Kysymyksiä avautumispaineiden säädöstä
Valvoja: ffp jäsenet
Kysymyksiä avautumispaineiden säädöstä
Vaihdoin 1z moottoriseen Golfiin kolmossuuttimen. Vanha oli rikki ja aiheutti sitä tyypillistä terävää nykimistä. Vaihdon yhteydessä irrotin kaikki suuttimet ja vein ne Tamperelaiseen diesel huoltoon avautumispaineiden säätöön. Paineeksi pyysin 260 bar, kärjet on dss ultime kakkoset. Kun hain suuttimet asentaja sanoi ettei näistä täydellisiä saa kun ei oo boschin kärjet. Tekee kuulemma jälkitippaa. No silti rohkeasti suuttimet kiinni ja kokeilemaan. Käynti alle 2000 rpm on epätasaista, samoin kaasupohjassa vedot täristää. Melkein kuin kävis kolmella. Tätä ilmiötä ei esiintynyt ennen kolmossuuttimen vaihtoa ja ennen avautumispaineiden säätöä. Nyt pitäisi lähteä etsimään vian aiheuttajaa. Ekana tulee mieleen toi uusi kolmossuutin. On nääs dieselkontorista ja joku muu kuin bosch. Toisena nuo avautumispaineet. Meneekö se nyt niin että jos tuossa kolmossuuttimessa on eri avautumispaine kuin muissa niin ruiskutusennakko on silloin oikein vain kolmosessa? Ja varmasti käynti kärsii muutenkin. Asentaja ei vaan vaikuttanut kovinkaan motivoituneelta hommaan, ei suuttimia viedessä eikä pois hakiessa. Ja mikä tämä jälkitippa oikein on? Onko muut törmänneet tähän virikärkien kanssa? Kiitollisena otan vinkkejä vastaan mistä selvittely kannattaisi aloittaa.
Kysyitkö mihin paineeseen suuttimet oli säädetty, ja oliko niissä keskenään eroa? Miksi yksi suutin olisi säädetty eri paineelle kuin muut kolme? Joku syyhän tuolle nyhtämiselle on, ja _aivan varmasti_ selviää suuttimien säädön yhteydessä. Käy teettämässä säätö toisaalla ja peri rahasi takaisin tästä ensimmäisestä paikasta, tai mene uudestaan paikalle ja tiedustele tarkemmin mitä on tehty, ja mistä nyhtäminen voi johtua. Ja ei, se ei johdu siitä että kyseessä ei ole Bosch:n kärki.
Joo näinhän se menee. Tampereella dieselhuollot tai ainakin ne missä olen itse joutunut vierailemaan elävät melko pitkälti sitä aikaa jakapumpun ajoitus tehtiin vain ja ainoastaan heittokellolla. Paras olis jos sais noi jollekin kokeneelle harrastajalle säädettäväksi. Tai sitten täytyy itse hommata laitteet ja säätöprikat. Onko kokemuksia halvemmista laitteista? Biltemassakin on toi pumppu 200 euroa...
Eikä tässä vielä kaikki... Soitin toiseen paikalliseen dieselhuoltoon. Siellä sanoivat että säätö onnistuu kyllä, mutta kolmossuutinta ei voi kuulemma säätää. Muut säädetään sen avautumispaineiden mukaan. Että näin. Ja toinen asentaja alkoi horisemaan jostain sauvanpituudesta jolla paine säädetään. Hän ei ainakaan moiseen hommaan ala... Saako noita säätöprikkoja mistään ja onko suuttimet putsattava ultraäänipesurissa tms toimenpiteen yhteydessä. Linkit ja vinkit otetaan kiitollisena vastaan.
Edit: väärästä paikasta hain vikaa. Tulihan se vikakoodikin sieltä ja myös ns pysyvä vikatila. Diesel kontorin hieno kolmossuutin oli vikapää. Nyt on romikselta haetut uudemmat rungot ja vanhat dss kärjet niissä Tammer Dieselin putsaamana ja säätämänä. Hyvin toimii.
Edit: väärästä paikasta hain vikaa. Tulihan se vikakoodikin sieltä ja myös ns pysyvä vikatila. Diesel kontorin hieno kolmossuutin oli vikapää. Nyt on romikselta haetut uudemmat rungot ja vanhat dss kärjet niissä Tammer Dieselin putsaamana ja säätämänä. Hyvin toimii.
Palaa sivulle “Tekniikka - Diesel”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 52 vierailijaa