Ongelmia 1.9tdi:n kans.

Vain dieseleihin liitttyvät asiat

Valvoja: ffp jäsenet

JariPekka
-
Viestit: 55
Liittynyt: 26.4.2010 21:31

Ongelmia 1.9tdi:n kans.

ViestiKirjoittaja JariPekka » 29.8.2012 12:11

Taustatietona sen verran että autona 1.9tdi Seat Toledo ALH koneella, softattu ja 110hp suuttimilla. Ahdin ~150tkm rullattu, ei välystä ja VNT säätökin tuntuu toimivan oikein.

Eli ongelmana on että autosta alkanut ahdot katoaan, alle 2500kierroksen ei tahdo saada ahtoja koneeseen, ja tämän jälkeenkin ahtojen nousu ottaa kahdesta kolmeen sekunttia. Ahdot ei piikitä lainkaan, tasoittuu suoraan tuohon 1.1baariin.

Ennen korjauksia meni yliahtojen takia vikatilaan, sitä vikaa aloin korjaamaan ja sainkin korjattua, mutta toinen melkeen yhtä kiusallinen tuli tilalle.

Aikaisemmin oli ~1800rpm kohdalla täydet 1.1bar ja normaalikierroksilla 1800-2500 välissä oli täydet ahdot noin sekunnissa. Polkasussa piikitti vähän, 1.6-1.8bar asti ja sitten tasoittui.

Mitä tehty tähän mennessä:
Ahtopaineen säätöventtiili on vaihdettu, samoin alipaineletkut. Turbo käytetty pöydällä ja vnt säätö putsattu. EGR venttiilin puhdistin ja tulppasin. Imusarjan puhdistin samalla. MAF:n piuhan irrottaminen huonontaa kulkua vielä entisestään.

Ehdotuksia mitä kokeillaan seuraavaksi? Millainen paine-arvo tuonne ahtopaineen säätöventtiilille pitäisi tyhjäkäynnillä / kierroksilla tulla? Entä turbon kellolle menevään letkuun?

JukkaA
-
Viestit: 1745
Liittynyt: 18.4.2004 19:57
Viesti:

ViestiKirjoittaja JukkaA » 29.8.2012 13:03

Onko ahtoputkisto tarkistettu vuotojen osalta?

Oletko kokeillut lyhentää VNT-kellon vartta siitä säädöstä?

JariPekka
-
Viestit: 55
Liittynyt: 26.4.2010 21:31

ViestiKirjoittaja JariPekka » 29.8.2012 14:00

Ei vuoda ahtoputkistosta, tuota vnt säätötankoa pitää iltasella kokeilla lyhentää kunhan pääsee pajalle iltasella.

Mutta millaisia alipaineen arvoja tuohon n75:selle pitäisi tulla / turbon säätökellolle?

JukkaA
-
Viestit: 1745
Liittynyt: 18.4.2004 19:57
Viesti:

ViestiKirjoittaja JukkaA » 29.8.2012 15:19

Voit myös kokeilla vetää suoran alipaineen kellolle ja kokeilla herääkö ahdin paremmin silleen. (sitten varovasti!)

pete73
-
Viestit: 2110
Liittynyt: 11.2.2011 17:45

ViestiKirjoittaja pete73 » 29.8.2012 15:56

Alipainetta pitäis löytyä tyhjäkäynnillä noin 0.7-0.8 bar.
Vuoto esim jarrutehostimelle menevässä putkessa vaikuttaa aika paljon.
Samalla kaikki alipainevuodot lisäävät koneen huohottimesta tulevan ilman (ja öljysumun) määrää huomattavasti, jolloin öljynkulutus lisääntyy ja ahtoputket ja imusarja likaantuvat...

JariPekka
-
Viestit: 55
Liittynyt: 26.4.2010 21:31

ViestiKirjoittaja JariPekka » 30.8.2012 20:44

Jepjep, vikakin löytyi, tai oikeastaan kaksi...

Alipainepumpun letkuliitos oli osittain irti pumpusta ja siitä välistä vuoti kun väännätti sopivaan suuntaan ja VNT säätötangon lyhentäminen auttoi myös.

Erikoista vain se että sieltä tosiaankin oli MYÖS n75 venttiili rikki, ei toiminut vanhalla enää kunnolla..

Kiitoksia kaikille auttaneille..:)

tekki
-
Viestit: 445
Liittynyt: 5.9.2011 16:59

ViestiKirjoittaja tekki » 30.8.2012 20:53

Alipainevuoto etenkin alipainekellon letkussa osaltaan nopeuttaa N75 hajoamista, kun vuotokohdasta pääsee paskaista ilmaa (=pölyä) alipaineletkuihin ja sitä kautta myös mm. N75:een. Tämän takia on hyvä myös tarkistaa että se N75:n ei-alipainepuolella oleva letku on ilmanputsarissa tai siitä tulevassa putkessa tiiviisti kiinni.


Palaa sivulle “Tekniikka - Diesel”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 52 vierailijaa