Touranin kytkimestä (1.9tdi vm. 06 6v man.)

Vain dieseleihin liitttyvät asiat

Valvoja: ffp jäsenet

topgun
-
Viestit: 334
Liittynyt: 23.7.2003 15:42

Touranin kytkimestä (1.9tdi vm. 06 6v man.)

ViestiKirjoittaja topgun » 21.12.2011 14:44

Mistähän mahtaisi löytyä vika, kun oireet ovat seuraavanlaiset: Ajoin illalla töihin ja kun viimeisen kerran poljin kytkintä, niin se tuntui hieman oudolta (ei esim. palautunut kunnolla ylös). En siinä sitten asiaan sen kummemin reagoinut vaan ajattelin, että jalkatilan matto oli jotenkin sielä välissä. No aamulla sitten kotiin lähtiessä poljin painui helposti pohjaan, eikä meinannut saada vaihdetta päälle. Pääsin sitten kuitenkin ajamaan 3-vaihteella kotiin saakka. Nyt kun kokeilee polkea kytkintä, niin siihen "palautuu tunto" muutaman polkaisun jälkeen ja se toimii jotenkin, mutta ei kyllä normaalisti. Mitään oireita en ole huomannut aiemmin. Voisiko vika olla pääsylinterissä tai työsylinterissä? Ja onkohan niihin saatavilla korjaussarjoja vai meneekö vaihtoon? Onkohan kuinka hankalassa paikassa? On hieman heikot työskentelytilat, joten jos on hankalampi homma, niin täytyy viedä korjaamolle.

Auto on siis Touran vm.06 1.9tdi 77kW(BLS) 6-vaiht. man.

uti
-
Viestit: 46
Liittynyt: 11.8.2007 8:34

ViestiKirjoittaja uti » 21.12.2011 18:19

Oletko jo nesteet katsonut, ettei ole vähissä? Työsylinterissä ilma tekee juurikin noin.

topgun
-
Viestit: 334
Liittynyt: 23.7.2003 15:42

ViestiKirjoittaja topgun » 21.12.2011 20:00

Tyhmä kysymys, mutta eikös se oo jarrujen kanssa samassa säiliössä? Sielä ainakin näytti nestepinta olevan max-tasolla. Pääsen varmaan joulun jälkeen tuota paremmin tutkimaan, kun talli vapautuu.

Työsylinteriä näyttäis olevan kahta sorttia, ku tuolta katsoin:
http://www.varaosat24.com/fi/varasto2/17768/7025,113111

vaihteiston tyyppi MQ-200 tai MQ250

Niin onkohan noihin tiivistesarjoja vai kannattaisko vaihtaa suosista uusi tilalle?

topgun
-
Viestit: 334
Liittynyt: 23.7.2003 15:42

ViestiKirjoittaja topgun » 26.12.2011 19:16

Nyt pääsin tuota hieman tutkailemaan, eikä ainakaan päällepäin näkynyt vuotoa. Tosin pääsylinteriä en konehuoneen puolelta nähnyt, mutta käsikopelolla tuntui kuivalta. Ja ajoin sillä nyt n. 10km, niin kytkin tuntui melko normaalilta ja vaihteet meni päälle moitteetta. Olisko jotain konstia millä tuon työsylinterin kunnon vois tarkistaa?

topgun
-
Viestit: 334
Liittynyt: 23.7.2003 15:42

ViestiKirjoittaja topgun » 29.12.2011 21:32

Nyt koitin ottaa työsylinterin irti ja totesin, että ainakaan sen kumin alla ei nestettä ollut. En sitten sen enempää alkanut sitä purkamaan vaan laitoin takaisin kiinni ja koitin ilmata kytkimen. Toimi taas hienosti hetken, mutta sitten ajossa katosi kytkin. Pihaan päästyäni muutaman kerran pumppasi paikallaan, niin taas toimi ja tuntui ihan normaalilta.

Niin oliskohan jotain keinoa varmistaa tuon työsylinterin (tai pääsylinterinkin) kunto vai pitääkö vaan arvalla ruveta vaihtelemaan osia?

Niin ja siinä purkaessa varmistui tuon laatikon tyypiksi MQ250 (luki vaihteensiirtäjässä).

topgun
-
Viestit: 334
Liittynyt: 23.7.2003 15:42

ViestiKirjoittaja topgun » 3.1.2012 19:26

Meni vähän yksinpuheluksi, mutta laitetaan nyt vielä ratkaisu näkyviin. Eli vika oli tosiaan työsylinterissä. Vaihto sujui amatööriltäkin melko helposti ja ilmauskin onnistui apumiehen kanssa helposti. Osa maksoi merkkiliikkeessä 170€ ja tarvikkeena 50€.. valitsin tarvikkeen.


Palaa sivulle “Tekniikka - Diesel”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 11 vierailijaa