2,0 tdi -06 moottorin kun sammuttaa niin koneessa jää ikään kuin jotain pyörimään ja siitä kuuluu 2-5 sekunnin aikana useasti toistuva terävä metallinen kilahdusääni. Aivan kuin jokin jousikuormitteinen kynsi kilahtaisi kun osa pyörii ohitse (ei varmaan olä näin mutta kuulostaa siltä).
Äänen paikka on hieman vaikea paikallistaa mutta saattaa tulla jopa EGR-venttiilin alueelta koneen edestä. Ääntä ei kuulu koneen käydessä.
Nokiluku oli konttorilla 2,15 eli meni hylkyyn. Voiko EGR olla jumittanut auki. Mikä aiheuttaisi tällöin äänen.
Terävä kilahtava ääni koneen sammuessa
Valvoja: ffp jäsenet
-
- -
- Viestit: 16030
- Liittynyt: 23.7.2003 9:30
- Viesti:
No tuota, suora lainaus A-Katsastuksen sivuilta:
Että siten ihmeessä.
Ja tosiaan, kaasuläppä se on mikä tuon äänen päästää. Se kun ei ole pelissä mukana, niin kone "ikään kuin jää pyörimään" sammuttaessa. Eli siis jää pyörimään, kun läppä ei sulje ilman tuloa koneeseen. Ja sammuttaessa tuo läppä siis heiluu sen verran, että siitä lähtee semmoinen kilkatus.
Ajossa tuota ei oikeastaan edes huomaa, että kaasuläppä on pelistä pois.
Ja kyllä, näissä uudemmissa dieseleissä on kaasuläppä. Itsellä piti -06 2.0TDI (BKD) ihan samaa ääntelyä, sammui myöskin välillä hieman ja välillä vähän enemmän hieman epämääräisesti.
Kaasuläppä oli kyllä edellisen omistajan toimesta vaihdettu uuteen, mutta sitä kaasuläpän hajotessaan polttamaa sulaketta ei oltu vaihdettu...
Tsekkaa itseltäsi myös tuo sulake, se jos on rikki, niin vika on erittäin todennäköisesti kaasuläpässä. Eli siinä akun vieressä sulakerasiassa se alin(etummainen) edestä katsottuna vasemman puoleinen punainen 10A sulake (flekti/kaasuläppä).
Eli tuo: http://www.golfmkv.com/forums/attachmen ... 1266362630
Jos se on rikki, vaihda uusi. Jos se palaa uudestaan/vika jatkuu, niin koodia lukuun ja tutkimaan sitä kaasuläppää. Hyvinkin todennäköisesti pääset ostamaan myöskin uutta kaasuläppää. Vanhan saattaa saada elvytettyä vielä putsaamalla, jos vika johtuu jumiutumisesta, eli ei ole varsinaista sähköistä vikaa. Mutta valitettavan usein nuo on oikeasti rikki, eivätkä korjaannu kuin uuden ostamalla.
Ja mitä tuohon K-arvoon tulee, niin se voi olla ihan vaan monon antamisen puutetta, että pöllyttää leimalla enemmän nokea kuin pitäisi. Toki voi siellä jotain ihan oikeaa vikaakin olla, vikakoodeja lukuun siis. EGR:ien kanssa on ollut iät ja ajat kaikissa moottoreissa ongelmia, joten ei tule mitenkään puun takaa, vaikka olisikin jumissa se venttiili...
Hyväksymisraja on vapaastihengittävillä dieselmoottoreilla 2,5 m⁻¹ ja turboahtimella varustetuilla dieselmoottoreilla 3,0 m⁻¹. Jos henkilöauto on käyttöönotettu 1.1.2006 jälkeen (EURO IV, EURO V) raja-arvo on 1,5 m⁻¹.
Että siten ihmeessä.
Ja tosiaan, kaasuläppä se on mikä tuon äänen päästää. Se kun ei ole pelissä mukana, niin kone "ikään kuin jää pyörimään" sammuttaessa. Eli siis jää pyörimään, kun läppä ei sulje ilman tuloa koneeseen. Ja sammuttaessa tuo läppä siis heiluu sen verran, että siitä lähtee semmoinen kilkatus.
Ajossa tuota ei oikeastaan edes huomaa, että kaasuläppä on pelistä pois.
Ja kyllä, näissä uudemmissa dieseleissä on kaasuläppä. Itsellä piti -06 2.0TDI (BKD) ihan samaa ääntelyä, sammui myöskin välillä hieman ja välillä vähän enemmän hieman epämääräisesti.
Kaasuläppä oli kyllä edellisen omistajan toimesta vaihdettu uuteen, mutta sitä kaasuläpän hajotessaan polttamaa sulaketta ei oltu vaihdettu...
Tsekkaa itseltäsi myös tuo sulake, se jos on rikki, niin vika on erittäin todennäköisesti kaasuläpässä. Eli siinä akun vieressä sulakerasiassa se alin(etummainen) edestä katsottuna vasemman puoleinen punainen 10A sulake (flekti/kaasuläppä).
Eli tuo: http://www.golfmkv.com/forums/attachmen ... 1266362630
Jos se on rikki, vaihda uusi. Jos se palaa uudestaan/vika jatkuu, niin koodia lukuun ja tutkimaan sitä kaasuläppää. Hyvinkin todennäköisesti pääset ostamaan myöskin uutta kaasuläppää. Vanhan saattaa saada elvytettyä vielä putsaamalla, jos vika johtuu jumiutumisesta, eli ei ole varsinaista sähköistä vikaa. Mutta valitettavan usein nuo on oikeasti rikki, eivätkä korjaannu kuin uuden ostamalla.
Ja mitä tuohon K-arvoon tulee, niin se voi olla ihan vaan monon antamisen puutetta, että pöllyttää leimalla enemmän nokea kuin pitäisi. Toki voi siellä jotain ihan oikeaa vikaakin olla, vikakoodeja lukuun siis. EGR:ien kanssa on ollut iät ja ajat kaikissa moottoreissa ongelmia, joten ei tule mitenkään puun takaa, vaikka olisikin jumissa se venttiili...
Palaa sivulle “Tekniikka - Diesel”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 52 vierailijaa