Moi,
Ongelma on seuraavanlainen. Transporter (AAB-koneella) pitää rahisevaa ääntää, kun vedättää suht pienillä kierroksilla. Tarkkoja kierroksia en osaa sanoa, koska ei ole kiekkamittaria. Esimerkiksi kun vitosvaihteella laittaa kaasun pohjaan 60 vauhdista ääni kuuluu.
Ääni tulee todennäköisesti jostain voimansiirron komponentista, koska konetta paikoillaan kierrättäessä se ei kuuluu.
En tiedä, että liittyykö samaan vikaan, mutta kytkin ravistaa liikkeelle lähdöissä jonkin verran (varsinkin kylmänä). Kytkin ei kuitenkaan luista.
Vaihdelaatikkoon on vaihdettu öljyt noin 20 tkm sitten (ylitäyttö)
Kannattaako alkaa henkisesti varautumaan isoon remonttiin? Vai ääseekö rahinasta eroon, jollain pienellä korjauksella?
/kimmo
Transporter T4 rahisee vedätettäessä
Valvoja: ffp jäsenet
"En tiedä, että liittyykö samaan vikaan, mutta kytkin ravistaa liikkeelle lähdöissä jonkin verran (varsinkin kylmänä). "
Tuo on ns.ominaisuus, ajoin monta vuotta ei mikään hajonnut. Vitosen laakerit vaihelaatikosta menee, ovat niitä joutuneet vaihtamaan, tuolla osat.
http://www.tamgears.com
Tuo on ns.ominaisuus, ajoin monta vuotta ei mikään hajonnut. Vitosen laakerit vaihelaatikosta menee, ovat niitä joutuneet vaihtamaan, tuolla osat.
http://www.tamgears.com
Kiitos vastauksista.
Eli kytkimen ravistaminen hajoittaa lopulta nuo vitosen rattaat?
Onko koko laatikon laakerointi miten iso työ? Tarvitseeko laatikko ottaa autosta kokonaan irti? Vitosen laakerit pystyy ilmeisesti vaihtamaan laatikon ollessa kiinni autossa. edit: Räjäytyskuvaa katsomalla, epäilen että kannattaa purkaa kokonaan pois.
Koskaan en ole laatikkoa purkanut, mutta homma onnistuu minulta ja apujoukoilta jos ei erikoisempia erikoistyökaluja tarvita.
Tuo on ns.ominaisuus, ajoin monta vuotta ei mikään hajonnut. Vitosen laakerit vaihelaatikosta menee, ovat niitä joutuneet vaihtamaan, tuolla osat.
Eli kytkimen ravistaminen hajoittaa lopulta nuo vitosen rattaat?
Eiköhän laatikon laakerointi riitä.
Onko koko laatikon laakerointi miten iso työ? Tarvitseeko laatikko ottaa autosta kokonaan irti? Vitosen laakerit pystyy ilmeisesti vaihtamaan laatikon ollessa kiinni autossa. edit: Räjäytyskuvaa katsomalla, epäilen että kannattaa purkaa kokonaan pois.
Koskaan en ole laatikkoa purkanut, mutta homma onnistuu minulta ja apujoukoilta jos ei erikoisempia erikoistyökaluja tarvita.
Nopeasti asiaa netistä tutkittuani. Voisi olla järkevää vaihtaa tämän ohjeen mukaan nuo laakerit 601 http://wikikko.info/wiki/VW_5_vaihde
Vai voiko vika edes olla noissa vitosen laakereissa, kun rahina kuitenkin kuuluu kaikilla vaihteilla vedätettäessä?
Vai voiko vika edes olla noissa vitosen laakereissa, kun rahina kuitenkin kuuluu kaikilla vaihteilla vedätettäessä?
Vielä vähän pohdiskelua asian tiimoilta:
Jos äänenlähde on laakeri 601, niin vaihtaminen on varmasti järkevää eikä edes kovin kallista. Aikaa tietysti menee jonkin verran.
Mutta jos vika on esimerksi runkolaakerissa 102, pitää koko vaihteisto purkaa ja vaihtaa samalla kaikki laakerit ja kytkin... yms. Tämä tuntuu liian työläältä ja kalliilta, jos sen tekee vain varmuuden vuoksi.
Edit: Löysin fvwa:n sivuilta lyhyen säikeen, missä ongelmankuvaus on aika identtinen: http://www.fvwa.fi/keskustelu/viewtopic.php?f=14&t=3620
Jos äänenlähde on laakeri 601, niin vaihtaminen on varmasti järkevää eikä edes kovin kallista. Aikaa tietysti menee jonkin verran.
Mutta jos vika on esimerksi runkolaakerissa 102, pitää koko vaihteisto purkaa ja vaihtaa samalla kaikki laakerit ja kytkin... yms. Tämä tuntuu liian työläältä ja kalliilta, jos sen tekee vain varmuuden vuoksi.
Edit: Löysin fvwa:n sivuilta lyhyen säikeen, missä ongelmankuvaus on aika identtinen: http://www.fvwa.fi/keskustelu/viewtopic.php?f=14&t=3620
Palaa sivulle “Tekniikka - Diesel”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 17 vierailijaa