AFN ja budjettivirityksellä 200kw, vinkkejä?

Vain dieseleihin liitttyvät asiat

Valvoja: ffp jäsenet

Anagonda
-
Viestit: 2029
Liittynyt: 23.7.2003 8:18

AFN ja budjettivirityksellä 200kw, vinkkejä?

ViestiKirjoittaja Anagonda » 18.12.2011 11:21

Osittain muidenkin avuksi, mutta myös itse kuulisin vähän vinkkejä mitä kannattaa tehdä että AFN passatista sais ulos "ainakin-lähes" 200kw mukavalla käyrällä.

Auto on käyttöauto, joten viritykset pitäis tehdä aina vaihe kerrallaan esim viikonlopussa. Budjettia ei ole, koska pitäis päästä mahdollisimman vähällä, mutta määränpäähän(mikä on vähän avoin). Tarkotus onkin tehdä sellaiset asiat mitkä on tässä vaiheessa helppoja ja "halpoja" tehdä. Jokainen hevonen ja vääntäjä on kuitenkin aina hyöydyksi.

Ahdin, pakosarja,putkisto;
-Löytyy jo käytetty 2260vk ja ylimääräinen muistaakseni AFN pakosarja.
-2260vk tarvii vielä modata kellolle, onko jollain ylimääräisiä osia?
-Osaako joku antaa yhteystietoja mistä sais leikatun laipan pakosarjan+ahtimen väliin ja ahdin+dp?
-Minkälainen putkisto? En kaipaa pörinää, koska noita pörinä leluja mulla jo on(mitkä kuulostaa moottorilta, eikä maakoneelta:)). Onko 3" yliampuva? Dieselit vissiin vaatii hieman isompaa putkea kuin bensa samoilla tehoilla. Mites katalysaattori? Mulla olis yksi bensakoneen 3.5" kisakatti ylimääräisenä, jäänyt vähän pieneksi muualla, mutta tähän varmaan liian iso? Kestääkö bensakoneen katti nokea? Onko äänenvaimennin suosituksia? Taidan tehdä mustasta vaikka köyhällä ei ole varaa valita halpaa. Nyt vaan ei ole vehkeitä millä hitsata rst:tä. Tallin nurkassa oli muistaakseni mustaa 6m kanki 3" putkea...

Välijäähdytin ja ahtoputket:
-Onko suosituksia? Varmaan joku kiinalainen sisärivotettu mikä mahtuis alkuperäisen 3B:n etupuskurin sisään?
-Ahtoputket riittääkö 2"? Tämä vähän ratkaisee myös välijäähdyttimen. Varmaan alkuperäisiä putkia ei kannata ollenkaan jättää.

Imusarja:
-Mietin vähän jos etsis SDI:n imusarjan, vai riittäiskö joku 130 tai 150pd:n imusarja? Vakio AFN imusarja ei varmaan riitä? Suosituksia tai myydä jotain halvalla?

Syöttö:
-Nestepäähän pitää vissiin pistää 12mm?
-Autossa on nyt muistaakseni bosion race 520:t. Riittääkö ne 12mm päällä lähes 300hp?

Nokka:
-Ajattelin käyttää nokan R-koneistuksessa hiottavana. Nokka löytyy ylimääräisenä niin ei vie autolta ajoaikaa.

Kansi:
-Ostin toisen kannen, että voin sen rauhassa puunailla. Onko antaa yhteystietoja kaverille joka osais portata tollasen 8v tdi kannen? Hyötyähän tästä olis, mutta luultavasti nousee yli sen mitä olen valmis käyttämään rahallisesti.
-Kattelin jostain kannen virtauksia ja aika paljon paranee toi 8v kansi jo pelkällä tasottelulla ja kiillottelulla. Eli sen nyt ainakin teen, porttaamaan en itse uskalla lähteä, vai uskaltaako ns. swirlin ajaa pois? Bensakansista on kokemusta, mutta diesel tarvii ton swirlin takia penkkiä ja kokeilu-erehdys?
-Isompia venttiileitä ei vissiin saa valmiina? Joten tulee aika kalliiksi kasvattaa venttiilikokoa? Aika onnettomat noi vakiot, mutta ilmeisesti niihin tyydyttävä.
-Seetit aattelin teettää, onko suosituksia minkä tyyppiset?

Kytkin ja vauhtipyörä:
-Löytyy jo ylimääräisenä kiinteä vp ja S2:sta yli jäänyt asetelma ja levy. Tarvii vähän vielä rakennella että sopivat yhteen, mutta ajattelin kokeilla. S2:ssa alkoi luistamaan noin 500nm kohdalla, joten voipi olla että ei pidä tässäkään. Kokeilemalla selviää. Vaihtaa sitten järeempää jos on tarvis.

Softa:
-Onko suosituksia kehen ottaa yhteyttä kun tulee sen aika? Samalla vois kärjet vaihtaa jos on tarvis.

Alakerta:
-Tarkotus ei ole koskea
-Tarviiko griddleä tukemaan? Pysyykö lohko muodossaan noilla väännöillä/tehoilla? En ole vielä elämässäni yhtään käkikelloa tehnyt, mutta ei nyt viittis ehjää konetta hajottaa turhaan.



Jäikö jotain mainitsematta? Onko vinkkejä mitä täytyy tehdä ja mitä on turhia mitä olen tekemässä? Nopeasti kuumehöyryissä kirjottelin, joten varmasti itsekkin unohdin kirjoittaa jotain mitä viikon sohvalla miettinyt...
Jos on yhteystietoja eikä halua julkisesti jaella niin privalla voi laittaa. Tuntuu foorumin tapana olevan "Sieltä ja sieltä suunnalta löytyy pätevä kaveri" Tälläselle ensimmäistä nokiviriä rakentavalle ei sano mitään tuollaiset.
Olen kaivellut hakua ja lueskellut dynothreadia yms. Tuntuu vaan olevan harvassa ne viestit missä myös kerroittais mitä tehty.


Löytyvät osat siis:
2260vk
AFN kansi
AFN nokka
Pakosarja(täytyy tarkistaa mihin laitteeseen oli)
Race 520 kärjet(autossa kiinni) riittääkö?
Kiinteä vauhtipyörä
S2 kytkin+asetelma
+1kpl AFN passat mihin vaihtelen näitä osia.

Ja tähän mennessä vireihin käytetty rahamäärä on 620e. Osanhan noista saa takas kun myy ylimääräistä kantta, nokkaa yms. pois rempan jälkeen. Uskaltaako sanoa että alta 1500e jäis? Softa nostaa hintaa ja tietty myös kärjet jos tarvitsee vaihtaa.

PabloNeruda
-
Viestit: 1542
Liittynyt: 15.10.2005 11:12

ViestiKirjoittaja PabloNeruda » 18.12.2011 11:35

Mistään mitään tiedä, mutta kuulostaa tuo 200kw:n tavoite aika hurjalta..

JukkaA
-
Viestit: 1745
Liittynyt: 18.4.2004 19:57
Viesti:

ViestiKirjoittaja JukkaA » 18.12.2011 13:03

Mun mielipiteitä:
- Ahdin ja afn pakosarja on ok. Välilaippa löytyy vaikka Putko:lta sopuhintaan.
- Suuttimiksi ei riitä racet. Ne on hyvät suuttimet myydä pois ja ostaa tilalle Findieseliltä DSS Ultime2set.
- Syöttöpumppuun 12mm nestepää tai aito kokonainen 11mm pumppu. Suosittelen jälkimmäistä.
- Imusarjaksi PD130 passatin imusarja, löytyy vaikka minulta.
- Cooleri mallia iso. Mahtuu vaikka kiinalarge 300x600 kennolla. Putket 2" rosterista, hyvin riittää halkaisija.
- Pakoputkisto 3" omavalmiste. Saa hiljaisenkin jos viittii laittaa vaimentajan. Katti pilkkoo kanssa ääniä tosi paljon.
- Kanteen perus kairaus ja vaikka ne vw katalogin 1.5mm isommat pakovenat. Ärrän nokka ihan jees.
- Alakertaan ei tarvitse koskea kun et ala hulluilemaan millään yli 500nm väännöillä.
- Softan tekijöitä löytyy. Ammattilaisista tosin harvat kiinnostuu näistä isommin rakennetuista. Tästäkin postauksesta löytyy pari hyvää vaihtoehtoa.

Anagonda
-
Viestit: 2029
Liittynyt: 23.7.2003 8:18

ViestiKirjoittaja Anagonda » 18.12.2011 14:21

Hyviä mielipiteitä, heitän löylyä:

Epäilin itsekkin race520:n riittämistä. Ultimate 2:ia itsekkin arvelin sopivaksi.

Oliko niin, että jostain autosta löytyy suoraan 11mm pumppua? Onko antaa moottorikoodia tai suoraan pumpun varaosanumeroa? Miten tollaset pumput kestää, uskaltaako ostaa käytetyn jos löytää?

Onko vinkkejä mistä 3" katti dieselkäyttöön?

Vw katalog 1.5mm isommat pakovenat? Nopealla googletuksella en löytänyt, linkkivinkkiä?

Sitten uusia kysymyksiä mitkä unohtui aikaisemmin:
-Kansipultit, riittääkö orkkikset vai pitäiskö olla arppia tms.?
-Kansipahvi. Victor reinz taitaa olla se oikea? Onko suositusehodtuksia mistä sellaisen sais? Varaosapuljut kun lykkää käteen sen mitä on. Onko marmorin pahvi sitten vihtori? Että jos tilaan sellaisen slamitilta tai speed-autoteileltä niin tuleeko vihtoria?

EDIT: Meneekö muka 300x600 kuuleri vakio puskurin sisään? Ässään sellanen kyllä meni aika kovalla rälläköinnillä, joten voishan sitäkin kokeilla sovittaa.

Axi
-
Viestit: 1326
Liittynyt: 21.5.2006 10:51

ViestiKirjoittaja Axi » 18.12.2011 14:47

Oliko niin, että jostain autosta löytyy suoraan 11mm pumppua? Onko antaa moottorikoodia tai suoraan pumpun varaosanumeroa? Miten tollaset pumput kestää, uskaltaako ostaa käytetyn jos löytää?


Automaattikoneisissa autoissa pitäisi olla isompi nestepää. AHU ja AFN pumput sopivat.
Tuolle tehotavoitteelle on turha tarjota 300 tkm ajettua pumppua. 100 tkm voisi olla semmoinen järkevä maksimi ajomäärä.

Onko vinkkejä mistä 3" katti dieselkäyttöön?


- Piruako tuolla tekee? Tyhjennä vanha katti ja hitsaa siihen 3-tuumaiset putket / laipat. Mitattaviin päästöihin ei käytännön vaikutusta.

RNZ lukee "alkuperäisessä" tiivisteessä, jos kyseessä on Reinzin valmiste.
Koivunen toimitti ainakin kesällä Elringin pahvia, vaikka Reinziä piti olla. Ehkä Arwidsonin kautta löytyisi.

JukkaA
-
Viestit: 1745
Liittynyt: 18.4.2004 19:57
Viesti:

ViestiKirjoittaja JukkaA » 18.12.2011 15:14

AHH moottorikoodista löytyy ja myös automaatti ALHsta sitä 11mm pumppuu. Toki budjettivirittäjä laittas 10mm pumppuun aidon 11mm pään ja sen pumpun DE143 nokkalevyn, vois löytyy tollaset.

Voihan sinne ARPit laittaa, mutta eivät kyllä kuulu mihinkään budjettiviritys listaan.

3BG malliin menee heittämällä se iso cooleri, tohon 3B passattiin tais olla hiukan tiukempaa. Tehtävissä.

Axi
-
Viestit: 1326
Liittynyt: 21.5.2006 10:51

ViestiKirjoittaja Axi » 18.12.2011 15:49

AHH moottorikoodista löytyy ja myös automaatti ALHsta sitä 11mm pumppuu.


Noissa pumpuissa on erilainen hihnapyörä ja sitä kautta pumpun teline. Ja ajoituksen säätö.
Liitin taitaa myös olla 10-napainen, mutta eipä nuo ihan heittämällä mene muutenkaan.

JukkaA
-
Viestit: 1745
Liittynyt: 18.4.2004 19:57
Viesti:

ViestiKirjoittaja JukkaA » 18.12.2011 18:07

AHH pumpun telineellä pitäisi mennä suoraan. AHH taitaa olla apuakselinen kone jossa on 11mm pumppu vakiona. Liitin on eri, mutta sen voi vaihtaa kummalle tahansa puolelle.

jad
-
Viestit: 2019
Liittynyt: 3.11.2003 18:56
Viesti:

ViestiKirjoittaja jad » 18.12.2011 19:55

OT: Örum osti Arwidsonin. http://www.arw.fi/


Palaa sivulle “Tekniikka - Diesel”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Google Adsense [Bot] ja 17 vierailijaa