T-5 ilmastoinninkompura!
Valvoja: ffp jäsenet
T-5 ilmastoinninkompura!
Eli vikana on ilmastoinnin toimimattomuus. vika koodiksi tulee että paine järjestelmässä liian pieni tai katkonainen. Ilmastointihuollossa on alipainetestattu ja kaikki ok. paineanturin vaihdoin ei auttanut. järjestelmä on täynnä ainetta. Mutta kompura ei lähde jostai syystä pyörimään ei silloinhan ei järjestelmään tule tarpeeksi painetta jos sitä ei jokin tee? Eilen mittasin kompuralle tulevan liittimenpäästä että siihen tulee toiseen pinniin virta kun autossakin on virtapäällä, mutta toiseen ei tule vaikka auto käynnissä ja ilmastointi päällä. Se ei kuitenkaan varmaan mikään maajohto ole koska laitoin mittarin maan siihen ja yritin mitata sitä toista johtoo niin ei saannut siitäkään enään tulosta. Eli onko se jokin heräte virta se toinen? Sulakkeet on katsottu hytistä ja konehuoneesta ja kaikki näytti olevan ok. Vai onkohan kompura sanonu sopparin irti? Autohan on vm.07, 96kw ,axd ,aut.
kiitos taas vastauksista jo etukäteen.
kiitos taas vastauksista jo etukäteen.
Joo vapaakytkin on vaihdettu 5tkm sitten. Vanha oli vissiin ollu jumissa ku sen talvella vaihdatin. Sitä kompuraa mäkin vahvasti epäilen. Pitää käydä jossain ilmastointi pajassa toteamassa asia. Noille ilmastointi vioille on niin vähä ite tehtävissä ilman asianmukaisia testilaitteita ja kylmäaineen täyttö/tyhjennys laitteita.
no esim. EY-asetus 842/2006 sekä http://www.edilex.fi/tukes/fi/lainsaadanto/20090452 ja siellä viimeisenä löytyy linkki PDF-tiedostoon, siinä tiedostossa liite 2.
minkä vastaavan mestarin luvat omaat?
minkä vastaavan mestarin luvat omaat?
Käsittääkseni tuo asetus koskee vain ammatinharjoittajia. Sama asia kuin raskaan kaluston jarrujen korjaus. Omiin laitteisiin saa tehdä ilman lupaa, mutta työkseen ei.
Biltemasta ja vaikka Prismasta tuota R134a:ta saa ostettua 300-400gramman kertakäyttöastioissa. Hintaa kyllä tulee noin 30e/kg, mutta kun duunipaikaltakaan ei saa enää pulloa vietyä porttien ulkopuolelle.
Biltemasta ja vaikka Prismasta tuota R134a:ta saa ostettua 300-400gramman kertakäyttöastioissa. Hintaa kyllä tulee noin 30e/kg, mutta kun duunipaikaltakaan ei saa enää pulloa vietyä porttien ulkopuolelle.
Tää jotenkin karkasi OT tästä
En tiedä onko se laitonta, mutta pointtina oli: hankala korjata/tehdä vianmääritystä, jos ei ole tarvittavia laitteita. Ilmastointi huoltokoneella näkee mittareista toimiiko ja/tai miten toimii. Ilman huoltokonetta ei onnistu tyhjennys/täyttö.
Eikä VAS tai VCDS testeristäkään mitään haittaa ole. Lisävarmuutta saa myös kompuratesterillä (pakko-ohjain).
Onko se nyt niin laitonta noita itse korjata, ei käsittääkseni. R134A:ta vielä kun jokainen saa ostella vaikka Biltemasta
En tiedä onko se laitonta, mutta pointtina oli: hankala korjata/tehdä vianmääritystä, jos ei ole tarvittavia laitteita. Ilmastointi huoltokoneella näkee mittareista toimiiko ja/tai miten toimii. Ilman huoltokonetta ei onnistu tyhjennys/täyttö.
Eikä VAS tai VCDS testeristäkään mitään haittaa ole. Lisävarmuutta saa myös kompuratesterillä (pakko-ohjain).
Aika kapeakatseista ettei ilman huoltokonetta pysty tekeen mitään. Se on vain ammattitaidottomille pakollinen työkalu. Vianmääritykseen tarvittavat mittarit ja letkut saa alta 50eurolla, toinen mokoma alipainepumppuun jos haluaa oikeen huoltaa. Eihän sitä renkaitakaan voi vaihtaa ilman tunkkia ja rengasavainta mitkä maksavat helposti enemmän.
Tässäkin tapauksessa oleva muuttuvatilavuuksinen pumppu sitten vaatii vähän enemmän vielä työkaluarsenaalia, mikäli haluaa testailla pakottaen pumpun tuottoa. Mutta minun pointtini on, että ilmastointi on vähän pirun yksinkertainen laitos loppupeleissä. Se ei ole mikään amerikantemppu huoltaa/korjata sitä, vaikka välillä tuntuu siltä kun kuuntelee miten moni "ilmastointihuoltofirma" töitä tekee.
Tässäkin tapauksessa oleva muuttuvatilavuuksinen pumppu sitten vaatii vähän enemmän vielä työkaluarsenaalia, mikäli haluaa testailla pakottaen pumpun tuottoa. Mutta minun pointtini on, että ilmastointi on vähän pirun yksinkertainen laitos loppupeleissä. Se ei ole mikään amerikantemppu huoltaa/korjata sitä, vaikka välillä tuntuu siltä kun kuuntelee miten moni "ilmastointihuoltofirma" töitä tekee.
... hyvä on. Olisi pitänyt asettaa sanat tarkemmin. Mittareista...Ilmastointi huoltokoneella näkee mittareista
Meillä on kolme konetta käytössä, kaksi automaagista ja yksi "vanha". Siinä on hanat ja viimesen päälle vaaka. Ja jos totta puhutaan, kyllä tuo vanhus nuo automaagiset koneet päihittää.
Mikäs olisi ratkaisu pienen vuodon löytämiseen kenttä olosuhteissa?
-
- -
- Viestit: 24
- Liittynyt: 6.11.2009 13:13
Järjestelässä liian vähän kylmäainetta, siellä paineen tunnistus venttiili joka ohjaa koko järjestelmää.
Mikäli liian vähän ainetta, kopura ei lähde päälle tai toimii huonosti.
Älä ainakaan vie sellaiseen firmaan kuin lysimox oy.
Rikkoivat autostani kompuran ja ei ole kylmäaine lupia!
Tuota R 134A ei voi ostaa kaupoista, se on luvallinen aine.
Jokapoistuu pikkuhiljaa markkinoilta.
Mikäli liian vähän ainetta, kopura ei lähde päälle tai toimii huonosti.
Älä ainakaan vie sellaiseen firmaan kuin lysimox oy.
Rikkoivat autostani kompuran ja ei ole kylmäaine lupia!
Tuota R 134A ei voi ostaa kaupoista, se on luvallinen aine.
Jokapoistuu pikkuhiljaa markkinoilta.
Kumpi oli ensin, kylmälaitteet vai niiden automaattihuoltokoneet :D
No mikä siinä sitten, jos mukamaskin ammattimainen huolto on sitä että valkataan automalli ja painetaan play nappulaa.
Kylmäpiiri on todella simppeli, en tituleeraa itsenäi "ammattilaiseksi", vaikka kävin kurssin jotta sain luvat. Nyt on perustieto, ja kokemuksen mukaan sitten tulee ammattitaito. Minulla on pääsääntönä että jos en tiedä mitä teen, en tee sitä.
Juu, se on se ilmastointihuolto kun imetään pois, mukamas tyhjiöidään, "vaihdetaan öljyt" ja pistetään uutta ainetta.
Vaikka se on samaa vanhaa ainetta kun työnnetään takaisin, sekä vähän uutta lisää.
Sentakia minä teen minun huollot (minulla on alle 3kg luvat, mutta ei noita autoadapterita) Thermo-Tek nastolassa, suurin syy on esim se että heillä EI ole tuollaista automaattikonetta, tekevät kaiken huoltomittarisarjalla sekä tyjiöpumpulla.
Mikäs olisi ratkaisu pienen vuodon löytämiseen kenttä olosuhteissa?
Onko järjestelmässä UV-ainetta? Keltaiset suojalasit/ampumalasit ja rahantunnistuslaite eli UV-valo. Tai disco lamppu, eli mikä vaan mistä tulee UV-valoa.
Palaa sivulle “Tekniikka - Diesel”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 17 vierailijaa