vw bora tdi huolto vinkkejä kaivataan
Valvoja: ffp jäsenet
vw bora tdi huolto vinkkejä kaivataan
eli ostin tuossa tuollaisen vw boran 1.9 tdi projekti autoksi ja muutamiin asioihin kaipaisin hyviä vinkkejä. moottorityyppi on agr. eli auto on nuhaisen oloinen ja ahdot tuntuvat vaisulta. vikakoodeista varmaan hyvä aloittaa mutta olisiko vinkkejä mitä kannattaa jo tuollaiset 400 000km ajettuun autoon tehdä jotta puhtia alkaisi löytymään. egr kannattaa ainakin puhdistaa ja suodattimet sun muut vaihtaa, mutta jotain muita vielä. auto on koko kierros alueella vaisu ja kun ottaa maffin johdon auki tulee puhtia hiukan lisää. viittaako tämä mielestänne rikkinäiseen maffiin ? sekin kyllä selviää kun saa koneeseen kiinni.. Toinen asia on vaihteisto/kytkin. kytkin alkaa päästämään heti kun hiukan nostaa, mutta silti vasta puolen välil paikkeilla päästää kokonaan. tämä aiheuttaa ykkösvaihteen jäykkyyden. olisiko jollain kokemusta tämän tyyppisestä ominaisuudesta vai onko kytkin vain kulunut. vaihde keppi on kyllä paljon jotenkin väljempi kuin vanhassa tdi iv golffissani, joten voisiko vika jopa löytyä sieltä suunnalta.
Se egr puhdistus ei kyllä valoa tuo, taitaa olla parempi kun on tukkeessa tai tukittu. mutta samaan liittyen imusarja kannatta putsata. Saattaa olla egr töhnän tukkima. Liekö kyseisessä kampessa jo "juuttuva"siipinen ahdin ? Eli ahtopaineet kannatta ainakin vag -comilla tsekata jos ei mittaria satu autossa kiinni olemaan. Samalla kannatta katsoa se maffin pyynti ja toteutunut.
Kannattaa aloittaa tosiaan niistä vikakoodeista. Muuten on hakuammuntaa. Egr:n vois heittää kuikkaan, vaikka jos tuolla on laskettu se käytössä noille kilometreille niin saattaapi olla aikasta paljon jökkistä koneessa. No egr:n tulppaaminenkaan tuskin tilannetta pahentaa. Tuo maffi ongelma on aika selvä, uutta kehiin. Sitten vaan ihan yksinkertaisesti käyt kaikki läpi moottorin ympärillä. Naftapuoli->ilmat pois eli kiinteä suodatin tilalle ja vaikka pumppuun RVS:ät. Suuttimien huolto: avautumispaineet kohdilleen ja kärjet puhtaaksi. Tai siis kunnostetut suuttimet vaikka 110 heppasesta. Imusarjan puhdistus ja samalla se egr mäkeen tai tukkoon. Jos on ajettu jollain kakkaöljyilla tai LL-vaihtovälillä niin huuhtelet konetta jollain käypäsellä kuitenkin laadukkaalla öljyllä lyhyellä vaihtovälillä. Jos haluat kokeilla onnea voit laitta huuhtelujen jälkeen Forten Motor Flushin. Itse en ehkä kokeilisi. Välijäähdyttimen liuotinpesu ja tyhjennys, ahto ja alpinaineletkujen läpikäynti. Eli.....hela hoito.
hyviä vinkkejä.. tarkoititko välijäähdyttimen ihan pintapesua ? huomasin että ei tuo öljyllekkään nirso ole kun nyt parin päivän reilulla ajolla jo huomaa pinnan laskeneen. tarvii huomenna katsoa missä kunnossa nostimet ovat jos vaikka niistä saisi osviittaa venttiili kumien kunnosta. ja muutenkin olisi varmaan noissa kilometreissä hyvä tarkistaa. todennäköisesti saa huomenna katsottua vag comilla auton sielunelämään niin pistän sitten tarkempaa infoa..
Ihan tarkoitin coolerin sisältä pesua ja tyhjennystä. Huohotusöljy löytää tiensä kätevästi sinne. Sieltä sitten lopulta koneeseen ja sitten tulikin kiire. Huohotussäiliö on hyvä olla, joskaan ei tässä varmaan se ihan eka investointi. Joissain ollut öljyä jopa puolisen litraa. Kansi jos on vielä alkuperäinen niin täysi kansiremontti ja samalla sitten se egr mäkeen. Puristusmittauskaan ei vältttämättä ole huono teettää. Öljyä jo vie tuon verran niin jostain falskaa. Oma 315 tkm ajettu kuluttaa öljyä tuon 1L / 10tkm.
täytyy tehdä tuollainen toimenpide. en ole ennen moista kuullutkaan mutta tuntuu kyllä hyvältä asialta. maffista oli vikakoodi ja arvotkin oli pielessä, joten huomenna saa uuden paikalle. ennakot oli kylmänä ainakin hyvän tuntuiset, täytyy testailla vielä myöhemmin lämpimänä. öljy vuoto taisi olla vain hätäinen päätelmä. venttiilikopassa ei ole öljy ohjuria, jonka joku kertoi hidastavan öljyn laskeutumista. tämän vuoksi pidemmän seisonnan jälkeen mittasin öljyn ja sitä olikin enemmän kuin ennen. :) ennen on kyllä pari minuuttia riittänyt kun odottaa mutta autot ovat näemmä hyvin yksilöllisiä.. mitäs mieltä olette tuosta kytkin asiasta.. ei sitä liikettä pysty mitenkää säätämään ?
Nyt on uusi maffi paikalla ja auto palautui normaaliksi. sitten vielä tuo kytkin ja egr mietityttää.. eli kytkintä koitin ilmata tänään ja tuntui että olisi jopa paremmaksi mennyt. mutta olisiko kannattavaa lähteä nyt hakemaan vikaa jostain ilmavuodosta vai vaihtaa suosiolla kytkinsetti uusiks ? olisiko jotain varmaa konstia saada kytkin hyvin ilmattua jotta saisi vielä varmuuden. jos öljyimurilla imisi sylinterin nipasta hiljaa ? miltä tuo kuulostaisi vai onko parempia helppoja konsteja ? sitten toinen asia. egr on ollut nyt 400000km tuossa joten eiköhän sille olisi syytä tehdä jo jotain. mistä olisi eniten apua tehon ja puhtaana pysymisen kannalta. ja mieluiten saisi olla sellainen ratkaisu että ei häiritse katsastuksessa. kiitos jo tähän mennessä !
Palaa sivulle “Tekniikka - Diesel”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 23 vierailijaa