Transporter 2,4D jäähdytysjärjestelmän paine

Vain dieseleihin liitttyvät asiat

Valvoja: ffp jäsenet

mikalie
-
Viestit: 381
Liittynyt: 16.12.2008 16:31

Transporter 2,4D jäähdytysjärjestelmän paine

ViestiKirjoittaja mikalie » 1.9.2012 16:07

Onkos tuo nyt normaalia kun tuollaisessa portterissa on vielä vuorokauden seisomisen jälkeen jäähdytysjärjestelmässä painetta. Auto toimii ihan normisti, lämmöt ok. jne. Tiivishän tuo järjestelmä ainakin on, mutta pitäisikö sen jostain päästää noi paineet kuitenkin pois?

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 1.9.2012 16:14

Jos paine pääsee pois niin neste alkaa kiehumaan.

sa
-
Viestit: 1333
Liittynyt: 5.12.2006 12:10

ViestiKirjoittaja sa » 1.9.2012 18:36

"Tiivishän tuo järjestelmä ainakin on, mutta pitäisikö sen jostain päästää noi paineet kuitenkin pois?"

Paisuntasäiliön korkki laskee ne ylimääräiset paineet (varoventtiili).

mikalie
-
Viestit: 381
Liittynyt: 16.12.2008 16:31

ViestiKirjoittaja mikalie » 1.9.2012 21:28

"Jos paine pääsee pois niin neste alkaa kiehumaan"
Mitähän tuo nyt tarkoittaa? Avonaisessa tilassahan nete kiehuu 100 asteessa. Suljetussa tilassa lienee toisin.


"Paisuntasäiliön korkki laskee ne ylimääräiset paineet (varoventtiili)"
Kahdella korkilla kokeiltu, sama tulos.

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 1.9.2012 22:16

Mitähän tuo nyt tarkoittaa? Avonaisessa tilassahan nete kiehuu 100 asteessa. Suljetussa tilassa lienee toisin.
Paine kasvaa niin kiehumispiste nousee. Sen takia vuoristossa tulee huonoa teetä kun veden kiehumispiste on alempana :)

Tuntuuko siellä systeemissä olevan paljonkin painetta vuorokauden jälkeen? Varmaankin joka autossa korkki pikkasen pihahtaa kun avaa...

mikalie
-
Viestit: 381
Liittynyt: 16.12.2008 16:31

ViestiKirjoittaja mikalie » 2.9.2012 9:30

Kyllä sielä on ihan kunnon paine. Letkut on aavistuksen kovat ja sylkäsee paisarista neteet ulos kun avaa korkin.

sa
-
Viestit: 1333
Liittynyt: 5.12.2006 12:10

ViestiKirjoittaja sa » 2.9.2012 10:46

" Letkut on aavistuksen kovat ja sylkäsee paisarista neteet ulos kun avaa korkin."

Jos ajon jälkeen heti avaat niin ihan normaalia tuo "sylkäisy".

Tuleeko ilmakuplia paisuntasäiliöön korkki auki käydessä, silloin on kansipahvi palanut ?

mikalie
-
Viestit: 381
Liittynyt: 16.12.2008 16:31

ViestiKirjoittaja mikalie » 2.9.2012 11:22

Pysyykö tuola järjestelmässä paine vuorokauden jos kansipahvi tai kansi on viallinen?

mikalie
-
Viestit: 381
Liittynyt: 16.12.2008 16:31

ViestiKirjoittaja mikalie » 7.9.2012 12:45

Kyllä tämä nyt haiskahtaa kansivialta. Kerkesin tuolla ajamaan nyt sellaisen 100km. Vettä hävisi sen verran tuolla matkalla, että vesivalo syttyi. Ilmeisesti kannessa on hiushalkeama mikä alkaa vuotamaan kun kone lämpiää. Jäähtyessään tuo halkeama menee umpeen ja järjestelmään jää vielä painetta. Mikäli tiiviste olisi rikki jäähdytysjärjestelmäänhän tulisi heti painetta kun koneen käynnistää. Ulospäinhän se ei tuota nestettä voi vuotaa, koska sillonhan tuola järjestelmässä ei pysyisi paine noin kauan. Lämmöt on koko ajan kuitenkin normaalissa ja flektit toimii normaalisti. Termostaatin asennosta en ole varma onko oikein, siinähän on se reikä, joka kaiketi kuuluisi olla alaspäin. Se ei liene kuitenkaan tuollaista voi aiheuttaa? Pystyykö tuota kansivauriota toteamaan luotettavasti ilman kannen irroitusta?

sa
-
Viestit: 1333
Liittynyt: 5.12.2006 12:10

ViestiKirjoittaja sa » 7.9.2012 17:58

"Pystyykö tuota kansivauriota toteamaan luotettavasti ilman kannen irroitusta?"

Jotain arvoja/testejä voi tehdä. Nuo vesivalot sekoilee vanhemmissa t4, ei se vaan veden korkeus paisuntasäiliössä kertoo enemmän.
Mikä vuosimalli ja kilometrit mittarissa jos paljon ajettu niin kannen testaus/korjaus tai vaihto ?

mikalie
-
Viestit: 381
Liittynyt: 16.12.2008 16:31

ViestiKirjoittaja mikalie » 7.9.2012 19:15

vm-98 320000 km. http://www.ffp.fi/bb/viewtopic.php?t=150783
Alunperin ollut AJA moottori, nyttemin laitettu tuo AJA moottorissa ollut kansi (alakerrassa laakerivurio) -97 mallin AAB moottorin alakertaan. Lohkot, kannet ja kannentiivisteet (paksuuserot huomioitu) näyttää täysin samanlaisilta, joten en usko syyn olevan tuossa, että nuo on sotkettu keskenään. Korjatkoon joku jos olen väärässä. Vesivalo toimii kyllä mielestäni oikein.

sa
-
Viestit: 1333
Liittynyt: 5.12.2006 12:10

ViestiKirjoittaja sa » 7.9.2012 20:41

Kansi testaukseen ensin, helpoin aloittaa siitä, lohkojakin joskus menee vaihtoon.

mikalie
-
Viestit: 381
Liittynyt: 16.12.2008 16:31

ViestiKirjoittaja mikalie » 16.9.2012 10:32

Kansihan sieltä halki oli. Pieni, kuitenkin silminhavaittavissa oleva halkeama. Pahus kun ei tuota tullut asentaessa katsottua kun piti oleman ehjä.


Palaa sivulle “Tekniikka - Diesel”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 52 vierailijaa