Passat 3B Vetoakseli jumppaa ja tärinää

Vain dieseleihin liitttyvät asiat

Valvoja: ffp jäsenet

Pasaati599
-
Viestit: 46
Liittynyt: 10.1.2010 20:48

Passat 3B Vetoakseli jumppaa ja tärinää

ViestiKirjoittaja Pasaati599 » 12.3.2012 10:09

Ongelmana 3B AHU koneinen DHL-laatikolla oleva farkku.

Vasemmalle käännettäessä ja kiihdyttäessä kuuluu tasainen tärinä, mutta oikealle kääntäessä ei täristä. Huruttelemalla ei kuulu mitään eikä tunnu.

Tähän mennessä vaihdettu:
- Uudet pyöränlaakerit
- Uusi ulompi vetonivel vasemmalle (oli hieman kulunut)
- Oikelle vaihdettu toinen vetonivel, joka ei ääntänyt, eikä välystä.
- Sisemmät vetonivelet aukastu, vanhat kuivuneet rasvat pesty pois ja laitettu uudet rasvat. Ei välystä, ei takertele, luistaa hyvin.
- Vetoakselit pääsevät liikkumaan aksiaalisesti auton ollessa pyörillään ja ääriasennoissa.
- Autoon vaihdettu 300tkm ajetusta samanikäisestä purkuautosta laatikko, laipat on suoria ja ei tunnu laakereissa välystä.

Olisko tasauspyörästössä jotain mätää? Pikkurattaat? Vaihdelaatikon laipan laakerit?
Rupee konstit oleen vähissä...
Viimeksi muokannut Pasaati599, 12.3.2012 12:55. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

sa
-
Viestit: 1333
Liittynyt: 5.12.2006 12:10

ViestiKirjoittaja sa » 12.3.2012 11:22

"Vetoakselin laipan laakerit?"

Jos kolari autosta niin laipat kieroja, jos vakavaa kyllä se siitä pahenee ja löytyy varmemmin vika ;)

Pasaati599
-
Viestit: 46
Liittynyt: 10.1.2010 20:48

ViestiKirjoittaja Pasaati599 » 12.3.2012 12:48

Siis tarkoitin vaihdelaatikon laippojen laakerit.
No parisataa kilometriä on tullut tuossa ajeltua testiajoa, tärinä ei ole lisääntynyt yhtään.
Eilen koitin toinen pyörä ilmassa pyörittämällä vaihde päällä, niin aika terävän oloinen kolahdus tasauspyörästöstä kuuluu, tiedä sitten kuuluuko sen pitää tuollainen kolaus.
Ei pitäisi olla kolariautosta, ja laippojen suoruus testattu pyörittämällä nosturilla, samalla vetoakseleiden suoruus testattu...
Kohta täytyy antaa vehjes jollekkin "merkkihuollolle" joka keksii vian kohteen, jollei vika tule muuten selville.

Pasaati599
-
Viestit: 46
Liittynyt: 10.1.2010 20:48

ViestiKirjoittaja Pasaati599 » 13.3.2012 6:07

Laatikkoöljyt otettu pois ja tehty samalla "analyysi" mitä öljyn seasta löytyy:
- Noin etusormen mittainen kaareva teräslanka, vahvuus n. 2mm ja toisesta päästä näyttää olevan katkennut. MITÄ TÄMÄ TEKEE LAATIKOSSA??
- Ja jonkin verran lastua tuli öljyn mukana...

Onkohan tuo löytynyt teräslanka jokin lukitus tai jokin muu laatikkoon kuuluva osa??

sa
-
Viestit: 1333
Liittynyt: 5.12.2006 12:10

ViestiKirjoittaja sa » 13.3.2012 8:48

http://www.tamgears.com

Tuolla joitain laatikoita ja osia.

Pasaati599
-
Viestit: 46
Liittynyt: 10.1.2010 20:48

ViestiKirjoittaja Pasaati599 » 14.3.2012 12:26

Joo selvispähän tuo. Toi "lanka" on synkronirenkaan jokin lukitus tai vastaava osa, kun vagcatista katselin ja liittyy nelosvaihteen rusahtamiseen. Nyt sitten laatikkokaupoille, ei innosta purkaa laatikkoa atomeiks, kun siellä on muutakin hajalla kun tota metallinlastua tuntui olevan aika hyvin vielä laatikon pohjalla.
Laatikon tyyppi on muuten DHL ja ajettu n.300tkm.
Laatikon vaihto taitaa olla edessä, tuohon saa purkaamolta 400€ ->laatikon jolla on hieman myyjän vastuuta, toisin kuin yksityiseltä.

Pasaati599
-
Viestit: 46
Liittynyt: 10.1.2010 20:48

ViestiKirjoittaja Pasaati599 » 25.3.2012 17:01

Päivitystä asiaan.
Vaihdettu DVS laatikko tilalle, ja laatikko toimii nätisti...mutta rallatus ei muutunut, ja n. 25km jälkeen sisempi vetonivel pamahti ulos kupistaan... Eli onkos mulla nyt sitten väärän mittaiset vetoakselit???

Tuohon AHU koneiseen on näköjään saatavilla ainakin 3 eri pituutta:

8D0 407 272 AN 607mm (myös BS ja CL sekä FX loppuiset koodit)?
8D0 407 271 BJ 596mm (TÄMÄKÖ ON OIKEA DVS LAATIKKOON??)
8D0 407 271 AC 506mm pirun lyhyt...

Että ota tästäkin nyt selvää...

HanhiEmo
-
Viestit: 831
Liittynyt: 12.12.2006 10:27

ViestiKirjoittaja HanhiEmo » 25.3.2012 17:13

Parilliseen päättyvät on oikean puolen vetareita ja parittomaan vasemman. Taisivat olla hieman erimittaiset ja automaatissa on sitten huomattavasti lyhkäsemmät kuin manuaalissa.
Etkan omaavat voisivat varmistaa tämän asian.


Palaa sivulle “Tekniikka - Diesel”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 20 vierailijaa