1.9tdi (alh) pumpun ajoitus kohdallaan?

Vain dieseleihin liitttyvät asiat

Valvoja: ffp jäsenet

--Make--
-
Viestit: 47
Liittynyt: 29.5.2010 12:30

1.9tdi (alh) pumpun ajoitus kohdallaan?

ViestiKirjoittaja --Make-- » 28.10.2012 14:54

Mikä on arvon raadin mielipide, että onko tdi graph mukaan pumpun ajoitus kohdallaan?
Moottorin lämpötila on normaali mittaristossa ja vag comilla ~80 astetta vaikka tdi graph sanoo, että olis vielä liian viileä..

Kuva

Uploaded with ImageShack.us
Viimeksi muokannut --Make--, 28.10.2012 21:00. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

pertti108
-
Viestit: 669
Liittynyt: 22.9.2009 22:16

ViestiKirjoittaja pertti108 » 28.10.2012 16:52

vakioon hyvä

Passat_tdi66
-
Viestit: 220
Liittynyt: 6.8.2003 12:44

ViestiKirjoittaja Passat_tdi66 » 29.10.2012 21:59

Lainaan aihetta omaan kysymykseeni..

Voiko arvo 42-45 (slightly retarded) aiheuttaa jo käynnistymiseen vaikeutta kylmällä koneella?
Ajoitushan on vielä "speksien sisässä". Mietin siis kannattaako tuota säätää?

Moottori -01 ALH

HanhiEmo
-
Viestit: 831
Liittynyt: 12.12.2006 10:27

ViestiKirjoittaja HanhiEmo » 29.10.2012 22:04

passat_tdi66, vielä lähtee käyntiin kuin palmun alta paukkupakkasilla kunhan hehkut on kunnossa.

Passat_tdi66
-
Viestit: 220
Liittynyt: 6.8.2003 12:44

ViestiKirjoittaja Passat_tdi66 » 1.11.2012 12:56

Mulla ongelma onkin juuri näillä +5...-5C keleillä, kun hehkut ei tunnu olevan vielä mukana. (talvesta ei vielä kokemusta tuon auton kanssa).

Joutuu yleensä sahaamaan sekunnin pari, ennen kuin syttyy ja empii reilun sekunnin ennen kuin käy tasaisesti. Eberillä kun vähänkin lämmittää, niin ei mitään ongelmaa. jäähdytysnesteen lämpöanturin (G62) vaihdoin kun se virheili, muttei vaikuttanut kylmäkäynnistykseen.

HanhiEmo
-
Viestit: 831
Liittynyt: 12.12.2006 10:27

ViestiKirjoittaja HanhiEmo » 1.11.2012 13:35

Oletkos hehkuja tutkinut että ovat kunnossa?

ruhis
-
Viestit: 157
Liittynyt: 1.10.2007 20:52

ViestiKirjoittaja ruhis » 1.11.2012 16:46

Itellä ollut kanssa ALH cordoban kanssa samaa vikaa (ominaisuutta) koko ajan kun olen auton omistanut.

Joskus kuulostaa, että pyöräyttää jotenkin vajaatehoisesti ja tämän jälkeen lähtee hieman rykien käyntiin.

on vaihdettu:

-Pa suodin
-suotimen o-renkaat
-lämpötila-anturi
-hehkut
-akun ja moottorin maapiuhat
-startin piuhat
-akku

sama oire jatkuu... Välillä voi olla että -15 asteen pakkasesta lähtee kun palmun alta ja välillä keli kun keli nin rykien lähtee... mutta aina on liikkeelle päässyt, joten antaa ominaisuuden olla.

p0wer
-
Viestit: 1776
Liittynyt: 13.8.2004 12:08
Viesti:

ViestiKirjoittaja p0wer » 1.11.2012 18:02

Startti ei jaksa pyörittää niin nopeasti, että vakio-ohjelmassa oleva käynnistyskartta antaisi tarpeeksi polttoainetta käynnistyäkseen kunnolla. Korjauksena joko lisää kierroksia startille, tai ohjelman muokkaus.

Passat_tdi66
-
Viestit: 220
Liittynyt: 6.8.2003 12:44

ViestiKirjoittaja Passat_tdi66 » 1.11.2012 21:01

Joo, saattaa olla starttinopeudestakin johtuva tuo sahaamisen tarve (ilmavuoto se ei ole). Meinaatko p0wer, että rykiminenkin johtuisi siitä?

Alkurykiminen on tosiaan niin pientä, etten jaksa sille mitään isompaa tehdä jos tuo ajoitus on kerran riittävän lähelle oikea, eikä aiheuta sitä. Eberillä kuitenkin lämmitän auton normaalioloissa. Tuo oli itse asiassa syy miksi lämppärin autoon asensinkin kun käynnistyvyys syksyllä ei oston jälkeen vakuuttanut.

Hehkut tsekkasin kiinni ollessa, että kaikissa vastusta. VCDS ei valita asiasta. +5C korvilla ei taida edes esihehkuttaa? Lisäksi käynnistyvyys yhtä hyvä tai huono +5/-5C.

Ylikokoinen 100Ah akkukin tuntuis ehjältä. Mittarissa on 400tkm, eli kai suuttimien kunto yms. voi myös alkaa vaikuttamaan? Autossa on uusi ahdin ja kytkinkin tuntuu hyvältä, joten mielessä on käynyt poiketa Karalalla.

Sinällään tiedossa tuo starttausnopeusongelma vakiossa, mutten tajunnut yhdistää sitä tuohon oireeseen. Auto on meillä sellainen kakkosauto, joten pitää miettiä raaskisko tuohon softaa laittaa.

p0wer
-
Viestit: 1776
Liittynyt: 13.8.2004 12:08
Viesti:

ViestiKirjoittaja p0wer » 1.11.2012 21:54

Moottorin "rykimistä" on niin paljon erilaista, että verbaalisessa muodossa asian tulkitseminen on lähes mahdotonta. On todennäköistä että em. toimenpiteellä saadaan tuotakin kuriin, mikäli ongelma ilmenee juurikin lämpöisellä tai kuumalla koneella.

Passat_tdi66
-
Viestit: 220
Liittynyt: 6.8.2003 12:44

ViestiKirjoittaja Passat_tdi66 » 2.11.2012 18:47

Kuumana tai edes hiukan lämpöisenä kone räjähtää välittömästi käyntiin (paremmin kuin esim. meidän -00 AGR aikoinaan). Ainoastaan siis kylminä aamuina on hetken empinyt ennen kuin käy tasaisesti.

Ehkä lopetan tuon ominaisuuden ihmettelyn tällä erää ja odottelen ainakin kunnon pakkaset nähdäkseni miten auto pelaa silloin.

Kiitoksia vinkeistä ja neuvoista!

Sami-
-
Viestit: 2025
Liittynyt: 8.7.2004 15:12

ViestiKirjoittaja Sami- » 3.11.2012 2:36

Tarkistakaa jakopään ajoitus mekaanisesti. Eli kampiakselin, nokka-akselin, sekä syöttöpumpun merkit kohdalleen. Muutamassa olen törmännyt myöhäiseen (eli väärin asetettuun) nokka-akselin ajoitukseen, joka ainakin nyt kylmillä keleillä viimeisimmässä ALH:ssa totaalisesti lopetti tuon mainitsemanne oireen. Ennen jakoremonttia oli juuri oireidenne kaltainen. Pumpun ennakon laitoin tdigraphin mukaan sinisestä viivasta 1/3 verran ylöspäin sinisen ja vihreän viivan kokonaisvälistä, moottorinlämmön ollessa vag-comin mukaan 87ast. Tarkkaa lukemaa en muista.

Ja vinkkinä kaikille hihnanvaihtajille. Heittäkää ne merkkaus-tussit jontkaan ja laittakaa tehtaan omat ajoitusmerkit kohdalleen. Näin säästytte / joku tulevaisuudessa säästyy turhalta ihmettelyltä.


Palaa sivulle “Tekniikka - Diesel”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 20 vierailijaa