VW2.5TDI neulan nousun vika ei poistu. *vika selvitetty*

Vain dieseleihin liitttyvät asiat

Valvoja: ffp jäsenet

Jrski
-
Viestit: 11
Liittynyt: 7.3.2012 9:07

VW2.5TDI neulan nousun vika ei poistu. *vika selvitetty*

ViestiKirjoittaja Jrski » 7.3.2012 9:28

-98 T4 VW Transporter 2.5TDI ACV

Herjannu jo jonku aikaa tuota neulan nousun anturin vikaa.. lähtee käyntiin ja auto toimii muuten normaalisti, mutta hehkutuksen merkkivalo vilkkuu sekä tehot kateissa siten että maltillisella ajolla ei juuri edes huomaa, mutta kun kaasupolkimen painaa vähän yli puolen välin, niin ei tapahdu mitään!

Anturin johdot oli rispaantuneet liittimen läheltä melkein poikki.. korjailin johdot, piippailin ne läpi ja ristiin.

vikakoodi ei poistunut.. räpläsin lisää johtoja, lyhensin ja vedin piuhan yläkautta suorempaa reittiä eculle. Myös ruiskutuspumpun kolminapaisessa johdossa oli jonkin verran rispaantumista ja se liitin tuntu olvena jotenkin huonosti kiinni. Teippailin johdot ja laitoin pari nippusidettä kiristämääm liittimien liitosta.

vikakoodi ei poistunut.. Mittasin oskiloskoopilla anturin pulssit (ennen liitintä, heti liittimen jälkeen ja omatekemän liitoksen jälkeen) Kaikissa kohdissa näytti pulssi olevan samanlainen ja oikean näköinen?

Kattelin sitten autokorjaamon testivehkeillä noita ruiskutusennakon parametrejä -> haluttu ennakko oli jonkin verran ( en muista paljon) mutta toteutunut ennakko oli aina pyöreä nolla!

vikakoodi ei tietenkään edelleenkään ole poistunut.. Veikkaisin nyt kahta vaihtoehtoa. 1) eculta tai sen sisältä on pinni irti/oikosulussa. Ruiskutuspumpussa jotain vikaa. dynaaminen/manuaalinen ennakko??


niin joo, samaa neulanousuvikaa herjaa myös silloin kun liitin on irti sekä silloin kun testasin toisella anturilla??

niin ja sekin vielä että liekö tuolla vaikutusta että toinen testeri sanoo että katkos/- oikosulku plussaan staattiinen ja toinen testeri veikkaa että maattoon? :D


auttakee!!



edit: vikakoodeja on koitettu poistella vag-comilla, boschin vehkeillä yms. oikeilla laitteilla.. ohjelmat meinaavat että on pysyvä/jatkuva vika jota ei voi poistaa.
Viimeksi muokannut Jrski, 1.4.2012 12:00. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

AnttiK
-
Viestit: 90
Liittynyt: 26.2.2006 12:11

ViestiKirjoittaja AnttiK » 7.3.2012 16:37

Lähteekö vikakoodi pois kun auto ei käy?
Jos lähtee, niin mekaaninen ennakko on hyvä tarkistaa.

Jrski
-
Viestit: 11
Liittynyt: 7.3.2012 9:07

ViestiKirjoittaja Jrski » 7.3.2012 16:46

Ei poistu. Hehkun valokin alkaa vilkkumaan aina n. 10 kuluessa, vaikka ei edes käyntiin asti laita. Siis pelkät virrat päällä.

Moottori käy nätisti, ei savuta tms.. kylmänä vähä vaaleaa puskee, mutta ei mitää poikkeavaa?

tekki
-
Viestit: 445
Liittynyt: 5.9.2011 16:59

ViestiKirjoittaja tekki » 7.3.2012 18:34

Se muista poikkeava suutin rikki, tai siltä tuleva johto poikki. Ecu saa siitä suuttimesta tiedon miten pyydetty ennakko toteutuu.

Jrski
-
Viestit: 11
Liittynyt: 7.3.2012 9:07

ViestiKirjoittaja Jrski » 7.3.2012 20:06

Juu mie tiiän miten se pelaa, mutta meni sormi suuhun kun ei se pelannu toisellakaan suuttimella/anturilla + että anturilta tuleva pulssi on ok.

Lisäksi vikakoodi ei poistu edes hetkeksikään. Ei pelkät virrat päällä eikä myöskään auton ollessa käynnissä.

pete73
-
Viestit: 2110
Liittynyt: 11.2.2011 17:45

ViestiKirjoittaja pete73 » 7.3.2012 20:21

eipä tuossa paljoa muuta vaihtoehtoa jää kuin piuhat tai ecu...
Mittaile ECUlta asti ne johdot joka tavoin ristiin, myös maata vasten, ja tarvittaessa vaikka sitten vetää kokonaan uuden (häiriösuojatun?) kaapelin...

Jrski
-
Viestit: 11
Liittynyt: 7.3.2012 9:07

ViestiKirjoittaja Jrski » 7.3.2012 22:07

Oon mitannu piuhat anturin liittimeltä ecun pinneihin (ovat muuten 11 ja 12, sininen ja harmaa) eivät ole oikosulussa ja piippaavat läpi vaikka johtoa liikuttelee.

Toiseen tulee suora maa kun virta-avain on pois ja kun virrat laittaa päälle niin jännite laskee about 1-3 voltin tienoille.

Toisesta piuhasta en ole saanu mitattua mitään jännitettä, kun en tajunnu sitä tehdä ennen teippaamista. Pulssi sieltä kyllä tuli

Epäilen että tuo anturi toimii ihan oikein ja myös tuo eculta lähtevä signaali vaikuttaa oikealta? Tietäisikö tuota joku?. Tuohan toimii niin että sinne anturille ohjataan jokin signaali ja ecu haistelee paluusignaalia jonka mukaan se laittaa käskyä eteen päin pumpulle.


Tuota häiriösuojauspiuhaa sen ecu-liitin väliltä kans ihmettelin että mihin mie sen tyhjän pään laitan?



Pitäs vissiin piipattaa ne pumpunkin johdot joka suuntaan?

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 7.3.2012 23:05

Tuota häiriösuojauspiuhaa sen ecu-liitin väliltä kans ihmettelin että mihin mie sen tyhjän pään laitan?
Jos tarkoitat signaalijohtimen häiriösuojausvaippaa, niin se kytketään toisesta päästä maahan. En muista kummasta on tapana. Ei kuitenkaan molemmista päistä.

Jrski
-
Viestit: 11
Liittynyt: 7.3.2012 9:07

ViestiKirjoittaja Jrski » 7.3.2012 23:22

Jep sitä juuri.. se menee siellä ecun miljoonajohtonipussa yhteiseen maapisteeseen ja toisessa päässä se on mulla sokeana

Jrski
-
Viestit: 11
Liittynyt: 7.3.2012 9:07

ViestiKirjoittaja Jrski » 8.3.2012 12:11

Asentajakaveri tuossa muisteli että sillä on joskus ollut samanlainen operaatio töissä..

Oli kuulemma se ruiskutuspumpulle menevä kolminapainen liitin ollu huonosti kiinni + yksi pinni hapettunut reilusti. kunnon pesu ja putsaus niin oli alkanu pelittään.

olen kyllä itsekkin tuon jo sille omalle johdolle tehnyt, mutta toivottavasti oon tehny sen vaan huonosti/huolimattomasti, että ei tarvi koko autoa keksiä uudelleen, huoh..

Jrski
-
Viestit: 11
Liittynyt: 7.3.2012 9:07

ViestiKirjoittaja Jrski » 13.3.2012 14:33

No nyt on piipattu johtoja niin paljon että ei pitäs enää niistä olla kiinn!!? Ei ole oikosulussa ja johdot piippaa pitkittäin boksin liittimelle asti?



Kuva

B141on tuo neulan korkeuden anturi jota testerit näyttää viaksi.?

A150 on ruiskutuspumppu + härpäkkeet, pamääränsäädi, ruiskutusennakon solenoidi jen jne.

tekki
-
Viestit: 445
Liittynyt: 5.9.2011 16:59

ViestiKirjoittaja tekki » 13.3.2012 17:53

Onko mahdollista että suuttimelta tulevan kaapelin johtimet olis menny ristiin liitosta uusittaessa?

Jrski
-
Viestit: 11
Liittynyt: 7.3.2012 9:07

ViestiKirjoittaja Jrski » 13.3.2012 18:01

Pitäs olla ihan oikeinpäin. Voishan tuota kuitenki kokeilla tai ainakin tarkistaa..


Saakutti kun en saa edes noita vikakoodeja noilla obd softalla näkyviin (vaikka se vika siellä aktiivisena koko ajan on).. mulla on tuollainen elm327 bluetooth adapteri. oisko apuja tähän?

Jrski
-
Viestit: 11
Liittynyt: 7.3.2012 9:07

ViestiKirjoittaja Jrski » 20.3.2012 12:24

tulihan tuota käytettyä nyt tuolla ennakonsäädössä, mutta paskat se mitään auta, kun tuo neulannousun vika ei anna sitä muuttaa vaikka kuinka ruuvaa..

jämähtäny tuo ecu johonki vikatilaan ja ennakko ei muutu. Neulan nousun anturi on edelleenki oikosulussa tai katkoksessa. Ei löydy vikaa vaikka miten päin johtoja pyörittelee ja mittailee. Toinen anturikaan ei auta asiaa. edelleenkin sama vika vaikka kytkisi johdot väärinpäin, oikeinpäin tai jättäisi irti.


Tänään taas mittailin ja testailin lisää, niin kummallisesti noihin eculta tuleviin johtoihin tuli jotain jännitettä vaikka se iso kampa oli irti eculta?? vaihteli 0.5 voltista aina johonkin 5-6 volttiin. virta-avaimen asennollakin oli jotain merkitystä.

Syötin myös 12 volttia suoraan sen kamman pinneihin (11-12) jotka menee neula-anturille ja testasin 21watin hehkulla pelaako johdot? -> pelaa



auto pelaa kyllä ihan mallikkaasti n.60% kaasun asentoon asti, mutta sen jälkeen on sama painaa poljin vaikka konehuoneeseen asti, niin mitään ei tapahdu.

Jrski
-
Viestit: 11
Liittynyt: 7.3.2012 9:07

ViestiKirjoittaja Jrski » 1.4.2012 11:35

vika löyty.

paljonkohan kustantaisi ecun ohjelmointi noille nykyisille avaimille??

kyseessä oli siis viallinen ecu. testasin toisella eculla ja testerillä ei neulan nousu vikaa löytynyt/tullut. Oli siinäkin jotain vikoja muistissa, mutta ne sai poistettua. Käynnistyksen esto / moottorin ohjainlaitelukitusta ei tietenkään vikakoodin poistolla lähtenyt.

Tuossa "uudessa" vanhassa olisi valmiiksi jo karalan softat sisässä ;D, mutta pitää vielä aukoa tuo vanha ja nakata vaikka uuniin hetkeksi koko laatikko jos se sillä korjaantuisi.



kohta siis saattais olla myynnissä korjattu ecu tai sitten tuo ohjelmoitu boksi.

Jrski
-
Viestit: 11
Liittynyt: 7.3.2012 9:07

ViestiKirjoittaja Jrski » 1.4.2012 19:11

Joo eipä sitä mittään suutareita tarvittukkaan eikä vw liikkeen koodaamisia..

sopeuttelin ihan ite E-skannerilla "uuden" ecun nykyisille avaimille.


Ennää tarttis säätää ennakko takas kohilleen, kun ihan vikakoodia anto ruiskun aloituksen säädöstä.


Palaa sivulle “Tekniikka - Diesel”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 19 vierailijaa