppu sökö?
Laitteella on ajettu vasta 540tkm.

Kuva

Flameball
-
Viestit: 389
Liittynyt: 29.4.2006 12:06

ViestiKirjoittaja Flameball » 17.5.2013 11:50

Tuossa säädetään löysyttämällä jakajapumppu hihnapyörän välistä laittamalla nuo kaks isompaa reikää kohdalleen niiden pumpun kahen pultin kanssa ja sit takapuolelta pari pulttia kans löysälle, että pääsee kääntelemään koko pumppua fyysisesti. Homma tehdään vag-comin/vcds kanssa. Kuten jo aiemmin kirjoitettua pumput väsyy ja ajoitukset myöhästyy kilometrien myötä ja sitten loppuu hönkä lopuksi kokonaan. En suosittele tuota kikkaa, että laittaa pykälän pieleen. Saman saat säädettyä pumpun asentoa vielä kääntämälläkin ihan heittämällä, eli laita ajoitusmerkit takaisin kohdalleen ja säädä ajoitus oikealla tavalla kuntoon. Mikäli et saa enää pumppua menemään tarpeeksi aikaiselle, niin pumppu korjaukseen/vaihtoon. Kirpaseehan se pumpun korjauttaminen, mutta sit voit ajella taas sen 300-500tkm huoletta lisää :)

hommaetenee
-
Viestit: 19
Liittynyt: 2.1.2004 17:32

ViestiKirjoittaja hommaetenee » 17.5.2013 13:05

Kiitoksia!
Entä mitäpä pumpun korjaus maksaa?
Kannattaako ostaa tuo: http://www.ebay.com/itm/NEU-Einspritzpu ... 2ec7e47bcc

sami_p
-
Viestit: 528
Liittynyt: 23.7.2003 17:05

ViestiKirjoittaja sami_p » 17.5.2013 17:12

Säädä nyt ensiksi ajoitus alkuperäisten ajoitusmerkkien mukaiseksi. Älä luota noihin maalikynämerkkeihin. Sen jälkeen VCDS kiinni, ajoituksen tarkistus, hienosäätö pumppua kääntämällä, taas tarkistus ja uudelleen säätö tarvittaessa.

Flameball
-
Viestit: 389
Liittynyt: 29.4.2006 12:06

ViestiKirjoittaja Flameball » 17.5.2013 22:32

pumpun korjaus maksaa maltaita, mutta yritä tosiaan säätää ensin. tuolta jos tilaat, niin lisäävät hintaan 100e lisähinnan jos et palauta vanhaa heille korjattavaksi.

Si_He
-
Viestit: 56
Liittynyt: 19.11.2012 19:31

ViestiKirjoittaja Si_He » 4.6.2013 12:30

Täällähän on kiitettävästi käyty keskustelua vielä viimeaikoinakin!

Kiitos muuten arille tuosta tdi foorumin case pressure linkistä. Pitäisi alkaa itsekin tutkimaan tuota omaa pumppua nyt ku seisonnassa ollu auto ja aattelin ottaa käyttöön.

Nuo kotelopaineet kaiketi vaikuttaa tuohon ajoitukseen ja jos oikein ymmärsin, niin nimenomaan tuo säätöventtiili voi menettää ajan myötä sitkeyttä ja paineet laskee? Ei tuo lontoon kieli liian hyvin aukene niin kysyisinkin, että missä tuo venttiili sijaitsee tarkalleen, (suuttimilta palaava letku/pumpulta suodattimelle menevä letku), siinä haarassa? Miten säädetään ja mitataan paineet?

Varmaan ihan ajankohtainen aihe muillekkin, sillä näyttää että ongelmia ollu muillakin heittelevän ajoituksen kanssa. Alkuun tuo kotelopaineiden tarkistus/oikea säätö varmaan järkevää ennen kuin alkaa isompiin satsauksiin.

Si_He
-
Viestit: 56
Liittynyt: 19.11.2012 19:31

ViestiKirjoittaja Si_He » 11.6.2013 12:30

Päivitetäänpä tilannetta tännekkin! Eli näyttää NYT vahvasti siltä, ettei ajoituksien myöhästymis vika olekaan ollut pumpussa vaan selitys tuolle löytyi kampiakselin löystyneestä hihnapyörästä ja pultista. Eihän sitä vielä tiedä vaikka myös pumppukin temppuilisi, mutta aika EPÄTODENNÄKÖISTÄ.

Loukella oli toisessa ketjussa sama vika ja näyttää, että nämä tapaukset ovat aika identtiset! Tässä linkki tuonne ketjuun: http://www.ffp.fi/bb/viewtopic.php?t=182129

Kiitos Loukelle! Ja asiasta kiinnostuneille, tai saman ongelman kanssa painiville vinkiksi et lukaiskaapa ketjut läpi.


Palaa sivulle “Tekniikka - Diesel”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Google [Bot] ja 14 vierailijaa