90hp 1.9tdi tehot katoaa 3 ja 4v kiihdyttäessä

Vain dieseleihin liitttyvät asiat

Valvoja: ffp jäsenet

Timbee
-
Viestit: 219
Liittynyt: 30.7.2010 1:59

90hp 1.9tdi tehot katoaa 3 ja 4v kiihdyttäessä

ViestiKirjoittaja Timbee » 28.8.2012 1:37

Ongelmana olisi tollanen vm. 2000 1.9 tdi 90heppanen toledo...
3. ja 4. vaihteella ainakin reippaammin kihdyttäessä häviää tehot, ja vika kuittaantuu kun käyttää virrat pois ja takasin...

Mistä lähteä vikaa etsimään?
Turbo on 70tkm sitten vaihdettu...

Ensimmäinen diesel VAG, joten moottorityypistä ei mitään hajua, eikä hirveesti muutenkaan näistä VAG-diiseleistä

pete73
-
Viestit: 2110
Liittynyt: 11.2.2011 17:45

ViestiKirjoittaja pete73 » 28.8.2012 2:16

Moottorikoodi löytyy huoltokirjaan liimatusta tarrasta, toinen samanlainen tarra löytyy takaluukun pohjapellistä maton alta... joko AGR tai ALH motti siellä pitäs olla, ovat juuri turbon osalta erilaisia...

Anagonda
-
Viestit: 2029
Liittynyt: 23.7.2003 8:18

ViestiKirjoittaja Anagonda » 28.8.2012 7:00

Jumittava N75 vai pakosiivet?

Balthar
-
Viestit: 64
Liittynyt: 11.5.2011 21:11

ViestiKirjoittaja Balthar » 28.8.2012 7:53

Vaikuttaisi kovasti että ahtopaineet ylittyy yli sallitun.. eli N75 sökö.. Käytä pistokkeessa ja jos mahdollista niin tarkkaile ahtopaineita tietokoneella kiihdyttäessä.

Timbee
-
Viestit: 219
Liittynyt: 30.7.2010 1:59

ViestiKirjoittaja Timbee » 28.8.2012 11:22

turbopuolen vika tuskin on, turbo on kuitenkin 70tkm sitten uusittu laakkosella

Balthar
-
Viestit: 64
Liittynyt: 11.5.2011 21:11

ViestiKirjoittaja Balthar » 28.8.2012 11:26

Ei se turbossa se vika ole vaan n75 venttiili joka säätelee turbon hukkaporttia/vnt siipiä turbosta riippuen.. joka taas vaikuttaa ahtopaineisiin. ja kun ahtopaineet ylittyy tietyn pisteen yli kone menee vikatilaan joka aihuttaa tehon puutteen. ja käynnistämällä auton uudelleen vika poistuu ja ilmestyy uudelleen kun ahtopaineet taas ylittyy

Eeepeli
-
Viestit: 32
Liittynyt: 13.4.2012 16:16

ViestiKirjoittaja Eeepeli » 28.8.2012 13:54

Joo ei muutakun n75 venaa vaihtamaan... onko turbo vnt vai kiinteä siipinen? sen perusteella tilaa n75 :)

Timbee
-
Viestit: 219
Liittynyt: 30.7.2010 1:59

ViestiKirjoittaja Timbee » 29.8.2012 2:09

tyhmä kysymys ehkä , mutta missä moinen sijaitsee?

pete73
-
Viestit: 2110
Liittynyt: 11.2.2011 17:45

ViestiKirjoittaja pete73 » 29.8.2012 2:56

Tulipellissä (konehuoneen takaseinässä) melkeen keskellä on kaksi magneettiventtiiliä joihin tulee ohuita letkuja, N75 on se kuljettajan puoleinen.
Joko olet saanut moottorityypin selville?
Hukkaportillisella ahtimella on erilainen N75 kuin muuttuvasiipisellä, hukkaporttia ohjataan sen venttiilin kautta ahtopaineella ja muuttuvasiipistä alipaineella.

Timbee
-
Viestit: 219
Liittynyt: 30.7.2010 1:59

ViestiKirjoittaja Timbee » 29.8.2012 3:08

Sanotaan näin, notta 10min sisään laitan moottorityypin selville ;)

Onkos tässä siilinjärven lähimaastossa ketään foorumilaista, jolla ois pelit ja vehkeet noihin vikokoodeihin?

Timbee
-
Viestit: 219
Liittynyt: 30.7.2010 1:59

ViestiKirjoittaja Timbee » 29.8.2012 3:36

joo, moottorinahan on AGR

pete73
-
Viestit: 2110
Liittynyt: 11.2.2011 17:45

ViestiKirjoittaja pete73 » 29.8.2012 15:14

http://www.ffp.fi/bb/viewtopic.php?t=16 ... ht=agr+n75

Aika varmasti se N75 siitä on rikki...

Tuonne ylläolevaan len joskus postannut linkin pierburgin datalehteen, jossa on hyvät ohjeet tarkistamiseen ja myös osanumerot, kannattanee varmistaa nykyisen venttiilin kyljestä se numero, niin saa varmasti oikean. Itselle hommasin varaosaliikkeestä pierburgin numerolla.

Piedro
-
Viestit: 725
Liittynyt: 4.11.2009 7:31

ViestiKirjoittaja Piedro » 29.8.2012 15:59

Jos ei ketään yksityistä nyt tähän hätään ilmottaudu koodeja lukemaan niin SujuTeam:illa onnistuu koodien luku, muutaman kympin ottaavat luku kerrastaan.

Timbee
-
Viestit: 219
Liittynyt: 30.7.2010 1:59

ViestiKirjoittaja Timbee » 1.9.2012 1:06

jooh, ei ollut apua sen n75:sen vaihosta, vielä numerot kattelin oikein ja oikean osan hajin...
mitäs sitten?

Markku M.
-
Viestit: 4120
Liittynyt: 31.7.2005 21:02

ViestiKirjoittaja Markku M. » 1.9.2012 7:46

Ahtovuoto?

Janssoni
-
Viestit: 212
Liittynyt: 11.5.2005 21:03

ViestiKirjoittaja Janssoni » 1.9.2012 12:34

Maffi?

Mro
-
Viestit: 509
Liittynyt: 21.3.2009 11:39

ViestiKirjoittaja Mro » 1.9.2012 13:25

Kattelitko yhtään niitä alipaine letkuja että missä kunnossa ne ovat.. jos jostain on pikkasenkin hinkannu niin voi vuotaa..

JukkaA
-
Viestit: 1745
Liittynyt: 18.4.2004 19:57
Viesti:

ViestiKirjoittaja JukkaA » 1.9.2012 19:15

Mro: Eipä tollaisessa agrssä vaikuta kulkuihin vaikka alipainepuoli vuotaisikin...

JukkaA
-
Viestit: 1745
Liittynyt: 18.4.2004 19:57
Viesti:

ViestiKirjoittaja JukkaA » 1.9.2012 19:15

Mro: Eipä tollaisessa agrssä vaikuta kulkuihin vaikka alipainepuoli vuotaisikin...

Daword
-
Viestit: 759
Liittynyt: 27.1.2009 13:41

ViestiKirjoittaja Daword » 1.9.2012 22:31

Eiköhän sen pitäs vaikuttaa jos letkuissa ei alipaine pysy.

pete73
-
Viestit: 2110
Liittynyt: 11.2.2011 17:45

ViestiKirjoittaja pete73 » 1.9.2012 23:03

^edelleenkään ei agr:n hukkaportilliseen ahtimeen vaikuta mitään vaikka alipainetta ei olisi ollenkaan

Timbee
-
Viestit: 219
Liittynyt: 30.7.2010 1:59

ViestiKirjoittaja Timbee » 2.9.2012 5:30

Millaanen käekäle tuo maffi on ja mistä löytyy, entäs miten todeta onko kaput?
ja milläs totean mahdolliset ahtovuodot?

Joku tästä siilinjärven alueelta oleva voi toki tulla vilkaasemaan, minä kun en näistä turbovehkeistä oikeen ymmärrä

Markku M.
-
Viestit: 4120
Liittynyt: 31.7.2005 21:02

ViestiKirjoittaja Markku M. » 2.9.2012 7:08

No ekaksi tutkit ahtopaineputket vaikka noin silmämääräisesti. Sitten painetesti, jos ei mitään löydy... Painetestistä löytyy juttua enemmänkin täältä, haulla löytää.

MAF on turbon imuputkessa, ilmanputsarikotelon kupeessa. Ehjäksi/rikkinäiseksi toteaminen a) vikakoodit lukemalla b) logaamalla arvot c) ajamalla MAFin piuha irti koeajolenkki.
Kotikonstein helpoin lienee tuo koeajolenkki MAFin piuha irroitettuna. Jos toimii paremmin, kun piuha on irrallaan, on vika 99% varmasti MAFissa.

Timbee
-
Viestit: 219
Liittynyt: 30.7.2010 1:59

ViestiKirjoittaja Timbee » 2.9.2012 22:14

maffin piuha irti ajettu, ei vaikutusta, vika tulee...
ennen sitä havaitsin sen jarrutehostimelle menevän putken vuotavan, korjattu väliaikaisesti teipillä, eikä näyttänyt enää vuotavan...

Timbee
-
Viestit: 219
Liittynyt: 30.7.2010 1:59

ViestiKirjoittaja Timbee » 4.9.2012 0:05

eli vika on vieläkin, nyt pitäs jotain ruveta keksimään...

Daword
-
Viestit: 759
Liittynyt: 27.1.2009 13:41

ViestiKirjoittaja Daword » 5.9.2012 7:39

Onko vikakoodeja antanut?
egr voit tukkia ellet ole sitä vielä tehnyt ja ne ahtoputket käydä läpi tarkasti.

Olikos näissä map anturi misä? voihan se vika siinäkin olla

Timbee
-
Viestit: 219
Liittynyt: 30.7.2010 1:59

ViestiKirjoittaja Timbee » 13.9.2012 20:14

vikakoodit luettu autocomilla:

17965 -Ahtopaineen ohjaus; positiivinen poikkeama
-jatkuva

Eli mistä lähteä nyt vikaa etsimään?

tekki
-
Viestit: 445
Liittynyt: 5.9.2011 16:59

ViestiKirjoittaja tekki » 13.9.2012 20:46

Vikakoodin perustella ahtaa liikaa. Joku N75 letkuista irti/puhki/tukossa, tai sitten hukkaportti jumiutunut kiinni. Onhan varmasti ne N75 letkut kytketty oikein? Käsin voi kokeilla liikkuuko se turbon kupeessa oleva ylipainekellon varsi.

Timbee
-
Viestit: 219
Liittynyt: 30.7.2010 1:59

ViestiKirjoittaja Timbee » 14.9.2012 0:57

samalla lailla ne n75 menevät letkut on kytketty kuin entisessäkin oli...


Palaa sivulle “Tekniikka - Diesel”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 52 vierailijaa